Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Min søster har reist til utlandet for noen dager for å bistå med en del praktiske oppgaver and hussalg og dødsbo. Saken er at hun ikke har fortalt 5-åringen om dette så nå h*n våknet var hun borte vekk selv om pappa var der da. H*n begynner å få panikk og begynner å gråte. Er dette forventet oppførsel eller mest sutring fra 5-åringens side? Jeg syns selvfølgelig det er rart at hun ikke sa noe. Sikkert for å unngå mas om å få bli med men likevel... Anonymous poster hash: 89597...1f5
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Jeg går aldri ifra barna mine uten å si hade.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 klart en 5åring reagerer om h*n legger seg og mamma er der, og er borte når h*n våkner neste dag og er borte, om h*n ikke er vant til at sånt kan skje. Om mamma reiser mye i jobb, eller av andre årsaker tidvis må reise på kort varsel. Roer seg sikkert om h*n blir trygget på at hun kommer tilbake, får snakket litt med henne, og så erfarer at mor er tilbake om noen dager. Kanskje det går an å sette kryss i kalenderen og telle ned dagene sammen, så blir det mer oversiktlig Anonymous poster hash: bf359...09f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Jeg synes aldri man skal dra fra et barn uten å si i fra på forhånd. 5-åringen har helt rett i å være lei seg. Anonymous poster hash: 9d1d4...b7f
Vera prøver Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Man må da si ifra til barna at man drar fra de, om det kun er for noen timer eller dager. Skjønner godt at 5 åringen sutrer jeg!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 VELDIG rart å ikke fortelle en 5-åring at hun skal reise vekk en liten stund. Men i min verden er det også rart at et 5-åring får panikk og begynner å gråte fordi mamma var borte vekk når han våknet (Gitt at pappa var til stede såklart). Hun kunne jo likegodt ha vært på besøk hos noen eller på butikken for alt han vet? Overreaksjon av barnet, og litt lite modent, spør du meg. Anonymous poster hash: c8e66...1ea
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Jeg synes begge deler er like rart. Å dra uten å si ifra. Men også å sutre fordi bare pappa er der. En femåring har ikke noe problem med å forstå en forklaring. Anonymous poster hash: a3179...b9f
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Min 5 åring hadde taklet det fint, men ikke alle reagerer likt. Har flere ganger skjedd her at mannen har reist før vi har stått opp, og blitt borte til dagen etter uten at ungene vet om det (fordi vi ikke visste det) og det går helt greit.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 Veldig rart å ikke fortelle ungen at man skal reise bort. Men jeg drar otfe hjemme fra og på jobb, før barna våkner. dette er aldri noe problem, pappa er jo der. Anonymous poster hash: 6fa81...7e5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Jeg har også en 5-åring som kan reagere sånn, men jeg forbereder alltid flere dager i forveien. Dårlig gjort å reise uten å si fra. Anonymous poster hash: 0591a...1ed
Siamese Hellhound Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Veldig dårlig gjort å ikke si ifra. Unger liker at ting er forutsigbart. Klart hun blir lei seg hvis mamma plutselig er borte uten forvarsel, det er jo en sunn reaksjon.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Rimelig snålt og reise uten å si fra. Jeg hadde blitt ganske så grinete om jeg våknet opp og gubben hadde reist uten å si fra. Hadde ikke dere blitt det? Anonymous poster hash: 5b99d...58b
Gjest Morn du Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Noen barn er mer avhengig av mamman sin enn andre, sånn er det bare. Og noen barn er faktisk vant til at manma er der hele tiden. DA er det faktisk traumatisk for et barn at mamman plutselig ikke er der. Hvis hun i tillegg skal være borte mer enn ut dagen, er det ille å ikke si ifra på forhånd.
Elsker livet Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 Rar fremgangsmåte. Kanskje denne 5 åringen er vant med at han/hun ikke får beskjed og dermed føler seg litt sviktet på et vis.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #15 Skrevet 30. august 2013 Dette skaper utrygghet hos barn. For et barn på fem år kan dette være veldig traumatisk. Det skaper veldig uforutsigbarhet for han, som kan føre til at han kan komme til å gå med en uro også ellers, fordi han ikke vet hva som vil komme til å skje. Ja det virer kanskje som jeg overdriver, men for et barn kan dette virke mer alvorlig enn det vi voskne klarer å forstå. Håper virkelig dere møter han på dette, forklarer, kanskje ringer mammaen så han får snakket med henne. Er utdannet barnevernpedagog og førskolelærer, så har lest masse om blant annet ting som dette. Det er også derfor alle barnehager er så opptatt av at foreldrene ikke skal snike seg vekk uten å si hade for å slippe at ungen begynner å gråte. Anonymous poster hash: f38b8...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå