Gå til innhold

Matpakkehjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har begynt i barnehage. Han er happy med en blings med pålegg i grunn, så har ikke tenkt over at jeg må være så kreativ. Men jeg ser jo at de andre barna har veldig spennende matpakker...

Så, kan noen gi meg noen tips? Sender med litt tørket frukt eller kornblanding i en boks ved siden av. Fersk frukt får han i barnehagen. Hva annet sender dere med? Han er snart 1,5 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest MaJo0812
Skrevet

Vanlige brødskiver, også bytter jeg på med å legge oppi noe ekstra som polarbrød, macaroni, druer, frokostblanding, middagsrester eller hva som helst egentlig.

Skrevet

takk :) Middagsrester er lurt! Flere tips?

Skrevet

- Wraps med pålegg

- Matmuffins - google matmuffins så får du mange tips

- Middagsrester er alltid en slager

- smoothie som tillegg

- sandwitch i stedet for "vanlig" brødskive

- Rundstykker / grove boller

Det jeg kom på i farten

Anonymous poster hash: c065a...898
Skrevet

jeg synes ikke man trenger å stresse så veldig med disse matpakkene jeg da ;) 

blingser med godt pålegg er supert når de i tillegg får frukt i bhg!! 

skolegutten min får to skiver grovbrød med valgfritt pålegg (unntatt nugatti) og en valgfri frukt. i tillegg legger jeg oppi gulrotstaver eller agurkskiver. 

bhgjenta mi får all mat i bhg. 

Anonymous poster hash: 8cd51...54d
Skrevet

Hvorfor ikke? Mye kjekkere å spise en innbydende matpakke enn trøtte kjedelige skiver. Synes i alle fall jeg - og jeg er voksen.

Jeg kommer til å prøve å lage litt spennede matpakker når guttungen begynner på skolen. For vet at når vi lager lunsjen litt spennende, spiser han mye mer enn når han får servert kjedelig skive med pålegg.

Kommer selvfølgelig til å legge ved skiver, men kanskje lage litt gøyal pynt, skjære skivene litt utenom normalen og putte oppi litt ekstra.

Skrevet

herlig! Tusen takk :) Jeg noterer alt. 

Matmuffins høres veldig spennende ut! Det skal jeg bake i dag :D 

Skrevet

Jeg har en matboks med fire rom, og pleier å fylle dem med forskjellige ting. Det største rommet fylles med rundstykke/brødskive/wrap, det mellomste med oppskårne grønnsaker, det ene lille med frukt (noen druer eller en kiwi), og det fjerde med en liten overraskelse - en boks dip til grønnsakene, nøtter og tørket frukt, krutonger, kyllingbiter, etc. 

Anonymous poster hash: a179d...59c
Skrevet

Her i huset spiser vi sjelden brød så matpakkene er stort sett litt annerledes enn for de andre ungene i klassen (i følge sønnen :)).

Eksempelvis så får ungene med:

-Kyllinglår

-Pasta (kjøper sånn STOR pasta i Sverige. Slæger!)

-Fiskepudding i skiver (trykker figurer med pepperkakeformer)

-Fiskekaker

-Små "grillspyd" med div grønnsaker og kjøttboller

-wraps

-druer tredd på snor

-hardkokte egg

-omelett med ost og skinke

-eggerøre og pølsebiter

Mye koseligere å åpne en fristende matboks med noe digg enn to skiver med svett gulost eller rynkete leverpostei synes jeg selv, ser ingen grunn til at ungene skal ville bytte bort maten sin.

Anonymous poster hash: 553ac...a3a

Skrevet

Mitt beste tips: ikke gjør for mye ut av det og gjør ungen din vant til at lunsjen skal være en fest. Det skal være mat og han overlever sikkert på brødskive og det andre du sier du sender med.

Anonymous poster hash: 9b1a7...5a7
Skrevet

Hvorfor ikke? Mye kjekkere å spise en innbydende matpakke enn trøtte kjedelige skiver. Synes i alle fall jeg - og jeg er voksen.

Jeg kommer til å prøve å lage litt spennede matpakker når guttungen begynner på skolen. For vet at når vi lager lunsjen litt spennende, spiser han mye mer enn når han får servert kjedelig skive med pålegg.

Kommer selvfølgelig til å legge ved skiver, men kanskje lage litt gøyal pynt, skjære skivene litt utenom normalen og putte oppi litt ekstra.

det jeg mener med å ikke stresse med matpakkene er at man ikke nødvendigvis har behov for å lage kunst i matboksen eller servere gourmet til 1,5åringen. Maten skal spises. Ikke pirkes på og lekes med. Man har som regel en begrenset tid å spise på også. Ei skive skåret i trekanter eller i en runding er moro for de minste men man trenger ikke lage klovner av kaviar for at barnet skal bli fornøyd eller for å imponere de ansatte. Skiver med god pålegg og frisk frukt/grønnsaker er absolutt bra nok! Middagsrester som egner seg i bhg er fint. matmuffins også. Men det skal være lett å spise og de skal kunne spise det selv. 

Og jeg trodde ikke jeg beskrev en trøtt og kjedelig matpakke når jeg sa blingser med godt pålegg og frukt/grønt ved siden av? klart det er kjipt med svett ost, en brun banan og en seig paprika strimmel. Men det er godt med en tykk skive saftig grovbrød med en klatt italiensk salat oppå + litt oppskåret frukt til. 

Anonymous poster hash: 8cd51...54d

Skrevet

her går det i:

havregryn/frokostblanding til frokosten

brødskiver med ulike typer pålegg

en liten yogurth

litt frukt eller grønnsaker som garnityr

legger ikke så mye i de matpakkene jeg heller for brødskiva er grei nok den, men varierer litt på pålegget bare så det ikke blir 2 skiver med salami til lunsj og det samme til 2 mat liksom. i dag fikk de kjøttpudding på skiva, mens yngste fikk den i en boks ved siden av. =) noen ganger kan jeg legge osten i terninger ved siden av også =)

Skrevet

Tusen takk for masse tips :)

I går gikk mor til pers og lagde matmuffins og hjemmebakt brød. Rester av fiskekaker og stekte poteter var med ved siden av sammen med en smoothie. Det er turdag, så han trenger masse mat. Får håpe det blir vellykket :D 

Skrevet

Selv om de får frukt i barnehagen så hadde jeg lagt med litt oppskåret frukt og grønnsaker i matboksen.

Det er ikke sikkert de får frukt/grønnsaker til matboksmåltidet, ikke sikkert det er nok Kiwi til alle selv om det ligger på fatet, eller at barnehagen sparer penger på å ha epler stort sett hver dag.

I tillegg lager frukt og grønnsaker farge i matboksen! Og barna blir kanskje vant med at en matboks skal inneholde dette? (Til ungdomstiden når de lager matboksen selv!)

Her inneholder matboksen skiver og alltid frukt/grønt. Feks tomatbåter, skiver av Kiwi, gulrot/agurk/kålrabi-stenger, sukkererter, blomkål, brokolini, flatfersken.

Jordbær, bringebær, blåbær, rips! Legges i silikon-muffinsformer og matpakken ser fristende og fargerik ut på et sekund! :-)

Fiskekaker i biter eller på skiva er en favoritt! Kjøttboller!

Har kjøpt en tett boks som passer fint til biola/yoghurt i nederste del. Havregryn, nøtter og bær øverst så tømmes det oppi før mat.

Mattermos med varme biter av fiskekaker, kjøttboller og minipølser! Eller tomatsuppe,har da fullkornspasta i en boks som tømmes oppi og stenger av grovt brød som duppes oppi.

Anonymous poster hash: 6a448...b5c

Skrevet

Selv om de får frukt i barnehagen så hadde jeg lagt med litt oppskåret frukt og grønnsaker i matboksen.

Det er ikke sikkert de får frukt/grønnsaker til matboksmåltidet, ikke sikkert det er nok Kiwi til alle selv om det ligger på fatet, eller at barnehagen sparer penger på å ha epler stort sett hver dag.

I tillegg lager frukt og grønnsaker farge i matboksen! Og barna blir kanskje vant med at en matboks skal inneholde dette? (Til ungdomstiden når de lager matboksen selv!)

Her inneholder matboksen skiver og alltid frukt/grønt. Feks tomatbåter, skiver av Kiwi, gulrot/agurk/kålrabi-stenger, sukkererter, blomkål, brokolini, flatfersken.

Jordbær, bringebær, blåbær, rips! Legges i silikon-muffinsformer og matpakken ser fristende og fargerik ut på et sekund! :-)

Har kjøpt en tett boks som passer fint til biola/yoghurt i nederste del. Havregryn, nøtter og bær øverst så tømmes det oppi før mat.

Mattermos med varme biter av fiskekaker, kjøttboller og minipølser! Eller tomatsuppe,har da fullkornspasta i en boks som tømmes oppi og stenger av grovt brød som duppes oppi.

Wow! Så flink du er.. Skjønner at jeg har sviket litt på dette området! Tusen takk for tips :) 

Det tar jo så lite tid egentlig, så dette er en veldig enkel måte å gjøre matpakka til en god opplevelse for gutten :) 

Skrevet

Wow! Så flink du er.. Skjønner at jeg har sviket litt på dette området! Tusen takk for tips :)

Det tar jo så lite tid egentlig, så dette er en veldig enkel måte å gjøre matpakka til en god opplevelse for gutten :)

Min beste investering er muffinsformer av silikon i fine farger! Ellers så kutter jeg gjerne frukten i båter/stenger. Diller ikke mer og skjærer aldri figurer og sånt.

Men frukt/bær/grønt tar et minutt å legge oppi og matboksen ser myyye bedre ut! :-)

Skrevet

Min beste investering er muffinsformer av silikon i fine farger! Ellers så kutter jeg gjerne frukten i båter/stenger. Diller ikke mer og skjærer aldri figurer og sånt.

Men frukt/bær/grønt tar et minutt å legge oppi og matboksen ser myyye bedre ut! :-)

Smart! Kjøpte en haug sånne på opphørssalg for litt siden. Da kan jeg jo bruke de til noe også, siden jeg av en eller annen grunn foretrekker papir til muffins! 

Takk igjen, det blir grønnsaker i morgen ;)

Skrevet

Mat er noe nødvendig og ikke en "belønning";- noe jeg føler det blir i de tilfeller man gjør for mye ut av matpakken. Hva er galt med brødskiva og noenluide fornuftig pålegg? Noen gang er det med en frukt eller gulerot eller rosiner, på turdag gjerne noen kjeks(men KUN da).

Barna mine spiser til de er mett samme hvor mye jeg gjør ut av matpakka. SIden jeg selv har slitt med forhold til mat, er jeg veldig bevisst på at mat, godteri og hva man putter i munnen, ikke skal være straff, belønning eller "kos"...så her i huset er mat kroppens drivstoff, man spiser til man er mett,- og får mat når det er måltid. VI "koser oss" med taco på fredager og jeg og mannen spiser etter barna på lørdag og koser oss med god mat barna ikke liker. Da får de fritt valg til middag først, også får de se en film, eller gjøre noe annet de liker godt.....Det er "matkosen" vi tillater oss..Godteri, brus, kaker osv spiser vi sjelden, men kan likesågodt være en softi is og brus en onsdag vi er og handler, osm at det er lørdagsodtet...Fordi det passer seg sånn, og vi har lyst på der og da....

Kjære vene, jeg ser de tilfelelr hvor barna er veldig småspiste, og kanskje i tilegg viser teng p dårlig konesntrasjon og småspising i timene osv når de til slutt, ETTER maten, blir veldig sultne..Da kan kanskje enn "øyegod" matpakke gjøre at man spiser NÅR man skal, NOK til at man holder seg oppe og i vigør resten av skoledagen..

Men for normale barn, så tror jeg man KAN gjøre de en liten bjørnetjensete om MATEN skal være dagens høydepunkt, g gden både skal SE god ut og SMAKE godt etter barnets tunge... ALLTID:... ..Igjen, mat er noe nødvendig som vi MÅ ha, ikke noe man skal ha som kos på daglig basis og slettes ikke dagens høydepunkt! Mat skal ikke være det viktigste i folks liv! Da er sjansen stor for at det KAN blir feiltanker....

Anonymous poster hash: a2ca7...aed
Skrevet

Mat er noe nødvendig og ikke en "belønning";- noe jeg føler det blir i de tilfeller man gjør for mye ut av matpakken. Hva er galt med brødskiva og noenluide fornuftig pålegg? Noen gang er det med en frukt eller gulerot eller rosiner, på turdag gjerne noen kjeks(men KUN da).

Barna mine spiser til de er mett samme hvor mye jeg gjør ut av matpakka. SIden jeg selv har slitt med forhold til mat, er jeg veldig bevisst på at mat, godteri og hva man putter i munnen, ikke skal være straff, belønning eller "kos"...så her i huset er mat kroppens drivstoff, man spiser til man er mett,- og får mat når det er måltid. VI "koser oss" med taco på fredager og jeg og mannen spiser etter barna på lørdag og koser oss med god mat barna ikke liker. Da får de fritt valg til middag først, også får de se en film, eller gjøre noe annet de liker godt.....Det er "matkosen" vi tillater oss..Godteri, brus, kaker osv spiser vi sjelden, men kan likesågodt være en softi is og brus en onsdag vi er og handler, osm at det er lørdagsodtet...Fordi det passer seg sånn, og vi har lyst på der og da....

Kjære vene, jeg ser de tilfelelr hvor barna er veldig småspiste, og kanskje i tilegg viser teng p dårlig konesntrasjon og småspising i timene osv når de til slutt, ETTER maten, blir veldig sultne..Da kan kanskje enn "øyegod" matpakke gjøre at man spiser NÅR man skal, NOK til at man holder seg oppe og i vigør resten av skoledagen..

Men for normale barn, så tror jeg man KAN gjøre de en liten bjørnetjensete om MATEN skal være dagens høydepunkt, g gden både skal SE god ut og SMAKE godt etter barnets tunge... ALLTID:... ..Igjen, mat er noe nødvendig som vi MÅ ha, ikke noe man skal ha som kos på daglig basis og slettes ikke dagens høydepunkt! Mat skal ikke være det viktigste i folks liv! Da er sjansen stor for at det KAN blir feiltanker....

Anonymous poster hash: a2ca7...aed

Jeg ser poenget ditt, og er forsåvidt enig. Jeg er ikke typen for figurer og sånt. Men litt mer spenst enn en brødskive med makrell synes jeg er hyggelig. Han er for liten til en del pålegg, eller han spiser da kun pålegget, og ikke noe brød, så jeg synes det ble veldig kjedelig. Men det kommer helt klart til å være dager hvor han får to brødskiver og ikke noe annet :) 

takk for godt innspill!

Skrevet

Å hjelpes. Vokste opp med brødskiver i nistepakken hele barndommen min, og jeg hadde det fint jeg:)

Her får skolejenta 2-3 skiver med ferskt pålegg. Yoghurt vil hun ikke ha, frukt vil hun ikke ha, kun agurk på skivene. Veksler mellom skriver og polarbrød.

Får av og til litt nøtter utenom. Thats it. Hun er fornøyd.

Anonymous poster hash: 078e5...25f
Skrevet

Jeg forsøkte å sende med omelett til 1.klassingen min for litt siden. En enkel omelett med ting han liker og han spiste av den til kveldsmat. Da jeg laget matpakka på morgenen og sa jeg la med litt omelett, spurte han forsiktig om han ikke heller kunne få med en ekstra brødskive med gulost...

Det er ikke alltid sånn at maten må være mest mulig fancy for at barna skal like den, det viktigste er at de er med å bestemmer (hvis de ønsker), sånn at de har med noe de ønsker seg for da spiser de mer.

Jeg har oppgjennom årene på skolen hatt de mest sære matpakkene, ikke fordi mamma trykte ut brødskivene med pepperkakeform, men fordi jeg fikk det pålegget jeg ønsket meg. En lang periode fikk jeg f.eks syltetøy i matpakka og det ser ikke så veldig delikat ut, men for meg en mye bedre matpakke enn en brødskive med fancy pålegg i en fancy fasong. Middagsrester hadde jeg garantert ikke spist.

Anonymous poster hash: f8f33...583
Skrevet

Men jeg skjønner jo såpass at jeg sender med noe han liker da :) Selvsagt skal jeg ikke prakke på ham fancy ting han ikke setter pris på. Dette dreier seg om å variere kosten hans litt for min del. Funker det best med blingser uten tilbehør så gjør det det, da får han det. Men jeg vet at han pleier å bli veldig lei av brød. Og da er det greit å variere litt, slik at han kanskje spiser litt brød hele tiden i stedet for at det er bare brød i en måned, og så nekter han å spise det i 2 uker etterpå...

Skrevet

Dersom du skjærer opp grønnsaker og frukt til matpakka så legg litt i en skål samtidig. Flott til ungene etter frokost og rester settes i kjøleskapet til sultne barn på ettermiddagen.

Dermed får de i seg grønt flere ganger daglig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...