Gå til innhold

Opplevde noe ekkelt i natt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min vekte meg i 3 tiden i natt. Han sa at han hadde slik et veldig press midt på brystet. Han sa det kjentes ut som at han hadde 30 kg som presset han ned på brystet.

Han gikk ned i underetasjen og tok seg en paracet og en ibux (mannen min bruker omtrent aldri medisin). Tok med seg blodtrykksapparatet opp igjen. Da målte vi blodtrykket (etter at han hadde gått ned og opp trappen, ellers bare ligget i senga). Blodtrykket var 144/103.

Han har mye høyt blodtrykk, og faren hans døde da han så vidt hadde bikket 40 år av hjertet. Mannen min er nå 36 år.

Han ville ikke at vi skulle ringe lege. Beroliget meg med at han var litt bedre og at han skulle prøve å sove. Jeg lå selvfølgelig våken stort sett resten av natta og fulgte med på han.

I dag tidlig sa han at han bare var litt øm akkurat midt på brystet. Han dro på jobb. Har gitt klar beskjed om at han må ringe lege om han kjenner noe igjen...

Han har nettopp vert syk med sår hals og feber.

Noen som vet hva dette kan være? Ble skikkelig skremt jeg..

Anonymous poster hash: ef8cf...6ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok mer eller mindre tvinget han til legen, siden hans far hadde hjerteproblemer. Mulig jeg er ekstra redd for dette, da jeg har opplevd å miste et nært familiemedlem selv, han døde av hjerteproblemer 34 år gammel. Ikke for å skremme deg, men jeg er av den mening at en ringer lege heller en gang for mye enn en gang for lite. Det skader ingen å ta en telefon, de er der for å hjelpe oss :)

Anonymous poster hash: c3ceb...0d7
Skrevet

Jeg hadde nok mer eller mindre tvinget han til legen, siden hans far hadde hjerteproblemer. Mulig jeg er ekstra redd for dette, da jeg har opplevd å miste et nært familiemedlem selv, han døde av hjerteproblemer 34 år gammel. Ikke for å skremme deg, men jeg er av den mening at en ringer lege heller en gang for mye enn en gang for lite. Det skader ingen å ta en telefon, de er der for å hjelpe oss :)

Anonymous poster hash: c3ceb...0d7

Signerer! Ring legen å bestill time for han om så...

Skrevet

Håpløst og farlig hvis du skal følge råd herfra - ring lege, det kan være alt fra reflux og angst til hjerteinfarkt.

Anonymous poster hash: d4878...2b8
Skrevet

Mannen bør absolutt til lege, og bør opplyse om faren si historie.  Det kan godt vere noko heilt ufarleg, men konsekvensen av å ikkje ta det alvorleg dersom dette er eit varselteikn om hjartesjukdom kan vere stor. 

Det har dei siste åra skjedd mykje innan hjartemedisinen, som gjer at ein betre kan forebygge hjarteinfarkt og tidleg død, men det forutset sjølvsagt at ein oppdagar risikoen før ein får eit massivt hjerteinfarkt.

Skrevet

Min bestemor døde av hjertestans i en alder av 49 år. Bestefar døde av hjerteinfarkt da han var 59. Nå er min  pappa 44 år gammel og jeg kjenner jeg ikke er så veldig glad for historien... Ring lege, sier jeg bare! Hadde min bestefar ringt lege da han dagene i forveien før han døde hadde kjent smerter i brystet, så hadde han kanskje levd nå.

Anonymous poster hash: 227fc...590
Skrevet

Han burde jo ha sjekket hjertet uavhengig av denne episoden, pga sin far....

Skrevet

Huff jeg hadde faktisk ringt legen i bekymring å spurt om dette var noe han burde komt inn for.. Om han ikke ringer selv. Ville ikke vært den som ikke gjorde noe om han er litt tafatt. Tenk om han egentlig bare er redd for hva de kan finne ut?

Skrevet

Ville fått han til legen.

Jeg mistet pappan min i fjor pga hjertet. Noen dager før han døde var vi på hytta og han nevte at han var støl i brystet. Gikk å la seg en time også hørte jeg ikke mer snakk om det. (Pappa nevnte stortsett aldri sånne ting)

Han gikk på jobb som vanlig de neste 4 dagene. Søndagen sendte vi noen meldinger og alt virket tilsynelatende fint med han, men mandag kom han aldri på jobb. Han ble obdusert og hadde dødd av en blodpropp i hjertet og hatt et massivt hjerteinfarkt den natta. Han rakk å bli 60 år.

Farfaren min døde av det samme bare 67 år gammel.

Jeg er jo selvfølgelig livredd for at d samme skal skje med meg og har derfor snakket med legen min om dette og fikk til svar at det kan være arvelig og at jeg derfor måtte slutte å røyke, gå ned i vekt ettersom jeg var overvektig og begynne å morsjonere mer og spise sunt for å redusere risikoen for at jeg også skal dø tidlig av hjertesykdom.

Jeg ville ikke bagatellisert brystsmertene til din mann. Bedre å gå en gang for mye til legen enn engang for lite.

Tenk om vi hadde satt stølheten i brystet til pappa i sammenheng med hjertet å fått han til legen, så kanskje det hadde gått helt annerledes med han. Men ettersom han ikke sa stort mer om det så tenkte jeg det kun var muskulært..

Bestill legetime til han så har du ihvertfall gjort det. Selvom det mest sannsynlig ikke er noe farlig/skummelt som feiler han.

Skrevet

Dere må kontakte legen med en gang. Å la slikt passere når det er hjerteproblemer i familien, er helt vanvittig. 

En venn av meg var litt over 40 da han fikk hjerteinfarkt. Han har masse hjertetrøbbel i familien, og skjønte med en gang hva det var, og kontaktet sykehuset. Han fikk behandling umiddelbart, og har ingen varige skader. Hadde han ventet og sett det an, ville det gått ille. Noen ting sjanser man ikke med. 

Anonymous poster hash: cddd2...3c0
Skrevet

Gå til lege og få tatt en EKG i det minste! 

Anonymous poster hash: 29ca8...6af
Skrevet

Min far hadde det nettopp slik, men han dro til lege. Han hadde to! blodpropper (heldigvis små), og var i faresonen for å få et hjerteinfarkt. Han er rett over 40 år, så ingen gammel mann, dette her!

Anonymous poster hash: 03b21...bc9
Skrevet

Bestill time til lege. skjer det igjen så ring legevakt/113 med en gang uten at han vet det slik at ambulanse kommer å får tatt ekg av han.

Skrevet

Han må til lege. Få tatt ekg, blodprøver og bli sjekket ut.

Som jeg kan komme på, d-dimer, crp, hb, leukocytter, na, ka, kreatinin hvertfall. Det haster etter min mening, dere burde tatt affære allerede i natt. Engstelige menn blir gjerne også irrasjonelle menn.

Anonymous poster hash: c8b66...f24

Skrevet (endret)

Ta han med til legevakten nå! Om ikke annet for å få avkreftet at det er noe. Man får vanligvis komme raskt til med sånne symptomer. Og hvis de sier på legevakten at det ikke er noe akutt nå, ta han med til fastlegen snart for å utrede om han har høyt kolesterol, vedvarende høyt blodtrykk, og andre faresignaler. Jeg har også mistet nær familie pga hjertesykdom, og mistet nesten faren min pga det, så ta det alvorlig! Lykke til!

Endret av GeeGee
Skrevet

Henger meg på de andre og sier: Få han til legen!

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Han må for all del til legen.

Pappa hadde noe liknende i fjor sommer. Farfar døde av hjerteproblemer da han var midt i 50 årene. Viste seg at det var det samme pappa hadde. Han ble tatt inn på riksen og operert. Var en tett blodåre der inne. Skumle saker. Sympt han nevnte var likedan som din mann. 

Pappa er heller ikke av den klagende sorten, snarere tvert imot. Men dette fikk han mamma opp og bort på sykehuset for 2 netter før han ble operert. Bedre føre var tenker nå jeg. 

Skrevet

Hvordan går det med dere? Signerer alle de andre, dette må sjekkes hos lege!!

Anonymous poster hash: 11188...e98
Skrevet

Hadde ein på jobb som mista far sin pga hjerte. Han følte seg ikkje vel mandag på arb og var vekke fra jobb tirsdag og onsdag. Kom på arbeid torsdag på siste nattskifte og sa han var ikkje heil i form. Fredag kl 18:40 ringt sjefen fra arbeid at dei hadde funne han dø. Og det var hjerte.

Ikkje hør på han,få han til legen. Detta kan vere små hjerteinfarkt før det store kommer.

Anonymous poster hash: 77090...854

Skrevet

En kamerat på 36 år fikk hjerteinfarkt for litt siden. Ble i utgangspunktet erklært død, men overlevde faktisk etter ett par uker i koma. Han var tynn som en strek, men hadde en del hjertetrøbbel i familien.

Det er bedre å ta en tur til lege for mye enn for lite.

Skrevet

Tusen takk for så mange svar:-)

Han har heldigvis ikke hatt noe mer press på brystet, men han sa at han hadde hatt hjertebank en 5-6 ganger i går, og en 2-3 ganger i dag.

Krevde at han skulle ringe lege i dag, og det gjorde han.

Fikk komme inn med en gang. Legen tok ekg som han sa var grei. Det så fint ut. Lyttet også på ham og det hørtes greit ut. Blodtrykket var litt høyt, men ikke faretruende.

Fikk beskjed om å ringe 113 med en gang om det skjer igjen. Han skal ta en hel haug med blodprøver, og så har han time igjen om tre uker. Så de tar han på alvor.

H.i

Skrevet

Det var godt å høre at det ikke var noe akutt dårlig nå, og flott at han blir utredet videre, så kan han evt. behandles hvis det er nødvendig. Flott at du fikk ham til lege! Klem til deg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle oppdatere.

Mannen var til lege igjen og fikk svar på prøvene. Eneste han hadde utslag på var høyt kolesterol. Fikk egentlig ikke så mye mer informasjon enn at han må prøve å forandre på kostholdet og slutte å røyke.

Vi synes det var ganske vage svar, så vi bestilte time på medi3. Han fikk komme inn en uke etter. Der tok han ny ekg, og legen sa at den kke var helt som den skulle. Tror det var p-bølgen som gikk nedover istedenfor oppover. Han sa at det kan ha noe med at årene begynner å bli tette, eller at nederste del av hjertet ikke fungerer skikkelig.

Pga ekg'en og høyt blodtrykk, forhyet kolesterol og arv mente han at dette måtte utredes skikkelig.

Så nå skal mannen videre til spesialist, der han mest sannsynlig skal ta ny ekg, ultralyd av hjertet og stress-ekg. Legen mente han vil få innkalling ganske raskt.

Så vi sitter her å er ikke så mye kloker, men føler heldigvis at noe blir gjort for å sjekke han ut skikkelig. Han har fortsatt en del hjertebank, men har heldigvis ikke hatt noe mer press.

Blir veldig glad om noen som har erfaring med lesing av ekg, kan fortelle litt mer om hva det vil si at p-bølgen går nedover. Har prøvd å google, men finner ikke noe.

H.i

Skrevet

Jeg har ikke peiling på disse apparatene, men ville bare si at det var godt han kom seg videre og nå skal bli skikkelig utredet! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...