Gå til innhold

Legevakten er ganske brutale.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så - etter at dere nå har gått bort fra at gutten skulle blitt forberedt, så er nå altså dette snudd seg over i en diskusjon om at mor "sviktet"...... seriøst, damer!

Jeg jobber selv i helsevesenet og har lite "autoritetsskrekk" ift leger og andre. Men også jeg kan en gang i blant reagere med å ikke reagere, fordi en lege eller andre med såkalt autoritet tilsynelatende bare tar over en situasjon og styrer den - og overkjører pasienten.

Det skjer. Og ja, kanskje skulle mor ha sagt fra og prøvd å stoppe det hele. Men uansett hva man mener om akkurat det så fritar det ikke at denne legen velger å gjøre det han gjør på den måten han gjør det på. Han behandler ikke den lille gutten med respekt, han viser ingen empati med pasienten - bare der har han vel brutt både det ene og det andre ift reglement. Hadde dette vært en livstruende eller potensielt farlig situasjon så selvfølgelig måtte legen ha handlet for å redde liv eller helse.

Her er det snakk om å fjerne noen sting i fingeren på en liten gutt. Stingene kunne fint ha blitt fjernet en annen dag. Av en lege som hadde vett nok til ikke å skremme gutten.

Man har et ansvar som helsepersonell å ikke påføre pasienter mer belastning og lidelse enn nødvendig. Dette er noe man tar ekstra nøye når det kommer til barn - for de skal forholde seg til helsevesenet resten av livet.

Ikke snu dette om til en diskusjon om den lille gutten burde vært forberedt eller anklag mor for ikke å ha stoppet en tydeligvis korttenkt og nærmest brutal autoritetsperson av en lege. Det eneste produktive er at enhver kan tenke gjennom hva man evt vil gjøre hvis man kommer opp i en lignende situasjon selv - om man da greier å tenke klart nok til å ta opp kampen med legen.

Det eneste som er virkelig viktig i HIs historie er vel strengt tatt hva kan man gjøre for å hindre at andre barn må oppleve det samme og kanskje få et traumatisk forhold til helsevesenet resten av livet.

Og hva kan man gjøre? Nr 1 må i hvert fall være å klage på denne legen slik at han kan få en tilbakemelding om at måten han behandlet en 6 år gammel gutt var uakseptabel, at det ikke er riktig av en lege å skremme en liten gutt pga noe som faktisk er en bagatell. Denne legen har feil holdninger, det trenger han å bli gjort oppmerksom på!

Videre kan man selvfølgelig ta en generell diskusjon om hvor mye man skal forberede en 6-åring på et legebesøk. Skal man forberede han på at tvang er riktig uansett? Hvor ærlig skal man være ift om det vil gjøre vondt eller ikke?

Husk imidlertid på at HI faktisk hadde forberedt gutten sin på det som skulle skje! Hun kunne imidlertid ikke styre at gutten ble redd, og hun kunne i hvert fall ikke styre legens reaksjon.

Men jo - hun kunne kanskje ha sagt stopp og nektet denne legen å gjøre mer med gutten. Tror dere en så uhøflig og ufølsom lege ville latt henne stoppe ham uten en større diskusjon - som også ville gjort gutten enda mer skeptisk til "hvitfrakkene"? - det tror ikke jeg.

Jeg kan selv ikke forutse hvordan jeg ville reagert om jeg var i HIs situasjon.

Det er så lett å sitte på sidelinjen og være etterpåklok.....

Selv om dette ikke er nevnt med et ord her så har jeg fått med meg at HI har måttet forholde seg til helsevesenet hele livet. Da gjør man også sine erfaringer på godt og vondt. Det kan også gjøre at man handler som man gjør. Av og til er det en kjempestyrke og erfaring, andre ganger er det en ulempe å ha den erfaringen man har.

Men igjen - alt dette spiller absolutt ingen rolle. Den aktuelle legen opptrådde på en måte han absolutt ikke burde gjort - og det bør han definitivt få beskjed om.

# 27 igjen...

Anonymous poster hash: 94ff1...be0

WORD!

Anonymous poster hash: 1f5d3...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen uker siden måtte jeg på a-hus for å ta blodprøver av sønnen min.. Han fikk ingen bedøvelse i det hele tatt. De skulle fylle opp 7 sånne små glass, og personen som stakk han bommet minst 10 ganger og lirket med nåla inni armen på 2'¨åringen min.
Han gråt veldig, men satt faktisk stille.

