Gå til innhold

Sunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha hengt her en stund er det noe jeg ikke skjønner...  Og det handler om sunn mat

- Barna får ikke is på ukedagene. Får de aldri is en varm sommerdag?

- Brunost, prim, kaviar, syltetøy er ikke sunt pålegg. Til nøds går det an med leverpostei. Hva spiser barna??

- Saft, brus, sjokoladepålegg er uaktuelt å servere

- banan er ut

- halvfabrikat går ikke an

- Nøtter skal de små ikke ha

Så da lurer jeg på. Hva spiser barna deres?? Jeg serverer gjerne is en varm sommerdag. Brunost er en favoritt her i huset. Posemat får de også... Sjokoladepålegg i helgen, banan til frukt...

Hva spiser deres barn egentlig??

Anonymous poster hash: 54f73...00e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guuuud så lei jeg er disse diskusjonene!!!

Anonymous poster hash: b722b...38d

Skrevet

Altså... Beklager, men hvis du ut fra den listen der ikke har flere alternativer igjen til pålegg og mat til barna bør du virkelig ta litt grep og utvide mathorisonten snarest... Det er jo tragisk hvis du ikke ser alternativer til hva man kan spise hvis man ikke spiser det du har listet opp.

Anonymous poster hash: 94413...dcc

Skrevet

Fordet første er det ofte eit lite gap mellom teori og praksis, ein del oppgir det kostholdet dei har planar om å følge og ikkje det ein endar opp med. T.d. kan eg godt bidra på ein tråd om vekemeny og så blir ikkje menyen slik likevel fordi vi var på besøk og fekk servert pizza den dagen vi skulle ha blomkålsuppe osv.

For det andre er det ofte dei som er mest oppteken av kosthold ropar høgast.

For det tredje opplever eg at desse veldig restriktive foreldra får litt motbør frå folk med ei meir avslappa tilnærming. Har ikkje inntrykk av at det kun går i gulrøtter og rismelk her inne akkurat.

Skrevet

Når vi er på ferie er hvertfall sannheten noe helt annet enn det man leser her inne:) jeg blir ofte sjokkert over hvor mye brus, is og godteri enkelte foreldre lar barna sine spise!

Nå er det er sagt er vi ikke nazi. Barna våre får is en sommerdag, lørdagsgodt og kaker om det er noe spesielt. Men vi kjøper aldri brus eller sjokoladepålegg. Vi lar ikke barna spise godteri i hverdagen og lørdagsgodt gjelder selv om det er ferie.

Banan skjønner jeg ikke problemet med. Barna spiser masse frukt og grønnsaker. Vi har sjelden halvfabrikata (rett og slett fordi hjemmelaget er bedre og ikke tar særlig lengre tid).

Skrevet

Etter å ha hengt her en stund er det noe jeg ikke skjønner... Og det handler om sunn mat

- Barna får ikke is på ukedagene. Får de aldri is en varm sommerdag?

- Brunost, prim, kaviar, syltetøy er ikke sunt pålegg. Til nøds går det an med leverpostei. Hva spiser barna??

- Saft, brus, sjokoladepålegg er uaktuelt å servere

- banan er ut

- halvfabrikat går ikke an

- Nøtter skal de små ikke ha

Så da lurer jeg på. Hva spiser barna deres?? Jeg serverer gjerne is en varm sommerdag. Brunost er en favoritt her i huset. Posemat får de også... Sjokoladepålegg i helgen, banan til frukt...

Hva spiser deres barn egentlig??

Anonymous poster hash: 54f73...00e

På skiva har mine barn makrell i tomat, leverpostei med rødbeter/agurk/sylteagurk, hvitost med paprika/tomat, skinkeost, brunost, syltetøy (noras fryste, det smaker hjemmelaget)

Til middag har vi ytterst sjelden posemat fordi alt smaker likt (salt), og vi liker å lage maten fra bunnen.

Vi lager hjemmelaget tomatsaus til pizza og pasta, og det tar helt ærlig ikke lange tiden.

Ovnsbaker fisk/kjøtt med grønnsaker.

Fiskebollene lager vi ikke fra bunnen, og særlig sunne er de vel heller ikke. ;-)

De som påstår at hjemmelaget mat tar lang tid er enten uvitende eller uerfarne på kjøkkenet. Øvelse gjør mester :-)

Nugatti og saft har vi ikke i hus, jeg kan telle på en hånd antall ganger de har spist sjokoladepålegg. Brus får de innimellom (bursdag, restaurantbesøk, høytider).

Is har vi spist mye av i sommer!!

Banan? Er det ut? Vi spiser det, også på skiva.

Anonymous poster hash: 2a345...107

Skrevet

Glemte å si at til pålegg spiser de alt du skriver unntatt sjokoladepålegg. I tillegg: gulost, smøreost, makrell, skinke, salami, rødbeter osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...