Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Dette er vel egentlig en liten frustrasjons utblåsning fordi jeg synes mange foreldre i dag er ekstremt overbeskyttende og kontrollerende ovenfor barna sine. Dagens barn får jo ikke lov til noen ting lenger!!! Mitt eldste barn er 5 år. H*n er en kjempe grei unge, uten spesielle utfordringer. H*n får lov til å gå til venner i nabolaget alene, og leke ute i naboområdet sammen med de andre uten tilsyn. (Boligområdet vårt er veldig tett og har kun små veier som blir nesten som litt større fellesinnkjørsler). H*n har også vært alene hjemme noen ganger når vi har handlet noen småting i butikken som er 5 min unna. (Når en er på jobb og det kun er den andre foreldren hjemme som kan handle). Når vi kommer tilbake da, sitter barnet og leker med noe og blir ordentlig skuffet fordi vi er tilbake så fort.. H*n står ofte opp selv om morgenen og tar seg en banan eller lager seg frokostblanding hvis h*n vil. Dette er noe barnet synes er stor stas. Av andre ting kan jeg nevne at barnet får lov til å: - spikke med skarp kniv - Klatre i høye trær -Hamre, spikre og sage Og jeg tenker h*n kan gå selv til skolen når h*n starter der neste år. Vi er veldig aktive med barna våre, og jeg har ofte 5 åringen hjemme fra bhg hvis jeg har fri i turnusen min for å ta en ekstra kose dag. Vi bruker mye tid på hytteturer, skogsturer og andre hyggelige familie ting. Jeg synes faktisk ikke dette er feil. H*n har mye frihet og både vokser og får selvtillit av erfaringene h*n gjør. H*n er en trygg og lykkelig unge. Så da var det sagt, deilig å lufte litt Så nå sitter jeg å venter på alle meldingene om hvor elendig mor jeg er og at jeg er så uansvarlig at jeg bør meldes til barnevernet. Anonymous poster hash: 81fae...9f8
Musemorbr / Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Så lenge spikking og saging ikke er det han bedriver mens dere er på butikken antar jeg det går bra med han.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Dette er vel egentlig en liten frustrasjons utblåsning fordi jeg synes mange foreldre i dag er ekstremt overbeskyttende og kontrollerende ovenfor barna sine. Dagens barn får jo ikke lov til noen ting lenger!!! Mitt eldste barn er 5 år. H*n er en kjempe grei unge, uten spesielle utfordringer. H*n får lov til å gå til venner i nabolaget alene, og leke ute i naboområdet sammen med de andre uten tilsyn. (Boligområdet vårt er veldig tett og har kun små veier som blir nesten som litt større fellesinnkjørsler). H*n har også vært alene hjemme noen ganger når vi har handlet noen småting i butikken som er 5 min unna. (Når en er på jobb og det kun er den andre foreldren hjemme som kan handle). Når vi kommer tilbake da, sitter barnet og leker med noe og blir ordentlig skuffet fordi vi er tilbake så fort.. H*n står ofte opp selv om morgenen og tar seg en banan eller lager seg frokostblanding hvis h*n vil. Dette er noe barnet synes er stor stas. Av andre ting kan jeg nevne at barnet får lov til å: - spikke med skarp kniv - Klatre i høye trær -Hamre, spikre og sage Og jeg tenker h*n kan gå selv til skolen når h*n starter der neste år. Vi er veldig aktive med barna våre, og jeg har ofte 5 åringen hjemme fra bhg hvis jeg har fri i turnusen min for å ta en ekstra kose dag. Vi bruker mye tid på hytteturer, skogsturer og andre hyggelige familie ting. Jeg synes faktisk ikke dette er feil. H*n har mye frihet og både vokser og får selvtillit av erfaringene h*n gjør. H*n er en trygg og lykkelig unge. Så da var det sagt, deilig å lufte litt Så nå sitter jeg å venter på alle meldingene om hvor elendig mor jeg er og at jeg er så uansvarlig at jeg bør meldes til barnevernet. Anonymous poster hash: 81fae...9f8 Nå er ikke babyen min i magen enda, men jeg håper egentlig at jeg klarer å gi barnet mitt endel av den samme friheten som du gir ditt barn. Var mye sånt når jeg var liten, vi bodde i en gate hvor de fleste mammaene var hjemme. vi ungene gikk fritt ute i gaten ( som så skjermet fra større veier), vi lekte og klatret i trærne. syntes ikke vi har tatt noe skade av dette! Reagerer mer på å bo i et byggefelt hvor jeg vet det er mange barn, men som aldri ses eller høres fordi de kun får være ute om foreldrene er med.. Ble litt rotete dette:P poenget er vertfall at håper jeg klarer å være så avslappet som deg å at jeg ikke blir en overbeskyttende hønemor som hindrer barnet i å oppdageverden fordi alt er sååå "farlig". tommel opp til deg Anonymous poster hash: 9aca1...0b5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Så bra for dere å ha det sånt, at han kan gå ut alene. Skulle ønske vi kunne det også. Vi hadde det slik inntil for 3 - 4 år siden, men pga. mye utskifting i hus lengre inne i veien og andre ting, har vi ikke det lenger. Men for eksempel vi kan ikke slippe guttungen ut alene. Alt for mange som råkjører i gata utenfor - selv med fartshumper og at de VET at der er barn og selv har barn. Og pga. garasjen vår, så er det ikke oversiktlig å gå ut i veien for et barn I tillegg bor vi nå, ikke da vi flyttet hit, i et belastet område ang rus og sosialboliger i nærliggende omkrets. Det har vært småting rundt omkring, men aldri alvorlig. Men likevel nok til at han ikke får gå ut alene. Anonymous poster hash: fddc8...b28
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Husk nå da HI at ikke alle bor sånn som deg. Noen bor faktisk i strøk der det er mye trafikk/store veier å krysse, sånn at det er ikke lett å slippe en 5 åring alene i slike forholde. Samt at barn er forskjellige. Noen barn er veldig påpasselige og passer seg selv ,mens andre er mer "airheads" og suller og ikke ser seg for. Mine barn har også samme frihet som deg,men 6 åringen min får ikke gå på skolen alene fordi han må krysse en stor vei og det tar 20 min å gå, og det synes jeg faktisk han er for liten til enda. Kanskje til våren,men da sammen med noen. Min sønn vil ikke være alene hjemme om jeg må hente søskenen hans på barnehagen, og sånn er han og det skal han få lov til å være. Han er heller ikke trygg nok til å gå til kompiser alene, vil helst ha med oss (vi er ny i området) og sånn skal han få være. Men å klatre i trær får de lov til, jo høyere jo bedre. megabra for motorikken! Anonymous poster hash: 272f3...346
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 hahaha Nei, h*n får selvfølgelig ikke lov å bruke kniver og sag og sånn når vi er på butikken Reglen som gjelder da, er at h*n må være inne. Faktisk litt overrasket over støtten hittil... Takk Og til deg "uten babyen i magen enda" - jeg hadde det som deg da jeg var barn å, og det var kjempe flott! Synes også synd på de barna som aldri får lov å prøve noe alene og som må ha mor og far på slep hele tiden... Anonymous poster hash: 81fae...9f8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Til dere som sier dere bor i områder hvor det ikke er mulig: Helt enig! Ville aldri latt min gjøre det heller hvis vi bodde sånn som dere. Men det er faktisk mange som bor slik som meg som allikevel passer på for hvert skritt de går.... :/ Og jeg er helt enig i at man må ta det etter barnets ønsker og behov. Min får lov til disse tingene fordi det er noe h*n ønsker selv. Ville aldri gjort det hvis h*n følte seg utrygg på det eller sånn. Anonymous poster hash: 81fae...9f8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 VI bor i et rolig strøk og jeg ble i løpet av vårparten stoppet av intet mindre enn tre bekymrede foreldre som sa de hadde observert sønnen min på snart 7 år alene langs veien på vei til skolen. Gud forby! Måtte le litt da og sa at han selvsagt fikk lov å gå alene de ti minuttene det tar han å gå. Det klarer han helt fint Klarer også å handle noe på butikken for mamma om han blir bedt, sykler til kompiser og er alene hjemme mens jeg er på nærbutikken. Kan ikke helt skjønne at det er et problem med mindre man gjør det til et. Anonymous poster hash: 42715...bc0
Tresøtesmå141517 Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 Er helt enig at mange barn blir overbeskytta i dag, jeg bare håper at jeg ikke kommer til å være slik selv. Jeg fikk være veldig selvstendig som barn selv, og tror at det er MYE god lærdom i det. Jeg spikka med kniv, klatra de høyeste trær og sprang rundt omkring i gatene. Nå har vi bosatt oss i et området hvor det er mulig å være ute å leke alene, på tross av at vi bor i en storby
Anonym bruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 hahaha Nei, h*n får selvfølgelig ikke lov å bruke kniver og sag og sånn når vi er på butikken Reglen som gjelder da, er at h*n må være inne. Faktisk litt overrasket over støtten hittil... Takk Og til deg "uten babyen i magen enda" - jeg hadde det som deg da jeg var barn å, og det var kjempe flott! Synes også synd på de barna som aldri får lov å prøve noe alene og som må ha mor og far på slep hele tiden... Anonymous poster hash: 81fae...9f8 Oi, skreiv feil, ble en krysning av " ikke kommet ut av magen" og "fortsatt i magen enda". ( for den ligger å koser seg inni der) Men helt enig selv om jeg ser at alle ikke er like heldige å bor i like trygge/barnevennlige områder som det jeg vokste opp i. Anonymous poster hash: 9aca1...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå