Gå til innhold

Synes DU det er for tidlig å begynne i barnehage 10 mnd gammel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene.

Jeg syns personlig det er for tidlig, men mine tre begynte sånn smått i barnehage i den alderen. Så selv om jeg syns det var tidlig måtte de jo starte en gang. De første seks månedene gikk de tre dager i uken og fire timer de tre dagene.

Tusen takk for svar. Du skjønner, jeg har en sønn på 10 mnd. Han skal begynne i bh. snart. Jeg har fulltidsplass. Og jeg har blitt anbefalt å bruke alle dagene, men få timer hver dag...

Annonse

Det er jo individuelt hvor trygge barna er, i 10 mns alderen er vel ofte separasjonsangsten ganske sterk? Selv syns jeg en perfekt startalder er 18 mnd, da kan de gå selv og har begynt å prate litt :-)

jeg syns personlig det er tidlig.

men jenta mi som nettopp har blitt 8mnd, begynte i barnehagen igår.

må man så må man. :(

Hvor mange dager og hvor lenge om dagene??

Det er jo individuelt hvor trygge barna er, i 10 mns alderen er vel ofte separasjonsangsten ganske sterk? Selv syns jeg en perfekt startalder er 18 mnd, da kan de gå selv og har begynt å prate litt :-)

Han har veldig lite separasjonsangst, i hvert fall enda. Heldigvis.

Ja, det høres ut som en fin alder...

Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg har fått en liten viking tror jeg, hun hadde nok tålt det om vi hadde hatt plass i barnehage. :)

Ja, det er nok individuelt. Vi får prøve oss litt frem!

Ja jeg syns det er for tidlig! Eldste min begynte da hun var 17 mnd, og lillesøster begynner også når hun er rundt 1,5 år. Syns det er veldig fordel at de kan gå og gi litt mer uttrykk for hva de mener/vil osv. når de begynner i bhg.

Kan sikkert være lurt å ha barnet ditt i bhg hver dag i starten for å få litt forutsigbarhet og kontinuitet i den nye hverdagen til minsten, men gi han/henne heller korte dager. Og når barnet ditt er blitt godt kjent og trygg i bhg kan du gi h*n hele fridager :)

jeg syns personlig det er tidlig.

men jenta mi som nettopp har blitt 8mnd, begynte i barnehagen igår.

må man så må man. :(

Hvor mange dager og hvor lenge om dagene??

vet ikke enda.

vi har full plass og det er jo ikke lurt å ha de for ofte hjemme, slik at man må ta tillvenning på nytt hver gang.

regner med at vi har henne i barnehagen minimum 3 dager i uken. og være der i kjernetiden. (9-14)

Annonse

Syntes det er tidlig, men gutten min skal i bhg om 2 dager. Han er 11 mnd og 1 uke. Har skal være i bhg 100%. Snufs :)

Går han full dag også?
Skal ha 2 uker nå med innkjøring og korte dager. Men etter det skal han være i bhg fra 0730-1630 :(

Han har veldig lite separasjonsangst, i hvert fall enda. Heldigvis.

Ja, det høres ut som en fin alder...

Med førstemann tenkte vi at 12 mnd var perfekt, for da starter jo "alle". Men jo nærmere vi kom, jo mer usikre ble vi. Og etter et besøk i bhg han fikk plass i så skjønte vi at det var helt uaktuelt for oss. Nå skal det sies at bhg var dårlig også når vi faktisk tok den i skikkelig øyesyn, hvert fall i mine øyne... Heldigvis og gudskjelov så hadde ei god venninne fra barselgruppa anledning til å ha gutten vår 4 dager i uka som dagmamma, sammen med sin egen gutt som var nøyaktig like gammel. Det ble en trygg og flott plattform for vår veslemann <3 Jeg jobbet 80 %. Og så begynte gutten vår i bhg 17 mnd gammel i stedet, en helt annen gutt enn vår vesle 12 mnd gamle "baby"  :) Jeg fortsatte i 80 % for å kunne gi ham en fridag per uke og fortsetter med den stillingen frem til yngstemann blir 3 år. Selvfølgelig svir det litt økonomisk men er jo snakk om å prioritere.

Med nr 2 har vi strukket og dratt 80 % permisjonen vår veldig; vi har plusset på ferieuker både foran og bak. Pappaen og jeg har kun to uker felles fri frem til neste august men det er det vel verdt for oss slik at lillebror kan starte i bhg 16 mnd gammel. Skulle gjerne ventet 2 mnd til, men det var det beste vi klarte å få til. Blir liksom aldri helt perfekt :P

Endret av Madolyn

jeg synes det er for tidlig. Min skal begynne når han er 16 mnd, synes det er litt tidlig også egentlig. Jeg synes det er en fordel om barna kan å snakke litt, slik at de blir forstått, og at de kan gå. 

Anonymous poster hash: 85997...2e7

Personlig synes jeg også det er tidlig, men må man så må man. Vi har søkt om plass fra hun er 10 måneder gammel. Vi er enda på venteliste og det er nesten slik at jeg håper at hun ikke får plass før hun runder året.

Vi hadde første dag i barnehage i dag, lillemann er litt over 10 mnd. Han STORtrivdes der, og han la nesten ikke merke til at jeg var der :P 
Personlig syns jeg det er alt for tidlig, men må man så må man :/

Anonymous poster hash: 39d08...148

Ja, jeg syns 10 mnd er alt for tidlig. Syns rundt 1,5 år er passelig alder å begynne i barnehagen, da kan de gå og gjøre seg litt forstått i barnehagen. Eldste begynte i barnehagen når han var 14 mnd, minstemann skal begynne når han er 18 mnd, foreløpig storkoser vi oss hjemme og går i åpen barnehage.

Men må mann, så må mann, da er det bedre å gå hver dag, men å ha korte dager (hvis mann kan)

Jeg personelig synes det er for tidlig, og veldig glad for at guttene ikke begynte før de var nesten 2. Lillemor vil være ca 20 mnd når hun begynner neste år. Men vi er heldige og har økonomi til det, at andre ikke har det og derfor må ha barna i barnehage før de er året har jeg full forståelse for. Ennå ikke hørt om noen som sender barna sine tidlig i barnehagen fordi de heller vil være på jobb. Man må overleve økonomisk også, og de minste får jo masse kos og omsorg i barnehagen også :)

Syntes det er altfor tidlig... Mye forskning som viser til at det beste er at barnet bør være rundt 2 år, ofte litt over.

Et raskt Google søk http://www.tv2.no/nyheter/vartlilleland/forskere-advarer-ettaaringer-kan-bli-alvorlig-stresset-av-aa-begynne-i-barnehage-3986879.html

Det med økonomi mener jeg personlig er et temmelig svakt argument. Ja det koster skjorta å være hjemme men jeg dropper heller all ferie i et par år, all ekstra "luksus" som flere tvkanaler, aviser/blander, klær osv enn å sende barnet for tidlig i bhg. De fleste har muligheten til å utsette avdrag på lån noen år. I tillegg VET man oftest at man skal ha barn og kan planlegge økonomien deretter -kanskje ikke det smarteste å kjøpe det dyreste flotteste huset og de to bilene med lån oppover pipa....

Det er nå min mening... Heldigvis mannen min sin også så vi har kunne delt på å være hjemme. Jeg har ønsket å begynne å jobbe når barnet var rundt året, så da har vi jobbet deltid frem til bhgstart med begge barna. Det har kostet mye men vi har valgt å ofre mye for det vi mener er best for VÅRE barn. Er fullt klar over at alle ikke er enig. Jeg dømmer ingen men syntes selv at økonomi blir er for "lettvint" unnskyldning.

Anonymous poster hash: 2b4cc...5be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...