Gå til innhold

Stort flott hus, men ingen penger til møbler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et luksusproblem, men irriterende nok.

Jeg ønsket å ta litt mer i lån og bytte ut møblene samtidig som vi lånte penger til huset, men mannen nektet. Møbler må vi spare til. Så nå har vi de samme møblene vi hadde på 110 kvm i vårt nye hus på 250 kvm. Er nok møbler, men små møbler tilpasset liten plass.

Argh!

Vi har forresten lån på bare halve husets verdi, så hadde ikke skadet å låne litt mer penger!

Anonymous poster hash: 9307b...02b

Fortsetter under...

Skrevet

Du får sutre og mase da, så kanskje han gir etter. 

:) 

Anonymous poster hash: 75e2a...adf
Skrevet

Jeg er egentlig enig med mannen din. Teit å betale for møbler i 20 år i tillegg renter på de..

Skrevet

Det gjør han aldri. Å spare 100 000 er ikke akkurat gjort i en fart, og trenger nesten såpass når man har brukt for ny sofa, spisebord, sofabord, lenestoler osv.

Skrevet

Du treng då ikkje kjøpe alt på ein gong, byt ut spisestua eitt år og salongen det neste osv..

Skrevet

Det gjør han aldri. Å spare 100 000 er ikke akkurat gjort i en fart, og trenger nesten såpass når man har brukt for ny sofa, spisebord, sofabord, lenestoler osv.

Vet du, om du slipper å betale renter på et stort lån kan du spare en del tusenlapper i måneden, og ved å ha lav belåningsgrad på huset får dere lavere rente i tillegg. Da kan du lett spare noen tusenlapper i måneden til møbler.

Anonymous poster hash: a47ee...567

Annonse

Skrevet

De fleste tar opp å kjøper nye møbler også og når dere har tatt opp bare halve i lån ser jeg hvertfall ikke vitsen med å spare..

Anonymous poster hash: 0ec90...02c
Skrevet

Forøvrig skal du være glad for å ha en mann som holder deg fra å havne i luksusfellen.

Skrevet

De fleste tar opp å kjøper nye møbler også og når dere har tatt opp bare halve i lån ser jeg hvertfall ikke vitsen med å spare..

Anonymous poster hash: 0ec90...02c

Nettopp! Vi tjener også rimelig greit, men har en livsstil deretter og jeg skjønner ikke vitsen med å måtte forsake f.eks ferieturer når vi fint kunne ha lånt litt ekstra. Vi har et lån på 3 mill og en årlig inntekt på 1.1 mill. I tillegg leieinntekter på 6.500 kr.

Skrevet

Synes mannen din høres smart ut. Sånn hadde jeg gjort det også. En smart tankegang, spør du meg ;-)

Anonymous poster hash: 9fea3...714

Skrevet

Enig med mannen din :) Unødvendig å ta opp lån til slikt ;)

Jeg skjønner derimot at det er kjedelig å bo i et halvtomt hus! Hvorfor ikke tenke kreativt? Lag møbler selv av planker eller annet, dra på loppis og bruktbutikker. Mye kan forandres med litt maling og kreativitet. Superbillig er det også. Jeg er sikker på at du kan få til mye fint med lite penger. Søk i blogger og finn mye inspirasjon gratis! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 01f33...cf6

Skrevet

Hørt o loppemarked? Finn.no?

Altså, dere HAR møbler, du vil bare ha ANDRE møbler. Ta i bruk egen kreativitet, litt maling, litt festlige skaer fra Stoff og Stil og skap et hjem du kan være stolt av fremfor et kataloghjem!

Og tenk så mye gøy du og barna kan ha det på veien, for møbler man lager selv, ja da kan barna også få delta. Og det er så mye gammelt og fint som kan pusses opp litt og bli lekkert.

PS; det er dessuten veldig trendy om dagen, så du trenger ikke bekymre deg for å være umoderne :)

Skrevet

Forøvrig skal du være glad for å ha en mann som holder deg fra å havne i luksusfellen.

Så du tror et lån på 3.1 når man har et hus til 6 mill og en inntekt på 1.1 pluss leieinntekter vil være materiale for luksusfellen?

Annonse

Skrevet

Så du tror et lån på 3.1 når man har et hus til 6 mill og en inntekt på 1.1 pluss leieinntekter vil være materiale for luksusfellen?

Ikke meg som har skrevet over her, men hvis du ikke forstår at det å låne på boligen til kjøp av møbler er komplett idioti, vel, så holder jeg med vedkommende over her. Da er DU (men ikke mannen din) materiale for luksusfellen. Og jeg vil samtidig tippe at det ikke er DU som tjener 1,1 mill, det er DERE, og du tjener under 50% av det.

La meg regne litt for deg, bare for underholdningen skyld.

Lån på 3,1 millioner, med rente på, la oss ta 4% blir som følger;

124 000 i renter i året.

La oss legge på usle, pusle 100 000 på dette;

128000 i renter per år.

Det er ikke så mye, før man ganger det med 20 år;

Da har du betalt 80 000,- i renter for de små 100 000 du har lånt til møbler.

Altså nesten det dobbelte. Get it now?

Anonymous poster hash: 90442...369

Skrevet

Ikke meg som har skrevet over her, men hvis du ikke forstår at det å låne på boligen til kjøp av møbler er komplett idioti, vel, så holder jeg med vedkommende over her. Da er DU (men ikke mannen din) materiale for luksusfellen. Og jeg vil samtidig tippe at det ikke er DU som tjener 1,1 mill, det er DERE, og du tjener under 50% av det.

124 000 i renter i året.

128000 i renter per år.

Regnestykket ditt er jo helt feil! Det forutsetter at HI ikke nedbetaler noe som helst på lånet sitt de neste 20 årene.

Anonymous poster hash: 857f1...abe

Skrevet

124 000 i renter i året.

128000 i renter per år.

Vi tjener omtrent det samme. Jeg jobber selv i bank og har ikke problemer med å skjønne at det koster penger å låne penger (vi har gunstig rente som følge av personalgoder). Men vi kan ikke kjøpe nye møbler uten lån- om vi ikke vil spare inn på mye i hverdagen. Vi kan spare ca. 2000 kr per mnd uten å forsake altfor mye. Da kan vil det ta ca 4.5 år å spare nok til å fornye det vi trenger av møbler.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Joda, selvsagt er det mest fornuftig det mannen din sier, men jeg holder likevel med deg.

Litt av stasen med nytt hjem er jo å gjøre det så fint som mulig og da vil man gjerne ha møbler som passer den nye stilen.

Hva med et kompromiss da, nye møbler for 50 000,-, selge de gamle på Finn og få noen tusenlapper for de og være kreativ med gode kjøp for resten av møbleringen.

Jeg er enig i at det finnes mye tøft å få kjøpt brukt, men nytt er jo nytt og så lenge dere har mulighet til å betjene litt ekstra lån hadde jeg nok lagt i høygiret for å få overtalt mannen.

Skrevet

Nei, men å øke lånet for å kunne kjøpe ting du i utgangspunktet allerede har men gjerne vil ha nytt av er dessverre den veien mange har tatt og endt på luksusfellen. De kjøper ting for penger de ikke har. Hva gjør du når rentenivået stiger igjen? 7-8 % rente er på ingen måte urealistisk. 

Å ha lån på 3 ganger inntekten er en bra tommelfingerregel, så kan du hellere spare leieinntektene dine til møbler. 6500 kr i mnd er nesten 78000 på et år. Det får du mye møbler for, og så er det vel hyggeligere å bruke penge på noe konkret enn på renter. Dessuten får du høyst sannsynlig lyst på nye møbler før de gamle er nedbetalt - skal du da øke lånet enda mer?

Du virker korttenkt, HI. Klar økonomien din idag ikke er materiale for luksusfellen, men den kan fort bli det om du låner mer og mer for å kjøpe ting du ikke har råd til. Hva skjer hvis en av dere mister jobben? Blir ufør? Om taket ryker og må byttes ut? Eller tusen andre ting? da må man kanskje øke lånet, og da er det smart å ikke ha alt for presset økonomi i utgangspunktet.

Skrevet

Mye vil ha mer eller, tenker jeg.

Du er ikke nødt å bytte ut alle møblene med en gang. Se etter brukt, bruk fantasien, så blir det helt sikkert fint etter hvert :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Med den inntekten dere har, bør dere kunne klare å spare til møbler på noen få måneder, så det er helt tullete å ta det inn i huslånet i alle fall.  Da ville jeg heller ha lånt pengene på en annen måte og nedbetalt det fort. Det må jeg ærlig innrømme at vi kunne ha gjort.  

Skrevet

Dessuten er det også høyst realistisk med et boligpriskrakk i nærmeste fremtid, og da er huset ditt ganske avgjort ikke verdt 6 mill lengre. Kanskje verdien bli halvvert, hvem vet? Det skjedde i Danmark, Sverige og resten av den vestlige verden for bare 5 år siden.

Det er worst case, ja, men jeg mener bare at det å planlegge sin økonomi ut fra dagens lave rentenivå og høye sysselsetting er forferdelig naivt og lett kan bite deg i halen.

Hilsen #18

Skrevet

Spar penger og vent på møbelsalget til nyttår. Det er ikke lenge til. Du trenger dessuten ikke å bytte ut alle møblene på en gang. Ta en ting/ et rom av gangen, og gled deg over hver ting du får kjøpt. Så lenge de møblene dere har er funksjonelle, så lider du jo ikke akkurat nød. Finn er også genialt. Ei venninne møblerte hele kjellerstua for 5000,- med møbler fra Finn. Det hun kjøpte var så godt som ubrukt, og var ikke mulig å se at det var brukt.

Skrevet

hehe holder med deg jeg HI. Da vi renoverte hus og skulle flytte inn lånte vi på litt ekstra til møbler som var tilpasser huset. Ville aldri følt meg ferdig med prosessen hvis jeg skulle puttet alle de gamle møblene som ikke passet i hverken farger eller form inn i den nye huset som jeg var stolt av og ville vise frem fra sin beste side...og da også med de møblene jeg hadde sett for meg.

Gjorde det enkelt....kjøpte nytt av det vi hadde planlagt og solgte da de gamle møblene....betaler nå litt ekstra på lånet i mnd med god rente og snart vil det vi lånte ekstra være tilbakebetalt. Mye bedre å flytte inn i et klart hus på alle måter enn å måtte gå å vente på at man har spart nok....synes det blir litt hysterisk å prate om luksusfellen.......er vel ikke snakk om å være luksusfellemateriale så lenge man har kontroll på økonomien og vet man har kapital og vilje til å gjøre opp gjelden sin innen rimelig tid.

Anonymous poster hash: 17ed2...26b
Skrevet

Ville aldri ha lånt til møbler selv jeg! Det er da mye bedre å ev kjøpe brukt (finn, gjenbruksbutikk) osv hvis det er noe dere mangler!

Tenk også på gleden over å kunne gå å se og titte på hva man vil ha. Spare til det og så endelig få kjøpt det!

Skjønner ikke dette med at alt skal være på plass og at man ikke skal ønske seg noe. Det å ønske seg en ting er jo halve gleden! (Det er jo den holdningen som gjør at mange ikke har "råd" til å komme seg inn på boligmarkedet - nyeste iphone, flatskjerm, tøffe møbler som skal byttes ut osv osv - blir ikke noe sparing av slikt!)

Skrevet

Jeg er noe enig med mannen din. Det går forresten fint an å tenke litt alternativt. Hos meg er i hvertfall halvparten kjøpt i antikk og bruktbutikker, gjerne med fokus på at møblene skal være i original stand. Du vil ikke tro hvor mye perler man kan få tak i til få hundrelapper. Å kjøpe ett ferdig møblert hjem på nærmeste møbelvarehus er å be om ett hjem som alle andre har. Må jo være drømmen å gå på skattejakt med plass til det og skynd deg langsomt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...