Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Sunniva?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes Sunniva er et fantastisk fint navn! Jeg forbinder ikke navnet med K.S faktisk, men tenker på ei søt jente med egne meninger, når jeg hører navnet. Synes det er et sjarmerende og lite brukt navn.

Synes Sunniva er et fantastisk fint navn! Jeg forbinder ikke navnet med K.S faktisk, men tenker på ei søt jente med egne meninger, når jeg hører navnet. Synes det er et sjarmerende og lite brukt navn.

Takk for tilbakemelding :) Jeg er litt redd det skal bli litt nasjonalromantisk forbundet? Jeg liker selv navnet Iva (noe som mannen synes er for kort), men vi begge liker navnet Sunniva og kjenner ingen som heter det. Det er vist på topp 60 av navn, men det er jo på landsbasis.

Har hørt noen mener det er et østkant-navn, men synes det er for lite poppis til å bli merket slik?

Takk for tilbakemelding :) Jeg er litt redd det skal bli litt nasjonalromantisk forbundet? Jeg liker selv navnet Iva (noe som mannen synes er for kort), men vi begge liker navnet Sunniva og kjenner ingen som heter det. Det er vist på topp 60 av navn, men det er jo på landsbasis.

Har hørt noen mener det er et østkant-navn, men synes det er for lite poppis til å bli merket slik?

Jeg synes Sunniva er mye finere enn Iva, men det vil alltid være en smaksak :) Heldigvis er vi forskjellige. Jeg synes absolutt ikke det er noe østkantnavn. Vil heller si at det er et godt norskt navn (i mine øyne), som hverken er for sukkersøtt eller for poppis. Et sterkt navn som nå til dags er en av de mer sjeldne.

Sannsynligheten for å havne som "Sunniva E", "Sunniva N" osv, er ganske liten i forhold til andre navn.

Gå for det om dere liker det! :)

Annonse

Helt fint navn, forutenom Kaptein Sabeltann tenker jeg på juicen eller blonde jenter generelt. Sunniva er en helgen, er nok derfor Giss har kristne assosiasjoner. Jeg synes Iva var et stiligere alternativ, men man må jo bli enige :)

Pent navn. Vet om flere små Sunnivaer. To av dem i samme klasse. Så her vi bor er det absolutt ikke sjeldent.

Uansett, for meg er det et ganske kristent ladet navn.

Hvorfor kristent ladet? Jeg er selv ateist ;)

Pga St Sunniva. Da jeg var liten var det kun i den sammenheng jeg kjennte navnet og de første jeg traff som hadde navngitt datteren sin Sunniva var en strengt kristen familie. Dermed ikke sagt at alle som bruker navnet tenker slik. ;)

Sunniva er helt fint. Selv liker jeg nok Synnøve enda bedre, var kanskje det dere tenkte på med nasjonalromantikk? St Sunniva er skytshelgen for Bergen. Og St Sunniva er en katolsk privatskole i Oslo.

Anonymous poster hash: 78f3b...380

Pent navn. Vet om flere små Sunnivaer. To av dem i samme klasse. Så her vi bor er det absolutt ikke sjeldent.

Pga St Sunniva. Da jeg var liten var det kun i den sammenheng jeg kjennte navnet og de første jeg traff som hadde navngitt datteren sin Sunniva var en strengt kristen familie. Dermed ikke sagt at alle som bruker navnet tenker slik. ;)

Jeg ser ikke på det som et kristent navn. For meg er et kristent navn et bibelsk navn. Olav for eksempel er et norrønt navn, synes ikke det er spesielt kristent selv om det finnes en St.Olav.

Jeg synes Sunniva er et vakkert navn, med en vakker betydning "solens gave" gammelengelsk navn. Vi velger norrøne navn til våre barn, hadde vi ikke gjort det så tror jeg vi hadde hatt en liten Sunniva.

Annonse

Jeg ser ikke på det som et kristent navn. For meg er et kristent navn et bibelsk navn. Olav for eksempel er et norrønt navn, synes ikke det er spesielt kristent selv om det finnes en St.Olav.

Jeg synes Sunniva er et vakkert navn, med en vakker betydning "solens gave" gammelengelsk navn. Vi velger norrøne navn til våre barn, hadde vi ikke gjort det så tror jeg vi hadde hatt en liten Sunniva.

Jeg sier jo netop at det ikke er sikkert alle andre tenker samme måte som meg om dette. ;)

Jeg har bare forsøkt å svare på det det ble spurt om.

Oppkalling er en gammel tradisjon og oppkalling etter en helgen er heller ikke et ukjent fenomen i Europa. Dermed kan navn som i utgangspunktet ikke er bibelske likevell få en vis religiøs tilknytning likevell.

Den familie jeg omtalte valgte avgjort navne pga St Sunniva.

Dermed er det det første jeg tenker når jeg hører navnet - selvom jeg også vet om flere ikke-praktiserende som har en liten Sunniva.

Syns det er nydelig. Det klarer liksom å være litt søtt, men langt fra sukkersøtt. Og sterkt og selvstendig, men uten å bli hardt. Kjenner ikke så mange sunnivaer, så syns det høres ut som et veldig godt valg.

• 1 måned senere...

Jeg selv heter Sunniva, og er veldig fornøyd med navnet mitt :) Synes betydningen "gave fra solen" er fin, også liler jeg at det passer til både barn og voksen. Jeg liker også at det ikke er så veldig mye brukt - jeg har aldri gått på samme skole eller lignende som noen andre med samme navn. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og det virker som andre liker det også! Har fått veldig mange komplimenter på navnet mitt :)

Hilsen Sunniva :)

Anonymous poster hash: 27e70...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...