Gå til innhold

Krav i bhg til 3-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2 uker siden byttet datteren min over til 3-6 års avdelingen. Hun er en veldig sjenert og forsiktig jente som ofte blir redd i litt voldsomme situasjoner som f.eks lekeslåssing. De hadde ingen overføringstid til den store avd noe som jeg tror har ført til at jenta mi nå ikke føler seg trygg i bhg. Nå har det toppet seg de siste dagene ved at hun ikke har vært helt i form, er mye lei seg, vil ikke i bhg og når hun er der vil hun bare bære hos de små.

Men, over til krav. I dag ved henting kom en av pedagogene til meg og sa at hun ikke taklet hverdagen hos de store så godt fordi hun ikke taklet kravene de stilte inne hos dem og at vi nok ikke stilte nok krav til hun hjemme...

Mitt spm er da; hvilke krav bør vi stille til ei jente som snart blir 3 år? Hun spiser selv, tar av og på sko, prøver å kle på seg selv, men sliter med gensere og jakker. Hjemme sitter hun fint på plassen sin til vi er ferdige å spise, men det kravet klarer hun vist ikke i bhg.

Merker jeg er veldig lei meg på datteren min sine veier, samtidig som jeg blir veldig usikker på om vi har hjulpet henne for mye. Hjelp!!

Beklager rotete innlegg. Skriver på mobil.

Anonymous poster hash: 3ce0a...9db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte du ikke ped.leder hva hun mente med det?

Min datter på 3 år har også nettopp begynt på storavdeling og det tar litt tid å tilpasse seg. Jeg opplever at de ansatte på avdelingen er veldig flink å legge til dette, datteren min får besøke sin forrige avdeling ved behov, de er flinke å inkludere henne i leken (hun er minst. de andre er fra 4-6 år) og de sender sms for å oppdatere meg. Setter stor pris på det, og at det er noe de gjør på eget initativ :)

Snakk med ped.leder. Be henne eller ham fortelle hva det er de krever og hva de mener at en litt usikker 3-åring på en ny avdeling bør kunne klare

Anonymous poster hash: 3d0c8...b67
Skrevet

Men hva spesifikt mente ped.leder? Syns dette var merkelig. I bhg til mine barn starter de tilvenning i april med en dag i uken hvor de er på besøk på storebarn i ca 2-4 timer. Derfor går det veldig mye mer smidig når august kommer. Syns kanskje din bhg ikke har gjort nok for å tilvenne barna, samtidig så kan det være verdt å tenke på om ped. Leder har noen poeng?

Skrevet

Hun mente at hun måtte kunne vente på tur, kle på seg og generelt bli mer selvstendig. I tillegg er datteren min i "alt blir fort veeeeeldig galt-alderen" for tiden og hun hadde blitt veldig lei seg når de hadde prøvd å ta på henne låne regntøy fordi de mente hun ikke hadde regntøy i bhg (det hadde hun, men de hadde hengt det på plassen til noen andre) Den oppførselen mente de vi måtte jobbe med, men hun så jo regntøyet sitt og ville ha det på seg .....

Skrevet

Ja, prøver veldig å tenke om hun har et poeng. Det er derfor jeg lurer på hvilke ting ei på snart 3 år bør kunne? :)

Skrevet

Hun mente at hun måtte kunne vente på tur, kle på seg og generelt bli mer selvstendig. I tillegg er datteren min i "alt blir fort veeeeeldig galt-alderen" for tiden og hun hadde blitt veldig lei seg når de hadde prøvd å ta på henne låne regntøy fordi de mente hun ikke hadde regntøy i bhg (det hadde hun, men de hadde hengt det på plassen til noen andre) Den oppførselen mente de vi måtte jobbe med, men hun så jo regntøyet sitt og ville ha det på seg .....

