Gå til innhold

blodtype.. noen som har peiling på blodtyper og arv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke peiling.. Men mine foreldre har b og jeg har a.. Min mor synes det var veldig rart..Anonymous poster hash: d50d1...4b9

Sikker på at ikke en dine foreldre har AB da? Slik er det her.

Egentlig skal ikke det være mulig, tror jeg ville sjekket på nytt ;)

Anonymous poster hash: 01f45...d86

Har ikke peiling.. Men mine foreldre har b og jeg har a.. Min mor synes det var veldig rart..Anonymous poster hash: d50d1...4b9

Sikker på at ikke en dine foreldre har AB da? Slik er det her.

Egentlig skal ikke det være mulig, tror jeg ville sjekket på nytt ;)

Anonymous poster hash: 01f45...d86

Der kan jo være.. Hehe.. Nå ble jeg nysgjerrig :) Må undersøkes :)

Anonymous poster hash: d50d1...4b9

Annonse

Hm litt usikker på dette. Noen år siden biologien. Men mine foreldre har A og B, og jeg ble AB.. Vet at om foreldre har O kan ingen av barna få noe annet enn O. Men er vel variabelt for hva de kan få ved De andre typene. 

Hm litt usikker på dette. Noen år siden biologien. Men mine foreldre har A og B, og jeg ble AB.. Vet at om foreldre har O kan ingen av barna få noe annet enn O. Men er vel variabelt for hva de kan få ved De andre typene. 

Men se på denne linken http://ndla.no/nb/node/50582

Bernet er enten A eller 0. Vi kaller blodtype-systemet for AB0 systemet, hvor A og B er dominerende. Vi arver ett allel fra hver foreldre. Barnets far som har blodtype 0 har to alleler for 0 og gir derfor fra seg et 0 allel til sitt barn. Du som har blodtype A kan enten ha to allel for A eller ett allel for A og ett allel for 0.

Anonymous poster hash: 86dcb...18f
Gjest MammaTilKidsa

Dersom du har A kan du enten ha kombinasjonen AA eller A0 ( a er dominerende). Far har 00. Barna deres kan få kombinasjonen A0 eller 00. Altså kan barnet i teorien få 0 eller A, men det kommer an på hvilke allel mor har.

jeg har A, barnefar har O, hva kan barnet ha da?

er alt mulig?

litt inspirert av Fleksnes på tv nå, ja ;)

Anonymous poster hash: 67010...ebd

Du kan være A0 eller AA(begge slår ut som A), Barnefar er 0, eller 00 om jeg skal være korrekt.

Barnet kan arve A eller 0 fra deg og 0 fra far.

Da blir det A0 (som blir A, da A er dominant) eller 0.

• 2 år senere...

Annonse

Det går ikke. Enten husker du feil, har misforstått, blodprøvene er mikset eller så er det faktisk ikke dine foreldre. Kanskje moren din har hatt en på si eller de har fått med seg feil baby etter fødselen.

Anonymous poster hash: 1b4f5...f7f

Jeg er rhesus minus og har fått barn med en som er rhesus pluss. Vi har 4 barn og 3 har rhesus pluss og 1 rhesus minus.

Jeg har 0 rhesus minus, det er universalblodet som alle andre kan få

Anonymous poster hash: d8eaf...16b

Bernet er enten A eller 0. Vi kaller blodtype-systemet for AB0 systemet, hvor A og B er dominerende. Vi arver ett allel fra hver foreldre. Barnets far som har blodtype 0 har to alleler for 0 og gir derfor fra seg et 0 allel til sitt barn. Du som har blodtype A kan enten ha to allel for A eller ett allel for A og ett allel for 0.

Anonymous poster hash: 86dcb...18f

Nå skal jeg ikke påstå at jeg kan dette, men er det ikke A og O som er dominerende? Det er færre mennesker som har blodtype B enn O? Mener jeg å ha lest. Ikke at det har noen betydning men trodde bare det var motsatt..

Anonymous poster hash: 5017e...75a

Bernet er enten A eller 0. Vi kaller blodtype-systemet for AB0 systemet, hvor A og B er dominerende. Vi arver ett allel fra hver foreldre. Barnets far som har blodtype 0 har to alleler for 0 og gir derfor fra seg et 0 allel til sitt barn. Du som har blodtype A kan enten ha to allel for A eller ett allel for A og ett allel for 0.Anonymous poster hash: 86dcb...18f

Nå skal jeg ikke påstå at jeg kan dette, men er det ikke A og O som er dominerende? Det er færre mennesker som har blodtype B enn O? Mener jeg å ha lest. Ikke at det har noen betydning men trodde bare det var motsatt.. Anonymous poster hash: 5017e...75a

Nei, stemmer nok det 18f sier. A og B er dominante. Dersom du har genotyp B0 eller BB får du blodgruppe B. Blodgruppe 0 kan du bare få dersom du har 00.

Hvis både jeg og mannen har A+, hva har barna våre da? Jeg trodde de ville få A+ de også siden vi begge har det, men jordmor sa at det kunne hende, men ikke var sikkert da jeg spurte henne?

Anonymous poster hash: 65e09...517

Hvis både jeg og mannen har A+, hva har barna våre da? Jeg trodde de ville få A+ de også siden vi begge har det, men jordmor sa at det kunne hende, men ikke var sikkert da jeg spurte henne?Anonymous poster hash: 65e09...517

De kan få A+ eller 0+, men mest sannsynlig A.

jeg har A, barnefar har O, hva kan barnet ha da?

er alt mulig?

litt inspirert av Fleksnes på tv nå, ja ;)

Anonymous poster hash: 67010...ebd

Kommer jo an på om blodet ditt er AA eller AO. Mannen din har OO. Ved AA får barnet A uansett. Har du AO kan barnet både fra A og O😊

(Tenk at barnet får halvparten fra hver av foreldrene, så er det ganske logisk)

Anonymous poster hash: b5ea8...ec1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...