Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Kan ikke vi som eier nå å har planer å å kjøpe noe annen i nærmeste tid, skrive ned alle tips og råd om å få økt verdi på bolig som man kan spytte inn i nytt lån? Vi eier en enebolig på 120 kvadrat nå, som det må gjøres mye på. Eneste vi har totalrenovert, er badet. Før vi selger må vi legge gulv, skifte/male vegger (masse furu her), legge skult elektisk anlegg, male huset utvendig.. Tror ikke vi kommer til å skifte ut kjøkkenet, men kanskje bare bytte benkeplate, å sette inn nye skapdører og håndtak.. Hadde vært fint med andre sine opplevelser og erfaringer på dette feltet Kom igjen jenter Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville ikke brukt penger på kjøkken. Naboen gjorde det før de solgte. De som kjøpte REV det splitter nye kjøkkenet og laget nytt. Anonymous poster hash: 457d9...133
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Vi har nettopp kjøpt nytt hus, det vi gjorde i løpet av de 4 årene vi hadde rekkehuset var å male alle rommene lyse, bytte benkeplate, og laget ny garderobe på ene soverommet. Vi fikk 800000 mer enn vi gav 4 år tidligere Anonymous poster hash: 80c6e...106
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Oiiiii, DA kom dere godt ut av det ! Hadde dere skjult el anlegg der å sånn? Kommer til å male alt lyst her.. Men, vi har nylig malt det ene barnerommet i en babyblå farge.. Er dette en ulempe kanskje? Ellers tapeserte vi den ene veggen i stua nå vi flytta inn her, det er kanskje greit å male over den også? For det er sikkert noe som blir skifta ut uansett? Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Vi kjøpte bolig i fjor. Har skiftet takplater, veggplater, gulv og listverk, og byttet kjøkkeninnredning. Ny takst viser verdiøkning på 600.000, bare på 1 år. Det vil si at kjøkkenet har veldig mye å si (sa takstmann!), og jeg ville definitivt byttet det om det nåværende kjøkkenet er veldig gammelt. (Ville satt inn kjøkken med hvit farge, for det passer til det meste). Jeg ville malt vegger, tak og lister lyse, samt lagt nytt gulv om det er slitt og dårlig (finnes mye fin billig laminat f.eks.) Ville også malt dører om de er trehvite/slitte. Hvis baderomsinnredningen er veldig gammel, kan det lønne seg å bytte den ut med en ny, og der finnes det mye billig. Er det baderomstapet som er gammel og slitt, ville jeg malt den. Dette vil jeg tro utgjør en del på takst, da badet ser mye nyere ut. Anonymous poster hash: ba86e...f5d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Vi kjøpte bolig i fjor. Har skiftet takplater, veggplater, gulv og listverk, og byttet kjøkkeninnredning. Ny takst viser verdiøkning på 600.000, bare på 1 år. Det vil si at kjøkkenet har veldig mye å si (sa takstmann!), og jeg ville definitivt byttet det om det nåværende kjøkkenet er veldig gammelt. (Ville satt inn kjøkken med hvit farge, for det passer til det meste). Jeg ville malt vegger, tak og lister lyse, samt lagt nytt gulv om det er slitt og dårlig (finnes mye fin billig laminat f.eks.) Ville også malt dører om de er trehvite/slitte. Hvis baderomsinnredningen er veldig gammel, kan det lønne seg å bytte den ut med en ny, og der finnes det mye billig. Er det baderomstapet som er gammel og slitt, ville jeg malt den. Dette vil jeg tro utgjør en del på takst, da badet ser mye nyere ut. Anonymous poster hash: ba86e...f5d Glemte å skrive at det eneste vi har pusset opp er stuen og kjøkkenet. ikke hele huset. Anonymous poster hash: ba86e...f5d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Oiiiii, DA kom dere godt ut av det ! Hadde dere skjult el anlegg der å sånn? Kommer til å male alt lyst her.. Men, vi har nylig malt det ene barnerommet i en babyblå farge.. Er dette en ulempe kanskje? Ellers tapeserte vi den ene veggen i stua nå vi flytta inn her, det er kanskje greit å male over den også? For det er sikkert noe som blir skifta ut uansett? Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0 Ja alt det elektriske var skjult Barnerommet kan bare være lyseblått, vi hadde barnerommet lyselilla og med en prinsesse på veggen. Og det var en gutt som skulle flytte inn der :-P Hvis det er en vegg med tapet er det ikke vits å male den tror jeg. Men vi fikk og beskjed om hvite sengetepper , lyse puter , og en lys linje over det hele . Og flytte ut ting så det ikke ser overfullt ut pga lyse farger appellerer til begge kjønn og alle aldre Anonymous poster hash: 80c6e...106