Herregud, det der er bare småting. Jenta er bare 3 år og en ped.leder bør ha litt mer tålmodighet og smidighet til å kunne takle en 3-åring. Kanskje ped.leder bør øve mer hjemme, haha :D

Ta det opp du, men ikke ta deg nær av dette. Barnet ditt høres veldig vanlig og normal ut for alderen

Skrevet

Herregud, det der er bare småting. Jenta er bare 3 år og en ped.leder bør ha litt mer tålmodighet og smidighet til å kunne takle en 3-åring. Kanskje ped.leder bør øve mer hjemme, haha :D

Ta det opp du, men ikke ta deg nær av dette. Barnet ditt høres veldig vanlig og normal ut for alderen

Mente #2, men det skjønte du sikkert :)

Skrevet

Eldste vår sleit også i overgangen. De hadde vært på avdelingen mye før sommeren og blitt kjent med de ansatte på den nye avdelingen. Et av problemene våre var at da han startet, så var det ingen av barna fra den gamle avdelingen som hadde kommet tilbake etter ferien, i tillegg var de få ansatte på jobb, fordi det var færre barn enn vanlig. Da han endelig begynte å bli litt lettere å levere etter noen uker, så sluttet hun som hadde vært der det meste av tilvenningstiden, så da ble det vanskeligere igjen. 

De var også veldig flinke til hva de kunne og ikke kunne forvente og var det noe de ikke kunne (uavhengig av om de burde kunne det eller ikke), så fikk de hjelp.

Anonymous poster hash: 88e4c...226
Skrevet

Sånn helt nøytralt så kan det jo kanskje virke som om barnehagen har gjort en dårlig jobb på å forberede de aller minste 3åringene, samtidig som kanskje datteren din har oppført seg litt "nykkete"? Ved å ikke ville høre på voksne, høre på beskjeder (sitte ved bordet, ta på lånt regntøy etc) Som kanskje er litt ekstra frustrerende for personalet når de har innkjøring av nye barn. Men syns ikke det er rettferdig av bhg allerede nå legge "skylden" på dere

Skrevet

Jenta mi var veldig selvstendig da hun var 3, men hun var også slik alt blir fort gal type.. De voksne må jo bare ta tak i det.. F.eks at barnet kan være med å bestemme noe, men f.eks ikke at en går for tynnkledd ute.. Bhg må jo ha litt tålmodighet.. Er jo ennå innkjøring..

Anonymous poster hash: bf21d...898

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Det er faktisk barnehagen sin jobb, å lære barna å vente på tur, kle på seg og bli selvstendige mennesker. Så det at de kommer med den, synes jeg er latterlig. 

Skrevet

Sånn helt nøytralt så kan det jo kanskje virke som om barnehagen har gjort en dårlig jobb på å forberede de aller minste 3åringene, samtidig som kanskje datteren din har oppført seg litt "nykkete"? Ved å ikke ville høre på voksne, høre på beskjeder (sitte ved bordet, ta på lånt regntøy etc) Som kanskje er litt ekstra frustrerende for personalet når de har innkjøring av nye barn. Men syns ikke det er rettferdig av bhg allerede nå legge "skylden" på dere

Jeg vil si at jenta faktisk er ganske så observant som oppdager at regntøyet hennes henger der, men på feil knagg.

Å si at en 3-åring er litt "nykkete" blir veldig feil for meg

Skrevet

Nå blir jeg nesten litt srmtressa. Gutten vår begynner på storavdeling på mandag, men han blir ikke tre før i januar. Han er ikke så god til å kle av seg selv. Håper ikke det er for strenge krav her.

Skrevet

Det er faktisk barnehagen sin jobb, å lære barna å vente på tur, kle på seg og bli selvstendige mennesker. Så det at de kommer med den, synes jeg er latterlig.

Jeg er ikke enig i at det er bhg sin jobb å lære hun dette, men reagerer på beskjed om at hun ikke klarer "kravene". De har aldri nevnt noen krav og føler selv at frøkna vår er litt for liten til disse kravene hun stilte, men kanskje bare jeg som ikke vil innse at jenta vår begynner å bli stor :(

Skrevet

Sånn alt i alt, så syns jeg bhg er dårlig på å kommunisere med foreldre. Vi har aldri blitt møtt med at ungene skal kunne møte noen "krav"

Min 3 åring greier ikke å kle på seg regntøy og slikt selv. Dette lærer de underveis. Storebror går på samme avdeling, det er kun det siste halvåret han har blitt skikkelig selvdreven.

Men må si at jeg merker meg at ungene er veldig mye flinkere i bhg enn hjemme, sikkert fordi jeg ikke er der og duller;)

Skrevet

Nå blir jeg nesten litt srmtressa. Gutten vår begynner på storavdeling på mandag, men han blir ikke tre før i januar. Han er ikke så god til å kle av seg selv. Håper ikke det er for strenge krav her.

Det går nok helt sikkert fint :) Jeg har aldri før hørt om at barnehagen stiller krav til så små barn.

Alt skal læres, noen lærer fort, noen i midten og noen litt senere. Spekteret er stort og det er fullstendig meningsløst å sette slike krav. Voksne får hjelpe barna og veilede dem, ikke hause det opp så det ender med trass og gråt.

Ta det lungt, det går sikkert kjempe fint :)

Skrevet

Spør hva de har tenkt til å gjøre med det! Spør også hva dere kan bidra med. De kan da ikke bare slenge sånt ut av seg!

Ellers så synes jeg jo det er sprøtt at de ikke har noen overføringsrutiner/tilvenning da. Hos oss begynte tilvenningen ett par-tre mnd før sommeren. De hadde også all anledning til å besøke sin gamle avdeling når de ønsket etter overflytting (men selvsagt ikke hele tiden).

Mitt barn er en trygg unge, men hun er tilbakeholden i nye situasjoner. Hun har også vært veldig mye sammen med voksne og har ett godt språk. Det tok ett par mnd før hun deltok aktivt på friaktiviteter. Bordaktiviteter gikk fint. Hun liker å ha kontroll og med mange litt større barn som var tildels voldsomme (etter hennes begreper) i leken, ble det for tøft å være med i starten.

Høres forøvrig ut som om hun "kan" det hun skal.

Anonymous poster hash: 8adf7...9b8
Skrevet

Jeg jobber i bhg og vi har aldri stilt krav til hva de skal klare.noen klarer fint å kle på seg alt, andre sliter. Barna er forskjellige de som oss voksne. Vi har også tilvenning før sommerferien der de får treffe de voksne og bli kjent mes avdelingen sin. Er ikke enig om at det er barnehagen sitt ansvar for all læring, men et samarbeid mellom hjemmet og bhg.ting som læres i bhg må følges opp hjemme og omvendt.

Jeg har villet spurt ped.leder om hva hun mente med krav til en 3 åring og fortalt henne at din jente er sjenert av seg og syns at det å begynne på storbarn ikke har vært lett.

Anonymous poster hash: 573c8...ffe

Skrevet

Kjære vene,krav til ei på 3??, gutten min på 5 sliter med påkledning , men de ansatte hjelper og motiverer han til å gjøre det selv!

Du må snakke med de ansatte, stakkar jenta di.

Anonymous poster hash: 9b12f...bd9

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Jeg mener fortsatt at barnehagen er nødt til å arbeide med disse tingene I BARNEHAGEN.

Utdrag fra Rammeplanen (for dere som ikke vet det, det at noe står i Rammeplanen betyr at barna har KRAV på dette i barnehagen) som jeg mener er relevant her:

Sosial kompetanse

Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspillsferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Alle barn i barnehagen, uansett alder, kjønn, etnisk bakgrunn og funksjonsnivå, må få likeverdige muligheter til å delta i 

meningsfylte aktiviteter i et fellesskap med jevnaldrende.

Barnehagens oppdragelse har som mål at barn skal utvikle selvstendighet og trygghet på seg 

selv som individ og egen personlige og kulturelle identitet.

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i 

ulike situasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill 

med hverandre og med voksne. Den gjenspeiles i barns evne til å ta initiativ 

og til å opprettholde vennskap. Forståelse for sosiale forhold og prosesser og 

mestring av sosiale ferdigheter krever erfaring med og deltakelse i fellesskapet.

Sosial kompetanse utvikles kontinuerlig gjennom handlinger og opplevelser. 

Dette skjer i alle situasjoner i løpet av dagen. Alle barn må få varierte samspillserfaringer. Barnehagens hverdag bør være preget av gode følelsesmessige opplevelser. Glede, humor og estetiske opplevelser må være kjennetegn ved barns tilværelse i barnehagen. I omsorg, lek og læring vil barns sosiale kompetanse både bli uttrykt og bekreftet ved at de viser evne til å leve seg 

inn i andres situasjon og viser medfølelse.  

De må få trening i å medvirke til positive former for samhandling. Opplevelser

av egenverd og mestring, lek med jevnaldrende og tilhørighet i et positivt 

fellesskap skal prege barnehagen.

Barnehagen skal arbeide kontinuerlig med å støtte og fremme enkeltbarns 

og barnegruppens sosiale ferdigheter. Personalet er rollemodeller og bidrar 

gjennom egen væremåte til barns læring av sosiale ferdigheter. Et aktivt og 

tydelig personale er nødvendig for å skape et varmt og inkluderende sosialt 

miljø. Anerkjennende og støttende relasjoner er et grunnlag for utvikling av 

sosial kompetanse.

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra 

til at barna

• får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring

• skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser 

og utfordringer

• videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, 

rytme og motoriske følsomhet

Vurdering av barnehagens arbeid

Kvaliteten i det daglige samspillet mellom mennesker i barnehagen er en av 

de viktigste forutsetningene for barns utvikling og læring. Barnegruppens 

og det enkelte barns trivsel og utvikling skal derfor observeres og vurderes 

fortløpende.

Det er barnehagens jobb å arbeide med disse tingene, de er faktisk lovpålagt å gjøre det. Det at pedagogisk leder møter deg i garderoben og forteller at dette fungerer ikke hos ditt barn, og det må dere jobbe med hjemme, er utrolig uprofesjonelt. Hun burde ha innkalt deg til en foreldresamtale, lagt frem handlingsplaner som viser hvordan de arbeider med dette i barnehagen og spurt hvordan du oppfatter ditt barn med tanke på disse tingene. Deretter kunne dere sammen laget en plan for hvordan dere kan jobbe videre med dette, både i barnehagen og hjemme. Det at jenta di ikke trives i barnehagen synes jeg er alvorlig. Her må pedagogisk leder faktisk bruke utdannelsen sin for å tenke ut HVORFOR hun ikke trives, og hvordan dere kan jobbe for at hun skal trives i barnehagen. 

Jeg synes ikke du skal godta dette som har skjedd nå. Be om en samtale med pedagogisk leder, og spør hvordan de arbeider for at barna skal oppnå sosial kompetanse (tur-taking) og hvordan de ser på sin egen garderobesituasjon (er det stressene, får barna prøve selv eller hjelper de voksne de barna som har utfordringer med på- og avkledning litt for "fort" for at de skal komme seg fort ut osv.)

Og sist men ikke minst, fortell at du opplever at jenta di ikke trives, og be om at pedagogisk leder utarbeider en plan for hvordan de skal arbeide i barnehagen for at hun skal trives. Det kan for eksempel være å holde en liten gruppe barn igjen inne når resten går ut, for at de skal danne vennskap. Det er enklere å jobbe med dette i små grupper. 

Jeg håper dette ordner seg for dere.

Jeg er forresten førskolelærer selv, for hva nå enn det måtte være verd i denne diskusjonen.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at barnehagen er nødt til å arbeide med disse tingene I BARNEHAGEN.

Utdrag fra Rammeplanen (for dere som ikke vet det, det at noe står i Rammeplanen betyr at barna har KRAV på dette i barnehagen) som jeg mener er relevant her:

Sosial kompetanse

Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspillsferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Alle barn i barnehagen, uansett alder, kjønn, etnisk bakgrunn og funksjonsnivå, må få likeverdige muligheter til å delta i

Barnehagens oppdragelse har som mål at barn skal utvikle selvstendighet og trygghet på seg

mestring av sosiale ferdigheter krever erfaring med og deltakelse i fellesskapet.

Dette skjer i alle situasjoner i løpet av dagen. Alle barn må få varierte samspillserfaringer. Barnehagens hverdag bør være preget av gode følelsesmessige opplevelser. Glede, humor og estetiske opplevelser må være kjennetegn ved barns tilværelse i barnehagen. I omsorg, lek og læring vil barns sosiale kompetanse både bli uttrykt og bekreftet ved at de viser evne til å leve seg

sosial kompetanse.

til at barna

og utfordringer

fortløpende.

Det er barnehagens jobb å arbeide med disse tingene, de er faktisk lovpålagt å gjøre det. Det at pedagogisk leder møter deg i garderoben og forteller at dette fungerer ikke hos ditt barn, og det må dere jobbe med hjemme, er utrolig uprofesjonelt. Hun burde ha innkalt deg til en foreldresamtale, lagt frem handlingsplaner som viser hvordan de arbeider med dette i barnehagen og spurt hvordan du oppfatter ditt barn med tanke på disse tingene. Deretter kunne dere sammen laget en plan for hvordan dere kan jobbe videre med dette, både i barnehagen og hjemme. Det at jenta di ikke trives i barnehagen synes jeg er alvorlig. Her må pedagogisk leder faktisk bruke utdannelsen sin for å tenke ut HVORFOR hun ikke trives, og hvordan dere kan jobbe for at hun skal trives i barnehagen.

Jeg synes ikke du skal godta dette som har skjedd nå. Be om en samtale med pedagogisk leder, og spør hvordan de arbeider for at barna skal oppnå sosial kompetanse (tur-taking) og hvordan de ser på sin egen garderobesituasjon (er det stressene, får barna prøve selv eller hjelper de voksne de barna som har utfordringer med på- og avkledning litt for "fort" for at de skal komme seg fort ut osv.)

Og sist men ikke minst, fortell at du opplever at jenta di ikke trives, og be om at pedagogisk leder utarbeider en plan for hvordan de skal arbeide i barnehagen for at hun skal trives. Det kan for eksempel være å holde en liten gruppe barn igjen inne når resten går ut, for at de skal danne vennskap. Det er enklere å jobbe med dette i små grupper.

Jeg er forresten førskolelærer selv, for hva nå enn det måtte være verd i denne diskusjonen.

Er enig med deg at barna har krav på dette, men det er ingen krav at en 3 åring skal kunne ditt og datt når hun/ han er 3 år. Og ja barnehage skal ta dette på alvor og veilede men det bør også være et samarbeid mellom hjemmet og bhg.

Feks hvis et barn ikke klarer å sitte stille ved et måltid og vi på bhg tenker at vi skal jobbe med dette, så bør vi også snakke med foreldrene å høre om barnet sitter stille hjemme eller er lik som i bhg og sammen med de bli enige om hvordan jobbe videre med dette sammen slik at barnet vet at det skal sitte stille ved måltid hjemme og i bhg.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet (endret)

Sosial kompetanse

Dette skjer i alle situasjoner i løpet av dagen. Alle barn må få varierte samspillserfaringer. Barnehagens hverdag bør være preget av gode følelsesmessige opplevelser. Glede, humor og estetiske opplevelser må være kjennetegn ved barns tilværelse i barnehagen. I omsorg, lek og læring vil barns sosiale kompetanse både bli uttrykt og bekreftet ved at de viser evne til å leve seg

sosial kompetanse.

til at barna

og utfordringer

fortløpende.

Er enig med deg at barna har krav på dette, men det er ingen krav at en 3 åring skal kunne ditt og datt når hun/ han er 3 år. Og ja barnehage skal ta dette på alvor og veilede men det bør også være et samarbeid mellom hjemmet og bhg.

Feks hvis et barn ikke klarer å sitte stille ved et måltid og vi på bhg tenker at vi skal jobbe med dette, så bør vi også snakke med foreldrene å høre om barnet sitter stille hjemme eller er lik som i bhg og sammen med de bli enige om hvordan jobbe videre med dette sammen slik at barnet vet at det skal sitte stille ved måltid hjemme og i bhg.

Ja, og det er det jeg foreslår på slutten der. Som jeg oppfattet situasjonen legger ped.leder ansvaret over på HI da hun "slenger ut" dette i hentesituasjon i stedet for å sette seg ned med HI og snakke om hva som er problemet ut fra et faglig perspektiv, og hvordan de sammen kan løse det. Barnehagen har et stort ansvar da mange barn tilbringer 8-9 timer hver dag i barnehagen, og kun 3-4 timer hjemme før barnet legger seg.

Og akkurat det med at barnet ikke trives  barnehagen, vil jeg påstå er 100% barnehagens ansvar. 

Og selvsagt finnes det ingen krav som sådan til en 3-åring, men det finnes noen forventninger for hva et barn bør mestre i den og den alderen. Og en 3-åring er jo faktisk ikke i nærheten av å "ha utfordringer" fordi hun ikke kan kle på seg genseren selv. Barnehagen må kanskje revurdere hva de skal forvente av barna, og heller fokusere på å skape et best mulig læringsmiljø for at barna skal ha mulighet til å utvikle seg. Jeg har ikke innsikt i akkurat dette barnet og denne barnehagen, derfor kan jeg ikke vurdere om de gjør feil eller riktig her.

Endret av Hyacinth Bouquet
Skrevet

For 2 uker siden byttet datteren min over til 3-6 års avdelingen. Hun er en veldig sjenert og forsiktig jente som ofte blir redd i litt voldsomme situasjoner som f.eks lekeslåssing. De hadde ingen overføringstid til den store avd noe som jeg tror har ført til at jenta mi nå ikke føler seg trygg i bhg. Nå har det toppet seg de siste dagene ved at hun ikke har vært helt i form, er mye lei seg, vil ikke i bhg og når hun er der vil hun bare bære hos de små.

Men, over til krav. I dag ved henting kom en av pedagogene til meg og sa at hun ikke taklet hverdagen hos de store så godt fordi hun ikke taklet kravene de stilte inne hos dem og at vi nok ikke stilte nok krav til hun hjemme...

Mitt spm er da; hvilke krav bør vi stille til ei jente som snart blir 3 år? Hun spiser selv, tar av og på sko, prøver å kle på seg selv, men sliter med gensere og jakker. Hjemme sitter hun fint på plassen sin til vi er ferdige å spise, men det kravet klarer hun vist ikke i bhg.

Merker jeg er veldig lei meg på datteren min sine veier, samtidig som jeg blir veldig usikker på om vi har hjulpet henne for mye. Hjelp!!

Beklager rotete innlegg. Skriver på mobil.

Var hun trygg på småbarn siden hun helst vil være der og er alle voksne på storbarn nye og ukjente for henne? Hvis det er sånn, så må jo de voksne gjøre en innsats for å tilvenne henne.

Hvordan er hun i barnehagen da? Sint, lei seg, gråter hun mye, hvordan er det når dere leverer? hvilke krav mente pedagogen?

Jeg tenker at det er ikke kravene som er problemet her, men at jenta faktisk ikke er trygg. Det må de ansatte jobbe med, så får krav komme senere, trygghet først. Siden jenta er under 3 år, så er hun jo faktisk ikke så stor enda. De ansatte må jo innse at ikke alle barn er like tøffe, og noen trenger mer tid enn andre.

Jeg ville snakket med pedlederen igjen og hørt hva de gjør for at hun skal få det bedre i barnehagen, sett krav til dem, det er deres jobb å møte jenta der hun er.

Anonymous poster hash: e426f...94a

Skrevet

Lei deg på datteren din sine veier??? Hehe..

Du mener vel datteren din sin VEGNE?

Anonymous poster hash: 6ada3...f5c

Skrevet

Lei deg på datteren din sine veier??? Hehe..

Du mener vel datteren din sin VEGNE?

Anonymous poster hash: 6ada3...f5c

Etter nesten 12 timer og 2 sider fant du også endelig noe å bidra med i tråden. Applaus til deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...