Gå til innhold

Hvordan få bollene runde og uten sprekker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns aldri jeg får til fine boller, så om noen har noen tips hadde det vært fint :)

Anonymous poster hash: ca954...fe8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig å ha en god oppskrift, og så er det viktig at bolledeigen ikke er for tørr.

La den forheve til dobbel størrelse, og ikke ha på mer mel på bordet enn du absolutt må.

Selv triller jeg først emnet litt frem og tilbake til det liksom "sitter" i hånda, og så rundt til bollene får fin fasong. Det er litt vanskelig å forklare, men emnet skal ikke "skli" rundt på bordet eller i hånda, det skal sitte igjen akkurat nok til at du kan trille det.

Skrevet

Bruker godt med h-melk, smør og egg for å få "fet" og smidig deig. Hemmeligheten er å elte deigen så mye at det blir dannet nok gluten i den, og ikke bruke for mye mel. Glutenet gjør bollene sprekk-frie og perfekte. La de heve lenge på stekebrettet før steking så de får est seg opp, da blir de luftige også.

Anonymous poster hash: 0800a...685

Skrevet

Mine sprekker aldri hvis jeg forhever og etterhever lenge nok. Selv ikke den ferdige bolleblandingen :)

Skrevet

Pass også på at når du har trillet ut bollen, at den delen som du lar være opp på brettet er helt glatt og jevn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...