Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #1 Skrevet 2. september 2013 Var hos legen i dag grunnet hivende pust hos 3 åringen. Legen mente det var vanskelig å ta astma tester på så små, så fikk fluitide spray jeg skal prøve på han i 2 uker og så komme tilbake for å se om det er barnet er blitt bedre og roligere i pusten. Er det normalt å sette barn på medisiner uten å vite om de er syke? Er jo kortison preperat og det er jo ikke helt sunt for kroppen. Dere som har astma barn, hvordan fikk barnet diagnosen? Anonymous poster hash: aae48...93c
Magia Skrevet 2. september 2013 #2 Skrevet 2. september 2013 Her holder vi på med fluitide behandling vi også. Her skulle vi teste ut i noen måneder før vi snakker med legen igjen. Hun sa det er den eneste måten man får testa om barn har astma. Så mye går jo på oss som foreldre, hvordan vi vurderer barna i perioden de går på medisinen. Syns det er litt skummelt egentlig. Jeg tenker at foreldre kan av ulike grunner ønske å medisinere uten at barnet egentlig har astma, eller ikke ønske det om de har det, og fortelle legen akkurat det de vil. Jeg er litt skeptisk til hele opplegget, men her har vi merka forandring på guttungen siden han begynte på medisin, så jeg må bare bite i meg skepsisen og innse at gutten har astma.
Honningmelon Skrevet 2. september 2013 #3 Skrevet 2. september 2013 Min eldste ble også satt på Flutide og Ventoline for å se om det hjalp. Ig det gjorde det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #4 Skrevet 2. september 2013 Er jeg ser det ikke som usannsynlig at han har det, siden både jeg og pappan måtte ha astma spray i pollen sesong som barn. bestefaren på min side har astma, tanta på min side har astma og min nevø har astma. Det ironiske er at jeg har unngått å passe nevøen min for jeg er så redd for å gjøre feil med sprayen. Og nå står jeg der å skal gi mitt eget barn, og fikk svært dårlig info om hvordan så søstera mi måtte hjelpe meg i kveld. Kan jeg spør hvordan ditt barn har vært i pusten før medisiner ble tatt i bruk? Anonymous poster hash: aae48...93c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Barn under 7-8 år klarer ikke den pustetesten man må ta for å få en 100% sikker diagnose, så barn får astmadiagnosen bare basert på hva foreldrene forteller og om det samtidig høres noe "gruff" på lungene. Det fine med astmamedisin er at det bare fungerer på astma, så om barnet blir betydelig bedre etter to uker på medisiner er det ikke lenger tvil om diagnosen. Sønnen min fikk diagnosen infeksjonsutløst astmabronkitt da han var 2 år gammel, og den diagnosen fikk han bare basert på hva jeg kunne fortelle og på responsen av medisiner. Her var det som natt og dag, etter at vi fikk medisiner til han var det som å få en ny unge i hus altså. Nesten som trolldom. Han vokste det forresten av seg og har ikke tatt medisiner etter fylte 6 år (nå er han 12) Anonymous poster hash: 97a4c...5e8
Magia Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 Han har vært litt tungpusta kanskje, men ikke ekstremt, så jeg har på en måte bare blitt vant til at det er slik han puster. Ellers har han vært mye syk med snørr og innimellom feber. Har han først blitt forkjøla så har det vart ganske lenge etter at den verste perioden har gått over. Forkjølelser satte seg også alltid i lungene. Standard sjukeperiode var to dager snørr og feber, og så minst en uke hosting med surkling i lungene etterpå. Jeg ser jo nå at jeg sikkert burde tatt tak i dette før, men jeg trodde det skyldtes hovne mandler som vi måtte vente evigheter med å få undersøkt hos spesialist, og sånn gikk tida gitt. Det rareste er forskjellen medisinene har gjort for oppførselen. Det kan se ut som at pusteproblemene gjorde han mer survete, sårbar og sjenert enn han naturlig er. Og han er en sjenert type uansett. Han er en helt annen i barnehagen nå, herjer mer, tør mer osv. Så ingen tvil om at medisiner var riktig her Sorry for langt svar.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2013 #7 Skrevet 2. september 2013 Bare bra med lande utfyllende svar. Sånn barnet her er så har det vært natt hoste i lange tider og mye hoste utenom forskjølelse. Men nesten hele tiden i 2 uker nå har han hatt hivende pust, altså "tar i" for å puste inn ved anstrengelser og etter dyp konsentrasjon. Han var slik hos legen også etter å ha krabba opp og ned av stolen og styra på venterommet. Så legen reagerte allerede da vi gikk gjennom korridoren fra venterommet til kontoret, og barnehagen har reagert på pusten hans. Han puster og veldig tungt når han sover, hører pusten gjennom babycallingen. Han fjerna polypper i våres og ble kvitt snorking, men puster like tungt. Har stor mandler, men ikke store nok til at det skal gjøre at han puster slik sa legen. Håper at han ikke har astma, men samtidig håper jeg at medisinene hjelper, for kan umulig være godt å gå sånn Anonymous poster hash: aae48...93c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå