Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Jeg vurderer å kjøpe to gullfisker i gave til min sønn. Her vi bor får vi ikke ha andre dyr, men fisk er greit Tenker det vil være fint for han som enebarn å ha litt "selskap" på rommet, og få litt ansvar. Men vil gjerne gjøre det dyrevennlig og riktig, og ikke bare putte de oppi en glassbolle. Samtidig ønsker jeg ikke noe svære greier inne på et barnerom. Hvor stort kar trenger jeg til to gullfisk? Kan de klare seg to stk alene, eller må jeg ha andre fisk i tillegg? Må sikkert ha pumpe? Planter? Lys? Opplys en uerfaren dyre-eier Anonymous poster hash: ed198...6a0
kosemamma<3 Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Hei! En av verdens vanligste fisker i akvarium Akvariet innredes med finkornet bunnsubstrat. Beplanting med eks. Anubias-arter. Steiner og røtter uten skarpe kanter som dekorasjon. God filtrering og gode, rutinemessige delvannsbytter ukentlig. Arten er eurythermal, som betyr at den trives i mange forskjellige temperaturer, fra 10 grader til 35 grader, og kan overleve temperaturer fra 1 grad til 40 grader. Svært sosial fisk som bør holdes med artsfrenderGullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det! Har selv et gullfiskakvarium og 4 andre.. Det er kjempefine fisker. Dem blir med godt stell 10-15 år gammel. Gullfisken har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!Kjøp heller den naturlige varianten!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Takk for svar Hvor mange liters akvarie bør jeg ha til to fisk? Bør jeg ha sånn fisk som renser sand og glass også? Anonymous poster hash: ed198...6a0
scarecrow2011 Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Vanlige gullfisk er damfisk, ikke akvariefisk. Slørhale etc er heller ikke å anbefale. Gullfisken blir gjerne 15-20 år men sjelden i akvarium da det blir for liten plass. En gullfisk bør ha minimum 200 l vann, du bør med andre ord ha god plass. Mine har vokst ca 10 cm i sommer, og de kan bli store, den tyngste som er fanget er målt til over 4 kg, og den lengste var nesten 50 cm... Jeg vil foreslå å heller kjøpe kampfisk, evt guppy om du vil ha yngel Alle fisk må ha lys, filter og bør ha bunnsubstrat, planter etc.
kosemamma<3 Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 Du trenger et ganske så stort akvarium til to stykker. Jeg har 6 stk på 260L. Mine er vel snart 7 år gamle! Dem krever mye mer plass enn mange tror. Til et lite soverom, så ville jeg heller satset på små fisk som guppy, platy, neontetra.. Og selvfølgelig en malle eller noe annet til bunnen Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 Tusen takk for gode tips! Da dropper jeg gullfisken. Vil at fiskene skal ha det godt, og vil ta hensyn til at det er liten plass Anonymous poster hash: ed198...6a0
Roheryn Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 (endret) Signerer de som anbefaler andre typer fisk - gullfisk/slørhaler er vanskelige å holde i akvarium (hvis de skal trives og bli gamle) og krever nok et større kar enn du hadde tenkt.Når det er sagt så bør du heller ikke gå for et bittelite kar, da det faktisk er langt vanskeligere å holde gode vannverdier i et lite kar. Hadde selv stående en 30-liter og en 160-liter en stund, og sikkert 90% av jobben jeg hadde med akvariene i den perioden var med det lille karet. Nå har jeg gitt opp 30-literen helt Jeg ville gått for noe rundt 60-70 liter tenker jeg. Da har du plass til noen fisker, og det er lettere å holde stabilt Ville egentlig også styrt unna guppy og neontetra, da de har en tendens til å være grundig innavla. Se heller på kardinaltetra - ligner på neontetra men min erfaring er at de er litt mer robuste. Det finnes også mange andre små stimfisk som er fine og se på Jeg har forresten også noen som min datter og hennes venner er kjempefascinert av; kuhlii-ål. Bittesmå ål med gul/orange og svarte striper - mine er vel ca 10 cm lange. De trenger fin sand, for de graver og filtrerer sand igjennom gjellene. Jeg har sand fra biltema, den er billig, dekorativ og knall for fiskene (ps: sjekk at det er den sanda der det står på sekken at den er til bl.a. akvarier - de har også sand som er til sandblåsing, og den er aldeles ikke bra)Anbefaler forøvrig www.akvaforum.no - sjekk opp fiskene du vurderer FØR du går i dyrebutikken Har brent meg noen ganger på å spontankjøpe fisk og stole på dyrebutikkansatte - de kan finne på å si veldig mye rart. Endret 31. august 2013 av Roheryn
<3 2G <3 Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Neontetra og kobbertetra en søte fine små fisker
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Akvariemennesker...? Anonymous poster hash: d02f7...b17
Gjest Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Akvariemennesker...? Anonymous poster hash: d02f7...b17 Regner med at du skjønte hva hun mente?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå