Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #1 Del Skrevet 30. august 2013 Går ikke så bra med bleieslutten i barnehagen. Hjemme er potta like ved når han trenger det. Og han trenger det med en gang han trenger der. Intet forvarsel. Men hjemme har det ikke skjedd noen uhell på månedsvis, for han ordner seg selv. Potta er jo alltid der. Han har gått bleieløs der siden i vår. Men han vil aldri hvis det er vi som spør/ber han om han vil på potta. Han vil kun når han vil. Så å styre det som voksen er litt håpløst. Men pga dette går bleieslutt i barnehagen går ikke så bra. Nå har han tisset&bæsjet ut tre-fire antrekk på en dag. Hmm. De i barnehagen må jo nesten lure på om jeg lyver når jeg sier at han er helt tørr hjemme. Krysser fingrene for at det går over og at han begynner å rekke toalettet der fordet om det er lengre unna og mer utilgjengelig enn hjemme. I barnehagen må han jo be om å få gå på do hvis de er ute. Han er enda litt "tidlig" ute, blir tre like etter nyttår. Noen andre der med erfaring med det samme? Hvordan går/gikk det? Jeg tenkte at det var kjekt å slutte nå før vinteren og uteklær. Siden han var klar hjemme. Men nå er jeg litt usikker på om det var lurt likevel. Anonymous poster hash: 3292c...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MillaLilla Skrevet 2. september 2013 #2 Del Skrevet 2. september 2013 Hvis det er sånn at han ikke klarer å si i fra på forhånd når han skal på do, er det jo litt vanskelig, spesielt hvis han ikke er villig til å gå på do når voksne foreslår at det kanskje er på tide. Hva sier han selv til å ha på seg bleie? Det er visst ikke helt bra å begynne med bleie igjen når de først har vært bleiefrie, men det kan kanskje være en ide at han har bleie i barnehagen til han blir flinkere til å holde seg når han blir klar over at han må, eller går med på å tisse før avdelingen skal ut å leke. Hvis det er sånn at det ikke går veldig utover selvfølelsen hans at han går med bleie i barnehagen, tror jeg at jeg hadde utsatt bleieslutten der en stund. Vesletrollet på snart tre år har vært tørr både hjemme og ute siden toårsdagen omtrent, men jeg opplevde litt det samme som deg noen måneder før. Da vi hadde sommerferie gikk hun stort sett uten bleie her hjemme, og ble flink til å gå på do selv og å si i fra hvis vi var ute. Da vi begynte i barnehage igjen tok de det ikke helt alvorlig da jeg ba dem oppmuntre ungen til å gå på do (sendte henne med pull up-bleie, og tenkte at det kunne være som en treningstruse), de mente at hun var så liten at hun umulig kunne være klar for bleieslutt ennå. Jeg var ganske fortvilt, og selvfølgelig gikk det ikke så bra med pottetreningen lenger da hun ikke opplevde at hun fikk noe støtte i barnehagen og ingen av de andre barna på avdelingen gikk på do enda (hun var også yngst av alle på avdelingen). Hun var fortsatt stort sett bleiefri hjemme, frem til toårsdagen da hun selv bestemte at hun ikke ville ha på bleie da hun gikk i barnehagen, og da måtte de jo bare ta henne på alvor der også. Noen triks som fungerer her hjemme når det kommer til å få henne til å gå på do når hun egentlig ikke vil er 1) Ikke be henne gå eller spørre om hun må, men rett og slett ta henne i hånden og si at nå skal vi på do (før vi skal ut å leke / før vi skal leke play dough /før vi skal sove). 2) Spørre magen hennes om den har tiss i seg. Det har den som regel når mamma synes det er på tide å spørre, så da må vi skynde oss på doen for å se om magen har rett (det har den alltid, og vesletrollet synes det hele er veldig morsomt). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/#findComment-145654084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. september 2013 #3 Del Skrevet 13. september 2013 Har ikke bhg faste "tider" de skifter bleier på barna? Her sitter jenten min som regel på toalettet mens de skifter på de andre barna, gjerne 10-15 min før det skjer noe. Hun er flink til å gi beskjed om at hun må på toalettet da, men hun har aldri brukt potte og er derfor avhengig av hjelp til å komme seg opp. Hva med å ha bleie utenpå trusen en periode, i hvert fall i bhg? Du kan jo spørre om bhg kan sette han på toalettet mens de andre får nye bleier en periode og ser om det skjer noe? Hvis han vil da, selvfølgelig! Har han brukt toalettet i bhg? MillaLilla; så kjipt at bhg ikke tok det alvorlig! Alle maser jo om at barn er forskjellige, og det bør jo bhg i hvert fall vite! Her var de helt i hundre og kjempe stolt da vesla mi på 2 kom i truse for første gang. Det er faktisk de som har vært flink og virkelig støttet henne og latt henne få prøve seg. I underkant av 1 mnd tok det takket være at de tok det seriøst Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/#findComment-145683254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 19. september 2013 #4 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Det må da gå veldig utover selvfølelsen hans med 3-4 uhell i bhg hver dag? :-( Hadde latt ham få fortsette med bleie i bhg, tydelig at han ikke er klar for bleieslutt. Vår gutt på 2 år og 5 mnd går også uten bleie her hjemme, men det er jo noe helt annet enn å gå uten bleie i en stor og travel bhg. Endret 19. september 2013 av Madolyn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/#findComment-145700888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #5 Del Skrevet 19. september 2013 Hei, Hi her igjen. Etter å ha vært uhyre skeptisk de første ukene siden gutten vår hadde så mange uhell i barnehagen, så går det nå supert. Med en gang han fant ut at i barnehagen må han komme seg til doen før det er krise, så har han nå full kontroll. Han har aldri uhell lenger og kommer hjem med de samme klærne på som vi sendte han med. Vilt at det gikk så bra. Og, i tillegg til dette, har han nå begynt å sove uten bleie og. Hver dag han våknet sprang han til potta og tisset, og vi så at bleia var tørr hver morgen. Så tre dager siden tok vi den bare av. Og ingen uhell til nå! Har selvsagt tisselaken installert i tilfelle. Så her er vi helt ekstatisk. Hadde ikke forventet at han skulle bli tørr før til neste år, men han var vel bare biologisk klar her. Deilig. Men tror barnehagen vår er veldig flink til å følge opp bleieslutt? Tror ikke det er vanlig at det kun er en av 2010 ungene som enda går i bleie? Må være litt stress for de foreldrene som har unger som ikke er klar til bleieslutt tidlig, for det er jo biologisk. Jeg er så imot å presse en unge så er så lykkelig over at det gikk så bra med vår. Ville jo over tid vært ganske kjipt for han hvis han tisset/bæsjet på seg i barnehagen. Da er det jo bedre å ta på bleia igjen. Men her, etter trøblete innskjøring, går det nå supert. Men han var tørr først hjemme. Og jeg som har en full bleiepakke + har kjøpt treningsbleier som han aldri fikk brukt. Sånn går det. Får gi de videre til venninna mi sin lille, så trenger hun ikke kjøpe det. Hurra sier jeg bare! Anonymous poster hash: 3292c...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/#findComment-145701407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #6 Del Skrevet 19. september 2013 Hi her igjen: min er 2011 unge da, men jeg har snakket med de andre foreldrene, så det er derfor jeg vet at alle 2010 ungene bortsett fra en har sluttet med bleie. Har snakket med andre foreldre i andre barnehager, og der er det ikke sånn. Anonymous poster hash: 3292c...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076912-tr%C3%B8blete-bleieslutt-i-barnehagen/#findComment-145701413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå