Tyra79 Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 I klassene til ungene er det barn med ulike allergier. Har løst dette med å lage gele, servert is (lollipop-sorbeten inneholder hverken melk, gluten eller svin!) og Toro-kake alt etter allergien. Når foreldre har spurt om de skal sende med taco-skjell/ lefse, pølsebrød etc, har jeg takket ja til dette. Leser nå i den forrige tråden at det er vanlig at allergiforeldre spør om verten vil ha disse allergivennlige tingene (brød, lomper, taco-skjell etc) men at det blir forventet at verten takker nei(?!) til dette og ordner det selv! Vil det da si at jeg blir oppfattet som vrang og vanskelig siden jeg har takket ja til dette? Blir en oppfattet som uhøflig dersom man takker ja til slike supplement?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Jeg tilbyr alltid å sende med mat og når jeg tilbyr det så er det fordi jeg mener det, ikke fordi jeg gjør det for syns skyld og så forventer jeg at du takker nei til tilbudet. Herregud! Jeg er da voksen og tilbyr jeg noe så er det fordi jeg mener det Anonymous poster hash: c0827...7f1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Jeg syns ikke du er vrang om du har takket ja til dette. Jeg syns det blir feil om gjesten må ta med seg alt den skal spise, slik som kaker, mat osv. Er det en ting så er det helt greit syns jeg. Hadde det vært sukkersyke så tror jeg alle hadde tilpasset seg, for det er jo ganske vanlig ogikke så nytt som matallergier. Men jeg syns det er ganske likt. Anonymous poster hash: 7f22e...3d5
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Jeg er helt enig med deg. For de som likevel har allergivennlig alternativ hjemme eller vet hvor det kjøpes, er det jo ikke noe problem å ta det med. Mye mer styr for de som ikke er vant til allergi å prøve å sette seg inn i det. Anonymous poster hash: f1296...84b
Balumpalump Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 Nei, syns ikke det er uhøflig å takke ja. Hadde jeg hatt et barn med allergi så hadde jeg lett sendt med f.eks lefser/lomper. Da kan jeg jo beholde resten til senere anledning Samme med f.eks. kaker. Skjønner godt at ikke alle har peiling på glutenfrie/nøttefri kaker e.l. Siden jeg allerede har peiling på (den imaginære) allergien/intoleransen og antageligvis har noen gode oppskrifter, så hvorfor ikke? Å holde og arrangere barnebursdager er slitsomt nok i seg selv. Er glad jeg kan hjelpe til
Tyra79 Skrevet 31. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2013 Takk! Er liksom det jeg og tenker, folk tilbyr seg jo ikke ting dersom det blir styr for dem?! Hadde de ikke tilbudt seg, hadde jeg ikke etterspurt. Hadde nok fått fatt i det jeg trengte, men merker jo at jeg ikke tenker på allergier i det daglige;)! Visste ikke at soyasaus inneholdt gluten feks.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 Som allergimor har jeg gjerne spurt hva som skal serveres og tatt dette med til mitt barn da det ikke alltid er så enkelt å tilpasse for alle. Den andre grunnen er at vi i perioder har vært usikre på om gutten har fått i seg ting han ikke tåler. Her i huset er det melkeprotein og laktose, og det er ikke alltid lett for andre å vite at det er melk eller laktose i mange ting. Det er ikke opplagt at det er laktose i enkelte krydder, eller at det finnes en liste på over 20 ingredisenser som alle inneholder melk. Selv lager jeg gjerne/kjøper inn mat til gjester med allergier. Anonymous poster hash: 0c416...231
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Du blir ikke sett på som vanskelig, nei:) Anonymous poster hash: f99ae...5b0
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Jeg har selv tilbragt utallige timer med å lese bakpå pakninger i butikker for å finne varer som ikke inneholder det ene og det andre og andre, ukjente ord for diverse ting som barna ikke tåler. Og det er forsåvidt helt greit, jeg kjenner til alle allergier i mine barns klasser, og tar høyde for dette når jeg inviterer til selskap. Men jeg forbeholder meg retten til å gå ut fra at folk mener det de sier. Hvis noen tilbyr seg å ta med et allergivennlig alternativ, så tar jeg gjerne imot muligheten til å slippe å lese bakpå alle disse pakningene, og overlate det til noen som lever med dette i hverdagen og kan det. Jeg baker selvfølgelig gjerne kake uten melk eller spor av nøtter for at alle skal kunne spise det samme, hvis det er så enkle ting det er snakk om. Men noen ting er mer kompliserte å unngå, eller jeg har ikke fått satt meg så nøye inn i det enda. Om noen er så dumme at de tilbyr noe selv om de egentlig mener at jeg skal takke nei, så får de skylde seg selv mener jeg. Anonymous poster hash: 7a973...546
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå