Gå til innhold

Flergangsmødre: Tanker om fødsel med nestemann?

Anbefalte innlegg

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Jeg har to barn på 5 og snart 3. Fødselen til førstemann var "tekstbok". Slimproppen gikk, lakk fostervann i et par dager før vannet fosset ut. Første ri kom 2 minutter etter. Så hadde jeg åpningsrier i 10 timer etterfulgt av 2 timer med pressrier. Jeg syntes det var vondt, men det verste var egentlig hvor sliten jeg var. fødselstid var altså totalt 12 timer. Sønnen min ble født i uke 36+3 og var 3505g.

Med datteren min er historien en helt annen. Jeg hadde masrier som var regelmessige i over en uke før fødselen startet. Ble lagt inn på føden 2 ganger ila uka, og fikk modningsakupuntur samt ble strippet. Dagen etter dette ble jeg lagt inn på nytt med masrier. Plutselig tiltok riene, og dette var SKIKKELIGE rier. så VONDT! Det ble konstatert uken før at babyen var stjernekikker, og i tillegg veldig stor (estimert til 4100g 12 dager før termin). Etter tre timer med rier stoppet jeg opp på 8cm, og etter å ha tatt fostervannet og satt riestimulerende drypp fikk jeg beskjed om at vi rett og slett måtte vente til baby hadde rotert skikkelig. Jeg har aldri hatt så vondt i mitt liv! Jeg lå rett og slett bare og "overlevde" i en slags transe. Smertene var rett og slett uutholdelige. Hadde pressrier også, men fikk naturlig nok ikke lov til å presse...  etter tre timer kunne jeg kjenne at datteren min var på tur ut helt av seg selv. Selve pressinga var over på 2 minutter. Men morkaka var stor, og jeg blødde mye. Datteren min kom på termindato og var 4560g. Total fødselstid (fra effektive rier startet) ca 6 timer.

Spørmålet mitt til dere andre flergangsfødende er dette: Har noen av deres tidligere fødsler gjort at dere er nervøse mht en ny fødsel? Jeg kjenner ihvertfall at jeg virkelig må vurdere om jeg skal ha smertelindring neste gang, for en fødsel til lik den forrige vil jeg ikke ha! Spesielt tenker jeg på at oddsen er tilstede for at neste baby er enda større enn datteren min....  Pga at ingen av ungene mine skrek da de ble født (begge var medtatte og måtte ha litt "starthjelp") er jeg i utgangspunktet negativ til epidural, for begge barna mine er født uten smertelindring, men hvilken erfaring har dere som har født med epidural? var ungene slappe? 

Er inne i første pp på nummer tre nå, og vil gjerne ha god tid til å tenke over og vurdere de alternativene jeg har. alle råd mottas med takk!:)

Fortsetter under...

Jeg titter innom fra 2.trimester, venter nr 2:) jeg er livredd for samme fødsel som med sønnen min...jeg ble satt igang 7 dager over termin med piller oppi skjeden hver 2. Time...dette var tidlig på dagen og jeg var absolutt ikke moden! 00.30 den natta starta riene så smått, og vannet gikk litt og litt. Riene tok seg opp og ble veldig vonde i 7 tiden neste morgen og jeg var allerede sliten pga null søvn og rier hele natta. Kl.11 sjekka de åpning for da var det så vondt at jeg bare lå å skreik! Kun 3cm og jeg ble superfrustrert! Men fikk endelig epidural, oooh gode gud, all smerte forsvant og jeg kunne sove litt! 17.00 begynte jeg å kjenne riene for fullt igjen og som deg lå jeg bare der å prøvde å overleve erterhvert, var sikker på at jeg skulle dø! De satte drypp da jeg fkk epidural, og dette stod på max...kl.00.45 hadde jeg endelig full åpning, 24 timer etter riene starta og pressingen starta...Ungen satt litt fast i skuldra så de jobba skikkelig for å få han ut, men ut kom han 01.41! Og han veide 4626g!!! På samtale etterpå sa jordmor at jeg hadde den verst tenkelige fødselen pga null modning før de satt igang...Og for å svare på spørsmålet ditt, han var ikke slapp eller medtatt på noe vis av epiduralen....petidin fikk jeg også på et tidspunkt, men husker ikke helt når...nå da jeg var hos jordmor denne uka sa hun at jeg skal absolutt IKKE gå over termin denne gangen pga at min forrige var så stor....så nå frykter jeg igangsettelse igjen :/ men hun lovte meg at å bli satt igang andre gang går mye lettere enn første! Så da får jeg bare vente og håpe det beste! Lykke til med prøvingen :)

¨Har hatt forholdsvis fine fødseler. Litt skummelt med 1. mann men det gikk. Litt annerledes med 2.mann som kom i sete. 3. man var som en drøm. Gikk fort, nesten litt skuffet, men samtidig glad for at det ikke var "vondt". Så om neste blir det samme sier jeg ikke nei takk :) Ser bare frem til en evn neste mann :) 

Ikke epidural med nr 1, men han var slapp pga lang fødsel med mye pressrier uten at kroppen min klarte å få han ut. Prøvde bare å overleve...

Nr 2; fikk epidural. Kroppen slappet av med epidural og jenta kom frisk og kvikk. En super opplevelse. Selvsagt vondt, men jeg var tilstede.

Ville gjort det samme igjen på et blunk. Epidural har et dårlig rykte, men før alle går helt "green and ecological"... Tipper at de fleste bruker hodepinepiller om de har hodepine. Galskap å ikke skulle få hjelp til en fødsel. Det koster selvfølgelig mer ressurser og kroner for sykehuset, men det får jammen så være... Får vi nr 3 så skal jeg jammen ha det om jeg rekker.... :)

Anonymous poster hash: d0c0d...859

Gjest EnBlåToRosaOgEnTil

Tusen takk for svar jenter!=) Er det jeg tenker også, nå har jeg født med kun lystgass begge gangene, og det er jo ikke akkurat den store hjelpen på smertene for min del, gjør meg bare sløvere liksom... Siden nummer tre vil bli min siste så vil jeg så gjerne være ordentlig tilstede liksom! å så vil jeg gjerne kunne slippe å være så fryktelig sliten rett etterpå, jeg var jo nesten ikke i stand til å holde barne min engang...  Tror nok det blir epidural på siste=)

Annonse

Jeg har født 3barn hvor alle har vært egentlig veldig lette :) prøve nå på nr 4 så håper på like god fødselsopplevelse som mine tidligere :)

Nr 1. Fødsel i 7timer å 45min. (1time pressrier). Kun lystgass, akupunktur samt badekar. Jente på 3956gr, 52cm lang og 36 i h.o. Fødte 9dager før termin.

Nr 2. Fødsel i 4timer å 15min. (5min pressrier). Kun lystgass, akupunktur og badekar. Gutt på 3760gr, 50cm lang og 36cm i h.o. Fødte 4dager før termin.

Nr 3. Fødsel i 2timer og 5min. (5min pressrier). Kun lystgass og badekar.

Gutt på 4210gr, 54cm lang og 37cm i h.o. Fødte 2dager før termin.

Lykke til alle sammen, mine fødsler har bare blitt letter etter hvert barn :) :)

Anonymous poster hash: 4097c...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...