Gå til innhold

Hehehe... Som tidene har forandret seg ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene hadde fått hver sin eventyrsjokolade og på kvelden ville de lese eventyrene inni papirene.

Joda, begynte greit med den 7.far i huset. Deretter revenka. Lille kanin som hoppet og spratt og var så glad fordi han hadde brent opp kjerringa si. (Mor ble litt satt ut). Så skulle jeg lese "kjerringa mot strømmen". Hadde jo helt glemt at mannen drukner kona si! Herregud som jeg prøvde å glatte over der det satt 3 små fjes og kikket rart på meg ;)

Dette fikk meg til å tenke på hvordan tidene har forandret seg. Hvordan vi vokste opp med slike eventyr. I dag er alt så pedagogisk korrekt. Selv Karius og Baktus har jo fått en slags oppfølger siden barna syns så synd på dem der de seiler rundt på den lille flåten sin.. Hehe

Så hvilke andre eventyr hadde vi i "gamle dager" som i dag er "fy-fy"?

Og hva annet har forandret seg ift hva vi beskytter barna mot i dag som vi selv vokste opp med?

Dette skal ikke være en kranglingstråd om pedagogikk, dette er kun for moro ;)

Anonymous poster hash: b665a...9ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trollet som kappåt med Askeladden, som begikk selvmord med kniv for å få plas til mer mat i magen - litt spesielt :D

Skrevet

Den store bukken bruse som stangte trollet i hjel. Vold er jo fy-fy :)

Skrevet

Hørte at barnehagane har endra teksten på sangen "lille kattepus" fordi det ikkje er pc at kattepusen fekk ris på halen sin etter å ha stjelt melk.

Synes det er i overkant, det må vere mulig å formidle til barna at det er uakseptabelt med fysisk avstraffing samtidig som at dei får vite at det var akseptert i "gamle dagar". Barn er ikkje så dumme at dei blir redd for ris på rumpa av ein barnesang ;)

Skrevet

Jeg har en bok her som heter Barnets første bok,rim,regler,sanger og eventyr.

Og jøjje meg så mye rare tekster det er i den boken.

"Tobein satt ppå trebein og gnog på ettbein,så kom firbein og nappa ettbein,men da tok tobein trebein og smelte til firbein så,n mista ettbein". (handler om en mann som slår hunden sin med en trekrakk fordi han stjal maten hans)

"Ole pole gikk på skole i sin lange rompekjole,tygget tobakk som en gris derfor fikk han ofte ris."

"Erten og Furten satt på en hau'. Furten han ønska at Erten var dau."

For ikke å glemme den kjente "Ellinga vellinga Vetlandsguten,slo til kjærringa midt på truten. Det skal du ha ditt stygge troll,for at du ikke kunne telle til tolv"

"Fytterakker'n satt i måneskinn,spiste katteskinn ilag med broren sin."

"Under den sorte jord,ligger min tippoldemor,der har hun ligget i firhundreår uten en kaffitår!"

And it goes on and on and on... ;)

Anonymous poster hash: 5f02c...b24
Skrevet

Nå er jo ikke dette eventyr da, men maaange tegnefilmer jeg så når jeg var liten ville vært helt uakseptable nå. Flere av de er faktisk bannlyst fra TV (noen Donald filmer) pga ''rasisme'', og ''vold''. Men jeg tenkte jo ikke over det jeg, når jeg var liten! :P Skjønte jo at alt var ment for gøy, og denne ''volden'' var jo kun komisk. Og rasisme visste jeg jo ikke hva var en gang. Dere er bare voksne som ser slikt, barn ser det på en annen måte... 

Husk at flere av de klassiske eventyrene ble allerede dysset ned for flere tiår siden, av Disney :) Er ikke nødvendigvis noe som har skjedd nå siste årene... Men likevel, folk har jo blitt så soft at det er helt latterlig!

Anonymous poster hash: 5298c...345
Skrevet

Hihi, ja har tenkt samme tankene selv :) og har måttet glatte litt over et eventyr eller to for mine barn også. Hans og Grete er jo litt utrivelig, og gutten som kappåt med trollet er litt tøff for de minste....

Ellers kan jeg jo gjenta klisjeen "jeg lå jo i hattehylla i bilen og sov mens man kunne skjære i sigarettrøyken"  :)

Men tror virkelig at barn blir fortere "eldre" i dag på en del områder. Man blir bombadert av inntrykk fra tv, spill, reklamer og multimedia. Konkurransen om å være penest og flinkest hardner til og mange blir stresset og slitne av lange dager i bhg, skole og SFO, ved siden av organiserte akteviteter om kveldene.

Anonymous poster hash: 1519c...9ef
Skrevet

har eventyr bok med asbjørnsen og moe  her, og har lagt merke til at det er vold i ca alle eventyra :P

Skrevet

Snehvit kan vel også være litt skummelt, ble ikke hun forgiftet av stemoren sin?

Anonymous poster hash: b26c1...4a8
Skrevet

"Hans og Grete"!!

Skukle lese det eventyret for stebarna mine en kveld, da det var dit vi hadde kommet i eventyrboka. Og hele eventyret begynner jo med at faren og stemora planlegger å sette ut barna i skogen og reise fra dem mens de sover...! :-/

Som stemor ble ikke akkurat rittelen min direkte opphøyd i det eventyret...! ;)

Anonymous poster hash: 72f43...8b2

Skrevet

TUSEN TAKK for mange artige svar :)

Jeg flirer godt her jeg sitter :D

Hadde glemt hvor utrolig mye rart vi vokste opp med.. Hehe

Kom på Road runner (han stankelbeinet), Per ulv, digre steiner og acme-raketter. Ikke helt pedagisk korrekt, dette heller ;)

Anonymous poster hash: b665a...9ff

Skrevet

Torbjørn egner sangen om lille hottentott er fyfyfy nå.

Skrevet

Pappaen til Albert Åberg har "mistet" pipen sin

Anonymous poster hash: e15af...356
Skrevet

Pappaen til Albert Åberg har "mistet" pipen sin

Anonymous poster hash: e15af...356

Neida, det er Skybert som har ..... "lånt" den.... :D

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Eventyr var fra gammelt av mer underholdning for voksne, med vold, fyll og sex. Så har de blitt moderert mer og mer, til de ganske barnevennlige vi finner i dag.

Vi synger ofte fra Barnas beste-sangboka, og der er det en sang jeg sensurerer mens jeg synger hehe...men kommer ikke på hvilken det er nå... :huh:

Skrevet

Hørte at barnehagane har endra teksten på sangen "lille kattepus" fordi det ikkje er pc at kattepusen fekk ris på halen sin etter å ha stjelt melk.

Synes det er i overkant, det må vere mulig å formidle til barna at det er uakseptabelt med fysisk avstraffing samtidig som at dei får vite at det var akseptert i "gamle dagar". Barn er ikkje så dumme at dei blir redd for ris på rumpa av ein barnesang ;)

Sønnen min tror ris er middagsris.. Og det er da ikke morsomt å få middagsris på halen heller? ;)

Skrevet

Jeg har en bok her som heter Barnets første bok,rim,regler,sanger og eventyr. Og jøjje meg så mye rare tekster det er i den boken. "Tobein satt ppå trebein og gnog på ettbein,så kom firbein og nappa ettbein,men da tok tobein trebein og smelte til firbein så,n mista ettbein". (handler om en mann som slår hunden sin med en trekrakk fordi han stjal maten hans) "Ole pole gikk på skole i sin lange rompekjole,tygget tobakk som en gris derfor fikk han ofte ris." "Erten og Furten satt på en hau'. Furten han ønska at Erten var dau." For ikke å glemme den kjente "Ellinga vellinga Vetlandsguten,slo til kjærringa midt på truten. Det skal du ha ditt stygge troll,for at du ikke kunne telle til tolv" "Fytterakker'n satt i måneskinn,spiste katteskinn ilag med broren sin." "Under den sorte jord,ligger min tippoldemor,der har hun ligget i firhundreår uten en kaffitår!" And it goes on and on and on... ;)Anonymous poster hash: 5f02c...b24

Disse er da helt supre. Jeg er lærer og jobber på småtrinnet. Vi bruker ofte ellinga om vatlandsguten, og erten og furten. Det er mange gode gamle som vi ofte bruker, selv om de er veldi lite pedagogisk korrekte. Jeg elsker de.

Anonymous poster hash: 9e6cf...e88

Skrevet

Vel - jeg har akkurat lest ronja røverdatter og brødrene løvehjerte for min femåring...... Ronja klatret ned ett stup ved en foss for å øve seg på å ikke være redd. Villvetter og røver osv.... OG for en barneoppdragelse!

Men man behøver ikke gå lengre enn historien om lillebror og knerten - hva hadde skjedd hvis en mor hadde latt fireåringen leke utenfor butikken hele dagen mens hun jobbet i dag tro?

Anonymous poster hash: f7f06...7d9
Skrevet

Figuren "Noddy" bor jo i disse dager i Lekeby, der alle er snille og lykkelige, bortsett fra et par klumsete skurker, som egentlig ikke er så veldig skumle.

Jeg vokste opp i Wales på begynnelsen av 70-tallet, og har en to-tre bøker om Noddy fra den tiden, på engelsk.

Bøkene ble bannlyst pga tydelig rasisme. Dette hadde jeg glemt, og skulle da lese disse mens jeg simultanoversatte til norsk for min daværende 4-åring.

Uups! De "onde" i boka er kullsorte, krusete hår og sværte lepper. De lurer Noddy inn i skogen om natten, der de overfaller han, og stjeler bilen og alle klærne hans (!). Dette er utførlig illustrert, også da Noddy krabber naken og gråtende gjennom skogen...

Dessuten får Noddy også en skikkelig omgang juling av politimesteren...

Morsomt å eie disse bøkene, men svært lite barnevennlige....

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Å huttetu! Hehe :) synes rett og slett synd på Noddy nå :o

Skrevet

Snehvit er jo ikke særs hyggelig, stemmene prøver jo oppriktig å drepe son egen stedatter, først via en leiemorder så via forgiftet mat...

Skrevet

Snehvit kan vel også være litt skummelt, ble ikke hun forgiftet av stemoren sin?

Anonymous poster hash: b26c1...4a8

Jo, og i orginaleventyret får stemoren på slutten spent på seg glødende jernsko som hun måtte danse i til hun faller død om. 

I orginalversjonen av Tornerose blir hun ikke kysset av prinsen, men voldtatt. Hun føder tvillinger som dier henne, og en dag suger den ene ved et uhell på fingeren i stedet for brystet og suger ut den magiske teinen.

Anonymous poster hash: 7f0f0...1e3

Skrevet

smørbukk også, skal ikke heksa skjære av en bit av hans finger for å kjenne om han er mør nok?

hehe.. jeg hørte mye på eventyr da jeg var liten, men sånn helt ærlig så tenkte jeg ikke over disse tingene før jeg ble eldre og forsto hva det betydde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...