Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #1 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg ble jo så opprørt og bekymret fordi babyen ikke var i bevegelse akkurat da, men hjertlyden var plutselig på 180? Vanligvis lå den mellom 128 og 132 og for første gang var den så høy. Jeg reiste ned til føden for ctg og UL, da hadde hjertelyden roet seg og varierte ut ifra bevegelsene. Ingenting galt ble oppdaget, men jeg er ikke fornøyd med svaret. Noen som har opplevd plutselig høy fosterlyd fosteret? Er i uke 36 strax Anonymous poster hash: a744c...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunis Skrevet 30. august 2013 #2 Del Skrevet 30. august 2013 Vi opplevde morkakesvikt med førstemann. Da vi kom inn på føden pga lite bevegelser, lå hans puls jevnt over 180 selv om han ikke beveget seg. Han ble hentet ut i hui og hast, men hadde fått så store skader at han døde etter seks dager. MEN; stor forskjell her, hans puls kom ikke ned igjen, selv ikke de dagene han levde. Din baby viste nå på CTG`en at h*n hadde normal puls, og bevegelser. Vår gutt hadde ikke det etter morkakesvikten inntraff. Jeg bærer nå på mitt fjerde barn, er kommet omtrent der du er nå. Pga vår forhistorie har jeg i alle tre svangerskapene etter vår første, fått kontroller i massevis. Har ikke som jeg kan huske etterpå opplevd så høy puls som du beskriver på noen av kontrollene (har vanligvis ligget mellom 130- 160, av og til under, av og til litt over). MEN, har opplevd stadig vekk, senest for noen dager siden, selv når man har kommet så langt som vi er kommet nå - og skulle tro at man kjente alle bevegelser - at man ikke nødvendigvis gjør det. Ved å se på UL og se at babyen turnerer selv om jeg ikke kjenner noe - eller på CTG, der det "knaker" veldig om babyen beveger seg, men ikke kjent noe selv. Nå vet ikke jeg hvilke undersøkelse du hadde når pulden ble målt til 180, men om det bare var med apparat, kan det lyve (eller måle din puls i stedet, selv om 180 kanskje er høyt for deg også..).. Jeg er ikke fagperson, men jeg håper du klarer å senke skuldrene og tenke at dette ikke er noe farlig. Om du ikke klarer det, be om å få komme til CTG/UL et par ganger i uken fremover, eller i alle fall ha lav terskel om magen skulle bli rolig. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145646050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #3 Del Skrevet 30. august 2013 Vi opplevde morkakesvikt med førstemann. Da vi kom inn på føden pga lite bevegelser, lå hans puls jevnt over 180 selv om han ikke beveget seg. Han ble hentet ut i hui og hast, men hadde fått så store skader at han døde etter seks dager. MEN; stor forskjell her, hans puls kom ikke ned igjen, selv ikke de dagene han levde. Din baby viste nå på CTG`en at h*n hadde normal puls, og bevegelser. Vår gutt hadde ikke det etter morkakesvikten inntraff. Jeg bærer nå på mitt fjerde barn, er kommet omtrent der du er nå. Pga vår forhistorie har jeg i alle tre svangerskapene etter vår første, fått kontroller i massevis. Har ikke som jeg kan huske etterpå opplevd så høy puls som du beskriver på noen av kontrollene (har vanligvis ligget mellom 130- 160, av og til under, av og til litt over). MEN, har opplevd stadig vekk, senest for noen dager siden, selv når man har kommet så langt som vi er kommet nå - og skulle tro at man kjente alle bevegelser - at man ikke nødvendigvis gjør det. Ved å se på UL og se at babyen turnerer selv om jeg ikke kjenner noe - eller på CTG, der det "knaker" veldig om babyen beveger seg, men ikke kjent noe selv. Nå vet ikke jeg hvilke undersøkelse du hadde når pulden ble målt til 180, men om det bare var med apparat, kan det lyve (eller måle din puls i stedet, selv om 180 kanskje er høyt for deg også..).. Jeg er ikke fagperson, men jeg håper du klarer å senke skuldrene og tenke at dette ikke er noe farlig. Om du ikke klarer det, be om å få komme til CTG/UL et par ganger i uken fremover, eller i alle fall ha lav terskel om magen skulle bli rolig. Lykke til! Takk for ditt svar. Veldig trist å høre om hva dere måtte gjennom 1.gangen. Grunnen til at jeg ble så bekymret er at jeg har også en historie bak, jeg hadde dødsfødsel for 4 år siden uten årsak, men fikk helt friskt barn neste gang. Dette sv.skapet er uten komplikasjoner akkurat som de 2 andre. Men det er 1.gang jeg opplevde så høy hjertelyd hos fosteret. De oppdaget ikke noe feil i det hele tatt, men jeg skal ha ctg målingene 1 gang i uken samt UL ganske regelmessig fremover. Hvordan oppdaget de at det var morkakesvikt? Jeg har jo hatt extra oppfølging med UL denne gangen også, men alt var helt perfekt hele veien. Anonymous poster hash: a744c...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145646174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne38 Skrevet 31. august 2013 #4 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg var på CTG i uke 33 og da var hjertelyden mellom 124 og 182. Men den lå mest på rundt 140. Ble målt i 20 minutter. Jeg ble bekymret men legen sa at dem ville at hjertelyden skulle variere. Be om CTG om du fortsatt er bekymret. Er vel lav terskel for å få det :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145646386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunis Skrevet 1. september 2013 #5 Del Skrevet 1. september 2013 Takk for ditt svar. Veldig trist å høre om hva dere måtte gjennom 1.gangen. Grunnen til at jeg ble så bekymret er at jeg har også en historie bak, jeg hadde dødsfødsel for 4 år siden uten årsak, men fikk helt friskt barn neste gang. Dette sv.skapet er uten komplikasjoner akkurat som de 2 andre. Men det er 1.gang jeg opplevde så høy hjertelyd hos fosteret. De oppdaget ikke noe feil i det hele tatt, men jeg skal ha ctg målingene 1 gang i uken samt UL ganske regelmessig fremover.Hvordan oppdaget de at det var morkakesvikt? Jeg har jo hatt extra oppfølging med UL denne gangen også, men alt var helt perfekt hele veien. Anonymous poster hash: a744c...c26 Trist å høre om det dere har opplevd også. Helt naturlig at man da blir helt satt ut av alt som er unormalt, og/eller kan signalisere i feil retning. Jeg er der selv - selv om det nå har gått bra to ganger, og etter alt legene sier, ser ut til å skulle gjøre det denne gangen også. Godt å høre du får tett oppfølging fremover. At årsaken til at vår førstefødte døde var morkakesvikt,fant de ut ved obduksjon av morkaken og gutten etter han døde. Har du fått blodgjennomstrømnings UL (måling av blodgjennomstrømning til/fra morkake samt navlestreng)? Med nr 2+3 fikk jeg det i uke 23, da de sier de fleste typer morkakesvikt kan oppdages da. Med denne jeg bærer på nå, har jeg fått dett jevnt gjennom hele svangerskapet (da det tidlig ble oppdaget dårlig blodgjennomstrømning i ene venen til morkaken. Men dette har rettet seg nå, trolig pga jeg går på blodfortynnende). Om du ikke alt har fått det, kan det kanskje være beroligende for deg å få en slik UL? Som regel må akkurat dette utføres av spesialist på fostermedisin, da de fleste jordmødre/leger som jobber med UL generelt, ikke kan dette godt nok. Jeg tenker at kanskje knerten din var aktiv (og derfor hadde høy puls), men at du ikke kjente bevegelsene. Som sagt har jeg ofte på kontroll trodd at babyen har vært stille fordi jeg ikke kjenner noe selv - men fått det motbevist gjennom apparatene. Selv så langt som du har kommet nå. Men det kan være andre grunner også. Det alle spesialistene sier til meg, er at bevegelse er det sikreste tegnet på at barnet har det bra. At de som ikke har det bra, har ikke normale sparkemønster, de orker rett og slett ikke. Håper du klarer å finne litt ro/trygghet i det. At h*n i allefall nå fremstår som at har det bra. Men forstår godt, spesielt med våre forhistorier, at man ikke bare klarer å blåse en slik bekymring bort.. Redd for at det skal ligge noe latent som kan bli akutt.. plutselig.. Har du rolige perioder, og blir bekymret, ha lav terskel for å be om ekstra kontroll. Klem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145650757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #6 Del Skrevet 1. september 2013 Takk for ditt svar. Veldig trist å høre om hva dere måtte gjennom 1.gangen. Grunnen til at jeg ble så bekymret er at jeg har også en historie bak, jeg hadde dødsfødsel for 4 år siden uten årsak, men fikk helt friskt barn neste gang. Dette sv.skapet er uten komplikasjoner akkurat som de 2 andre. Men det er 1.gang jeg opplevde så høy hjertelyd hos fosteret. De oppdaget ikke noe feil i det hele tatt, men jeg skal ha ctg målingene 1 gang i uken samt UL ganske regelmessig fremover. Hvordan oppdaget de at det var morkakesvikt? Jeg har jo hatt extra oppfølging med UL denne gangen også, men alt var helt perfekt hele veien.Anonymous poster hash: a744c...c26 Trist å høre om det dere har opplevd også. Helt naturlig at man da blir helt satt ut av alt som er unormalt, og/eller kan signalisere i feil retning. Jeg er der selv - selv om det nå har gått bra to ganger, og etter alt legene sier, ser ut til å skulle gjøre det denne gangen også. Godt å høre du får tett oppfølging fremover. At årsaken til at vår førstefødte døde var morkakesvikt,fant de ut ved obduksjon av morkaken og gutten etter han døde. Har du fått blodgjennomstrømnings UL (måling av blodgjennomstrømning til/fra morkake samt navlestreng)? Med nr 2+3 fikk jeg det i uke 23, da de sier de fleste typer morkakesvikt kan oppdages da. Med denne jeg bærer på nå, har jeg fått dett jevnt gjennom hele svangerskapet (da det tidlig ble oppdaget dårlig blodgjennomstrømning i ene venen til morkaken. Men dette har rettet seg nå, trolig pga jeg går på blodfortynnende). Om du ikke alt har fått det, kan det kanskje være beroligende for deg å få en slik UL? Som regel må akkurat dette utføres av spesialist på fostermedisin, da de fleste jordmødre/leger som jobber med UL generelt, ikke kan dette godt nok. Jeg tenker at kanskje knerten din var aktiv (og derfor hadde høy puls), men at du ikke kjente bevegelsene. Som sagt har jeg ofte på kontroll trodd at babyen har vært stille fordi jeg ikke kjenner noe selv - men fått det motbevist gjennom apparatene. Selv så langt som du har kommet nå. Men det kan være andre grunner også. Det alle spesialistene sier til meg, er at bevegelse er det sikreste tegnet på at barnet har det bra. At de som ikke har det bra, har ikke normale sparkemønster, de orker rett og slett ikke. Håper du klarer å finne litt ro/trygghet i det. At h*n i allefall nå fremstår som at har det bra. Men forstår godt, spesielt med våre forhistorier, at man ikke bare klarer å blåse en slik bekymring bort.. Redd for at det skal ligge noe latent som kan bli akutt.. plutselig.. Har du rolige perioder, og blir bekymret, ha lav terskel for å be om ekstra kontroll. Klem. Takk igjen for et utfyllende svar. Første gangen når vi mistet så alt fint ut også, var på regelmessige kontroller, flere UL, hjertet slo fint. Men, jeg klaget flere ganger på mindre liv, det var perioder med dårlig liv og perioder med bra liv. Alle prøvene var fine, bl.annet morkaka. Det ble aldri funnet noen feil. I 2.sv.skap fikk jeg tett oppfølging med regelmessige ctg registreringer og UL hver 4.uke som også innebærte blodgjennomstrømning i navlestrengen og morkaken samt målingene på fosteret. Jeg har samme oppfølging denne gangen, kanskje ikke så tett som sist, men vil nok få det nå. De sjekker alltid blodgjennomstrømning i navlestrengen, alt ser fint ut akkurat som sist. Prøver å ikke fokusere så mye på bevegelsene da det finnes roligere og mer aktive perioder hos fosteret. Mennå har jeg funnet frem vår babysound doppler med hjertefrekvens som vi kjøpte sist slik at jeg kan følge med:) må si det er en god investering, hjertelyd er ganske lav igjen slik den har vært på alle kontroller bortsett fra den siste, den forblir mysterie. Takk for støtten og forståelsen:) Anonymous poster hash: a744c...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145651199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveInMyTummy Skrevet 2. september 2013 #7 Del Skrevet 2. september 2013 Mitt første barn hadde puls som lå mellom 180-200 på en jordmorkontroll ca 1 mnd før fødsel- Jeg ble sendt til sykehuset for sjekk, men barnet roet seg og de fant ikke noe feil. Eneste som kunne være forklaringen var at jeg hadde 38 i feber og dermed kunne barnet bli stresset. Jeg følte meg helt frisk ellers. Ved senere kontroller så var pulsen mellom 140-150 og jeg fødte et friskt barn noen uker senere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076786-fant-h%C3%B8y-fosterlyd-p%C3%A5-180-p%C3%A5-baby-i-rolig-tilstand-p%C3%A5-svkontroll-i-dag-flere-som-har-hatt-s%C3%A5-h%C3%B8y-fosterlyd/#findComment-145651640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå