Gå til innhold

Ultra-amerikansk navn.. noen med barn som har det? Hva synes dere om disse navnene?

Anbefalte innlegg

Vi er mye ute og reiser i forbindelse med mannens jobb, og bor f eks et halvt år i singapore osv av gangen. Ofte i USA. Har to gutter med "Internasjonale" navn.

Nå trenger jeg et jentenavn, og liker de typisk amerikanske. Det jeg lurer på om det blir utfordringer knyttet til uttale og staving av disse. Eller om det stort sett går greit. Del gjerne erfaringer og hva dere synes. Hvilket passer best også i Norge?

Kaylee

Hailie (eventuelt Hayley, som er den origniale måten å skrive det på)

Kayla

Ruby

Maisie

Eloise (franskt, men brukes en del i USA)

Lexi

Alessandra (ja, med to s'er)

Amy

Meliah (trykk på i'en)

Lindsay

Naomi

Anonymous poster hash: dd064...cb3

Fortsetter under...

Tror nok det skal gå helt fint med disse navnene i Norge. Sikkert noen som vil uttale feil, men jeg sliter iallefall ikke med noen av dem. Feilstaving vil det nok bli  ;)

Om jeg skulle valgt det som vil fungere best i Norge så må det kanskje bli Kayla. Fint er det også.

Også synes jeg Eloise er veldig pent :-)

Endret av Eubla

Personlig ville jeg fravelge navn hvor I-lyden uttales forskjellig på engelsk og norsk. Jeg kjenner en som heter et slikt navn (moren hennes er amerikansk). Navnet hennes er altid blitt uttalt med den amerikanske uttalen og det har gitt konstante og store staveproblemer her i Norge. Et vanlig eksempel er når hun f eks skal ringe og endre en reservasjon og personen i den andre enden skal finde henne på navnelisten. Det første svar er som regel "beklager, men jeg kan ikke se at du står her". Irriterende og tidskrevende.

Jeg vet om en som heter Ruby og har aldrig opplevd det navnet som vanskelig.

Resten av navnene tror jeg kommer til fungere bra her i landet også - det eneste er muligvis Alessandra som helt sikkert vil bli feilhørt som Aleksandra i det uendelige. Ikke farlig men helt sikkert irriterende i lengden.

Annonse

Jeg ville unngått Hailie, Maisie og Lexi, fordi det er så mange stavemåter (Hailey, Hayley, Heily, Maisy, Maysy, Maysie, Meisie, Lexy, Lexey....) Om du vil ha Lexi, ville jeg heller valgt Alexa/Alexia/Alexandra og brukt Lexi som kallenavn

Alessandra og Meliah ville jeg også unngått siden det fort blir Aleksandra og Melina/Melia

De jeg syns passer best her til lands er Ruby og Eloise. Men jeg er liiiiiiiiiitt redd for at folk uttaler det rett frem (E-Loy-se), er mulig en Elouise/Elouis stavelse er bedre her til lands, men kanskje ikke i utlandet...

Elisabeth ;) funker på alle språk ;) og er kjeeempe fint ;)

Men av de du hadde skrevet ville eg valgt Lexi, vanskelig å si feil hvis du skriver d på den måten, og d er ett fint navn :)

Annonse

Jeg likte godt Eloise :) Annabell er også fint :)

Hva med Sarah?

Sarah er jo ganske internasjonalt, men også veldig populært for tiden...

men der er det nok ikke så mye skrive feil, men noen skriver jo Sara uten h og.

Jeg syns også Calliope, eller Cally er fint :) (litt greys anatomy inspirert da:))

litt mer unikt kanskje :) men kanskje litt vanskeligt å skrive...?

Må selv tenke internasjonalt når jeg skal velge navn etterkvart, så kommer til å møte på litt av de samme grubletankene.

Navn jeg liker som kan funke på begge språk, uten for mye dilldall mtp hvordan det staves:

Lilly/Lily

Sophie

Ashley

Lexi

Amy

Alexis

Dana

Ville styrt unna Haley, Kayley etc, som kan staves på flere måter. Det kan forssåvidt Ashley også (Ashlee), men dette tror jeg ikke noen vil misforstå i Norge angående sistnevnte.

Jeg selv har en utenlandsk navn og synes det er best aa styre unnaa navn der folk sier 'heh' hver gang du sier navnet ditt. Unngaa navn med 'J' i begynnelsen :)

Hva med de foelgende:

- Andrea

- Sofia/sophia

- Alana

- Sara(h)- kanskje litt for populaert og oppbrukt?

- Lisa

- Luca/Luka

Jeg liker best Luca og Lisa :) Hva med en av de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...