Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Jeg er så usikker på om vi skal bytte barnehage eller ikke. Når gutten vår var 1 år gammel var barnehagen perfekt og hadde små avdelinger som var trygt og godt. Etter jul eller neste høst går han over på storbarnsavdelingen hvor det er inndelt i basegrupper. Hele avdelingen består av i underkant 50 barn. Barnehagen ligger bare et steinkast fra oss. Nå skulle jeg gjerne ønsket det lille ekstra fra barnehagen. Den barnehagen han går i nå er en ganske "sliten" kommunal barnehage hvis man skal se på det materielle. Jeg kunne ønsket meg et fokus på friluftsliv og det å være mye ute og mye i bevegelse. De er jo ute her i barnehagen også, men ikke på samme måte. Jeg ser at fysisk aktivitet er veldig viktig for han siden han er en rolig gutt og må jobbe litt med det motoriske, og med tanke på vekt. Jeg skulle også ønsket meg et litt større fokus på sunt kosthold i barnehagen, her er de glade i å "kose seg". Det er også stor utskiftning blant personalet i barnehagen. Ulempen er jo at han trives! Vet ikke om han vil trives i en ny barnehage, og vet heller ikke hvordan han passer til en friluftsbarnehage siden han er såpass rolig gutt. Dessuten blir barnehagen lenger unna og vi blir avhengige av å hente med bil eller buss. Innspill? Anonymous poster hash: c5e37...dfd
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 E annen ting som taler i mot er at det muliggens er noen fra barnehagen som etter hvert vil gå på samme skole siden denne ligger inne for "skolekretsen". Men det er ganske hårfine skiller på hvilke skoler man tilhører her siden vi har flere skoler i området så ingenting er sikkert når det gjelder det. Men skifter han barnehage er det uansett lite sannsynlig at flere skal starte på samme skole. Anonymous poster hash: c5e37...dfd
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 Har dere naboer med barn eller som bor i nærheten av dere? Hvilken barnehage går de i? Er veldig kjekt og praktisk å gå i bhg med de som bor i nærheten, når barnet blir litt større Anonymous poster hash: 8af8a...f24
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville ikke byttet, men satset litt ekstra på aktivitet og kosthold hjemme. Trivsel og muligheten til å kjenne noen fra før når man begynner på skolen anser jeg som viktigere. Med mindre han har et vektproblem, men da bør det vel kunne gå an å ta dette opp med barnehagen og få til et samaribeid? Anonymous poster hash: b0d4a...c91
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Er mange barn i området hvor vi bor, men ingen av våre nærmeste naboer som går i samme barnehage. Vi har fokus på aktivitet og kosthold hjemme, men med tanke på hvor mye han er i barnehagen så blir det lite tid til aktiviteter på kveldene (han er sliten, og i tillegg er vi som regel ferdig med middag bare akkurat til barneTV), og helgene går jo og fort når de også skal brukes til å treffe familie og venner, og gjøre unna en del gjøremål som ikke lar seg gjøre på ukedagene. Vi er begge i fulltidsjobb. Derfor jeg tenker på muligheten til å skifte barnehage. Men kanskje lurt å fortsette i samme. Takk for svar. Ønsker flere innspill. Anonymous poster hash: c5e37...dfd
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #6 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville ikke byttet, men satset litt ekstra på aktivitet og kosthold hjemme. Trivsel og muligheten til å kjenne noen fra før når man begynner på skolen anser jeg som viktigere. Med mindre han har et vektproblem, men da bør det vel kunne gå an å ta dette opp med barnehagen og få til et samaribeid? Anonymous poster hash: b0d4a...c91 Enig med denne! Veldig mange fordeler med å ha barnehagen i nærmiljøet, og trivsel er viktig!! Anonymous poster hash: e4650...a25
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Så lenge han trives, tror jeg ikke jeg ville byttet. Hvis man skal bytte barnehage synes jeg det er viktig å bytte til en som ligger i samme skolekrets, slik at når han begynner på skolen er det flere fra barnehagen som også begynner der. Uansett, så er vel det med maten noe du kan ta opp på foreldremøte? Hvs dere er flere foreldre som er enige i det, så kan dere være med å påvirke hva slags mat barna får servert i barnehagen. Foreslå feks bursdagsfeiring med frukt (trodde forresten de fleste bhg hadde begynt med dette nå?) Anonymous poster hash: 18155...d69
herewego Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Jeg ville ikke byttet så lenge han trives der han er. Barnehagebytte er en ganske stor belastning for barnet og du vet jo ikke hva du får der du kommer heller (om han vil trives, få venner osv..). Når det gjelder kosthold synes jeg du skal ta dette opp med barnehagen. Ta det opp på et foreldremøte eller med SU- representanten, så kan denne ta det videre og høre hva de andre foreldrene mener. Er sikkert ikke bare du som er opptatt av dette (min erfaring fra barnehagen jeg jobber i). Ang. fysisk aktivitet er de fleste barn i ganske mye fysisk aktivitet i barnehagen, selv de rolige barna, så om han ikke har et vektproblem e.l. tror jeg ikke du skal bekymre deg. Men ta det opp med barnehagen på en foreldresamtale, at du ser han har noen utfordringer i forhold til bl.a motorikk og at du gjerne vil at barnehagen skal være litt bevisste på dette. Det er også lov å være tydelig overfor barnehagen på at du ønsker han skal være mye ute, jeg har mange foreldre som stadig "maser" om dette. Det gjør jo at det blir fokus på det .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå