Gå til innhold

Helt ærlig så syns jeg det er styr med disse ungene som ikke kan spise det ene eller det andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er travelt nok å arrangere barnebursdag om jeg ikke skulle måtte lage tre retter middag og fire ulike kaker. Syns det er kjipt å måtte bruke mye penger på å f.eks kjøpe en pakke glutenfrie lomper for at èn unge skal spise èn lumpe og deretter går resten i bosset.

Er det ikke naturlig at de som har barn med allergier sender med ungene noe de kan spise?

Anonymous poster hash: dfe28...284
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er naturlig at de med allergiske barn tilbyr seg å sende med noe, og det er høflig at verten avslår dette og ordner noe barnet kan spise med mindre det er snakk om helt ekstreme dietter.

Anonymous poster hash: 96a55...76b
Skrevet

Ute etter å provosere eller?

Jeg har fire barn og hatt mange bursdager, har aldri opplevd at de med allergier ikke har tilbudt seg å ha med egen mat. Men jeg har alltid takket nei, barn uten allergier kan nemlig veldig fint spise mat uten egg, gluten, melk eller hva det nå er en av de andre er allergiske mot. 

Jeg lager ikke to sjokoladekaker, jeg lager en uten f.eks gluten også spiser alle den. Aldri vært noe problem.

Man kaster da ikke allergivennlig mat, man spiser det selv om man ikke selv har den allergien!

Anonymous poster hash: 3ba35...9b1
Skrevet

Håper du aldri får ett barn med matallergi hi for du virker ikke tilpassningsdyktig,

Anonymous poster hash: fdb9b...471

Skrevet

Jeg har fire barn og hatt mange bursdager, har aldri opplevd at de med allergier ikke har tilbudt seg å ha med egen mat. Men jeg har alltid takket nei, barn uten allergier kan nemlig veldig fint spise mat uten egg, gluten, melk eller hva det nå er en av de andre er allergiske mot. 

Jeg lager ikke to sjokoladekaker, jeg lager en uten f.eks gluten også spiser alle den. Aldri vært noe problem.

Man kaster da ikke allergivennlig mat, man spiser det selv om man ikke selv har den allergien!

Nei, prøver ikke å provosere. Har opplevd flere ganger å få sms fra foreldre etter å ha sendt ut invitasjon, om at ungene deres ikke tåler dit eller datt. Jeg har ingen kompetanse på å bake glutenfrie kaker og må da kjøpe en masse ingredienser jeg ikke ellers har i hus. Vet at Toro har glutenfritt, men jeg lager ikke pose-kaker da de ikke smaker særlig godt. Glutenfrie pølsebrød og pizzabunner smaker ikke like godt som vanlige. 

Skrevet

Håper du aldri får ett barn med matallergi hi for du virker ikke tilpassningsdyktig,

Anonymous poster hash: fdb9b...471

Klarer fint å tilpasse meg om jeg må, men syns enkelte foreldre legger vel mye over på andre. 

Skrevet

Nei, prøver ikke å provosere. Har opplevd flere ganger å få sms fra foreldre etter å ha sendt ut invitasjon, om at ungene deres ikke tåler dit eller datt. Jeg har ingen kompetanse på å bake glutenfrie kaker og må da kjøpe en masse ingredienser jeg ikke ellers har i hus. Vet at Toro har glutenfritt, men jeg lager ikke pose-kaker da de ikke smaker særlig godt. Glutenfrie pølsebrød og pizzabunner smaker ikke like godt som vanlige. 

Skulle likt å møte den ungen som reagerer på at muffinsene er fra en glutenfri pose fra Toro og ikke laget fra bunnen av altså. 

Så lenge det smaker søtt, er melis på toppen og det ser ut som en vanlig muffins så sluker ungene det, glutenallergi eller ei...

Skrevet

Allergi er en ting, verre når det er religiøse vrangforestillinger. Da melder jeg meg ut altså.

Anonymous poster hash: d7e18...5f0
Skrevet

Skulle likt å møte den ungen som reagerer på at muffinsene er fra en glutenfri pose fra Toro og ikke laget fra bunnen av altså. 

Så lenge det smaker søtt, er melis på toppen og det ser ut som en vanlig muffins så sluker ungene det, glutenallergi eller ei...

Mulig det, men jeg lager altså ikke pose-kaker og det må jeg vel få velge selv?

Skrevet

Jeg er faktisk delvis enig med deg, hadde vært uaktuelt for meg å servere ungen min fæl glutenfri pizza of sjokoladekake. men jeg synes likevel du gjør det litt vanskelig. Er det en glutenallergiker, så kan jeg lage f.eks. iskake eller gelé i stedet for da, evt i tillegg hvis bursdagsbarnet har fryktelig lyst på sjokoladekake. Og ha f.eks. kyllingspyd eller noe i stedet for pizza. Jeg liker ikke erstatningsmatvarer, men ofte finnes det alternativer uten allergener som er helt vanlig mat. Iskake blir ikke godt uten egg, så da hadde jeg heller laget noe i tillegg enn å lage vond kake til alle barna.

At enkelte her har barn som spiser alt bare det er søtt og klissete betyr ikke at det gjelder alle barn.

Anonymous poster hash: 48c36...3d1

Skrevet

Mulig det, men jeg lager altså ikke pose-kaker og det må jeg vel få velge selv?

Selvfølgelig, men tingene trenger ikke være vanskeligere enn du selv velger å gjøre dem.

Å kjøpe en toro-pose til et par tiere, bruker 10-15 min på å tilberede den og servere dem sammen med dine hjemmelagede er virkelig ikke mye jobb for å glede et barn som er allergisk og derfor alltid må ha med mat og sjelden kan spise det som blir servert....

Skrevet

Vet du, DU er vanskelig som ikke "kan" lage en Toro-kake en gang i året til barneselskap! Og hva med å servere pølse og potetstappe, det er glitenfritt.

Bestevenninnen til datteren min har glutensllergi, og tilpasser mer enn gjerne for henne.

Anonymous poster hash: b994f...228

Skrevet

Enig i at det kan bli mye styr. Og synes også de som arrangerer skal få lage det de vil av yndlingsmat/yndlingskaker som bursdagsbarnet vil ha.

Men jeg har aldri opplevd foreldre som forventer at jeg har kunnskap om alskens allergier, så de tilbyr å sende med selv.

Anonymous poster hash: f1f0b...444

Skrevet

Det blir mer enn Èn gang per år da jeg har 3 barn. De får selv velge hva de vil ha å spise. Har ikke lyst at de ikke skal få velge favorittmaten og favorittkaken i sitt eget bursdagsselskap. Lager bare èn kake og har i tillegg skillingsboller (som jeg alltid har i fryseren) og oppskåret frukt.

Skrevet

Vet du, DU er vanskelig som ikke "kan" lage en Toro-kake en gang i året til barneselskap! Og hva med å servere pølse og potetstappe, det er glitenfritt.

Bestevenninnen til datteren min har glutensllergi, og tilpasser mer enn gjerne for henne.

Nei fyttigrisen, å skulle måtte pålegges å servere sånt søppel til mitt eget barn fordi et annet ikke tåler noe er helt uaktuelt. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke tar hensyn, skulle fint klart å lage noe som er både glutenfritt OG menneskemat. Pølser inneholder forøvrig ofte gluten, er og er fulle av tilsetningsstoffer.

Skrevet

Nei fyttigrisen, å skulle måtte pålegges å servere sånt søppel til mitt eget barn fordi et annet ikke tåler noe er helt uaktuelt. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke tar hensyn, skulle fint klart å lage noe som er både glutenfritt OG menneskemat. Pølser inneholder forøvrig ofte gluten, er og er fulle av tilsetningsstoffer.

Helt enig i at dette er dritmat, og ikke noe å servere i selskaper for å tilpasse seg én allergi.

I en bursdag mener jeg bursdagsbarnet skal få bestemme hva som skal serveres.

Anonymous poster hash: f1f0b...444

Skrevet

Nå har ikke jeg barn med allergi og jeg har heller aldri hatt besøk av et barn med allergi. Men hadde et av mine barn vært allergisk og måtte hatt spesial mat, så hadde jeg sendt det med han til selskapet. Hadde aldri krevd at vertskapet må lage ekstra mat bare til han.

Og hadde et av mine barn hatt venner med allergi, så hadde jeg laget en kake som alle kunne spise.

Skrevet

Vi hadde bursdag for en stund siden og selv om jeg egentlig liker å lage kaker fra bunn av, så laget jeg torokake til det selskapet. Bursdagsbarnet hadde ingen problemer med det og alle barna spise av alle kakene. I tillegg serverte vi pølser, fant flere typer uten gluten og de var av typen med ekstra kjøtt, så burde være spiselige for alle. Lomper fant jeg ikke, men syns jeg det er helt ok å spørre om de med allergi kan ta med selv (og det sa de fra om når jeg sa hva menyen skulle være).

Jeg syns du er vanskelig som ikke  gidder å tilpasse i det hele tatt, veldig dårlig gjort mot barna som har noe de ikke tåler. Det er jo ikke noe de gjør med vilje for å være ekle og gjøre det vanskelig for de som skal feire bursdag.

Anonymous poster hash: b8339...dca
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Vi hadde bursdag for en stund siden og selv om jeg egentlig liker å lage kaker fra bunn av, så laget jeg torokake til det selskapet. Bursdagsbarnet hadde ingen problemer med det og alle barna spise av alle kakene. I tillegg serverte vi pølser, fant flere typer uten gluten og de var av typen med ekstra kjøtt, så burde være spiselige for alle. Lomper fant jeg ikke, men syns jeg det er helt ok å spørre om de med allergi kan ta med selv (og det sa de fra om når jeg sa hva menyen skulle være).

Jeg syns du er vanskelig som ikke gidder å tilpasse i det hele tatt, veldig dårlig gjort mot barna som har noe de ikke tåler. Det er jo ikke noe de gjør med vilje for å være ekle og gjøre det vanskelig for de som skal feire bursdag.

Anonymous poster hash: b8339...dca

Så veldig enig!

Hvor vanskelig kan det være å ta hensyn til et barn som er så uheldig å ikke tåle det som de andre barna kan spise.

Tenk så mye kjekkere det er å få spise samme kake som de andre og slippe å ha med matpakke.

Det er barn det er snakk om, for guds skyld!

Skrevet

På meg virker du som en som har em god evne til å se problemer, og som har hengt deg litt opp i at du ikke under noen omstendigheter skal gjøre noe annet enn du har lyst til selv.

Har du virkelig gluten-allergiske barn i alle barnebursdagene til barna dine?

Jeg klarer på ingen måte se at det er vanskelig å slenge sammen en toro-pose og lage ei ekstra kake, og kjøpe inn ei pakke glutenfrie lomper - max tre ganger i året.

Det er trasig nok for de barna som har allergier å alltid måtte passe på hva de spiser og ofte ikke kunne spise det alle andre får servert, om ikke de skal møte på mammaer som deg som har så vondt i vilja og ikke vil servere noe de kan spise.

Jeg baker mer enn gjerne glutenfrie, eggefrie, eller hva det måtte være-frie kaker i bursdager dersom det kommer et barn med allergi i bursdagen. Setter mer enn gjerne av et kvarter til det noen ganger i løpet av et år, om det er behov for det, og det kan glede et barn som kommer i bursdag her i huset.

Anonymous poster hash: 7bc9c...07f

Skrevet

Uff, unger burde slutte med å være så allergiske for det er så plagsomt for oss voksne med allergiunger

Skrevet

Jeg fikk meg en liten aha opplevelse en gang eldste hadde bursdagsfeiring I bh. Jeg visste at e av barna var veldig alergisk mot melk. Hadde en oppskrift på en sjokoladekake uten egg og melk så jeg laget cakepops med denne som jeg pyntet med smeltet sjokolade men lot noen være uten med tanke på det barnet sa fra til di I bh da jeg leverte. Da jeg hentet kom dette lille barnet bort til meg og sa: så fint at du tenkte på meg, det er det ikke så mange som gjør. Det smeltet hjertet mitt og viser hvor viktig det er for bar også å bli husket på

jeg liker selv og lage kake fra bunn av men hvis en ferdig pose fra toro var det som skulle til for og glede et barn så hadde jeg gjort det og heller hatt en helt hjemmebakt ved siden av.

Skrevet

Jeg fikk meg en liten aha opplevelse en gang eldste hadde bursdagsfeiring I bh. Jeg visste at e av barna var veldig alergisk mot melk. Hadde en oppskrift på en sjokoladekake uten egg og melk så jeg laget cakepops med denne som jeg pyntet med smeltet sjokolade men lot noen være uten med tanke på det barnet sa fra til di I bh da jeg leverte. Da jeg hentet kom dette lille barnet bort til meg og sa: så fint at du tenkte på meg, det er det ikke så mange som gjør. Det smeltet hjertet mitt og viser hvor viktig det er for bar også å bli husket på

jeg liker selv og lage kake fra bunn av men hvis en ferdig pose fra toro var det som skulle til for og glede et barn så hadde jeg gjort det og heller hatt en helt hjemmebakt ved siden av.

Å ha en gjemmebakt og en posekake er helt ok, men flere i denne tråden mener jo at man skal lage glutenfri torokake i stedet for kaken bursdagsbarnet liker (for barn er visst som søpledynger som spiser alt bare seter søtt...), og det synes jeg blir helt feil, bursdagsbarnet har førsteprioritet. Jeg lager gjerne en ekstra kake for at en allergiker også skal få, men å skulle skuffe bursdagsbarnet med å KUN ha allergivennlig mat (hvis det skulle kræsje, det trenger det jo ikke å gjøre), bare fir at allergibarnet også skal kunne soise alt som er der, synes jeg blir helt merkelig.

Skrevet

Argh, gjemmebakt faktisk... Jævla autocorrect :(

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med å lage mat som alle kan spise. Her kan alle spise alt uten om en kake, det er kaka som ungene må ha. Noen ganger har vi bare hatt den i voksenbursdagen, men det er vist kaka som lysa skal stå på så den må i barnebursdagen også.

Vi har grillspyd med kalkunboller og kalkun pølser i kuler på. Vi har hatt potetkuler ved siden av. Pomme frits og potetstappe kunen også hatt. Kjempestas hos ungene, og mine er fornøyde. De er ikke glad i pølser, så dette er en grei ting som alle kan spise uansett allergi (vet noen ikke kan spise pølser pga gluten eller noe slikt, men ingen av ungenes venner er hyper allergiske så det går helt greit.)

Vi lager krydderkake som er uten gluten og melk. Den smaker akkurat samme som elleres. Det glutenfrie melet kan jeg bruke i brød sidenså det er ikke noe problem, soyamelka eller havremelka bruker jeg i mat som skal ha melk, så trenger ikke kaste restene.

Vi lager Toro sine muffins. Bytter ut halvparten av vannet med appelsinsaft eller juice, da syns vi de smaker kjempe godt. Har sluttet å lage muffins fra bunn siden jeg syns disse blir like gode. Når de har saft eller juice i seg så blir de ikke så fort tørre som jeg syns muffins gjerne blir. Safta gir en liten smal, men smaker ikke appelsin. Litt frisk kanskje. (Jeg er ikke så glad i appelsin, så rart jeg liker disse. Men som sagt så smaker de ikke appelsin)

Anonymous poster hash: c59af...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...