Gå til innhold

Kronisk syk og full jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom som uten tvil kunne gitt meg uføretrygd viss jeg ønsket det, men jeg vil bruke utdannelsen min og stå i jobb så lenge jeg klarer. Har hatt en lang periode sykmeldt tidligere og vet at å gå hjemme for meg er en dårlig ide, jeg blir ulykkelig og deprimert av det, og selvfølelsen blir elendig.

Men jeg blir så sliten noen ganger at jeg ikke forstår hvordan jeg skal klare å komme gjennom dagene eller hvordan jeg skal klare å fortsette i jobb. Jeg vet det er andre der ute som er i samme situasjon, hvordan klarer dere å stå på på tross av sykdom og smerter?

Anonymous poster hash: f43c4...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har klart det i perioder. Jobbet fullt i en krevende jobb der jeg virkelig fikk brukt meg selv. Men disse periodene har som regel blitt etterfulgt av veldig dårlige perioder med lange sykemeldinger. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal finne meg en enklere jobb eller jobbe deltid, for jeg klarer ikke å få det til i det lange løp. Kanskje ikke det du ville høre, og kanskje ikke noen oppmuntring. Men litt trøst kanskje, at vi er flere som virkelig vil, men ikke får det til på grunn av sykdom.

Anonymous poster hash: 2de96...d60

Skrevet

Jeg er ikke kronisk syk, men svarer likevel. 

Er det aktuelt å gå ned i stilling? Hvis du jobber f.eks. 50 %, har du noen dager til å hente deg inn igjen, samtidig som du kan jobbe litt.

Anonymous poster hash: 20cb0...879
Skrevet

Jeg har funnet ut at valgene jeg har er å enten jobbe fullt så lenge som mulig, presse meg max og slite meg helt ut, møte bunnen med et smell og aldri klare jobbe igjen, eller jobbe redusert.

Ved å jobbe redusert har jeg også tid til restitusjon, hvile, behandling og egentrening og det gjør at hverdagen er lettere og jeg vil forhåpentligvis klare holde meg i arbeidslivet til jeg blir godt voksen og vel så det.

Jeg har prøvd å jobbe fullt flere ganger de siste 5-6 årene og hver gang har jeg gått på en kjempesmell hvor jeg ender som 100% sykemeldt i lang tid.

Har nå landet på å være 50% ufør og jobbe mellom 40 og 50% litt etter årstid og form (med to forskjellig revmatiske diagnoser har jeg ofte tøffe dager om vinteren).

Det fungerer greit for meg, jeg vil selvfølgelig mer, men på denne måten unngår jeg å gå 100% hjemme noe som også jeg blir veldig deprimert av.

Anonymous poster hash: e4fa2...fad
Skrevet

Jeg ville sett på muligheten for å jobbe redusert. Jeg også går på veggene hjemme. Bruker "fridagene" på behandlinger og hvile.

Anonymous poster hash: 5708a...44e

Skrevet

Jeg har prøvd å jobbe fullt uten å være i stand til det pga fysisk tilstand. Det går greit en periode, men jeg tror ikke det er noen løsning på lang sikt. Blir man nedslitt, blir man oftere syk på annet vis (influensaer, infeksjoner osv)

Dette er ett valg du må gjøre. Vil du fortsette som nå, eller vil du og familien din få ett bedre liv om du får en uføregrad og dermed har mer å gi både på jobben og privat.

Så lenge du har en kronisk sykdom, så vil jo ikke den bli borte av seg selv. Kanskje en dag finner man en kur/medisin/operasjon som gjør situasjonen annerledes. Da er det jo bare å jobbe mer.

Lykke til!

Anonymous poster hash: d2e86...a52
Skrevet

Jeg jobber halv stilling.

Sliter fremdeles med mye smerter, men som du sier; jeg blir gal av å gå hjemme...

Jeg nektet lenge å sykemelde meg, det endte med at spesialisten og fastlegen sammen tok avgjørelsen for meg. Jeg hadde ikke noe valg lenger, men nå er jeg veldig glad for at de tok den avgjørelsen for meg :)

Anonymous poster hash: 5f17d...680
Skrevet

Jeg er i full jobb, men betydelig oftere og lengre sykmeldt enn snittet. Det går bare så langt, og så ender det i sykmelding. Det er likevel å foretrekke for uførhet, også gradert synes jeg.

Har fått innvilget at NAV dekker sykepenger fra første dag, slik at det blir litt mindre belastende for arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 881cb...047
Skrevet

Tusen takk for svar:) det er godt å høre fra andre i samme situasjon. Jeg skal tenke på å redusere noe, selv om jeg kjenner at jeg ikke vil. Jeg har en jobb hvor jeg er redd redusert stilling nå vil gjøre det vanskelig å komme videre til en posisjon / stillng senere hvor redusert stilling vil kunne fungere bedre.

Det er vanskelig å ikke kunne yte det man ønsker:(

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...