NormaJean Skrevet 30. august 2013 #26 Skrevet 30. august 2013 Er syns jeg faktisk at man skulle insett at slaget var tapt og dratt hjem. Så kunne du brukt litt tid på å forberede ungen på at ting faktisk MÅ gjennomføres og prøvd igjen neste dag. Er sterk motstander av å bruke tvang på unger. Har jobbet på barneavdeling og der ungikk man slikt så og si alltid. Sjeldent vi måtte bare gjøre ting uansett. (Men det skjer det også) Selv så fjerner jeg sting for venner og kjente hjemme. Bedre for naboungene å fjerne sting hjemme hos meg;) Men dessverre så gjorde legen en utrolig dårlig avgjørelse, sting kan faktisk utsettes en dag. Men skaden er skjedd og tipper sykepleierene snakket med legen etterpå.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #27 Skrevet 30. august 2013 Dere som mener at mor her burde ha forberedt sønnen på hva som skulle skje.... Tror dere virkelig at mor ikke har forberedt sønnen på at han skal ta stingene?? Er det så vanskelig å forstå at en liten 6-åring - selv om han vet hva han skal gjøre - likevel blir redd? Fordi sist han var på samme sted så var det med en knust finger, han hadde veldig vondt, han var garantert redd og de gjorde garantert ting med ham da som han ikke likte eller som fikk ham til å føle seg utrygg. Er det da så vanskelig å se for seg at samme 6-åring blir redd når han skal tilbake for å ta stingene? Helsevesenet kan være overveldende for hvem som helst - prøv da å være en liten 6-åring som ikke har noe han skulle ha sagt, som er redd og føler han ikke har noen kontroll. Er det så vanskelig å forstå at gutten blir veldig redd og lettere hysterisk når han blir holdt fast, legen blir utålmodig og morsk, og at helsepersonellet i tillegg lyver for gutten? Er dette virkelig så vanskelig å forstå, damer??? I så fall blir jeg bekymret over empatien til enkelte her inne! Anonymous poster hash: 94ff1...be0
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #28 Skrevet 30. august 2013 Vi har alltid fått beskjed om å fjerne sting på mindre kuttskader hjemme. Ellers har vi fått slike som forsvinner av seg selv. Når det er sagt - dette var skremmende for gutten din, og er helt forbauset over måten de håndterte dette på!! Ikke greit! Send en klage. For noen tullinger! Masse god bedring til sønnen din! Anonymous poster hash: ccc04...afa
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. august 2013 Forfatter #29 Skrevet 30. august 2013 Dere som mener at mor her burde ha forberedt sønnen på hva som skulle skje.... Tror dere virkelig at mor ikke har forberedt sønnen på at han skal ta stingene?? Er det så vanskelig å forstå at en liten 6-åring - selv om han vet hva han skal gjøre - likevel blir redd? Fordi sist han var på samme sted så var det med en knust finger, han hadde veldig vondt, han var garantert redd og de gjorde garantert ting med ham da som han ikke likte eller som fikk ham til å føle seg utrygg. Er det da så vanskelig å se for seg at samme 6-åring blir redd når han skal tilbake for å ta stingene? Helsevesenet kan være overveldende for hvem som helst - prøv da å være en liten 6-åring som ikke har noe han skulle ha sagt, som er redd og føler han ikke har noen kontroll. Er det så vanskelig å forstå at gutten blir veldig redd og lettere hysterisk når han blir holdt fast, legen blir utålmodig og morsk, og at helsepersonellet i tillegg lyver for gutten? Er dette virkelig så vanskelig å forstå, damer??? I så fall blir jeg bekymret over empatien til enkelte her inne! Anonymous poster hash: 94ff1...be0 Nettopp! Vi hadde forbrett han godt. Han viste hva han skulle og hvorfor og at det måtte gjøres.
Nettie+jentungen Skrevet 30. august 2013 #30 Skrevet 30. august 2013 Herregud, slik skal det ikke være. I Oslo får man time til kontroll hvis legene syns det trengs. Jeg har vært på opptil flere kontroller for samme skade. Syns det er betryggende. Skjønner dog at mindre steder ikke har mulighet til det samme.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #31 Skrevet 30. august 2013 Noen ganger må man bare gjøre det slik.. Hva skulle du/de ellers gjort? Dette er ikke en oppgave for legevakta uansett.. Anonymous poster hash: 12a1a...bd3
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. august 2013 Forfatter #32 Skrevet 30. august 2013 Noen ganger må man bare gjøre det slik.. Hva skulle du/de ellers gjort? Dette er ikke en oppgave for legevakta uansett.. Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Om det ikke er en oppgave for legevakten, hvorfor fikk vi time der da? Og de kunne ha møtt han på en helt annen måte .
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #33 Skrevet 30. august 2013 Noen ganger må man bare gjøre det slik.. Hva skulle du/de ellers gjort? Dette er ikke en oppgave for legevakta uansett.. Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Om det ikke er en oppgave for legevakten, hvorfor fikk vi time der da? Og de kunne ha møtt han på en helt annen måte . Men dere var vel ikke pliktige til å ta den timen? Nei takk, vi tar det heller hos fastlegen?? -for eksempel. Misbruk av en legevakt som tydeligvis allerede var overarbeidet og mest sannsynlig har en sekretær uten stålkontroll på hva demmes oppg er.. Du som mor, kan også si nei der og da, evt se an barnet ditt underveis, før de går til det punktet å holde ham fast! Anonymous poster hash: 12a1a...bd3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #34 Skrevet 30. august 2013 Noen ganger må man bare gjøre det slik.. Hva skulle du/de ellers gjort? Dette er ikke en oppgave for legevakta uansett.. Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Om det ikke er en oppgave for legevakten, hvorfor fikk vi time der da? Og de kunne ha møtt han på en helt annen måte . Men dere var vel ikke pliktige til å ta den timen? Nei takk, vi tar det heller hos fastlegen?? -for eksempel. Misbruk av en legevakt som tydeligvis allerede var overarbeidet og mest sannsynlig har en sekretær uten stålkontroll på hva demmes oppg er.. Du som mor, kan også si nei der og da, evt se an barnet ditt underveis, før de går til det punktet å holde ham fast! Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Herregud, nå må du fan meg skjerpe deg!! Legevakter har forskjellig praksis rundt om i Norge. Sånn er det. Noen steder er der helt vanlig at de sjekker enkelte ting selv. Hva fan er poenget med å kjefte løs på HI fordi hun gjør som hun får beskjed ol fra legevakten??? Anonymous poster hash: 1f5d3...127
MissMayer Skrevet 30. august 2013 #35 Skrevet 30. august 2013 Uholdbart! Er det rart enkelte utvikler sykehusangst?
Marsipanmor Skrevet 30. august 2013 #36 Skrevet 30. august 2013 Det er vel liten vits å gi mor skyldfølelse her.. Her er det snakk om en måte å bli møtt/behandlet på som er uakseptabel.. Når en sitter hos legen (som er en autoritet og man respekterer) kan det ofte være vanskelig å si fra der og da, men jeg synes absolutt du skal sende inn en klage HI.. Jeg tenker folk klager alt for lite på leger eller annet helsepersonell...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #37 Skrevet 30. august 2013 Enig - dette bør du virkelig klage på! Jeg opplevde omtrent det samme da jeg var 5 år. Jeg har slitt med å få opp tillit til legene, og slet veldig med det resten av barndommen. Hører med til historien at jeg rett før jeg fylte 2 år også ble sydd flere sting i ansiktet uten bedøvelse - for på den tiden mente legene at barn under 2 år ikke kunne føle smerte fordi nervesystemet ikke var ordentlig utviklet... Klag! Ta også med at en sykepleier kom inn og sa til legen at det ikke var måten å gjøre det på, men at legen ignorerte det. Det er uakseptabel oppførsel av legen. Dere kunne ha kommet igjen i morgen om så var, stingene mååå ikke tas akkurat på dagen. Når helsepersonell bryter tilliten til et barn på den måten så mener jeg det er veldig alvorlig! Anonymous poster hash: 94ff1...be0 Kjære, vene! Hvor gammel er du nå? Regner med du ikke er haugammel - galne leger! Anonymous poster hash: 4ed9f...922
Gjest Visten Vrangskapning Skrevet 30. august 2013 #38 Skrevet 30. august 2013 Noen ganger må man bare gjøre det slik.. Hva skulle du/de ellers gjort? Dette er ikke en oppgave for legevakta uansett.. Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Om det ikke er en oppgave for legevakten, hvorfor fikk vi time der da? Og de kunne ha møtt han på en helt annen måte . Men dere var vel ikke pliktige til å ta den timen? Nei takk, vi tar det heller hos fastlegen?? -for eksempel. Misbruk av en legevakt som tydeligvis allerede var overarbeidet og mest sannsynlig har en sekretær uten stålkontroll på hva demmes oppg er.. Du som mor, kan også si nei der og da, evt se an barnet ditt underveis, før de går til det punktet å holde ham fast! Anonymous poster hash: 12a1a...bd3 Si meg, er du helt som du skal være, eller mangler du noe? Det spiller liten rolle hvordan legevaktordningen er organisert hos deg. Poenget var at lege og spl tydeligvis ikke evnet å se an pasienten og forsøkte å fjerne sting ved hjelp av tvang. Idioti og ikke akseptabelt. Mamman til Will og Ailo, du trenger ikke tåle dette fra helsepersonell. Neste gang er du forberedt og vet at du ikke godtar den type framferd. Stakkars guttungen som fikk seg en støkk - og for øvrig stakkars mamman også
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #39 Skrevet 30. august 2013 Hadde det vært mitt barn hadde jeg sagt klart ifra til ungen at dette er noe han MÅ gjøre, noe som fører til at det er JEG som bestemmer over han, ikke legen/sykepleieren. Jeg skjønner godt at de måtte sette foten ned, og dette måtte de gjøre fordi du, som forelder, ikke gjorde det. De kan ikke dikke med en 6 åring i en liten evighet, de har viktigere ting å gjøre enn å fjerne noen ussle sting! Anonymous poster hash: d3a0d...edc
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #40 Skrevet 30. august 2013 Men HI, sa du ingenting? Kjenner bare av å lese det at jeg ble irritert på dine vegne, og ingen hadde fått behandlet mitt barn på den måten. Jeg holder på å utdanne meg som sykepleier, og jeg hadde i hvert fall grepet fysisk inn om det hadde skjedd på min vakt, for det der gjør man bare ikke altså! Enig med de over som sier at du bør klage! Anonymous poster hash: 932ad...811
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #41 Skrevet 30. august 2013 Enig - dette bør du virkelig klage på! Jeg opplevde omtrent det samme da jeg var 5 år. Jeg har slitt med å få opp tillit til legene, og slet veldig med det resten av barndommen. Hører med til historien at jeg rett før jeg fylte 2 år også ble sydd flere sting i ansiktet uten bedøvelse - for på den tiden mente legene at barn under 2 år ikke kunne føle smerte fordi nervesystemet ikke var ordentlig utviklet... Klag! Ta også med at en sykepleier kom inn og sa til legen at det ikke var måten å gjøre det på, men at legen ignorerte det. Det er uakseptabel oppførsel av legen. Dere kunne ha kommet igjen i morgen om så var, stingene mååå ikke tas akkurat på dagen. Når helsepersonell bryter tilliten til et barn på den måten så mener jeg det er veldig alvorlig! Anonymous poster hash: 94ff1...be0 Kjære, vene! Hvor gammel er du nå? Regner med du ikke er haugammel - galne leger! Anonymous poster hash: 4ed9f...922 Spørs hva du mener med haugammel Det var slik på 70-tallet - så det er egentlig ikke sååå lenge siden. Anonymous poster hash: 94ff1...be0
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #42 Skrevet 30. august 2013 Kjære alle sammen som klager på misbruk av legevakten. Som flere har nevnt så har legevakten ulike praksis rundt om i landet. Et eksempel (Oslo) er når jeg sklei på isen og brakk armen så reiste jeg til legevakten. Tok røntgen, fikk deponert bruddet med bedøvelse og gipset. Alt på legevakten. Når tiden kom for fjerning av gips ble dette gjort med en timeavtale på legevakten. Tenk så fantastisk at legevakten tok seg av hele behandlingsrunden ved min brukne arm. Jeg slapp og dra på sykehuset og ressurser blir spart. Anonymous poster hash: c1e33...f23
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #43 Skrevet 30. august 2013 Enig i at dette ikke var en fin måte å gjøre det på, men synes det blir for dumt å klage. Du var jo der da det skjedde (du skrev til og med at du bidro til å holde ham fast). Blir for dumt å klage på en situasjon du var delaktig i og som du enkelt kunne stoppet. Anonymous poster hash: d067e...5c8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #44 Skrevet 30. august 2013 #42 reponerte bruddet, selvfølgelig. Autocorr. Anonymous poster hash: c1e33...f23
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #45 Skrevet 30. august 2013 Stakkars gutten din Jeg opplevde noe lignende da jeg var på samme alder, nå er jeg snart 30. Det sitter dypt fortsatt. Jeg måtte sy i hånda, og var så klart fullstendig hysterisk.Legen og en sykepleier/legesekretær hold meg fast og gjorde jobben sin.Etterpå sa han at jeg var den verste ungen han noen sinne hadde hatt med å gjøre... Man sier vel ikke sånt?Foreldrene mine var sjokkerte.Stingene måtte mora mi ta hjemme, ett eller to sting daglig over flere dager.Fortsatt er jeg livredd sprøyter, måtte til og med ha Embla krem på hånda da jeg fødte, i tilfelle veneflon. Blir uvel av sykehus også. Anonymous poster hash: d54ce...41c
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #46 Skrevet 30. august 2013 Enig at dette var ekstremt dårlig behandling av sønnen din. Men husk at du er barnets "advokat", du burde kanskje ha brutt inn der og da. Det er jo et tillitsbrudd fra din side også. Anonymous poster hash: b4f08...c15
ellen-propellen Skrevet 30. august 2013 #47 Skrevet 30. august 2013 Kjenner jeg er veldig glad for årbok i en liten by, hvor personell på legevakten tar seg god til til barn.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 30. august 2013 #48 Skrevet 30. august 2013 Forresten, jeg glemte å si at det var helt horribel behandling, mye feil som skjedde her. Sykepleieren lover noe hun ikke holder - og det er noe av det verste man kan gjøre. Da hadde det egentlig vært bedre om hun hadde sagt at dette må vi gjøre og klarer du ikke å sitte rolig, så må vi holde deg fast. Dette var heller ikke noe livsnødvendig, så når det går såpass galt, burde legen ha stoppet og spurt mor om det kanskje var bedre å gå hjem og snakke med gutten og så komme igjen i morgen (eller gå en annen plass å gjøre det) Å si at mor skulle avbrutt hele greia er lett å si det, i etterkant. De fleste av oss ville tenkt det, men det er ikke alltid så lett midt oppi en sånn situasjon.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #49 Skrevet 30. august 2013 Så - etter at dere nå har gått bort fra at gutten skulle blitt forberedt, så er nå altså dette snudd seg over i en diskusjon om at mor "sviktet"...... seriøst, damer! Jeg jobber selv i helsevesenet og har lite "autoritetsskrekk" ift leger og andre. Men også jeg kan en gang i blant reagere med å ikke reagere, fordi en lege eller andre med såkalt autoritet tilsynelatende bare tar over en situasjon og styrer den - og overkjører pasienten. Det skjer. Og ja, kanskje skulle mor ha sagt fra og prøvd å stoppe det hele. Men uansett hva man mener om akkurat det så fritar det ikke at denne legen velger å gjøre det han gjør på den måten han gjør det på. Han behandler ikke den lille gutten med respekt, han viser ingen empati med pasienten - bare der har han vel brutt både det ene og det andre ift reglement. Hadde dette vært en livstruende eller potensielt farlig situasjon så selvfølgelig måtte legen ha handlet for å redde liv eller helse. Her er det snakk om å fjerne noen sting i fingeren på en liten gutt. Stingene kunne fint ha blitt fjernet en annen dag. Av en lege som hadde vett nok til ikke å skremme gutten. Man har et ansvar som helsepersonell å ikke påføre pasienter mer belastning og lidelse enn nødvendig. Dette er noe man tar ekstra nøye når det kommer til barn - for de skal forholde seg til helsevesenet resten av livet. Ikke snu dette om til en diskusjon om den lille gutten burde vært forberedt eller anklag mor for ikke å ha stoppet en tydeligvis korttenkt og nærmest brutal autoritetsperson av en lege. Det eneste produktive er at enhver kan tenke gjennom hva man evt vil gjøre hvis man kommer opp i en lignende situasjon selv - om man da greier å tenke klart nok til å ta opp kampen med legen. Det eneste som er virkelig viktig i HIs historie er vel strengt tatt hva kan man gjøre for å hindre at andre barn må oppleve det samme og kanskje få et traumatisk forhold til helsevesenet resten av livet. Og hva kan man gjøre? Nr 1 må i hvert fall være å klage på denne legen slik at han kan få en tilbakemelding om at måten han behandlet en 6 år gammel gutt var uakseptabel, at det ikke er riktig av en lege å skremme en liten gutt pga noe som faktisk er en bagatell. Denne legen har feil holdninger, det trenger han å bli gjort oppmerksom på! Videre kan man selvfølgelig ta en generell diskusjon om hvor mye man skal forberede en 6-åring på et legebesøk. Skal man forberede han på at tvang er riktig uansett? Hvor ærlig skal man være ift om det vil gjøre vondt eller ikke? Husk imidlertid på at HI faktisk hadde forberedt gutten sin på det som skulle skje! Hun kunne imidlertid ikke styre at gutten ble redd, og hun kunne i hvert fall ikke styre legens reaksjon. Men jo - hun kunne kanskje ha sagt stopp og nektet denne legen å gjøre mer med gutten. Tror dere en så uhøflig og ufølsom lege ville latt henne stoppe ham uten en større diskusjon - som også ville gjort gutten enda mer skeptisk til "hvitfrakkene"? - det tror ikke jeg. Jeg kan selv ikke forutse hvordan jeg ville reagert om jeg var i HIs situasjon. Det er så lett å sitte på sidelinjen og være etterpåklok..... Selv om dette ikke er nevnt med et ord her så har jeg fått med meg at HI har måttet forholde seg til helsevesenet hele livet. Da gjør man også sine erfaringer på godt og vondt. Det kan også gjøre at man handler som man gjør. Av og til er det en kjempestyrke og erfaring, andre ganger er det en ulempe å ha den erfaringen man har. Men igjen - alt dette spiller absolutt ingen rolle. Den aktuelle legen opptrådde på en måte han absolutt ikke burde gjort - og det bør han definitivt få beskjed om. # 27 igjen... Anonymous poster hash: 94ff1...be0
Gjest Elliesmamma Skrevet 30. august 2013 #50 Skrevet 30. august 2013 Hadde det vært mitt barn hadde jeg sagt klart ifra til ungen at dette er noe han MÅ gjøre, noe som fører til at det er JEG som bestemmer over han, ikke legen/sykepleieren. Jeg skjønner godt at de måtte sette foten ned, og dette måtte de gjøre fordi du, som forelder, ikke gjorde det. De kan ikke dikke med en 6 åring i en liten evighet, de har viktigere ting å gjøre enn å fjerne noen ussle sting! Anonymous poster hash: d3a0d...edc Enig med deg. Unger vil ofte protestere og grine bare en lege skal se inn i ørene deres. Det er da bare å si at legen skal gjøre dette for at du skal bli bra igjen. Ikke noe mer dikkedarer. Det er du, som mor, som bestemmer, ikke barnet. Å sitte passivt og la legen eller sykepleieren måtte ta kontrollen er da mye mer skremmende for ungen enn om du som mor gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå