Gå til innhold

Har dere beskyttelse foran ovnen?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de faller mot den varme ovnen ved et uhell, så er det dumt å ikke ha gitter. Jeg ser den. Her er det sånn at selv katten går omveier når vi fyrer skikkelig og selv som krabbende småtroll er ungene mine smartere enn den. 

Jeg er ikke en som orker å styres av verst tenkelige utfall hele tiden. Skjønner at det å ikke ha gitter, kan føre til at noen snubler og brenner seg på hendene. Kall meg gjerne dustete, # 21, det er din fulle rett å mene det. Kanskje ikke så respektfullt, men det var neppe heller meningen? Jeg gjør som regel kalkulerte valg og er villig til å ta risiko på noen områder. 

Skrevet

Om du har prøvd å fyre, og han fortsatt ikke vil holde seg unna ovnen, så ville jeg kjøpt sånn multigitter som noen nevnte.

Tenkte på det selv, men har ikke trengt det, vår gutt holder seg godt unna ovnen når den er varm, selv om det ikke nytter å si nei til han om noe som helst annet, farlig eller ikke. Barn er forskjellige. ;)

Men han merker godt om den er varm eller ikke, når den er kald må vi teipe igjen døren for å hindre ham i å rote i asken. :P

Anonymous poster hash: 85612...783
Skrevet

Vi som har gitter foran ovnen får bare fortsette å ha det og dersom mine barn snubler og treffer grinda så gir det kanskje et blåmerke. For dere som ikke har gitter foran grinda og deres søte små snubler og tar seg for med hendene på ovnen får ta turen til behandling på sykehuset og andre/tredjegradsforbrenninger. 

Håper bare at deres barn ikke får oppleve dette. Men dere som foreldre er selv ansvarlig og får stå for valgene deres. 

Mitt valg er å ha grinda foran selv om mitt barn ikke går i nærheten av ovnen. Jeg står for mitt valg. 

Anonymous poster hash: f7a17...ddb
Skrevet

Ano 22.10: møkkakjerring!!

Jeg var kanskje ikke et smart barn, men er man 9 mnd så tenker man kanskje ikke så langt. Poenget mitt bar vel mer at jeg ville ikke satset på smarthetsgraden til barnet mitt, 13 operasjoner fylte 20 er ikke så moro annet enn at jeg helst vil unngå det for mine barn.

Må være fint å være perfekt!

Du ser jo her at veldig mange ikke har noe foran ovnen fordi barna deres forstår at de ikke skal ta på en varm ovn. Hvorfor tror du at de IKKE tar på ovnen? Det er jo fordi de skjønner at den er varm! 

Anonymous poster hash: 05e26...449

Skrevet

Om du leser hele tråden er det MANGE som ikke har noe foran, og flere av de har hatt menge barn. Ingen av de er bortpå ovnen fordi de kjenner at det er varmt! 

Hvordan det kan gjøre at du ikke tror jeg er smart er meg en gåte! Men du er vel så lur, du!  :P

Jeg er hvertfall så smart at jeg skjønner at hvor stor utforskertrang barn har og hvor egenrådige de er ikke avgjør hvor smarte de er! Og uansett hvor smarte og kloke barna er, så kan uhell alltid skje og noe av det verste som kan skje, er nettopp brannskader.

Så min antagelse om hvor (lite) smart du er, fikk jeg fra den hjernedøde kommentaren din.

smart er jeg :P

Anonymous poster hash: af891...e7c

Skrevet

Jeg var på besøk hos noen som hadde brukt en sekskantgrind (tror det var den fra barnas hus), delt den opp og skrudd den fast i veggen rundt der ovnen og stereoanlegget sto. Som en halvmåne rundt, hvis du skjønner. 

Så det ble to grinder på stua, men det var effektivt, for bare foreldrene klarte å skritte over, det var ingen åpning. Praktisk vil jeg ikke si det var, men sikkert, definitivt. 

Skrevet

Om du leser hele tråden er det MANGE som ikke har noe foran, og flere av de har hatt menge barn. Ingen av de er bortpå ovnen fordi de kjenner at det er varmt! 

Hvordan det kan gjøre at du ikke tror jeg er smart er meg en gåte! Men du er vel så lur, du!  :P

Jeg er hvertfall så smart at jeg skjønner at hvor stor utforskertrang barn har og hvor egenrådige de er ikke avgjør hvor smarte de er! Og uansett hvor smarte og kloke barna er, så kan uhell alltid skje og noe av det verste som kan skje, er nettopp brannskader.

Så min antagelse om hvor (lite) smart du er, fikk jeg fra den hjernedøde kommentaren din.

smart er jeg :P

Anonymous poster hash: af891...e7c

SÅ hvorfor har noen barn som skjønner at de ikke skal ta på en glødende ovn, mens andre ikke skjønner det, da?

At du tror du kan si noe om min intelligens ut fra hva JEG observerer ved å lese svarene her forundrer meg! SÅ smart er DU!  ;)

Skrevet

Skulle hatt noe som hindrer oss fra å gå på ovnen ja, men vet ikke helt hva vi skal gå for?

Her er ikke problemet at barna ikke skjønner at det er farlig. Her er ovnen plassert på et idiotisk sted! Vi MÅ gå forbi den for å komme oss til alle andre rom og det er trangt å gå forbi den så det er fort gjort å vimse borti. Skjønner ikke hva de tenkte på de som bygde...

Anonymous poster hash: 8f583...27e
Skrevet

Har ingenting foran ovnen enn tørkestativet som pleier å stå der (mest praktisk). Jentungen rører ikke ovnen og holder seg unna den :) Hun er veldig var på varme og kjenner forsiktig om ting er varm, selv når det kommer til mat ;) Hun er to år nå. Har nesten ikke noen barnesikringer i huset ;)

Skrevet

Det var da voldsomt... Jeg tviler på det har noe med hvor smarte barna er å gjøre altså. Min gutt holder seg som sagt unna ovnen, men det er andre ting jeg kan si er farlig og au au uten at det hindrer ham i å fortsette utforskningen. Det handler ikke om at han ikke forstår det, men at nysgjerrigheten er større, og impulskontrollen er ikke helt på plass enda...

Anonymous poster hash: 85612...783
Skrevet

Ja, ser ut som en lekegrind med port som vi har festet i listene. Er i et hjørne så den er 6 kantet

Anonymous poster hash: c4a3a...13c
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Har ingenting foran ovnen enn tørkestativet som pleier å stå der (mest praktisk). Jentungen rører ikke ovnen og holder seg unna den :) Hun er veldig var på varme og kjenner forsiktig om ting er varm, selv når det kommer til mat ;) Hun er to år nå. Har nesten ikke noen barnesikringer i huset ;)

Det hørtes ganske deilig ut :)

Min turbo har en utforskertrang som er ganske imponerende, men også litt slitsom :) Jeg mente i utgangspunktet at man ikke skal tilrettelegge hele huset for babyen, men at han fikk lære hva som var lov og ikke og hva som var farlig. Men med et barn som konsekvent ikke vil høre på et nei, og som iler tilbake når han fjernes fra situasjonen har jeg måtte bite i meg de ordene, så her har vi hjørnebeskyttere og skuffesikring over alt :P

Det er mye mulig at han skjønner at ovnen er farlig, men til nå gjør et nei ting bare ekstra spennende. Når han gjør noe han vet han ikke skal, ser han på meg og smiiiiler før han skynder seg å gjøre det :)

Men jeg tenker vi venter å ser, blir ovnen et problem kommer grinden på plass med det samme. Brannskader er grusomme og jeg tar ingen sjanser med det.

Skrevet

Ungene kjenner varmen ja, men uhell skjer. Jeg kjøpte multigrind fra barnas hus og skrudde i veggen. Heller gitter noen år enn uhell. De fleste brannskader rammer barn under 2 år, og vanlige ulykker er varm kaffe, ovner av ymse slag og peis. Så små barn har tynnere hud enn en voksen, og større andel enn voksne får alvorlige brannskader. Så kall meg hysterisk men jeg vil ikke på brannskadeavd på Haukeland med mine barn,

Anonymous poster hash: a7f48...b2c

Skrevet

Vi har en sånn trappegrind:

http://www.barnashus.no/trappegrinder/mygate-trappegrind-f3-sort-7048731765181.html

Har den stående løst bare i en bue rundt peisen om du skjønner. Vi har peisen plassert slik at man må gå forbi den med maks 1 meters avstand for å komme til andre delen av stuen, så da har vi rett og slett grinden stående der for sikkerhetsskyld. Er fort gjort å snuble når man er liten eller lekesloss/løper omkring, og vil ikke ta sjansen på at noen brenner seg alvorlig.

Når vi ikke fyrer i peisen står grinden helt inntil peisen, mens når vi fyrer trekker vi den litt ut, for ellers blir grinden varm. Trenger jo ikke gitteret rundt helt bak, er foran det er verst å brenne seg og lettest å falle borti.

Det har fungert veldig greit for oss:) Trygt å vite om jeg er på kjøkkenet og barnet i stuen også f.eks.

Det finnes mange ulike varianter av denne grinden, så du finner sikkert en som passer til størrelsen på din peis:)

Anonymous poster hash: f4e60...c92

Skrevet

Det hørtes ganske deilig ut :)

Min turbo har en utforskertrang som er ganske imponerende, men også litt slitsom :) Jeg mente i utgangspunktet at man ikke skal tilrettelegge hele huset for babyen, men at han fikk lære hva som var lov og ikke og hva som var farlig. Men med et barn som konsekvent ikke vil høre på et nei, og som iler tilbake når han fjernes fra situasjonen har jeg måtte bite i meg de ordene, så her har vi hjørnebeskyttere og skuffesikring over alt :P

Det er mye mulig at han skjønner at ovnen er farlig, men til nå gjør et nei ting bare ekstra spennende. Når han gjør noe han vet han ikke skal, ser han på meg og smiiiiler før han skynder seg å gjøre det :)

Men jeg tenker vi venter å ser, blir ovnen et problem kommer grinden på plass med det samme. Brannskader er grusomme og jeg tar ingen sjanser med det.

Er ganske herlig og kan slippe å må løpe etter hele tiden ;)

Men jeg har jobbet hardt med å lære henne at hun ikke kan gjøre hva hun vil, og er nøye på å følge det opp og :) 

Det med varmen var noe som hun rett og slett forsto etter å ha kastet seg over mat som var en liten tanke for varm. Etter det ble hun veldig oppmerksom på varme :)

Men jeg har sperret av stue, kjøkken og bad om natten. Tar ikke helt sjansen på å gi henne muligheten til å utforske alene. 

Og ja jeg er bortskjemt med en av verdens enkleste unge ;) (mange som sier det)

Skrevet

En ti-åring kan snuble og brenne hendene på ovnen. En ett-åring kan falle og slå seg på selve beskyttelsesgrinda.... Dersom ungen ikke "mangler" noe trenger man ikke grind foran en peis/ovn, de er faktisk ikke så dumme som noen av dere tror. De kjenner varmen!!!!

Så alle de barna som er uheldige og kommer borti en varm ovn er dumme?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Men uhell kan jo skje uansett. Skal man beholde grinda helt til barna flytter ut da eller?

Heldigvis utvikler de fleste barn impulskontrollen og får bedre kontroll på kroppen sin etterhvert som de vokser til.

Det blir jo det samme med trappegrind og dørstoppere - de er nødvendige en kort periode for å beskytte barnet mot å skade seg alvorlig.

Skjønner ikke helt hvorfor enkelte (ikke deg spesielt her altså) syns at det å hindre brannskader er så idiotisk i forhold til annen barnesikring?

Skrevet

Men uhell kan jo skje uansett. Skal man beholde grinda helt til barna flytter ut da epler?

Nå er det jo litt forskjell på lek og herjing på barn fra la oss si 0-7 og barn over...

Skrevet

Men uhell kan jo skje uansett. Skal man beholde grinda helt til barna flytter ut da eller?

Heldigvis utvikler de fleste barn impulskontrollen og får bedre kontroll på kroppen sin etterhvert som de vokser til.

Det blir jo det samme med trappegrind og dørstoppere - de er nødvendige en kort periode for å beskytte barnet mot å skade seg alvorlig.

Skjønner ikke helt hvorfor enkelte (ikke deg spesielt her altså) syns at det å hindre brannskader er så idiotisk i forhold til annen barnesikring?

Joda, det er sant at det blir tryggere etterhvert, det var selvfølgelig satt litt på spissen. Jeg er nok bare en av dem som ikke vil helgardere meg ifht alt som KAN skje. Mitt barn kjente at det var varmt og holdt seg unna, derfor trengte vi ikke grind. Så får tilfeldigheter/hell/uhell (kall det hva du vil) avgjøre om det skjer at han brenner seg likevel.

Skrevet

Men uhell kan jo skje uansett. Skal man beholde grinda helt til barna flytter ut da epler?

Nå er det jo litt forskjell på lek og herjing på barn fra la oss si 0-7 og barn over...

Ser den. Poenget mitt var egentlig bare at man ikke alltid kan beskytte seg mot uhell. Hvis ovnen står slik til i rommet at det er stor sjanse for å snuble og falle mot den, er det selvfølgelig en annen sak.

Skrevet

Vi har også en sånn multigrind i flete ledd og med en åpning Den har vært helt super.Vår ovn står veldig toskete plassert ifht til lek så vi har ikke tatt sjansen på annet en beskyttelse. Nå er jo jenta mi 8 år og sånn sett er det ikke bruk før den.Men nå har jo jeg barnebarn så grinden blir stående.Den er forøvrig suuuuuper å tørke vask og bløte uteklær på ;)

Skrevet

har vokst opp i ett hus med ovn, null sikring aldri brent meg. og vi var tre barn. Nå er det tre barnebarn som av og til styrer rundt i huset (hos mine foreldre) de har byttet ut ovnen med en slik med glass. Datteren min har brent seg en gang, og ja det var ved ett uhell. hun snublet. Men alle tre holder seg unna ovnen, rett og slett fordi de har lært det. Tar de vekk hvis de kommer for nærmt. her hjemme så har vi en oljeovn. og de blir varme de også, men har ikke sikring rundt den heller. Hun går utenom den. Men dette er ett valg vi har tatt. 

Anonymous poster hash: 5c9a0...7f6
Skrevet

haha...tror det er på tide å komme seg til køys.

Jeg leste følgende overskrift: Har dere beskyttelse fra oven? ( oven= kan være det samme som gud/ der oppe/ovenfra)...

Anonymous poster hash: e9b1c...5bf
Skrevet

Ano 22.10: møkkakjerring!!

Jeg var kanskje ikke et smart barn, men er man 9 mnd så tenker man kanskje ikke så langt. Poenget mitt bar vel mer at jeg ville ikke satset på smarthetsgraden til barnet mitt, 13 operasjoner fylte 20 er ikke så moro annet enn at jeg helst vil unngå det for mine barn.

Må være fint å være perfekt!

Du ser jo her at veldig mange ikke har noe foran ovnen fordi barna deres forstår at de ikke skal ta på en varm ovn. Hvorfor tror du at de IKKE tar på ovnen? Det er jo fordi de skjønner at den er varm! 

Nå har det seg sånn at jeg har førstehåndserfaring med konsekvensene av å ta på en varm ovn. Har som sagt andre og tredjegradsforbrenninger i begge hendene fordi jeg reiste meg på ovnen når jeg var 9 måneder gammel. Prøver vel kanskje å si at smarthetsgraden på barnet ikke er hva jeg ville lagt min tillit til.

Worst case scenario? Dyrekjøpt erfaring kalles det.

Det er ikke moro å være den som de andre i klassen ikke vil holde i henda når vi leker leker, fordi jeg hadde ekle hender.

Det er ikke moro å operere og fjerne sting, ha det vondt, være i narkose, og ikke minst være hemmet i hverdagen.

Så til alle dere som har så smarte barn: håper dere aldri havner i samme situasjon som min mor. IKKE veldig gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...