Gå til innhold

Juli/augustmammane 2013

3smaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet om flere som har gitt litt fenikkelavkok til babyene før hvert måltid. Min erfaring er at dagene varierer. Med min første roet det seg rundt 3 mnd, men verden ble mye bedre da vi startet med grøt da han var 4 mnd. Drt hår over, men føles lenge til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd fennikelte og unngått diverse. Lille hadde kiss, det er nå over med manuellterapi, men luft i magen hjalp ikke teen iallfall:P har fortsatt knip innimellom... Men sånn er det vel bare:) blir bedre! Skader vel ikke å prøve?!? Men funket ikke her:P har selv drukket ammete uten hell og synes d smaker fælt :P... Lykke til.. Her nærmer vi oss 3mnd med stormskritt og vi ser frem til grøt ved 4mnd-matglad unge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom funket godt på magevondten her. Har sluttet å bruke det nå, mini er syv uker. Ellers hjelp det godt å skikkelig pumpe ut litt luft, og hjelpe til med et termometer ved de verste anledninger. Da kom det mengder av luft ut. 

Her har brødrene omgangssyke, så har hatt syke unger hjemme hele uka. Minsten har vært forkjøla siden uke to, og stadig mer de siste dagene, så litt slitsomt med tett nese. Men utrolig nok så sover han bra. Vi har kommet godt i gang med å bruke flaske, så jeg får dratt på trening tre kvelder i uken, mens pappaen mater og legger. Luksus å komme hjem til stille og rolig hus, ferdigtrent og med endorfin-rus :D

Merker også at det er mindre bleieskift på natten. Mindre gulping. Og han blir bare mer og mer tålmodig i forhold til å ligge litt på gulvet alene. I vippestolen kan han sitte ganske lenge å se på at mammaen støvsuger, vasker og rydder. 

Og sånn går no dagan.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kvelder i uka faktisk, flinka og heldiggris :-). Her går det i pilates ukentlig, og håper på 2 gng i uka etter jul. Ellers blir det trilleturer, men litt krisling i halsen så blir ikke hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt over 2 mnd. Står opp ca 07 litt mat så trøtt igjen sover fra ca 08-09. Så har lang lur i vogna fra ca 11-14/15( liten matpause) kommer litt Ann på hva man gjør men er litt våken og sover jevnt og trutt . Tar kveld kl 20 å ammes vel en 2 ganger på natten.. ( foruten når d er økedager)... :P... De fleste dager er slik, men som sagt kommer litt Ann på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte bra med soving både på natt og dag, men nå i det siste har natten blitt verre. Synes puppen henger ute store deler av natten:-(. Har forøvrig en god følelse at i natt skal vi ha en god natt, men det sier jeg til meg selv hver kveld... Barnet er snart 3 mnd. Sover godt om dagen, men har og våken perioder så er nok ikke det som påvirker natta... Får vel sove når de blir store og flytter ut;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er d amming hver 2/3 time eller oftere HELE døgnet :) er endel våken på dagtid, og sovner som regel fint mellom ammingene om natten! :) 1 mnd nå :) blir nok bedre snart!!!!!!! :)

Anonymous poster hash: 0c409...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske regelmessige dager, og en typisk dag ser slik ut. : 

08.00 Står opp

09.00 Frokostpupp

10-12 Sover

12.00 Lunsjpupp

13.30-15.30 Sover

15.30 Middagspupp

17.30-18.00 Sover

18.00 Kveldspupp

20.00 God-nattpupp supplert av og til med ei flaske med mm eller mme. 

20.00-02.00 Sover

02.00 Nattpupp

02.30-06.00 Sover

06.00 Tidligmorgenpupp

06.30-08.00 Sover videre på mammas bryst i senga

Så er det selvfølgelig variasjoner innenfor dette. I dag sov vi for eksempel til ni, og da blir jo det meste forskjøvet litt, og enten prøver vi på to lange lurer eller en lang og to korte. Og i natt har vi vært ekstra tettet i nesen og våknet en ekstra gang, og da fikk han pupp for å sovne igjen, selv om det sikkert ikke var nødvendig.

På natten sover han godt og sovner av seg selv og trenger bare en smokk av og til. På dagen så våkner han ofte til etter en halv time. Men jeg har han i vogn. Og enten triller vi tur ute, eller så vugger jeg han videre i sovn inne, evt setter på støvsugeren:) Jukser litt med andre ord.  

Han kan fint være våken i to timer pluss, men jeg prøver å legge ham igjen før det er gått to timer. Ser om han begynner å gjespe og virker klar for soving. Venter jeg for lenge blir han overtrøtt og da er det vanskeligere å få han til å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kvelder i uka faktisk, flinka og heldiggris :-). Her går det i pilates ukentlig, og håper på 2 gng i uka etter jul. Ellers blir det trilleturer, men litt krisling i halsen så blir ikke hver dag

Hadde det vært opp til meg hadde jeg trent hver dag! Elsker å trene, både selve akten og følelsen etterpå:) Men vi får da en gradvis opptrapping og det var jo dette med tid og ork i en hektisk nyfødtperiode. Men vi går som regel tur de dagene det ikke blir trening. 

De gangene jeg har vært på trening har jeg ofte gått hjemmefra ganske sur og stressa, med to hypre storebrødre som krangler og en bitteliten som har hengt på meg hele dagen. Og når jeg kommer hjem så er jeg smørblid og klar for ALT!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.00 Står opp

09.00 Frokostpupp

10-12 Sover

12.00 Lunsjpupp

13.30-15.30 Sover

15.30 Middagspupp

17.30-18.00 Sover

18.00 Kveldspupp

20.00-02.00 Sover

02.00 Nattpupp

02.30-06.00 Sover

06.00 Tidligmorgenpupp

Så er det selvfølgelig variasjoner innenfor dette. I dag sov vi for eksempel til ni, og da blir jo det meste forskjøvet litt, og enten prøver vi på to lange lurer eller en lang og to korte. Og i natt har vi vært ekstra tettet i nesen og våknet en ekstra gang, og da fikk han pupp for å sovne igjen, selv om det sikkert ikke var nødvendig.

På natten sover han godt og sovner av seg selv og trenger bare en smokk av og til. På dagen så våkner han ofte til etter en halv time. Men jeg har han i vogn. Og enten triller vi tur ute, eller så vugger jeg han videre i sovn inne, evt setter på støvsugeren:) Jukser litt med andre ord.  

Han kan fint være våken i to timer pluss, men jeg prøver å legge ham igjen før det er gått to timer. Ser om han begynner å gjespe og virker klar for soving. Venter jeg for lenge blir han overtrøtt og da er det vanskeligere å få han til å sove.

Hvor gammel er han? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.00 Står opp

09.00 Frokostpupp

10-12 Sover

12.00 Lunsjpupp

13.30-15.30 Sover

15.30 Middagspupp

17.30-18.00 Sover

18.00 Kveldspupp

20.00-02.00 Sover

02.00 Nattpupp

02.30-06.00 Sover

06.00 Tidligmorgenpupp

Hvor gammel er han? :)

Du mener det er relevant?  :D

My bad. Han er (måtte faktisk tenke litt nå) syv uker! Og vi har hatt samme rytme i flere uke nå faktisk, i hvert fall siden uke tre. Bare det at da la han seg sånn ca en time senere på kvelden og jeg brukte lenger tid på å få han til å sovne da (dvs. inn og ut med smokk uendelig mange ganger og litt mer knirk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imponerende rutiner LilleElla!

Her har poden endelig tatt smokk! Første av tre barn som gjør det. Så denne uken har vi øvd på å sove i vognbagen om dagen og vugga om natta :) (etter å ha blitt bysset og sovet oppå oss i fire uker...). Natten går ganske greit, når han endelig har sovnet.

Men i vognen sover han foreløpig bare 30-minutters dupper. Hjelper ikke å trille/rugge/smokke eller noe for å forlenge de. Så han blir ganske fort trøtt igjen og mer og mer overtrøtt utover dagen. Må som regel sove igjen etter en time (men prøver å drøye det noen ganger for det blir så mange dupper, igår sov han seks ganger). Så er ikke i mye humør til å ligge under verken babygym e.l om dagen. Men nå har han bare sovet i vogna i fem dager så regner med at det går seg litt til når han blir mer vant :)

Jeg er bare glad for at jeg endelig får armene fri når han sover (endelig kaffepauser :)) og at jeg kommer meg ut på tur (om dog bare halvtimesturer)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger mini rundt 18-19 og da sover han til ca 6 med 2-3 matinger mellom. De siste dagene har det vært ca 23 og 03, og håper det varer. På dagtid er det helt uforutsigbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har poden endelig tatt smokk! Første av tre barn som gjør det. Så denne uken har vi øvd på å sove i vognbagen om dagen og vugga om natta :) (etter å ha blitt bysset og sovet oppå oss i fire uker...). Natten går ganske greit, når han endelig har sovnet.

Men i vognen sover han foreløpig bare 30-minutters dupper. Hjelper ikke å trille/rugge/smokke eller noe for å forlenge de. Så han blir ganske fort trøtt igjen og mer og mer overtrøtt utover dagen. Må som regel sove igjen etter en time (men prøver å drøye det noen ganger for det blir så mange dupper, igår sov han seks ganger). Så er ikke i mye humør til å ligge under verken babygym e.l om dagen. Men nå har han bare sovet i vogna i fem dager så regner med at det går seg litt til når han blir mer vant :)

Jeg er bare glad for at jeg endelig får armene fri når han sover (endelig kaffepauser :)) og at jeg kommer meg ut på tur (om dog bare halvtimesturer)  :D

Min mellomste tok ikke smokk. Men. Så var han til tross for det den enkleste babyen jeg har hatt. Han hadde rett og slett ikke behovet. Bakdelen var jo at det var vanskelig å få han til å sovne igjen på natten om han først våknet, på annen måte enn å gi pupp. Så sånn sett er jo smokken veldig kjekk å ha. Prøver å bruke den mest i forbindelse med soving. Er ikke så glad i hverken babyer eller småbarn som går med smokk i munnen hele tiden :mellow:

Eldstemann sov utelukkende halvtimesdupper leeeeenge. Til han begynte i barnehagen sånn ca. Seks ganger om dagen ganske lenge. Veldig slitsomt, mest for meg. Fikk jo ikke engang tid til å spise opp frokosten min før han våknet igjen. Men på trilleturer kunne han imidlertid sov leeenge. Får håpe det går seg til! Når man er på vakt 24 timer i døgnet, så fortjener vi faktisk en og annen pause i løpet av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellomste tok ikke smokk. Men. Så var han til tross for det den enkleste babyen jeg har hatt. Han hadde rett og slett ikke behovet. Bakdelen var jo at det var vanskelig å få han til å sovne igjen på natten om han først våknet, på annen måte enn å gi pupp. Så sånn sett er jo smokken veldig kjekk å ha. Prøver å bruke den mest i forbindelse med soving. Er ikke så glad i hverken babyer eller småbarn som går med smokk i munnen hele tiden :mellow:

Eldstemann sov utelukkende halvtimesdupper leeeeenge. Til han begynte i barnehagen sånn ca. Seks ganger om dagen ganske lenge. Veldig slitsomt, mest for meg. Fikk jo ikke engang tid til å spise opp frokosten min før han våknet igjen. Men på trilleturer kunne han imidlertid sov leeenge. Får håpe det går seg til! Når man er på vakt 24 timer i døgnet, så fortjener vi faktisk en og annen pause i løpet av dagen!

Har savnet smokk på mine to første frem til ca seks mnd pga trøblete soving, men etter det har jeg bare vært glad til. Men siden vi har hatt problemer med sovingen denne gangen og er jeg veldig glad for at han tar den! Men jeg tenker som deg at smokken er til soving (og kanskje en lettelse på lange bilturer).

Begge mine to har vært 30-45 minutters duppere så er kjent med fenomenet. Men de sov ihvertfall når jeg trillet. Men som sagt vognsoving er noe nytt her i huset om dagen så får satse på at det går seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med juli/august-mammene og babyene?

Her runder vi straks to måneder, det går stadig fremover :) Har jo hatt en trøblete start med sovingen, men har det heldigvis mye bedre nå. Nå må vi bare komme over 30-minutters kneika på dagtid, men har troen på at det går seg til, er jo fortsatt så liten.

Ellers er nettene ganske bra, har begynt å legge seg halv-ni - ni. Noen ganger på vi sitte og dytte smokken i en time, andre ganger holder det med en gang. Har ikke helt funnet rytmen, men når han først har sovnet sover han gode strekk. Fra ca 5-6 om morgenen blir han litt mer urolig og får komme opp i senga til meg :)

Han smiler masse, men pga de korte duppene blir han også fort trøtt og grinete. Men da hjelper det å gå litt rundt i huset og titte på ting. Babygymmen er forløpig sånn halvgøy, men han liker å sitte i babysetet på tripp-trappen og følge med på at jeg gjør ting på kjøkkenet, så der er det ganske strøkent ;)

Vi er enda ikke så mye ute på ting utenom barseltreff. Blir nok mer aktiviteter fra sånn tre måneders alder :)

Og inspirert av LilleElla har jeg nå fått en (ikke tre ;) ) fast kveld hvor pappen legger med flaske og jeg drar på spinning! Føles godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så bra atte:)

Åtte uker. Ikke så mye nytt egentlig. Legger seg fortsatt klokka åtte, og har 12timersnetter, med to matinger. Som regel. Er grusomt å våkne i totiden, men men. Det går jo over. Hadde vært gull om han bare avvendte seg selv snart og fant ut at han skulle være sånn superbaby. In my dreams. 

Liker godt å sitte i vippestol og se på at mamma gjør husarbeid. Mer og mer glad i å ligge alene på gulvet. Kan ligge en stund på magen faktisk. Løfter hodet, men ligger også å bare slapper av. Putter hånden i munnen og suger og smaker på den. Gjort det en ukes tid nå. Morsomt å se at han har litt kontroll på hånda. Prater ivrig i vei med mamma på dagen og er veldig glad når pappa og brødre kommer hjem. Herlig å høre stemmen. Har fått et par veldig store smil som nesten går over i latter, men ikke den trillende, deilige latteren enda. Den kommer vel om noen uker. Gleder meg. 

Det er gull å komme seg ut litt Høna. Og trening gir jo så masse energi! Til tross for trening tre ganger i uken de siste par ukene, samt daglige trilleturer, så står vekta bom stille. Har ikke gått ned et gram den siste måneden. Veide meg i dag og ble litt overrasket. For minker i omfang og kommer plutselig inn i ei bukse som jeg ikke hadde sjans til å få igjen for bare et par uker siden. Vekta spiller forsåvidt liten rolle, men syns bare det var overraskende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia her! Har gått turer som bare siste uken (god og svett når jeg kommer hjem) og altså kommet meg ut på en spinningtime, spiser sunt men null kilo av.... Kanskje jeg skulle målt noen omkretser så jeg ser om det går ned der...

Her har vi også hatt noen kjempesmil som er hakket før latter. Gleder meg til første lattersalve, den er bare herlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh visste ikke at det var en augustmamma tråd :) har vært så koselig å følge gravide trådene.

Gutten min har nå blitt 7 uker og gått fra 4440 g. - 6255 g :) til tross for myyyyye vondt med amming som fortsatt ikke har gitt seg. Flere som sliter med amming? Evt gir mme?

Ga meg etter 6 uker med første og eg vet ikke kor lenge eg orker denne gang..

Mannen reiste og ut sin første tur på jobb i Nordsjøen på onsdag! Så her sitter en sliten tobarbsmamma som ikke skjønner kordan alenemødre klarer seg! All respekt til de! Går vel bedre etterhvert! Men føler det er verdt det når han har en mnd fri :)

Her er lillegutt mye våken på dagen. Sovner til natten i 21 tida og sover som oftest da i 5-7 timer.. I natt sovnet han ikke før 23 og sov helt til 06! Utrolig deilig! Hvertfall når nattamming er det verste som er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov mini fra 20 til 06, uten å våkne! Fikk mat og sov videre til 08. Gurimalla så deilig. Aner jo ikke om det varer, eller om det er en engangsgreie. Men det hadde jammen vært noe...

Vi sliter ikke med ammingen, men han får en flaske mme på kvelden før han skal legge seg. Funker greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI for en deilig natt! Håper det varer for dere.

Jeg gir mest flaske denne gangen. Har strevd med vektoppgang på mine første to, sånne denne gangen orket jeg ikke all bekymringen. Så nå får han mest flaske og litt pupp i ny og ne, passer meg utmerket :)

Synes du er tøff som har mann som reiser vekk to uker av gangen, hadde aldri jeg klart (med verken to eller tre)! Imponerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleElla, on 05 Oct 2013 - 11:06, said:

I natt sov mini fra 20 til 06, uten å våkne! Fikk mat og sov videre til 08. Gurimalla så deilig. Aner jo ikke om det varer, eller om det er en engangsgreie. Men det hadde jammen vært noe...

Vi sliter ikke med ammingen, men han får en flaske mme på kvelden før han skal legge seg. Funker greit.

Jeg er bare så misunnelig, hehe. Gleder meg skikkelig til den tid! Her er det 2-3 matinger på den tida, oh han er jo flaskebaby. Heldigvis plages storebror litt mindre med jekslene nå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper mme slik at han sover litt lengre om natten? Hvor gammel er han? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...