Gå til innhold

Overta fars permisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal søke om at jeg kan overta fars permisjon pga sykdom. Er det noen som har gjort det og får det godkjent eventuelt ikke godkjent?? Hva var i såfall søknadsgrunnlaget og beslutningen fra NAV?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er fullt mulig å få overta fedrekvoten men det forutsetter at far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet. Du må søke på det vanlige søknadsskjemaet og krysse for at du søker om fedrekvote pga sykdom, og i tillegg må fars lege sende inn en utvidet funksjonsbeskrivelse på far. En sykemelding for far er ikke nok, det MÅ være en mer detaljert beskrivelse av fars funksjonsnivå. Lykke til og god bedring til far... 

Anonymous poster hash: 7cd5a...e7b
Skrevet

Ja, jeg har fått overført fars permisjon til meg med første barnet. Han var for syk til å ta seg av barnet pga en kronisk sykdom. Fikk først svaret nei på søknaden fordi det ikke var en god nok beskrivelse fra legen. Så måtte sende en ny legeerklæring. Da gikk det i orden :) I søknaden skrev vi ganske detaljert om hvorfor vi mener at far ikke kunne ta seg av barnet i tiden jeg evt hadde vært på arbeid. Brukte kanskje en halv side på å beskrive dette. 

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Tror faktisk det er litt lokale forskjeller på dette, og at saksbehandleren på nav kan synse en del.

Kjenner en som fikk avslag nemlig, pappaen var nyoperert i benet, en stor og alvorlig operasjon så han gikk ikke på krykker engang, men satt i rullestol, hadde store smerter og tok sterke tabletter.

De fikk avslag, og begrunnelsen var at far antagelig ville trene seg opp og bli bedre innen fristen for fedrekvoten går ut når barnet fyller 3 år. Så på nav mente de at far bare kunne utsette fedrekvoten pga sykdom/skade og ta den senere... Der måtte altså bare mor ta ulønnet permisjon for å dekke opp for fedrekvoten frem mot barnehagestart.

Anonymous poster hash: eb2ae...908
Skrevet

Får man avslag er det lurt å klage. Tenker på i eksemplet over med han som hadde operert beinet, kan man eks begrunne det med at mor da evt må gå hjemme uten lønn pga mangel på barnehageplass før i august. 

Anonymous poster hash: 8ec7d...219
Skrevet

Min mann ble akutt syk midt i permisjonen. Sendte sykemelding samt et brev der vi henviste til rett punkt. Etter en uke kom svar i posten om at alt var ok. Dette var i en større by.

Anonymous poster hash: 1a4c0...1a3

Annonse

Skrevet

Jeg har overtatt fars permisjon pga akutt skade som hindret han i å kunne passe barnet. Vær obs på at hvis far har gradert uttak, må du samtidig også søke om gradert uttak hvis du vil beholde dette og ikke få all overført permisjon sammenhengende. 

Anonymous poster hash: 77032...f9e
Skrevet

Jeg overtok fars permisjon også pga akutt skade. Han satte rullestol og gipset arm så han var ikke særlig test til barnepass en periode.

Skrevet

Hva med der far ikke har krav, altså ikke har opparbeidet seg rett før mors permisjon går mot slutten? Noen som har erfaring med dette? Nå som vi allikevel er inne på temaet..

Anonymous poster hash: 072f1...419
Skrevet

Min erfaring med nav er at det er sinnsykt vanskelig å få overført fedrekvote. 

Det skulle vært lettere å få overført fedrekvoten når far er selvstendig næringsdrivende, far er student, far er syk etc. Men den rødgrønne regjeringen har gjort det så vanskelig at det skal fakarten meg et under til før det skjer. 

De må gjerne beholde fedrekvoten, men det må gå an å innse at det ikke passer alle familier. 

Anonymous poster hash: 6078b...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...