Gå til innhold

Trenger hjelp med langtidssteking...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg UltraPro, og må rote meg til å bruke den snart ;) Tenkte jeg skulle prøve meg på langtidssteking i samme slengen, men lurer litt på steketid. Temperaturen skal vel ligge rundt 70-75 grader, hvor lenge skal det da steke per kg kjøtt, sånn ca? Og hvor lenge skal kjernetemperaturen holdes før kjøttet er ferdig? 

Hvordan gjør dere dette? 

Og til sist, kan man langtidssteke koteletter? I så fall ønsker jeg gjerne tips om det og! :) 

Skrevet

Ultra Pro aner jeg ikke hva er for noe, men langtidssteker koteletter gjør jeg bestandig, da blir de så møre og saftige.

Jeg freser de litt på hver side i stekepannen og legger de i langpannen. Fyller opp med varmt vann i langpannen til det står omtrent halvveis opp på kotelettene og setter de i ovnen på svak varme, f.eks 80 grader og lar de stå der i timevis (minst 2-3 timer). Når jeg tar de ut siler jeg kraften i langpannen og lager saus av den. Serveres med kote poteter, grønnsaker og tyttebærsyltetøy. Deilig :)

Anonymous poster hash: 3236f...d4e
Skrevet

Åh det hørtes godt ut :) 

UltraPro er en gryte fra Tupperware, a la leirgryte, bare litt enklere og mer solid - for oss som er kløner på kjøkkenet eller ikke har så mye tålmodighet *kremt* :P 

Skal prøve metoden din, det høres ut til å bli saftige og smakfulle koteletter, namnam! Takk for råd :) 

Skrevet

Ok, skjønner, da vet jeg hva en ultrapro er også...

Jeg er vokst opp med koteletter som er stekt ihjel i stekepannen, så tørre at man knapt klarer få kniven gjennom dem, så jeg var naturlig nok ikke så glad i det. Helt til jeg fikk svigermor sine koteletter, som smakte himmelsk og var så møre at jeg kunne dele de med siden av gaffelen. Så det var hun som lærte meg dette, koteletter er da så enkelt, det lager seg jo selv i stekeovnen mens du driver med andre ting. Hun kan sette de inn ganske tidlig på dagen og la de stå der og putre på 70-75 grader i lange lange tider, og de blir så gode!

Anonymous poster hash: 3236f...d4e
Skrevet

Mmmh det høres så nydelig ut, det er helt klart noe som skal lages her :) 

Langtidsstekt ribbe er noe jeg snuste såvidt på i fjor, men fikk ikke tiden til å prøve. I år derimot! Derfor kan det være greit å testkjøre med litt andre ting først, blir fortrolig med hele konseptet langtidssteking, før man slår på stortromma til jul. Nam nam.. 

Skrevet

Nå tror jeg jeg må lage meg lunsj snart, for jeg ble utrolig sulten av å lese det her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...