Jeg holdt på å be de stoppe flere ganger, dette ble helt feil for meg. Samtidig handlet det jo om at jeg faktisk var urolig for helsen til sønnen min, og ville ha dette sjekket.

Sa det rett ut at om dette var meg så hadde jeg bare gått...

Lurte veldig på i ettertid om det var riktig av meg å la han "pines", eller om jeg burde ha stoppet dem.  Men... ja.... gjort er gjort... Og man tenker at helsepersonell på mange måter vet best...

Skrevet

For noen uker siden måtte jeg på a-hus for å ta blodprøver av sønnen min.. Han fikk ingen bedøvelse i det hele tatt. De skulle fylle opp 7 sånne små glass, og personen som stakk han bommet minst 10 ganger og lirket med nåla inni armen på 2'¨åringen min.

Han gråt veldig, men satt faktisk stille.

Jeg holdt på å be de stoppe flere ganger, dette ble helt feil for meg. Samtidig handlet det jo om at jeg faktisk var urolig for helsen til sønnen min, og ville ha dette sjekket.

Sa det rett ut at om dette var meg så hadde jeg bare gått...

Lurte veldig på i ettertid om det var riktig av meg å la han "pines", eller om jeg burde ha stoppet dem. Men... ja.... gjort er gjort... Og man tenker at helsepersonell på mange måter vet best...

Hvis barnet skal bedøves i forkant av blidprøvetaking må du sørge for detcsekv, ved å kjøpe Emla på apoteket. Det må settes på ganske langveis i forveien, så det er for sent når dere allerede har kommet til sykehuset.

Skrevet

Suste-autokorrekt. Beklager alle skrivefeilene.

Skrevet

Så noen av dere mener følgene :

1 Nektet oppfølging på legevakten

2 forbrett han bedre . Hva mer skulle jeg ha fortalt han på forhånd da bortsett fra at nå skal vi på legevakten, du skal fjerne stingene , det gjør ikke vondt . Hvor han svart meg ok mamma, kan jeg få en premie om jeg er flink? 

3 Jeg skulle ha vært streng og kjeftet på han fordi han er redd

4 avbrutt timen når de hadde tatt 1-2 stinget

5 lagd en scene med lege som allerede hadde avist en sykepleier som sa i fra.

6 latt han sparke vilt rundt seg.

Jeg følte at det beste for min sønn var at jeg holdt meg rolig, jeg satt ved siden av han hele tiden, snakket/trøstet han og holdt rundt han.

Mener dere virkelig at alternativ nr 1 hadde vært så mye bedre?

Skrevet

Klag! 

Jeg ville ikke holdt ungen min fast, jeg ville heller holdt legen fast!

Gjest Elliesmamma
Skrevet

Så noen av dere mener følgene :

2 forbrett han bedre . Hva mer skulle jeg ha fortalt han på forhånd da bortsett fra at nå skal vi på legevakten, du skal fjerne stingene , det gjør ikke vondt . Hvor han svart meg ok mamma, kan jeg få en premie om jeg er flink? 

Jeg følte at det beste for min sønn var at jeg holdt meg rolig, jeg satt ved siden av han hele tiden, snakket/trøstet han og holdt rundt han.

Mener dere virkelig at alternativ nr 1 hadde vært så mye bedre?

Jeg sier ikke at du burde ha kjeftet på han, men du burde kanskje vært klar og tatt kontroll over situasjonen slik at du gjorde det og ikke legen. 

Jeg hadde sagt klart ifra, selv om han hylte og gråt, at dette er noe du må, (for det er det faktisk), nå sitter jeg her og holder på deg og de må få gjøre det de skal, og så latt de andre gjøre jobben sin. Å drøye en slik situasjon ut i tid er ikke positivt for noen, bedre å bli ferdig med det.

Så noen foreslo at du burde ha gått og heller kommet tilbake dagen etter..... unnskyld meg,men det gøres jo helt absurd ut. Tror dere ungen hadde gruet seg da eller? Tviler sterkt på at det hadde blitt noe mindre grining da.

Du er mor, du tar kontrollen og du bestemmer over barnet ditt. Helsepersonell har ikke tid til å bruke en time på dikking og tull for å fjerne noen sting. De har som oftest flere som trenger hjelp.

Skrevet

Klag! 

Så du mener at en unge på¨6 år skal få bestemme selv om han vil fjerne stingene sine eller ikke? 

Unger griner, de vil ikke, sånn er det. Her er det mor som burde tatt kontrollen og ikke legen. Siden mor ikke klarte det måtte legen gjøre det. 

Anonymous poster hash: d3a0d...edc

Skrevet

Klag! 

Så du mener at en unge på¨6 år skal få bestemme selv om han vil fjerne stingene sine eller ikke? 

Unger griner, de vil ikke, sånn er det. Her er det mor som burde tatt kontrollen og ikke legen. Siden mor ikke klarte det måtte legen gjøre det. 

Det er da aldeles ikke legens ansvar! Han skulle spurt først om det var greit at de gjorde det på den røffe måten hvis mor hadde syntes det var greit hadde det vært noe annet!

Skrevet

Jeg jobber på barneavdeling og noen ganger må vi faktisk gjøre ting barnaikke vil. Som f.eks gi medisiner, legge veneflon, sårstell m.m. vi kan faktisk ikke bruke 2 timer per barn for hver prosedyre. De aller fleste barn forstår at de er på sykehus og at desverre innebærer ubehagelige ting. Unntatt de minste så klart. Men jeg har vært med på å holde barn fast for å gjennomføre nødvendige tiltak. Da har vi prøvd den snille metoden først. Når den ikke fungerer så må man desverre være litt streng og vi kan virke brutale i foreldres øyne. Barna bestemmer ikke når det står om den medisinske helsen.

Anonymous poster hash: 61d96...aa8

Gjest Elliesmamma
Skrevet

Klag! 

Det er da aldeles ikke legens ansvar! Han skulle spurt først om det var greit at de gjorde det på den røffe måten hvis mor hadde syntes det var greit hadde det vært noe annet!

Jeg mener det burde være unødvendig av legen å gjøre det. Stingene må taes ut. Sånn er det. Det burde mor si ifre til barnet om, slik at legen ikke hadde måtte gå til det skrittet.

Gjest Elliesmamma
Skrevet

Jeg jobber på barneavdeling og noen ganger må vi faktisk gjøre ting barnaikke vil. Som f.eks gi medisiner, legge veneflon, sårstell m.m. vi kan faktisk ikke bruke 2 timer per barn for hver prosedyre. De aller fleste barn forstår at de er på sykehus og at desverre innebærer ubehagelige ting. Unntatt de minste så klart. Men jeg har vært med på å holde barn fast for å gjennomføre nødvendige tiltak. Da har vi prøvd den snille metoden først. Når den ikke fungerer så må man desverre være litt streng og vi kan virke brutale i foreldres øyne. Barna bestemmer ikke når det står om den medisinske helsen.

Amen og halleluja!

Det er ofte måten foreldrene oppfører seg på som gjør den store forskjellen her. Noen foreldre sitter passive, dikker og drøyer alt ved å trøste og kose og dille og dalle, andre sier klart ifra og får  ting til å gå raskt. DA kan man kose og dille alt de orker etterpå.

Skrevet

Jeg er enig med deg at man av og til må gjøre slikt som du beskriver når det "står om den medisinske helsen".

Men akkurat i dette tilfellet kommer en lege og overprøver en sykepleier som har gjort en avtale med barnet. Barnet er nå gammelt nok til å forstå at det sykepleiere og leger sier og lover ikke betyr noe.

Da mener jeg at det hadde vært bedre å si "ta med gutten til fastlegen mandag og så tar dere det der da", enn å skremme ham slik de har gjort nå.

Er det snakk om nødvendig venoflon eller medisiner så stiller saken seg selvfølgelig anderledes, da må man av og til gjøre det mot barnets vilje. Men det er en helt annen sak enn det her var snakk om.

Anonymous poster hash: 94ff1...be0

Skrevet

jeg hadde klagd, rett og slett fordi det skal ikke være slik. har hatt timeavtale på legevakten selv, operere i en tå. Ble hysterisk, er livredd for sprøyter. Og de måtte omtrent holde meg fast for å stikke i foten min. Hadde aldri gjort det mot mitt eget barn. da hadde jeg heller hørt om vi kunne fjernet stingene hjemme.

Skrevet

Mor kunne jo sagt at hun ville at spl skulle gjøre det. Man trenger ikke en lege til å fjerne noen sting. Mulig legen hadde mange oppgaver som ventet, ettersom han ville ha det fort overstått.

Anonymous poster hash: 27685...37b

Skrevet

Det var helt klart et maktmisbruk fra legen sin side... Dette handler jo ikke om helsa til gutten, om de stingene blir tatt i dag eller i overmorgen spiller jo ingen rolle. Så legen burde i det minste spurt om det var greit for deg at de holdt han fast.

Stakkar liten gutt, håper det går bedre med han nå :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg er helt sjokkert! :o Totalt uakseptabelt! Det der er tvang!! Det er et overgrep! Fyttirakkern, jeg er provosert!!

Hvis de virkelig ikke hadde tid til å bearbeide den stakkars lille gutten, så kunne de like gjerne bedt ham komme tilbake eller be dere få time hos fastlegen. Det var ikke akutt at stingene måtte tas i dag.

Dette må du gå videre med!!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Ingen kan fortelle deg hva du skulle ha gjort, men jeg ville ha takket nei til oppfølging på legevakten og sagt at jeg foretrakk å bruke barnets fastlege / legesenter.  På legevakten vet man aldri hvilken lege og sykepleier man møter og hvordan tilstanden ellers er der, så jeg bruker kun legevakten om det ikke finnes noe som helst annet alternativ.  

Bare du vet om du har forberedt ham nok.  Om det du har gjort kun er å si at dere skal på legevakta og fjerne stingene og at det ikke gjør vondt, synes jeg at det ikke er å forberede.  Jeg ville ha snakket ganske nøye med barnet mitt om hva som ble gjort på legevakta sist , hva dere skulle gjøre nå, forklart hvordan jeg trodde at legen kom til å gjøre det, snakket om at det var lov å synes at det var litt skummelt, men at det ikke kom til å gjøre vondt, kanskje bare nappe litt, at det var helt nødvendig å gjøre det og at jeg skulle være der sammen med ham og holde fast i ham dersom det ble litt vanskelig å holde armen rolig osv osv.  Vi har alltid forberedt oss nøye før vi har gått til legen eller vært på sykehuset med litt "skumle" ting.

Nei, du skulle ikke ha kjeftet, ikke ha vært for medfølende, ikke vært streng, men bestemt.  Nei, det er ikke gøy å holde fast hylende unger, men det er langt bedre å gjøre det selv enn å la andre gjøre det, synes jeg.  Da kan jeg samtidig hviske trøstende, men bestemte ord i barnets øre eller gjort det litt roligere ved selv å tydelig vise at det er ok å være redd, det er ok å synes at det er vondt, men det er ikke farlig og dette må gjøres.

Ja, det kunne du om du følte at situasjonen var utenfor kontroll, men jeg tror ikke at jeg hadde gjort det. Men det er ikke umulig at jeg hadde avbrutt hele greia når sykepleieren brøt løftet sitt til gutten.  

Ja, jeg kunne ha laget en scene med en lege selv om han allerede hadde avvist en annen sykepleier.  Men om jeg hadde gjort det vet jeg ikke, ikke lett å vite hva man hadde gjort i kampens hete, så det er ingen grunn til å angripe deg for ikke gjøre det.  Men du kunne ha gjort det.

Nei.  Du hadde egentlig bare to valg, enten avbryte behandlingen eller å sørge for at barnet ikke sparket rundt seg.

Min mening er fremdeles at det aller verste som skjedde, var at sykepleieren gjorde noe hun hadde lovet barnet å ikke gjøre.

Skrevet

Jeg hadde blitt utrolig sint! Hadde tatt med meg gutten og reist med stinga i fingeren. Ingen hadde fått lov til å holde på sånn med mitt barn. Send klage til legevakten-den der var virkelig drøy!

Skrevet

Hadde det vært mitt barn hadde jeg sagt klart ifra til ungen at dette er noe han MÅ gjøre, noe som fører til at det er JEG som bestemmer over han, ikke legen/sykepleieren. 

Jeg skjønner godt at de måtte sette foten ned, og dette måtte de gjøre fordi du, som forelder, ikke gjorde det.

De kan ikke dikke med en 6 åring i en liten evighet, de har viktigere ting  å gjøre enn å fjerne noen ussle sting!

Enig med deg. 

Unger vil ofte protestere og grine bare en lege skal se inn i ørene deres. Det er da bare å si at legen skal gjøre dette for at du skal bli bra igjen. Ikke noe mer dikkedarer. Det er du, som mor, som bestemmer, ikke barnet. Å sitte passivt og la legen eller sykepleieren måtte ta kontrollen er da mye mer skremmende for ungen enn om du som mor gjør det.

Enig med disse to. 

Og om HI synes det var en stygg situasjon så burde jo HI som mor gripe inn. Ikke holdt fast ungen for så å klage i etterkant. 

Anonymous poster hash: 503c4...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...