Gå til innhold

Forringelse av bolig, megler noen her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen er megler eller har mann som er megler?

Hvordan er det når en skiller av en del av eiendommen? Og selger? Hvem setter hva tomten er verdt? Blir verdiforringelse av den avdelte tomten tatt med i prisen? Slik at eieren av opprinnelig tomt får komensasjon for evnt verdiforringelse i fremtiden?

Anonymous poster hash: 2235b...42c

Fortsetter under...

Skrevet

Ja selvfølgelig taper eiendommen noe verdi ved at en skiller ut en eller flere tomter.

Hvor mye avhenger hvor stor tomten egentlig var samt hvor mange tomter som er skilt ut, videre vil og hvor tett innpå nytt/nye hus står det opprinnelige huset.

Dette er almenkunnskap

Anonymous poster hash: 4e9f8...f1d

Skrevet

Jeg er ikke megler så jeg tror ikke helt jeg forstår spørsmålet. Hvis man skiller fra en tomt, fra sin egen tomt...så er jo fortjenesten det man får for tomten man selger? Tomter går til markedspris slik som boliger, altså at man setter en prisantydning vanligvis basert på lignede tomter i området.

Anonymous poster hash: fcfd5...936
Skrevet

Jeg jobber med eiendom, men jeg skjønte ikke hva du mente her..Prøver du igjen? :-)

Skrevet

Kompensasjonen vil jo være det eier evt tjener på salg av den tomten som skilles ut.

Verdien på tomten settes vel av en takstmann, og hvor mye verdien på eksisterende bolig/tomt synker, avhenger av feks tomtestørrelsen, endring av utsikt etc.

Skrevet

Jeg jobber med eiendom, men jeg skjønte ikke hva du mente her..Prøver du igjen? :-)

Jo, eks:

En mann skiller av tomt, får meglere til å ta en takst. Så selges denne. Og mannen får det den er vurdert til. En samtale mellom kjøper og selger er at kjøper skal bo der resten av livet. Men det er ikke tatt noen hensyn til det mtp verditakst. Kjøper får ikke noe avslag.

Etter noen år velger likevel kjøper å selge da huset som er blitt satt opp på den tomten. Men da krever tidligere selger av tomta at kjøper skal betale verdiforingelsen av eiendommen hans. Er dette rett? Er ikke det tatt med i salget av tomten? Evnt risikoen entra ved å skille av en del av tomten?

Annonse

Skrevet

Ja selvfølgelig taper eiendommen noe verdi ved at en skiller ut en eller flere tomter.

Hvor mye avhenger hvor stor tomten egentlig var samt hvor mange tomter som er skilt ut, videre vil og hvor tett innpå nytt/nye hus står det opprinnelige huset.

Dette er almenkunnskap

Anonymous poster hash: 4e9f8...f1d

Var ikke det jeg spurte om heller ;) Men takk for svar;)

Skrevet

Snakket med megleren. Og han mente det ble tatt med i vurdering den gang.

Skrevet

Snakket med megleren. Og han mente det ble tatt med i vurdering den gang.

Ja selvfølgelig. Noe annet blir helt merkelig. Har du solgt, så har du solgt - når du ikke har hjemmel lenger har du ingenting med at det selges videre med mindre det selges med en klausul/ heftelse. Og den opprinnelige tomten blir jo mindre verdt på fradelingstidspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...