Gå til innhold

Krav i bhg til 3-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2 uker siden byttet datteren min over til 3-6 års avdelingen. Hun er en veldig sjenert og forsiktig jente som ofte blir redd i litt voldsomme situasjoner som f.eks lekeslåssing. De hadde ingen overføringstid til den store avd noe som jeg tror har ført til at jenta mi nå ikke føler seg trygg i bhg. Nå har det toppet seg de siste dagene ved at hun ikke har vært helt i form, er mye lei seg, vil ikke i bhg og når hun er der vil hun bare bære hos de små.

Men, over til krav. I dag ved henting kom en av pedagogene til meg og sa at hun ikke taklet hverdagen hos de store så godt fordi hun ikke taklet kravene de stilte inne hos dem og at vi nok ikke stilte nok krav til hun hjemme...

Mitt spm er da; hvilke krav bør vi stille til ei jente som snart blir 3 år? Hun spiser selv, tar av og på sko, prøver å kle på seg selv, men sliter med gensere og jakker. Hjemme sitter hun fint på plassen sin til vi er ferdige å spise, men det kravet klarer hun vist ikke i bhg.

Merker jeg er veldig lei meg på datteren min sine veier, samtidig som jeg blir veldig usikker på om vi har hjulpet henne for mye. Hjelp!!

Beklager rotete innlegg. Skriver på mobil.

Anonymous poster hash: 3ce0a...9db

Var hun trygg på småbarn siden hun helst vil være der og er alle voksne på storbarn nye og ukjente for henne? Hvis det er sånn, så må jo de voksne gjøre en innsats for å tilvenne henne.

Hvordan er hun i barnehagen da? Sint, lei seg, gråter hun mye, hvordan er det når dere leverer? hvilke krav mente pedagogen?

Jeg tenker at det er ikke kravene som er problemet her, men at jenta faktisk ikke er trygg. Det må de ansatte jobbe med, så får krav komme senere, trygghet først. Siden jenta er under 3 år, så er hun jo faktisk ikke så stor enda. De ansatte må jo innse at ikke alle barn er like tøffe, og noen trenger mer tid enn andre.

Jeg ville snakket med pedlederen igjen og hørt hva de gjør for at hun skal få det bedre i barnehagen, sett krav til dem, det er deres jobb å møte jenta der hun er.

Anonymous poster hash: e426f...94a

Ja, hun trivdes veldig godt inne hos de små. Var alltid blid og fornøyd og aldri noe problem ved levering.

Jeg skal ta dette opp med bhg på nytt på mandag. Jeg har muligheten til å tilbringe noen timer i bhg på mandag og tror jeg skal høre om det er mulig slik at jeg får oppleve litt av bhg-hverdagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for mange innspill. Jeg er veldig enig i mye som blir sagt. Godt å høre at jeg ikke er helt på villspor.

Jeg skal ta det opp i bhg på nytt på mandag og høre hva de gjør og hva vi kan gjøre for at det skal bli best mulig for jenta mi.

Skrevet

Hun mente at hun måtte kunne vente på tur, kle på seg og generelt bli mer selvstendig. I tillegg er datteren min i "alt blir fort veeeeeldig galt-alderen" for tiden og hun hadde blitt veldig lei seg når de hadde prøvd å ta på henne låne regntøy fordi de mente hun ikke hadde regntøy i bhg (det hadde hun, men de hadde hengt det på plassen til noen andre) Den oppførselen mente de vi måtte jobbe med, men hun så jo regntøyet sitt og ville ha det på seg .....Anonymous poster hash: 3ce0a...9db

Så når de roter er det barnets feil?

Jmf regntøyet.

Anonymous poster hash: bf484...f55

Skrevet

Det er faktisk barnehagen sin jobb, å lære barna å vente på tur, kle på seg og bli selvstendige mennesker. Så det at de kommer med den, synes jeg er latterlig.

Nei det er foreldrenes jobb!

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Det er faktisk barnehagen sin jobb, å lære barna å vente på tur, kle på seg og bli selvstendige mennesker. Så det at de kommer med den, synes jeg er latterlig.

Nei det er foreldrenes jobb!

Overordnet så er det det ja, men barnehagen er lovpålagt å tilrettelegge for sosial og motorisk utvikling.

Skrevet

Har tenkt på og datteren din, hvordan går det? Hvordan gikk samtalen med barnehagen?

Anonymous poster hash: e426f...94a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...