Gå til innhold

Stuptrøtt hver morgen (1.klassing)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre!!...

1.klassingen vår er så trøtt nesten hver morgen, og det er et mareritt å skulle vekke henne og få henne opp. Vi må vekke henne rundt halv sju, da vi drar kl sju for å rekke sfo før vi må på jobb. De få dagene jeg jobber seinvakt og begynner først halv ti, kan vi la henne sove en liten time lengre, da er det som oftest litt lettere.

Vi begynner stort sett legging på kvelden kl sju. Ofte er hun klar for å sove allerede kvart over sju, men hun klarer liksom ikke sovne så fort. Ligger ofte våken en halvtime, selv om vi har gjort oss ferdig med lesing og synging. Jeg får følelse av at hun da allerede er overtrøtt, men en kan jo ikke legge en førsteklassing veldig mye før kl sju...?! Ser for meg at det hadde blitt vanskelig i alle fall (før barne-tv er ferdig).

Hva kan vi gjøre?!

Storesøster og lillebror er ikke "samme type". Storesøster klarer alltid å stå opp selv uten problem, selv om hun legger seg ofte nesten en time etterpå. Lillebror kegger seg samtidig og står opp samtidig, uten særlig store problemer. De er bare ulike fra søsteren sin. Trenger på en måte mindre søvn.

Kveldene hun har fotballtrening eller fotballkamp er dessuten et mareritt - eller rettere sagt morgenene etter er det...! Trening og kamp er ofte så seint at vi kommer ikke hjem før halv åtte - allerede en halvtime på overtid...!

I dag har jeg heldigvis seinvakt, og kan vekke henne seinere. Pappa har tatt med seg storesøster og lillebror, så det er bare oss å tenke på. Det er med andre ord håp om en litt bedre morgen i alle fall...

Håper noen kan komme med råd eller dele noen erfaringer - vi er helt desperate nå...! Når vil dette bli bedre...? Vil dette holde på lenge...?

Anonymous poster hash: cd1ba...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha med matpakke og drikke på fotballtrening og kamp. Spis kveldsmat på vei hjemover så sparer dere tid!

11 åringen her er av den trøtte typen. En kveld har han trening til 21 og da tas kveldsmaten i bilen på vei heim. Rett i dusjen og i seng. Kvelden etter legger han seg ofte 19-19.30! Da er han trøtt.

Det er altfor tidlig for en 11 åring, men han trenger det. Ellers fungerer han ikke resten av uka.

Så vi har fleksibel leggetid, noen kvelder lenge oppe pga trening og selskap osv. Andre kvelder tidlig i seng.dermed går ukene mye lettere enn om vi skulle hatt et fast tidspunkt bare fordi det er "riktig".

Anonymous poster hash: d6b64...63e

Skrevet

Jeg ville først og fremst lagt henne tidligere (er jenta trøtt så er hun trøtt) og så ville jeg holdt et strengt regime på å vekke henne tidlig hver morgen. Å la henne sove lengre noen dager virker som det forstyrrer søvnmønsteret hennes og hun finner aldri et mønster på søvn. Noen barn, og voksne, er slik at man må legge seg og stå opp til samme tid for å finne en rytme og en god søvn.

Om fotball og ting går utover søvn og skolen så burde dere droppe det.

Anonymous poster hash: cbf1e...34c
Skrevet

Og sjekk om hun sover GODT!

Altså - snorker hun? Kan hun ha pustestopp i løpet av naten? Da våkner man og blir uopplagt.

Sjekk dette!

Anonymous poster hash: b6280...182
Skrevet

Vi har også barn som har behov for mye søvn.  Og legger vår 3.klassing kl. 19 nettopp på gunn av at han trenger mye søvn. Jeg leser for ham så sover ikke før ca. 1930. Sover til 07-0730. Han er et lite uvær hele dagen etter om han legger seg for sent. Er grinete fra han slår øynene opp til han legger seg til kvelden igjen..  Det orker jeg rett og slett ikke, så her må man legge seg ift hvor mye søvn man trenger - ikke hvor sent "alle andre" er oppe.

Vi har bevisst valgt bort aktiviteter som er for sent på kvelden, men når vi er ute på noe som egentlig er "for sent" så spiser barna kveldsmat i bilen slik at det bare er tannpuss og vask igjen. De kveldene leser vi heller ikke for barna. 

Lykke til!

Skrevet

Slik er det her også. 2 klassingen er trøtt på morgenen og sur. nå har hun hoppet opp et parti på turningen også, så hun har trening fra 18-19.30 det kommer til å bli et mareritt på torsdagene. har grublet mye på hvordan jeg skal løse dette, men matpakke blir nok løsningen, uansett om vi har 5 min å kjøre bare. dessuten trenger hun ikke så mye mat så sent heller så en banan og litt vann holder!

Hun legger seg kl 19.30 hver kveld, starter stelling og legging kl 19 når yngste har lagt seg. men problemet her er at hun ikke vil legge seg selv. hun styrer på etter hun har lagt seg og dermed blir hun enda trøttere om morgenen. jeg truer med at om hun ikke legger seg med en gang må hun gå tidligere til sengs dagen etter, det har som regel funket. men må si jeg vurderer faktisk å legge henne kl 19 i stedet. hun kan jo ikke klokka. er veldig opptatt av at hun ikke skal legge seg før 19,30 skjønner du.

i helgene er vi like rigide på leggetiden vi da, for de blir så innmari grettne dagen etter som de ikke legger seg til rett tid. mareritt når søskenbarna er på besøk, for de skal ikke i seng før 21.30 i helgene!!!!!! helt tullete spør du meg. og mine barn er da helt forferdelige å ha med å gjøre dagen etter, for de sover ikke noe lenger uansett. minsten våkner i 07 tiden og da er hele hurven oppe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...