Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #1 Skrevet 3. september 2013 Ja, jeg vet det finnes mange tråder med dette, men i alle så står det at man må ha faste plasser for alt. Men jeg klarer ikke å lage det. Hvor lagrer dere alt? Og hvordan organiserer dere alt? Klær som er ok å bruke en dag til? Ting, tegninger ol som barna drar med hjem fra bhg/skole? Sko og ytterklær til en hel familie? Klær/sko de små har vokst fra, men som muligens bør spares til flere barn? Og hvor gjør dere av alt av småting (kaster dere for eksempel knapper som følger med klær eller har dere en fast plass til dette??...) Det flyter over til oss, og jeg trenger hjelp! Gi meg ditt beste tips, og gi meg det gjerne inn med teskje.. Jeg er deg evig takknemlig hvis du kan komme med et tips som kan gjøre leiligheten vår på ca 100 m2 litt mer organisert:) Anonymous poster hash: a50a4...da5
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #2 Skrevet 3. september 2013 Er klærne ok å bruke en dag til bruker vi de neste dag også kaster vi de på vask, oppbevarer ikke slike klær noe sted, det ville blitt fullstendig kaos. At man har samme bukse to dager på rad er helt ok. Ungene har en knaggerekke på innsiden av dørene til soversommene sine, der henger treningstøy som ikke vaskes mellom hver bruk. F.eks overtrekksbukse, jakke, en kortbukse o.l. Knapper som følger med plagg går rett i søpla. I den ene boden har vi bokhyller på hele den ene veggen, der setter vi sko som ikke er i bruk hver dag, sesongsko og sko som kan arves (fotballsko, skøyter, skisko, pensko osv) Har også et stoooort skap på denne boden som vi henger opp sesongtøy og yttertøy som kan arves av yngre søsken, regntøy, skitøy, vinterdresser osv. Det ene soverommet har skråtak og en liten bod under skråtaket, inn der legger vi hverdagsklær o.l. som kan arves, sorteres i esker etter størrelse. Så når yngste datteren min nå har begynt å bruke str 116 kan jeg se på boden om det ligger noen esker der merket med str 116. I yttergangen har vi til benker å sitte på med store kurver unger, fire kurver, en til hvert barn. I disse ligger votter, luer, buffer, ullsokker osv. Over disse benkene har vi to hyller, igjen med kurver på. Mannen og jeg har en kurv i sammen også har vi en til reflekser, heiskort o.l., en til skopusseutstyr og en til pølsepinner, sitteunderlag, spikkekniver o.l. Omtrent som disse I stua har vi en seksjon med kurver i de to nederste rekkene, der ligger litt forskjellig av barnas småting. Alle barna har en stor perm hver som jeg har satt 100 plastlommer inn i. I disse permene setter vi inn noen tegninger, bilder tatt i barnehagen og andre små minner som kan være greit å ha med videre. Arkiverer bare en brøkdel av tegningene de produserer, det aller meste går i søpla (uten at de ser det) men vi setter noen av de fineste i permen. De synes det er kjempegøy å se i disse permene, ha de tegnet når de var 1 år og hva de tegnet som 4-åring osv. Anonymous poster hash: edfc6...790
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #3 Skrevet 3. september 2013 jeg har en boks (glisaboks fra ikea) der jeg legger alle reserveknapper. Jeg rydder innimellom, så dersom klær kastes, kaster jeg knappene som hører til også. Vi har en hyllesak alla benken vist over her, men som er fem hyller over hverandre med kurver i. Hver unge har hver sin kurv som de legger dagens klær i, dersom de skal brukes om igjen. På dagtid legges natttøyet i denne kurven. Jeg har bod i kjelleren der sko og sesongklær legges vekk, og finnes frem etter behov. Tegninger har jeg en liten pappeske til hver av ungene, som vi legger inn de fineste i. (Slike esker ca a4 str fra ikea) alle ungene har hver sin kurv i ganga til luer, votter osv. Anonymous poster hash: 201dd...fcf
ms.Pond Skrevet 3. september 2013 #4 Skrevet 3. september 2013 Er klærne ok å bruke en dag til bruker vi de neste dag også kaster vi de på vask, oppbevarer ikke slike klær noe sted, det ville blitt fullstendig kaos. At man har samme bukse to dager på rad er helt ok. Ungene har en knaggerekke på innsiden av dørene til soversommene sine, der henger treningstøy som ikke vaskes mellom hver bruk. F.eks overtrekksbukse, jakke, en kortbukse o.l. Knapper som følger med plagg går rett i søpla. I den ene boden har vi bokhyller på hele den ene veggen, der setter vi sko som ikke er i bruk hver dag, sesongsko og sko som kan arves (fotballsko, skøyter, skisko, pensko osv) Har også et stoooort skap på denne boden som vi henger opp sesongtøy og yttertøy som kan arves av yngre søsken, regntøy, skitøy, vinterdresser osv. Det ene soverommet har skråtak og en liten bod under skråtaket, inn der legger vi hverdagsklær o.l. som kan arves, sorteres i esker etter størrelse. Så når yngste datteren min nå har begynt å bruke str 116 kan jeg se på boden om det ligger noen esker der merket med str 116. I yttergangen har vi til benker å sitte på med store kurver unger, fire kurver, en til hvert barn. I disse ligger votter, luer, buffer, ullsokker osv. Over disse benkene har vi to hyller, igjen med kurver på. Mannen og jeg har en kurv i sammen også har vi en til reflekser, heiskort o.l., en til skopusseutstyr og en til pølsepinner, sitteunderlag, spikkekniver o.l. Omtrent som disse I stua har vi en seksjon med kurver i de to nederste rekkene, der ligger litt forskjellig av barnas småting. Alle barna har en stor perm hver som jeg har satt 100 plastlommer inn i. I disse permene setter vi inn noen tegninger, bilder tatt i barnehagen og andre små minner som kan være greit å ha med videre. Arkiverer bare en brøkdel av tegningene de produserer, det aller meste går i søpla (uten at de ser det) men vi setter noen av de fineste i permen. De synes det er kjempegøy å se i disse permene, ha de tegnet når de var 1 år og hva de tegnet som 4-åring osv. Anonymous poster hash: edfc6...790 Jeg må spørre; hvor har du hentet bildene fra? De to øverste spesielt, det er akkurat noe sånt jeg leter etter!
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #5 Skrevet 3. september 2013 Bohus Anonymous poster hash: edfc6...790
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #7 Skrevet 3. september 2013 Orden på soverommene: oppbevaringskurver er supert. Vi bruker expedithyller fra ikea på barnas rom. Plass til mye og man får det bort fra gulvet. Klær som kan brukes flere ganger blir hengt på knagger på veggen. En kurv til skittentøy i hver etg. (eller en på hvert rom om det funker bedre) Bedrollers er også supert om man har lite gulvplass. Da er det bare å fylle opp og skyve under sengen. Orden på badet: Nok plass til håndklær er et must. Vi bruker en gammel bokhylle til dette. Vi bruker også kurver til baderomsdilldall. Det vil da si at servantskapene er tomme for håndklær og vi kan bruke denne til såper, sminke, barbersaker, hårfønere osv osv Orden på alt dette som egentlig ikke har noe plass: vi har et par små bokser strategisk plassert rundt om kring. I disse putter vi alle de småtingene vi ikke vet hvor skal/ikke har noe hjem. Vi sorterer og rydder ut av denne innimellom. Knapper spares på og ligger i en ziplockpose sammen med sysakene. Man vet aldri om man skulle få behov for en knapp. Man finner alltid en som passer. Alt av papirer/viktige dokumenter blir lagt i merkede plastbokser i kjelleren. Vi har kun en skuff til sisteårs papirer i stua. Disse sorteres og legges i riktig mappe i boksene i kjelleren. Alle har hver sin perm. Barnas beste kunstverk og bragder/diplomer går i permen etter å ha hengt på kjøleskapet en stund. I våre permer så setter vi de dokumentene og papirene som alltid vil være aktuelle. Permene står i et skap i stua. Vi har en sittebenk med kurver i stua. Denne inneholder alt av brettspill og tegnesaker. Skuffene i tv-benken brukes til duppeditter, ladere, batterier osv. Vi har stuebord med 4 skuffer i. 4 roteskuffer. En til kataloger, en til mitt rot, en til hans rot og den siste brukes som en av disse boksene som er nevnt tidligere. Vi legger alt som ikke har en egen plass oppi denne. I gangen har vi en kurvkommode. Vi har en kurv hver. Den siste kurven er en rotekurv og inneholder krabbesnører, solkrem, briller, impregnering osv. Vi har også et kleskott. Her oppbevares alt av yttertøy man kan få få behov for etter sesong. I yttergangen står/henger kun det som blir brukt mest. Ting som blir for smått: noe selges og annet blir lagt i store plastbokser med lokk. Dette oppbevarer vi i kjelleren. Vi gjør det samme med sesongtøy. Bare å få det vekk fra boarealet slik at de ikke ligger å tar opp plass. Ellers er det lurt å kaste mye. Funker det ikke så kaster man det. Da finner man ut etterhvert at man kjøper mye dritt man egentlig kunne spart seg for. Vips så har man funnet en måte å spare penger på også. Pynteting og annet interiør som byttes ut: selg, kast eller gi bort. Man kommer sikkert ikke til å bruke det igjen. Er det affeksjonsverdi på nipsa så pakkes det i bokser i kjelleres eller så finner man en ny plass til det. Det vi prøver å fokusere mest på at vi ikke skal stue ting inn i skuffer og skap i det arealet vi bruker daglig. Skal det tas vare på så pakkes det pent sammen og lagres systemvis i kjelleren. Anonymous poster hash: 0432e...7d7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #8 Skrevet 3. september 2013 Elsker slike tråder!!! Dytter i håp om flere tips Vi leier og bor veldig trangt og sliter med nedslitte kjøkkenskap, ubrukelige skuffer (kan jeg kreve å få bytte ut skuffene?) og at det er så liten plass å plassere møbler på. Mister en del oppbevaringsmuligheter der.. Prøver å rydde ofte men 5 minutter etter ser det helbomba ut. Tar aldri imot spontanbesøk. Det flyter over av klær overalt. Yttertøy, sommertøy og hverdagstøy. Håndklær jeg ikke finner god oppbevaring til. Og når jeg skal tørke ullklær og andre ting som helst ikke skal i tørketrommelen stjeler tørkestativet all plassen på badet. Vi holder på å bli sprø av plassmangel, men har ikke mulighet til å flytte på noen år. Har ikke så mye penger å bruke på oppbevaringsmøbler heller, så det må være billig. God sortering, organisering og kjekke oppbevaringsmøbler som ikke tar for mye plass er gull verdt, men jeg trenger gode tips og inspirasjon Anonymous poster hash: 643e6...703
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #9 Skrevet 3. september 2013 Skubb-eskene fra IKEA er fine til å sette øverst i og på garderobeskap. Fine til sesong- og arveklær. Ellers har Åhlens noen rimelige sittepuffer med oppbevaring i. De bruker vi også til arveklær fra store- til lillesøster, sykkelhjelmer o.l. Rikelig med skoskap er et must. Og å få skrot og ting man ikke bruker ut av huset. Anonymous poster hash: 0e108...6d0
3 er nok! Skrevet 3. september 2013 #10 Skrevet 3. september 2013 Ja, jeg vet det finnes mange tråder med dette, men i alle så står det at man må ha faste plasser for alt. Men jeg klarer ikke å lage det. Hvor lagrer dere alt? Og hvordan organiserer dere alt? Klær som er ok å bruke en dag til? Ting, tegninger ol som barna drar med hjem fra bhg/skole? Sko og ytterklær til en hel familie? Klær/sko de små har vokst fra, men som muligens bør spares til flere barn? Og hvor gjør dere av alt av småting (kaster dere for eksempel knapper som følger med klær eller har dere en fast plass til dette??...) Det flyter over til oss, og jeg trenger hjelp! Gi meg ditt beste tips, og gi meg det gjerne inn med teskje.. Jeg er deg evig takknemlig hvis du kan komme med et tips som kan gjøre leiligheten vår på ca 100 m2 litt mer organisert:) Anonymous poster hash: a50a4...da5 Klær som er ok å bruke en dag til: egen skuff på vaskerommet til hvert av barna. Knagger på soverommet til oss voksne. Tegninger osv fra Bhg: sorteres og mye kastes. Barna har hver sin mappe på soverommet der jeg lagrer slike ting. Kun de fineste, eller de spesielle. Annet pynt debatter henges opp på en wire de har på soverommet. For små Klær som spares: gjennomsiktige esker på loftet med lapp om hva eksem inneholder Knapper osv fra klær: egen boks i "alt mulig skapet" i kjellerstua. Alt vi har flere av og som ellers ville blitt lagt i typiske roteskuffer har egne bokser eller kurver, f.eks kulepenner/post it, og tilbehør til dataen (ledninger, øreplugger, kildekritikken til bank, minnepennen osv). Bruksanvisninger/garantier har en egen perm. Rundt om i huset har vi også sånne pynteskåler som samler alt mulig rot og lommerusk. Småting legges oppi disse bollene og så rydder jeg i bollene litt innimellom. På den måten blir ikke tig lagt rundt om slik at man aldri finner det og det ser ikke rotete ut. Spesielt i gangen er disse bollene svært praktiske da vi alle kommer hjem med diverse rot fra lommer og vesker som ellers ville blitt lagt oppå diverse kommoder. Jeg har også en boks til mynter og en for nøkler (mannen klarer aldri å bruke nøkkelskapet)
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #11 Skrevet 3. september 2013 Om du er som meg, at det er småryddingen som svikter (alltid legge ting på plass der de hører hjemme etc), så har jeg et tips som iallefall har reddet meg! Oppbevaringskurver, store eller små, til alt mulig. Til og med barnas sko har jeg i en stor kurv på gangen, siden de ellers ville vært strødd rundt på gulvet. På den måten er det superenkelt å rydde! Jeg elsker fine bokser og oppi de fins det alt mulig rart, en av boksene er til knapper, en til vekslepenger, en til utenlandsk valuta (man kan jo ikke kaste de selv om man aldri får bruk for de - de funker forresten fint som sjørøverpenger), poenget er at boksen er fin og kan stå fremme til pynt. Dette funker iallefall som bare det her hjemme, og vi vet nå hvor tingene er i motsetning til før! Anonymous poster hash: 857b7...c64
Gjest MaJo0812 Skrevet 3. september 2013 #12 Skrevet 3. september 2013 Ha noen plastposer i klesskapet! Når et plagg er trangt eller slitt eller hva det nå er som er feil, legg i posen, når posen er full går den enten til Fretex eller i søpla, kommer jo litt an på innholdet.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2013 #13 Skrevet 3. september 2013 Tusen takk for mange gode tips! Fint å se at flere også kan ha nytte av tråden. Jeg har vært og levert poser med for små jenteklær på Fretex i dag, i tillegg til at jeg har handlet inn et oppbevaringssystem for klær. Skal gå gjennom "rotebenken" i morgen, og sette opp flere små skuffer. Satser på bedre og mer organiserte tider fremover. Tar gjerne mot flere innspill hvis det er flere som har noen gode tips Anonymous poster hash: a50a4...da5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #14 Skrevet 7. september 2013 Dytt Anonymous poster hash: 643e6...703
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 SKubb-boksene fra IKEA har gjort underverker her.. Så utrolig deilig å åpne en kommode og vite at DER ligger sokkene, Der er luene osv. Sparer meg flere halvtimer i uka mot kommoderotet som hersket om morgenene her i huset. Anonymous poster hash: ad8e1...134
Superdolly Skrevet 7. september 2013 #16 Skrevet 7. september 2013 Ja, jeg vet det finnes mange tråder med dette, men i alle så står det at man må ha faste plasser for alt. Men jeg klarer ikke å lage det. Hvor lagrer dere alt? Og hvordan organiserer dere alt? Klær som er ok å bruke en dag til? Ting, tegninger ol som barna drar med hjem fra bhg/skole? Sko og ytterklær til en hel familie? Klær/sko de små har vokst fra, men som muligens bør spares til flere barn? Og hvor gjør dere av alt av småting (kaster dere for eksempel knapper som følger med klær eller har dere en fast plass til dette??...) Det flyter over til oss, og jeg trenger hjelp! Gi meg ditt beste tips, og gi meg det gjerne inn med teskje.. Jeg er deg evig takknemlig hvis du kan komme med et tips som kan gjøre leiligheten vår på ca 100 m2 litt mer organisert:) Anonymous poster hash: a50a4...da5 Vi har en, hva skal jeg kalle det, reol? En sånn Elfa trådkurvsak på badet. Hver person har sin kurv. Der legger vi klær som er ok å bruke i morgen også. Om dagen ligger pysjen der. Tegninger henges på kjøleskapet, etter en stund tas de ned og byttes ut med nye. De fineste settes inn i permer. Eg har en perm for hvert barn. Vi har garderobeskap i gangen. Ungene skal henge opp jakker der og sette skoene inn (kremt) når de kommer hjem. Klær som ikke hører til i sesongen sorteres ut og legges i boden når sesongen er over. Jeg pleier å bla fremover i kalenderen og skrive opp hvor jeg har lagt tingene. For eksempel da vi la vekk vinterklærne i i vår, skrev jeg på oktober i kalenderen at vinterklærne ligger der. Jeg har en egen hylle i kjelleren til srveklær. De sorteres i poser som jeg merker godt med sprittusj på utsiden, f.eks "vinterklær jente str 116". På den måten blir det lett å ta frem det man har bruk for. Ekstra knapper har jeg en boks til. En eske som står på kontoret. Alle knapper plukkes ut av de små posene og legges løse oppi der. Finner alltid en knapp som passer, og når ungene står fast i matteleksene er knappene fine å telle på også. Vi har også en roteskuff på kjøkkenet, så alt som ikke har fast plass havner der. Ellers er mitt beste tips å kaste så mye som mulig, og så lage plass til ting der de uansett havner. For eksempel ble alltid nøklene våre slengt på det lille bordet i gangen, så da satte jeg en pen liten kurv der til nøkler. Og så kunne jeg ta ned nøkkelskapet som uansett ikke ble brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå