Gå til innhold

hvordan dannes en mindretallsregjering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså.. jeg skjønner at vi stemmer og at Stortingets sammensetning avgjør hvem som får danne regjering.. Men hvis nå ingen alternativer får tydelig flertall, kan ikke flere kaste seg frem og si 'vi vil danne mindretallsregjering'??

hvordan og hvem avgjør dette? Er det stortinget? slik at hvis (hypotetisk sett) Jens hadde sagt etter valget at vi vil danne en mindretallsregjering, så hadde han måtte hatt støtte i et flertall på stortinget for å gjøre det?

Anonymous poster hash: 3f77c...7e7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er slik at man kan danne mindretallsregjering dersom man har støtte av flertallet i Stortinget.

Feks. om Ap vil danne mindretallsregjering så kan de få støtte av SV, Sp, De Grønne, Kystapartiet etc. og så får de flertall i Stortinget. Da kan de danne regjering selv om Ap ikke besitter et flertall av representanter fra Ap i Stortinget.

Litt klønete forklart, men jeg håper du skjønner.

(tar jeg feil så korriger meg gjerne)

Anonymous poster hash: d3b7d...b8a
Skrevet

idag er sier jo Jens at han vil styre med sp og sv, hvis de får flertallet på stortinget danner de regjering. 

Hvis Høyre hadde blitt det største partiet og borgerlig side hadde fått flertall så kan de gå i regjering alene (så vidt jeg har skjønt) men dette er kun hvis de får flest stemmer. Da må de forhandle i hver sak i stortinget og usikkert hvor mye gjennomslagskraft de ville fått. Men det ville på en måte blitt mer demokratisk pga da ville flertallet styrt hele tiden..

Anonymous poster hash: 94100...437
Skrevet

men hva om f.eks både jens og Erna hadde sagt at de vil danne mindretallsregjering alene..? 

hvem bestemmer hvem som skal gjøre det?? HVordan fungerer det??

rent hypotetisk altså..

jeg skjønner hvordan en mindretallsregjering fungerer, men jeg skjønner ikke hvordan avgjørelsen om å danne en regjering blir tatt når det ikke er et helt soleklart alternativ..

Anonymous poster hash: 3f77c...7e7
Skrevet

En mindretallsregjering kommer bare til dersom flertallet på Stortinget godkjenner dette. Det er ikke det samme som en samarbeidsregjering (flere partier som samarbeidet, men har flertall i Stortinget).

I praksis støtter noen partiet et regjeringsalternativ der de selv ikke får være med dersom det blir en mindretallsregjering. Dette er ikke veldig vanlig, da lages det heller samarbeidsregjeinger (slik vi har pr dags dato).

I prinsippet kan hvem som helst legge frem et forslag til regjering. I praksis gjøres dette sjelden, man pleier å være relativt sikker på at man får makta dersom man foreslår en regjering.

Håper dette var oppklarende :-)

Skrevet

Formelt er det faktisk kongen som utpeker statsministeren og så utpeker statsministeren resten av regjeringen. Stortinget kan imidlertid til enhver tid kaste sittende regjering.

I praksis får det partiet eller den koalisjonen av partier som får fles representanter på stortinget i oppgave å danneregjering.

Anonymous poster hash: 1b828...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...