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Så fint med gode svar Det hadde vært en DRØM å fått en overskudd på over 500 000,- , så tusen takk for tips! Vi er litt usikre hva vi skal gjøre med kjøkkenet ennå, om vi skal bytte eller bare "pynte litt" på fasaden. Kjøkkenet er 20 år gammelt, å er litt dumme løsninger der. Blant annet så går trappa opp til 2.etg fra kjøkkenet, så den tar unødvendig plass, å den plassen som er under trappa, for vi ikke brukt til noe fornuftig. Ellers var det lurt det med å bytte taket innvendig her ja, det trengs, ihvertfall i noen rom. I stua er det brystpanel og strietapet!! Hva burde vi gjøre der? Hva er det rimeligste å gjøre, legge gips eller panel? Jeg er egentlig mest glad i glatte overflater, men vet ikke hva som lønner seg? Hva syns takstmannen er penest? Da lar jeg barnerommet være som det er. Det er ennå ikke ferdig da, vi har bygd to nye soverom oppe, så dette barnerommet er et av de. Så her mangler vi både gulv og dører, samt av vi må sette inn et vindu til. Badet er nyoppussa, med veggpanel fra Fibo-Trispo, og fliser på gulvet. Har bygd inn varmtvannstanken og har vegghengt toalett. Vi har et ekstra toalett oppe, der har vi bare malt veggen, åsså tenker vi å enten flislegge eller legge gulvbelegg, hva lønner seg her? Rommet er ikke stort, det fungerer som et lite vaskerom. Stua skal jo males hvit, da blir hele 1.etg hvit og litt lysegrått. I 2.etg er soverommet vårt brunt, burde jeg male dette i en lysere farge da? Det må byttes gulv i alle rom, har det noe å si hva slags parkett/laminat det er? Eller kan vi finne noe rimelig og pent? Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0
Ooops I did it AGAIN Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Dersom huset er 'gammelt' bør man helst tenke på store ting som utvendig vedlikehold, drenering, takskifte osv. Det koster penger, men mange kjøper ikke bolig de ellers ville gitt mye for fordi det må gjøres store investeringer på slike ting. Oppussing i stor stil er lite nødvendig. Lys maling vil hjelpe på, og at innvendige flater er godt vedlikeholdt. Men smaken er som baken og om du legger mye tid og penger i kjøkken eller bad, er det ikke sikkert potensielle kjøpere vil beholde det slik.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 Vi kjøpte vår leilighet for litt under 3 år siden, helt ny. Vi kjøpte eis, varmepumpe, bygget dør i gangen ( da det ikke var det fra før av ), malte alle rommene, stuen, utvendige persienner på alle vinduene. Da vi kjøpte den, betalte vi 1,9 og nå er den taksert til 3 mil. Anonymous poster hash: 092d0...112
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Vi har gjort mye. Total renovert kjøkken, bad og begge soverommene. Vi lagde loft stue. Vi har malt veggene i gangen. Dette er hva vi har gjort. og verdi fra megler økt huset med 400.000 kr. Skal man øke verdi på hus må det skje over tid har jeg inntrykk av. Anonymous poster hash: 92baa...c77
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #12 Skrevet 4. september 2013 Huset er 20 år gammelt, vi må skifte noen rør innvendig, da de fryser om vinteren.. Vi skal selge i løpet av neste år tror jeg, så håper vi får gjort litt på den tida. Vi har tenkt på varmepumpe, vil verdien øke av det? Fargen på huset er rødt, dette skal males hvitt, samt av vi skal beise veranda og inngangsparti. Har begynt å pynte litt på hekkene utenfor her, samt av vi har pusset opp og malt dukkestuen i hagen, å lagt steiner rundt. Hvordan har dere totalrenovert soverommene? Vi har skråtak på soverommene her, å det tar mye av plassen syns jeg.. Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #13 Skrevet 4. september 2013 Hvis oppussing skal lønne seg, så tror jeg man må pusse opp et oppussingsobjekt og gjøre det meste selv. Småting som å male vegger ol vil ikke gjøre noe som helst for taksten. Lyse, nøytrale farger vil kanskje gjøre det litt lettere å selge, men de fleste vet at det å male noen vegger, er det enkleste å gjøre når man skal flytte inn i et nytt hus/leilighet. Det å skulle drenere, bytte tak, panel utvendig el er ofte ting som er mye mer skremmende for folk å skulle begynne med enn det å skulle pusse opp et bad eller kjøkkenet. Det å bytte kjøkken eller bad vil nesten alltid øke taksten på et hus, men ikke nødvendigvis mer enn den summen man må bruke på å pusse opp. Det er flere som skriver om verdiøkning på huset/leiligheten sin og hva de har gjort, men det er ikke nødvendigvis det de har gjort som har økt verdien, husk at prisene på boliger har steget mye de siste årene. Hvis dere har tenkt å pusse opp kun med tanke på salg, så ville jeg tatt kontakt med en megler og hørt om han/hun kan komme med noen tips på hva dere burde/ikke burde gjøre. Anonymous poster hash: 7ec9b...d7e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #14 Skrevet 4. september 2013 Jeg tror ærlig talt det er bedre å selge huset som det står når det såpass mye å gjøre, det skal vel noe til at økningen i verdien blir noe særlig høyere enn utgiftene dere har til oppussingen? Boligen vi bor i har hatt en veldig god økning i verdi, fra 1,9 da vi kjøpte den til 3,5 i dag, men det har jo gått 9 år også. Vi har også brukt mye penger her, sikkert opp mot en mill, masse tid og energi. Jeg vet ikke om jeg hadde orket bruke vinteren, masse penger, energi osv på å pusse opp et hus jeg skulle selge til våren, vinningen hadde gått opp i spinningen. Og så skal dere kjøpe et hus som dere sikkert også må begynne pusse opp på? Orker dere det? Tror jeg hadde nøyd meg med litt førstehjelp her og der så det ser ok ut og heller latt kjøperen pusse opp etter sin smak. Anonymous poster hash: 1f4d6...b52
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #15 Skrevet 4. september 2013 Jeg er forsåvidt enig i det med delt smak Men særlig gulvene, er veldig stygge her. Gammel slitt tregulv, og veggene er heller ikke pene.. Badet er helt nyoppussa, så da er det "verste" gjort. Det er 2.etg som er helt halvferdig her, å det må vi få ferdig. Samt at det må males med mange liter hvitmaling for å få vekk den fæle furuen. Glemte forresten å få med at da vi kjøpte huset, så fikk vi med forsikringspenger, da garasjen må fikses en god del på. Den er litt "skjeiv", å holder ikke mange vintrer til. Så vet ikke åssen vi skal gjøre det med det, om vi skal la pengene stå til nestemann, eller om det lønner seg å gå løs på den? Vi får helt sikkert ikke til å kjøpe et helt nytt hus neste gang, så regner med det blir litt oppussing da også. Men hadde da håpet å få igjen litt for huset her Hvis vi selger i løpet av neste år, så har vi eid det i 2,5 år. Tenker at det er sikkert flere interesserte også, hvis de ser at huset er blitt tatt godt vare på? Anonymous poster hash: 4dbe9...3f0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #16 Skrevet 4. september 2013 Jeg er bare leietager men drømmer stort om den lykkelige dagen jeg endelig kan eie!For meg er det ikke så nøye om veggene er spygrønne, gulvet er nedslitt og andre kosmetiske feil og mangler som evt. vil være tilstede. Når jeg får mitt eget vil jeg jo gjerne skape mitt eget hjem ut av det, og velge det gulvet jeg vil ha, de fargene jeg vil ha, det kjøkkenet jeg vil ha osv. Det jeg derimot kommer til å være nøye på er at rørene er hele og fine, det elektriske er av god standard, god isolasjon og andre ting som er komplisert og dyrt å ta tak i. Anonymous poster hash: 292f2...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå