Jente+Oktoberbarn Skrevet 6. september 2013 #26 Del Skrevet 6. september 2013 Det er tidlig. Med første søkte vi bhg fra 12 mnd, men fikk ikke plass. Det endte med 6 mnd ulønnet permisjon og jenta mi startet når hun var 18 mnd. Jeg synes det var kjipt først men innså etterhvert at jeg uansett ikke kunne tenke meg å sende henne i bhg når hun var så liten. Det skal dog sies at hun kunne godt startet rundt 15 mnd, da følte jeg at hun begynte å bli klar. Nå med andremann tar jeg også ulønnet permisjon (har ikke bhg nå heller), men håper vi får plass fra januar/februar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Desembermamma12 Skrevet 11. september 2013 #27 Del Skrevet 11. september 2013 Min 9 mnd gammel sønn begynner i bhg neste mnd. Og som de andre skriver over; må man så må man. Selvom jeg gjerne skulle vært hjemme med han lengre Han er super sosial, blid, nyskjerrig og alltid vært livredd for å gå glipp av noe, så jeg tror det skal gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nichotine Skrevet 11. september 2013 Forfatter #28 Del Skrevet 11. september 2013 Syntes det er altfor tidlig... Mye forskning som viser til at det beste er at barnet bør være rundt 2 år, ofte litt over. Et raskt Google søk http://www.tv2.no/nyheter/vartlilleland/forskere-advarer-ettaaringer-kan-bli-alvorlig-stresset-av-aa-begynne-i-barnehage-3986879.html Det med økonomi mener jeg personlig er et temmelig svakt argument. Ja det koster skjorta å være hjemme men jeg dropper heller all ferie i et par år, all ekstra "luksus" som flere tvkanaler, aviser/blander, klær osv enn å sende barnet for tidlig i bhg. De fleste har muligheten til å utsette avdrag på lån noen år. I tillegg VET man oftest at man skal ha barn og kan planlegge økonomien deretter -kanskje ikke det smarteste å kjøpe det dyreste flotteste huset og de to bilene med lån oppover pipa.... Det er nå min mening... Heldigvis mannen min sin også så vi har kunne delt på å være hjemme. Jeg har ønsket å begynne å jobbe når barnet var rundt året, så da har vi jobbet deltid frem til bhgstart med begge barna. Det har kostet mye men vi har valgt å ofre mye for det vi mener er best for VÅRE barn. Er fullt klar over at alle ikke er enig. Jeg dømmer ingen men syntes selv at økonomi blir er for "lettvint" unnskyldning. Anonymous poster hash: 2b4cc...5be Det er andre grunner enn økonomi som ligger under hos meg. Det har kommet opp noe som gjør at hverdagen blir enklere slik. Jeg jobber ikke, så dyrt blir det uansett ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 12. september 2013 #29 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene. Tusen takk for svar. Du skjønner, jeg har en sønn på 10 mnd. Han skal begynne i bh. snart. Jeg har fulltidsplass. Og jeg har blitt anbefalt å bruke alle dagene, men få timer hver dag... Føler at jeg svarer på alle trådene dine nå *forfølge* Min begynte i bhg nå på Mandag, da var hun akkurat 10 mnd. I dag skal hun være med på spising, så blir vel 1,5 time alene. I morgen er det mating og soving. Jeg går hjemme, og kommer derfor ikke til å bruke plassen fullt ut.. Men jeg ser hvor utrolig godt hun har av å leke med andre barn. hun har jo omtrent aldri vært med barn på sin egen alder før. Hun har fortsatt ikke grått èn gang i bhg (Nesten så jeg blir litt skuffa vet du), og det går så bra. Har verdens blideste jente, som bare setter seg ned ved siden av en eller annen, og bare smiler, så hun har tydeligvis posivitv innvirkning på de andre ungene, hehe. Vil at hun skal ha faste dager, og faste tider, men ikke fulltid før jeg skal i arbeid! 10 mnd er ALT for tidlig å begynne fulltid i barnehagen mener nå jeg. Men korte dager, eller kun noen dager syntes jeg er greit. Så de får lekt og lært og sosialisert seg. Jenta mi STORkoser seg, det er så godt å se Så er det en liten familiebarnehage med kun 6 barn, og det er 2 godt voksne damer, så vet jeg slipper å bekymre meg over masse vikarer barna må forholde seg til, eller at hun blir "babyen i barnehagen" som de små på 9,10 mnd ofte blir.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 12. september 2013 #30 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg synes det er for tidlig - men mine har begge startet ved 10-11 mndr og det gikk veldig bra. Begge var glade og trivdes i barnehagen. I en ideel verden hvor jeg selv kunne bestemme hadde jeg nok gått hjemme med dem til de kunne snakke nok til å gjøre seg forstått overfor fremmede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nichotine Skrevet 12. september 2013 Forfatter #31 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene. Tusen takk for svar. Du skjønner, jeg har en sønn på 10 mnd. Han skal begynne i bh. snart. Jeg har fulltidsplass. Og jeg har blitt anbefalt å bruke alle dagene, men få timer hver dag... Føler at jeg svarer på alle trådene dine nå *forfølge* Min begynte i bhg nå på Mandag, da var hun akkurat 10 mnd. I dag skal hun være med på spising, så blir vel 1,5 time alene. I morgen er det mating og soving. Jeg går hjemme, og kommer derfor ikke til å bruke plassen fullt ut.. Men jeg ser hvor utrolig godt hun har av å leke med andre barn. hun har jo omtrent aldri vært med barn på sin egen alder før. Hun har fortsatt ikke grått èn gang i bhg (Nesten så jeg blir litt skuffa vet du), og det går så bra. Har verdens blideste jente, som bare setter seg ned ved siden av en eller annen, og bare smiler, så hun har tydeligvis posivitv innvirkning på de andre ungene, hehe. Vil at hun skal ha faste dager, og faste tider, men ikke fulltid før jeg skal i arbeid! 10 mnd er ALT for tidlig å begynne fulltid i barnehagen mener nå jeg. Men korte dager, eller kun noen dager syntes jeg er greit. Så de får lekt og lært og sosialisert seg. Jenta mi STORkoser seg, det er så godt å se Så er det en liten familiebarnehage med kun 6 barn, og det er 2 godt voksne damer, så vet jeg slipper å bekymre meg over masse vikarer barna må forholde seg til, eller at hun blir "babyen i barnehagen" som de små på 9,10 mnd ofte blir.. He he, kjære forfølgeren min ;-) Jeg setter pris på at du svarer. Nå går han fem dager i uken, men ikke fulle dager. Så jeg går fra å ha dårlig samvittighet for det, og å ha god samvittighet for at hun får leke med andre barn på samme alder. Her blir det litt eldre barn, og de går fort lei ;-) Det var kjekt å høre at jenten din koser seg! Det gjør gutten min også. Smiler og vil være med de andre barna. Han går i en ganske stor barnehage, men på en småbarnsavdeling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 12. september 2013 #32 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene. Tusen takk for svar. Du skjønner, jeg har en sønn på 10 mnd. Han skal begynne i bh. snart. Jeg har fulltidsplass. Og jeg har blitt anbefalt å bruke alle dagene, men få timer hver dag... Føler at jeg svarer på alle trådene dine nå *forfølge* Min begynte i bhg nå på Mandag, da var hun akkurat 10 mnd. I dag skal hun være med på spising, så blir vel 1,5 time alene. I morgen er det mating og soving. Jeg går hjemme, og kommer derfor ikke til å bruke plassen fullt ut.. Men jeg ser hvor utrolig godt hun har av å leke med andre barn. hun har jo omtrent aldri vært med barn på sin egen alder før. Hun har fortsatt ikke grått èn gang i bhg (Nesten så jeg blir litt skuffa vet du), og det går så bra. Har verdens blideste jente, som bare setter seg ned ved siden av en eller annen, og bare smiler, så hun har tydeligvis posivitv innvirkning på de andre ungene, hehe. Vil at hun skal ha faste dager, og faste tider, men ikke fulltid før jeg skal i arbeid! 10 mnd er ALT for tidlig å begynne fulltid i barnehagen mener nå jeg. Men korte dager, eller kun noen dager syntes jeg er greit. Så de får lekt og lært og sosialisert seg. Jenta mi STORkoser seg, det er så godt å se Så er det en liten familiebarnehage med kun 6 barn, og det er 2 godt voksne damer, så vet jeg slipper å bekymre meg over masse vikarer barna må forholde seg til, eller at hun blir "babyen i barnehagen" som de små på 9,10 mnd ofte blir.. He he, kjære forfølgeren min ;-) Jeg setter pris på at du svarer. Nå går han fem dager i uken, men ikke fulle dager. Så jeg går fra å ha dårlig samvittighet for det, og å ha god samvittighet for at hun får leke med andre barn på samme alder. Her blir det litt eldre barn, og de går fort lei ;-) Det var kjekt å høre at jenten din koser seg! Det gjør gutten min også. Smiler og vil være med de andre barna. Han går i en ganske stor barnehage, men på en småbarnsavdeling. Jeg tenker å ha henne der 3 dager iuka tenker jeg. Vet ikke.. Får se an litt, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nichotine Skrevet 12. september 2013 Forfatter #33 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene. Tusen takk for svar. Du skjønner, jeg har en sønn på 10 mnd. Han skal begynne i bh. snart. Jeg har fulltidsplass. Og jeg har blitt anbefalt å bruke alle dagene, men få timer hver dag... Føler at jeg svarer på alle trådene dine nå *forfølge* Min begynte i bhg nå på Mandag, da var hun akkurat 10 mnd. I dag skal hun være med på spising, så blir vel 1,5 time alene. I morgen er det mating og soving. Jeg går hjemme, og kommer derfor ikke til å bruke plassen fullt ut.. Men jeg ser hvor utrolig godt hun har av å leke med andre barn. hun har jo omtrent aldri vært med barn på sin egen alder før. Hun har fortsatt ikke grått èn gang i bhg (Nesten så jeg blir litt skuffa vet du), og det går så bra. Har verdens blideste jente, som bare setter seg ned ved siden av en eller annen, og bare smiler, så hun har tydeligvis posivitv innvirkning på de andre ungene, hehe. Vil at hun skal ha faste dager, og faste tider, men ikke fulltid før jeg skal i arbeid! 10 mnd er ALT for tidlig å begynne fulltid i barnehagen mener nå jeg. Men korte dager, eller kun noen dager syntes jeg er greit. Så de får lekt og lært og sosialisert seg. Jenta mi STORkoser seg, det er så godt å se Så er det en liten familiebarnehage med kun 6 barn, og det er 2 godt voksne damer, så vet jeg slipper å bekymre meg over masse vikarer barna må forholde seg til, eller at hun blir "babyen i barnehagen" som de små på 9,10 mnd ofte blir.. He he, kjære forfølgeren min ;-) Jeg setter pris på at du svarer. Nå går han fem dager i uken, men ikke fulle dager. Så jeg går fra å ha dårlig samvittighet for det, og å ha god samvittighet for at hun får leke med andre barn på samme alder. Her blir det litt eldre barn, og de går fort lei ;-) Det var kjekt å høre at jenten din koser seg! Det gjør gutten min også. Smiler og vil være med de andre barna. Han går i en ganske stor barnehage, men på en småbarnsavdeling. Jeg tenker å ha henne der 3 dager iuka tenker jeg. Vet ikke.. Får se an litt, hehe Det er sikkert fint det! Vi har ikke, pga. sykdom, fått vært hver dag i bh. Så vi får prøve etter hvert. Kjekt når de trives! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nichotine Skrevet 12. september 2013 Forfatter #34 Del Skrevet 12. september 2013 Jeg synes det er for tidlig - men mine har begge startet ved 10-11 mndr og det gikk veldig bra. Begge var glade og trivdes i barnehagen. I en ideel verden hvor jeg selv kunne bestemme hadde jeg nok gått hjemme med dem til de kunne snakke nok til å gjøre seg forstått overfor fremmede. Jeg har som sagt litt dårlig samvittighet, men samtidig tenker jeg at dette er faktisk veldig bra for han. Han er en veldig sosial gutt, og liker godt andre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #35 Del Skrevet 14. september 2013 Oh yes, det synes jeg absolutt at det er. Anonymous poster hash: 1eee7...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #36 Del Skrevet 14. september 2013 Jeg syns at 10 mnd er altfor tidlig! Babyer har ingen behov for lekekamerater, selv ettåringer leker mer ved siden av hverandre enn med hverandre. Babyene har det absolutt best hjemme med pappa eller mamma, men om økonomi eller helse kollapser uten bhg så må man jo bare. Men det er lite man kan gjøre med så små i bhg. Det er tre barn per voksen så det blir veldig lite stimuli på de minste. Så flere små babyer i bhg til sønnen min og de satt som regel halvapatiske i barnevogner pg så på mens de større barna lekte. Anonymous poster hash: dee13...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nichotine Skrevet 14. september 2013 Forfatter #37 Del Skrevet 14. september 2013 Dette er heldigvis en småbarnsavdeling der de fleste er rundt 1 år. Han kryper litt rundt for seg selv og utforsker, og prøver også å leke med de andre, og jeg nekter å tro han blir apatisk om han må være litt for seg selv. Men jeg er som sagt delt om det er for tidlig. Uansett tror jeg ikke det er så skadelig som du fremstiller det! ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 16. september 2013 #38 Del Skrevet 16. september 2013 Selvom så små barn ikke direkte leker sammen enda har mine vært veldig opptatt av de andre barna på den alderen. Nysgjerrige. Og de har kopiert og prøvd seg på ting som de har sett de eldre barna gjøre. Det er jo tross alt ikke naturligt for barna å være isolert med bare voksne i flere år. Før var det jo vanlig med storfamilier og man bodde mye tettere enn man gjør i dag. Det er mye læring for de små i å være i nærheten av andre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #39 Del Skrevet 16. september 2013 Personlig syns jeg det er altfor tidlig!!! Mener passelig alderen er 1,5 mnd++. Gutten vår begynte i barnehagen da han var nøyaktig 1 år, og likte det fra dag en. Han skrek ikke en eneste gang på de 2 tilvenningsdager vi hadde. Heldigvis var (og er fortsatt) han ikke redd for "ukjente" folk. Han er vant med å omgåes med forskjellige folk siden han var baby, og det merkes godt på han den dag i dag. Anonymous poster hash: ee0e4...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå