Gå til innhold

Ta opp mobbing på foreldremøte. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har over lang tid hatt det vanskelig på skolen. Jeg har nå bestemt meg (med hennes godkjennelse) for å ta dette opp på årets første foreldremøte. Hun går i niende klasse (14 år).

Jeg vil gjerne ha gode råd, gjerne fra noen med erfaring (enten som forelder på den ene eller andre siden, eller lærere) om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte - og hva jeg bør unngå. Jeg er ikke ute etter å anklage noen spesielle, jeg ønsker først og fremst at foreldrene skal være klar over at det er en jente i klassen som gråter før hun skal på skolen om morgenen. Jeg vet at datteren min kanskje kan virke litt overlegen, men det er bare forsvarsverker som raser når hun kommer hjem. 

Det er ikke så mye å sette fingeren på, sånn helt konkret. Blant jentene føler hun seg frosset ut, de snakker over hodet på henne og inviterer henne aldri med på noe. Guttene mobber mer åpenlyst, ved å peke og flire og komme med sårende kommentarer. 

De er ca 20 elever i klassen, men rundt 60 på trinnet. Hun opplever mobbing, særlig fra gutter, fra parallellklassene også, så antakelig bør dette tas opp på hele trinnet. Jeg skal innrømme at jeg gruer meg veldig, men dette må bare gjøres. Vil veldig gjerne være best mulig forberedt, slik at dette kanskje får en effekt. 

Anonymous poster hash: cde89...f54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bør du snakke med lærerens slik at de også kan stå bak deg når du forteller din datters opplevelse av skolen. Be læreren om å vise disse to filmene.

http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Se-filmen-Voksne-skaper-vennskap/

http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Se-filmen-Voksne-skaper-vennskap---sammen/

De sier mye om hvordan vi voksne er en del av mobbingen.

Den nederste filmen viserganske klart at det helt sikkert er noen av foreldrene, lærerne, trenerne som vet at din jente ikke har det noe godt. Det er ikke greit. Mange foreldre tenker nok at det helt sikkert er noen andre som ordner opp i det de ser. Det er tydelig ikke tilfelle.

Ingen skal bli måtte grue seg for å gå på skolen.

Lykke til.

Anonymous poster hash: da6cc...68f

Skrevet

Takk for linkene, jeg skal se på dem. 

Jeg glemte å legge til at jeg alt har vært i kontakt med læreren, og at jeg skal ha et møte med ham alene før foreldremøtet. Skolen er kjent med situasjonen, og læreren har stilt opp det han kan, men det er begrenset hva en lærer kan gjøre. På et punkt må foreldre komme på banen. 

Jeg tror faktisk ikke det er så mange som er klar over situasjonen hennes. Hun er aldri sammen med noen fra klassen på fritiden (fordi de aldri spør, og hun er redd for å presse seg på noen som bare synes hun er teit), og hun går ikke på noen fritidsaktiviteter (hun er redd for at det skal bli enda en mobbearena). Antakelig er det en ganske usynlig situasjon, som jeg må prøve å synliggjøre. 

HI

Skrevet

Kjenner at jeg får vondt i magen av innlegget ditt. Det der er virkelig min store skrekk, og det må føles så håpløst. Man kan jo ikke tvinge vennskap på folk heller..

Er det aktuelt å flytte henne til en annen skole? Har hun andre venner og interesser slik at skolen ikke blir eneste arena?

Jeg synes også du bør ta det opp med skolen først. De har helt sikkert retningslinjer de skal følge. Hvis du ikke føler deg hørt eller at de ikke gjør noe med det, ville jeg vurdert å lage skikkelig ramaskrik i tillegg til å flytte jenta.

Hvis mitt barn hadde vært en del av noe slikt ville jeg gjerne visst om det, så ikke vær redd for å ta kontakt med foreldrene. Du vet ikke hvordan de reagerer, men et par av dem tar forhåpentligvis grep, og det kan være nok til å utgjøre en forskjell.

Stå på! Skjønner at det er ubehagelig på mange nivåer, men disse mobberne og utfryserne MÅ få beskjed om at slik er det ikke greit å oppføre seg.

Anonymous poster hash: 89756...a0b

Skrevet

Takk for linkene, jeg skal se på dem.  Jeg glemte å legge til at jeg alt har vært i kontakt med læreren, og at jeg skal ha et møte med ham alene før foreldremøtet. Skolen er kjent med situasjonen, og læreren har stilt opp det han kan, men det er begrenset hva en lærer kan gjøre. På et punkt må foreldre komme på banen.  Jeg tror faktisk ikke det er så mange som er klar over situasjonen hennes. Hun er aldri sammen med noen fra klassen på fritiden (fordi de aldri spør, og hun er redd for å presse seg på noen som bare synes hun er teit), og hun går ikke på noen fritidsaktiviteter (hun er redd for at det skal bli enda en mobbearena). Antakelig er det en ganske usynlig situasjon, som jeg må prøve å synliggjøre.  HI Anonymous poster hash: cde89...f54

Se på den nederste linken, så forstår du hva jeg mener. Si til de andre foreldrene at dette er din jente.

Skrevet

Så ikke svaret ditt til første anonym før jeg hadde postet mitt eget, men ser jo at du svarer på noe av det jeg spør om.

Det er forresten veldig dumt at hun ikke har en annen arena, det trenger hun virkelig.

Skrevet

Jeg så på den nederste linken nå, og måtte tørke tårer. Det er akkurat slik det er. Takk for den, den skal jeg be læreren om å vise. 

Jeg har spurt henne om hun ønsker å bytte skole, men det gjør hun ikke. Hun har et godt forhold til læreren, og tanken på ukjente mennesker skremmer henne. Hun er redd ingen ting skal bli annerledes, da synes hun det er bedre å i alle fall å ha noe kjent, selv om det er vanskelig. 

Ja, hun trenger andre arenaer, men hun vil ikke. Har prøvd å både lokke og presse, og finne frem til ulike tilbud, men hun er sikker på at hun kommer til å bli ledd av der også. Hun har en enormt lav selvtillit, og det forsterker nok problemet på mange måter, ved at hun forventer å bli latterliggjort og frosset ut samme hva. Jeg var selv utenfor på ungdomsskolen, og kjenner igjen mye av tankegangen hennes. Hun vil helst ikke en gang gå på butikken, i frykt for at andre fra klassen skal være der, og at hun vil oppleve blikk, fnising og peking. 

Skrevet

Jeg så på den nederste linken nå, og måtte tørke tårer. Det er akkurat slik det er. Takk for den, den skal jeg be læreren om å vise.  Jeg har spurt henne om hun ønsker å bytte skole, men det gjør hun ikke. Hun har et godt forhold til læreren, og tanken på ukjente mennesker skremmer henne. Hun er redd ingen ting skal bli annerledes, da synes hun det er bedre å i alle fall å ha noe kjent, selv om det er vanskelig.  Ja, hun trenger andre arenaer, men hun vil ikke. Har prøvd å både lokke og presse, og finne frem til ulike tilbud, men hun er sikker på at hun kommer til å bli ledd av der også. Hun har en enormt lav selvtillit, og det forsterker nok problemet på mange måter, ved at hun forventer å bli latterliggjort og frosset ut samme hva. Jeg var selv utenfor på ungdomsskolen, og kjenner igjen mye av tankegangen hennes. Hun vil helst ikke en gang gå på butikken, i frykt for at andre fra klassen skal være der, og at hun vil oppleve blikk, fnising og peking.  Anonymous poster hash: cde89...f54

Læreren har plikt til å ta mobbing på alvor. Men foreldre har også plikt til å ta mobbing på alvor. Om mitt barn gjør hærverk på skolen, plikter jeg å gjøre opp for det. Mobbing er på lik linje. Om mitt barn er en mobber, har jeg plikt til å ordne opp. Det er ikke offeret som skal bytte skole, men mobberen. Skolen skal undersøke hva som foregår og om du har snakket med læreren om dette tidligere, vil jeg si at han ikke har gjort jobben sin. Han har plikt til å opprette en mobbesak, sammen med rektor og avdelingsleder. Dette burde vert gjort med en gang du tok kontakt med skolen.

Still krav til de andre foreldrene. Detter er vanskelig og du må være sterk når du tar dette opp. Men husk at det er lov å vise følelser og det er lov å navngi mobberen.

Ønsker deg masse lykke til.

Skrevet

Så den nederste linken, det var sterkt. Flash back til skoletiden. :(

Det stikker enda i magen når jeg ser en gjeng ungdommer, fordi jeg husker, og det sitter dypt. Jeg er førti nå men glemmer aldri.

Vondt å tenke på at andre opplever det samme.

Bra at du våger å ta det opp på skolen, HI.

Lykke til! Håper det blir bedre for datteren din.

Anonymous poster hash: bffb5...a65

Skrevet

Så den nederste linken, det var sterkt. Flash back til skoletiden. :(

Det stikker enda i magen når jeg ser en gjeng ungdommer, fordi jeg husker, og det sitter dypt. Jeg er førti nå men glemmer aldri.

Vondt å tenke på at andre opplever det samme.

Bra at du våger å ta det opp på skolen, HI.

Lykke til! Håper det blir bedre for datteren din.

Anonymous poster hash: bffb5...a65

Den nederste linken....De voksne gjorde jo ingenting?? Den heter voksne skaper vennskap, men de voksne sto jo bare og glodde, og vi fikk aldri egentlig vite om med gikk berde for jenta i filmen. Snakket de voksne sammen, slik det sto i teksten, og hvordan hjalp snakkingen denne jenta??

Anonymous poster hash: e2ff3...f40

Skrevet

Dere som har sett filmen: Hvordan ville dere reagert på at den ble vist på et foreldremøte? Jeg tenker at det kunne vært lurt, siden det kan være vanskelig å beskrive "taus" mobbing, i alle fall for noen som ikke har opplevd det selv. Man kan virkelig knuse andre med blikk, men jeg føler at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal sette ord på det slik at andre foreldre skal forstå hvor vondt det er. 

HI

Skrevet

Så den nederste linken, det var sterkt. Flash back til skoletiden. :(Det stikker enda i magen når jeg ser en gjeng ungdommer, fordi jeg husker, og det sitter dypt. Jeg er førti nå men glemmer aldri.Vondt å tenke på at andre opplever det samme.Bra at du våger å ta det opp på skolen, HI.Lykke til! Håper det blir bedre for datteren din.Anonymous poster hash: bffb5...a65

Den nederste linken....De voksne gjorde jo ingenting?? Den heter voksne skaper vennskap, men de voksne sto jo bare og glodde, og vi fikk aldri egentlig vite om med gikk berde for jenta i filmen. Snakket de voksne sammen, slik det sto i teksten, og hvordan hjalp snakkingen denne jenta?? Anonymous poster hash: e2ff3...f40

Poenget med filmen er at veldig mange voksne vet, men gjør ingenting. Voksne har plikt til å ta tak i utestenging og mobbing hvis man vet at det foregår. Voksne har plikt til å gjøre noe med det dersom noen barn ikke har det greit. Om alle de voksne på denne filmen hadde gjort det de burde hadde ikke denne jenta hatt det slik som hun har det. voksne må være med å skape vennskap - sammen. See?

Skrevet

Dere som har sett filmen: Hvordan ville dere reagert på at den ble vist på et foreldremøte? Jeg tenker at det kunne vært lurt, siden det kan være vanskelig å beskrive "taus" mobbing, i alle fall for noen som ikke har opplevd det selv. Man kan virkelig knuse andre med blikk, men jeg føler at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal sette ord på det slik at andre foreldre skal forstå hvor vondt det er.  HI Anonymous poster hash: cde89...f54

Når er det foreldremøte? Denne uken er det en kampanje som heter voksne skaper vennskap - sammen! Dette vet nok læreren og det betyr at akkurat denne uka skal det være ekstra fokus på mobbing.

Vi skal på foreldremøte i morgen og jeg vet at den filmen blir vist der. Alle foreldre må være opplyst om hvordan mobbingen skjer. Og hva en må gjøre med det. Skolen har mye ansvar for å få slutt på mobbingen, men foreldrene har et stort ansvar for at mobbing ikke starter.

Skrevet

Veldig lurt å vise den filmen, synes jeg. Det er nok ikke bare din datter som sliter, det er nok flere usynlige tilfeller i klassen(e). ALLE de voksne bør gjøre seg oppmerksom på dette, og kanskje det kan hjelpe flere elever.

Jeg hadde det veldig vondt på ungdomsskolen, og fryste i tillegg ut familien min for å beskytte meg selv... Så de visste ingenting om hvordan jeg hadde det. Kanskje noe slikt som dette kunne gjort dem mer oppmerksom. 

Anonymous poster hash: 4a4a2...884
Skrevet

Herregud, det var godt jeg så filmen før den evt vises på vårt foreldremøte, for nå sitter jeg og griner! Jeg synes den var kjempesterk. Jeg vil være en som SER og GJØR NOE!

Skrevet

Foreldremøtet er i midten av måneden. Jeg skal vise filmen til læreren under møtet vårt, og spørre om den kan vises. 

HI

Skrevet

Så den nederste linken, det var sterkt. Flash back til skoletiden. :(Det stikker enda i magen når jeg ser en gjeng ungdommer, fordi jeg husker, og det sitter dypt. Jeg er førti nå men glemmer aldri.Vondt å tenke på at andre opplever det samme.Bra at du våger å ta det opp på skolen, HI.Lykke til! Håper det blir bedre for datteren din.Anonymous poster hash: bffb5...a65

Den nederste linken....De voksne gjorde jo ingenting?? Den heter voksne skaper vennskap, men de voksne sto jo bare og glodde, og vi fikk aldri egentlig vite om med gikk berde for jenta i filmen. Snakket de voksne sammen, slik det sto i teksten, og hvordan hjalp snakkingen denne jenta?? Anonymous poster hash: e2ff3...f40

Poenget med filmen er at veldig mange voksne vet, men gjør ingenting. Voksne har plikt til å ta tak i utestenging og mobbing hvis man vet at det foregår. Voksne har plikt til å gjøre noe med det dersom noen barn ikke har det greit. Om alle de voksne på denne filmen hadde gjort det de burde hadde ikke denne jenta hatt det slik som hun har det. voksne må være med å skape vennskap - sammen. See?

All right! Jeg liker så godt happy endings jeg, skjønner du. det var det jo i den første kampanjefilmen, så da ville jeg gjerne hatt det her også....

Anonymous poster hash: e2ff3...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...