Gå til innhold

Juli/augustmammane 2013

3smaa

Anbefalte innlegg

Småen er seks uker nå, og er en veldig rolig gutt som sover mye. 2-3 måltider per natt, men sovner fint igjen hver gang. Sover i egen seng, bortsett fra på morgenkvisten hvis han sliter med luftsmerter.

På dagen sovner han enten under amming eller ved at jeg holder ham (trenger ikke byssing, men å kunne legge hodet på brystet mitt). Prøver å legge ham ned i vuggen når han er sovnet, men det er ikke alltid jeg lykkes uten at han våkner, så foreløpig blir det en del soving på brystet mitt. Veldig koselig, men etter hvert skal jeg prøve å få ham til å sovne i vogn på dagtid. Har også så vidt begynt med smokk.

Vi har også en Babybjørn vippestol, men han er ikke så glad i å sitte i denne foreløpig. Babygym er mer populært.

Vi har fått store smil i et par uker allerede - bare så herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her samsoves det ufrivillig dessverre... Det går litt nedover på sovingen her om dagen, men har troa på at det tar seg opp igjen. Han ble plutselig lei trilleturer og nå ligger han ofte og hyler i vognen før han sovner, noe jeg ikke synes er noe gøy. Han roer seg kun ved byssing om dagen, men det får så være og så får vi se om det går over av seg selv eller om vi må ta noen tak når han blir litt større. 

Foreløpig er han ikke interessert i smokken, men vi øver og øver.

Hvordan sovner deres barn, både dag og natt? Blir de lagt våkne, eller bysses/ammes/trilles/rugges det i søvn?

Varierer litt hvordan han sovner. Første luren på dagen kan han ofte legges våken i vogna, og sovne av seg selv. Andre luren går vi som regel tur, så da triller vi jo. Og så skal han som regel sove en gang til i løpet av dagen, og da er det eneste som gjelder kjøkkenvifta :o

Når han sovner for kvelden, i stua i vognbagen, så legges han som regel våken men veeeeeldig trøtt etter lang amming. Han bruker smokk, og den mister han hver gang han holder på å sovne, hyl og skrik og inn igjen med smokken, en million ganger. Til han omsider sovner. På natten er han vel stort sett ikke veldig våken, men ammes videre i søvn. 

Tenker at dette går seg til etter hvert. Mine to andre har også vært sånn, og de har ikke vært så veldig gamle når de i større grad har greid å roe seg selv. Men vi øver oss samtidig som jeg prøver å gi det han har behov for av nærhet og stimuli :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lillejenta fire uker i dag. Nettene sover hun fint så lenge hun ligger inntil meg (og puppen). Hun er generelt veldig nærhetssøkende og skriker mye hvis hun ikke blir båret/holdt. Ikke så greit når man har tre andre å ta seg av! Men hun tar smokk greit nå, og liker seg i vognen, så vi overlever. Hun har også hatt problemer med nakken, og blitt behandlet av kiropraktor. 

Har igjen hatt mye glede av bæresjalet, som jeg begynte å bruke allerede på sykehuset. Ellers har vi også gått til innkjøp av Stokke Newborn! Et fint supplement til vippestolen, og man kan sitte og "dytte smokk" ved middagsbordet. Den blir også veldig fin å ha når vi skal begynne med grøt. 

Er det ikke alle som samsover her? Kunne tenke meg å la være, synes det er litt skummelt av og til, pluss at jeg blir stiv i ryggen! Men det er den beste måten for å få seg litt søvn for tiden... Får prøve å legge henne i sengen hennes etter hvert. 

Samsov hele tiden første par ukene. Nå samsover vi siste soveøkta på natten/morgenen, mens han sover i vognbagen sin resten. Jeg får ikke til å samsove liggende. Føler mini blir kvalt av pupp, jeg ligger ekstremt vondt og om jeg sniker meg bort våkner han bare. Så om vi skal samsove så må jeg sitteligge med mye puter i ryggen og ha ham på brystet. Da sovner både jeg og han veldig fort, men det er litt ubehagelig i lengden. Men jeg har lagt ham mange ganger i egen seng og måtte ta ham opp igjen fordi det ikke går. Men så går det oftere og oftere :D Samsoving er jo ypperlig om det fungerer, men jeg vil helst slippe. Magesover som jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lillegutt, som sov 5-6 timer sammenhengende de første 3 ukene, startet å våkne hver andre time på natten. På dagtid sov han mindre og mindre, og var vanskelig å få til å sovne. Ville bare ligge med puppen, og fikk aldri nok. Var på helsestasjonen og veide på fredag, og det viser seg at han nesten ikke har lagt på seg siste uken :-( Han har bare bevegd seg sidelengs på kurven, og ikke oppover. Så nå må vi gi litt tillegg etter ammingen. Stakkar tolmodige gutten min sluker flaskene sine, og i dag har han sovet utrolig godt på dagtid. I natt sov han fra 21 til 04 sammenhengende, så det er tydelig at han ikke har hatt det helt godt siste uken.

Nå håper jeg bare at god nattesøvn, og gode pauser på dagtid, i tillegg til litt pumping vil hjelpe på melkeproduksjonen min. Men tydelig at jeg ikke har hatt nok melk :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ting lettet veldig etter mini bikket 6 uker (7 uker nå). Han sovner lettere av seg selv og i lengre perioder av gangen. Døgnet er fremdeles helt på bærtur da.

Ellers er jeg bare lettet over å ikke være gravid og faktisk orke å finne på litt med storebror, selv om pappaen fremdeles tar brorparten der. Kjenner jeg gruer meg til gubben skal på 2 HV-øvelser i løpet av høsten, og den første er allerede i slutten av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har Lillesnupp rukket å bli 16 dager gammel :) 

Vi hadde litt startvansker med brystbetennelse og litt treg vektoppgang, men dette har løst seg nå. Veide henne i går og hun har gått opp nesten 500g på fem dager!

Foreløpig sover hun mye, helst på Mamma eller Pappa.

I dag har hun funnet ut at bæresjal er verdens beste oppfinnelse, det tok ca tre sekunder fra hun var installert til hun hadde sovnet, så jeg ser for meg endel turer med sjal fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering herfra. Vips var vi fem uker og vel så det.

Lillemann skjønner jo at natt er natt og har i det siste tatt kvelden rundt ni, og våknet til rundt åtte. Med amming klokka to og seks. Stort sett sover han da i egen seng, bortsett fra siste økta.

Dagsovingen er imidlertid mer tullete. Virker som om han sover veldig lett og våkner til hele tiden. Som om han egentlig aldri sovner ordentlig. Han bruker smokk, og med en gang den faller ut, så reagerer han, selv om han virker å ha sovnet. Så har flere ganger tydd til støvsugeren. Da har han sovet i et par timer, og jeg har fått en pust i bakken. På trilletur sover han kjempegodt.

Vi har også prøvd pumpet melk på flaske. Så i dag er planen å ta de to storebrødrene med til byen for å handle inn litt utstyr til vinteren og kose oss på kafe. Så skal pappa få trille tur og eventuelt gi mat på flaske om det blir behov.

Veldig veldig veldig deilig å ikke være gravid. Hadde nesten glemt hvordan det var å ikke være kvalm og ekstremt trøtt til enhver tid. Man blir jo vant til det. Har hatt min første joggetur også faktisk og skal begynne å trene ordentlig om en uke. Gleder meg som et lite barn. Utrolig godt for hodet å komme seg ut på egenhånd, samt endorfinene gjør sitt for humøret mitt. Og energien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det høres ut som dere har fått nettene på stelle da LilleElla :) Så deilig.

Her er det fullstendig kaos om dagen. Lillegutt ble plutselig vognhater og for å utelukke at det var noe som plaget han dro jeg med han til manuellterapaut. Og jammen meg fant han ikke låsninger i nakke, rygg og bekken... Har bare hatt en behandling og skal tilbake om fire uker (og får oppfølging av fysio på hs), men imellomtiden tør jeg ikke å "presse" han til vognsoving i tilfelle noe feiler han. Så her går det i bæring og byssing hver gang han skal sove, ganske slitsomt. Og ikke kommer jeg meg noe særlig ut heller, jeg som hadde gledet meg til lange trilleturer i høstværet.

Og det igjen går utover humøret som går utover 2 og (snart) 5-åringen... Mye dårlig samvittighet om dagen gitt.

Natta går sånn passe, sover fortsatt på/imellom oss. Så derfor er han fortsatt oppe til vi legger oss om kvelden. Gleder meg veldig til han begynner å kunne legge seg tidligere så jeg får litt alenetid på kvelden :) I tillegg har han blitt forkjølet :(

Trening har jeg faktisk ikke fått ofret en tanke enda, men tenker jeg tar fatt med en gang han begynner å ta tidlige kvelder. Forhåpentligvis ikke mange ukene igjen til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variable netter her. Jeg blir uansett helt utslitt av å være våken på nettene, det er bare graden av utslitt som varierer alt ettersom hvor ofte hun våkner for mat.

Hun er dessuten så utålmodig under ammingen på kveldstid at jeg har begynt med mme. Hun bare hyler uten å drikke når jeg prøver å amme. Risikerer jo at det går ut over melkeproduksjonen, men det ser ut som om jeg har nok på natta og dagen ellers, så enn så lenge tar jeg ikke det så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variable netter her. Jeg blir uansett helt utslitt av å være våken på nettene, det er bare graden av utslitt som varierer alt ettersom hvor ofte hun våkner for mat.

Hun er dessuten så utålmodig under ammingen på kveldstid at jeg har begynt med mme. Hun bare hyler uten å drikke når jeg prøver å amme. Risikerer jo at det går ut over melkeproduksjonen, men det ser ut som om jeg har nok på natta og dagen ellers, så enn så lenge tar jeg ikke det så tungt.

Husker vi ga eldstemann mme til legging. Han var litt større da, sånn ca to, tre måneder. Men han sov skikkelig dårlig på natten og det var med håp om bedre nattesøvn. Husker ikke helt hvordan det gikk, men ikke noen superløsning så vidt jeg kan huske:) Uansett. Det gikk jo fint det, men vi endte opp med å slutte å amme da han var fem måneder. Da var han ikke interessert lenger og foretrakk flaske og jeg orket ikke pumpe og styre. Var ikke spesielt lei meg for det. Her er det også en del styr på siste ammingen. Han blir nok litt irritert når det ikke kommer så mye melk. Så han slipper mye tak og vi er oppe og raper og prøver igjen. Men han legger jo på seg som en helt, så så lenge han faktisk tar flaske slik at jeg kan komme meg ut, så er jeg fornøyd:)

Høna: Nå har ikke jeg vært hos manuellterapaut før, men har erfaring med kiropraktor. Og de kjører alltid mange behandlinger etter hverandre i starten. For man må smi mens jernet er varmt. Når en låsning løses opp og muskelen også, så har muskelen en tendens til å trekke seg sammen igjen, som igjen medfører at leddene kan stivne til. Sa han noe om hvorfor dere ikke skal behandles igjen om en måned? Syns bare det hørtes så lenge til ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med verken eller. Men iflg man.ter så var det viktig at man lot kroppen få tid til å "venne" seg til det han hadde gjort og at repsonstiden var på 4-6 uker. All behandling før det kunne heller gjøre vondt verre...Men det var også viktig å få oppfølging av fysio i denne perioden for å få øvelser som støtter opp under det han har løst opp.

Sikkert ikke helt fagteknisk riktig sånn som jeg skriver det, men ihvertfall noe i den dur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal dere forresten gjøre det med permisjon og barnehagestart? (for de som skal i barnehagen da...). 

Jeg skal begynne å jobbe i midten av mars. Da tar pappaen over, og skal være hjemme i fem måneder. Han er lærer og har lang sommerferie, og tar derfor bare ut pappakvoten av permisjonen. 

Så da blir det barnehagestart i august 2014, når mini er akkurat ett år. Mine to andre har vært noen måneder eldre, så jeg føler det er litt tidlig. Men siden det bare er ett opptak i året er det i praksis da eller aldri. Skal vi utsette noen måneder må vi jo likevel søke plass fra august og betale fra da. Som igjen betyr at vi ikke får kontantstøtte. Forrige runde utsatte vi barnehagestart med ulønnet permisjon på far, som gikk greit med kontantstøtte og sparte barnehageutgifter. Denne gangen blir det helt umulig, om vi skal beholde bil og hjem!  :unsure:

Satser på at det går greit likevel og at han får plass i barnehagen til brødrene. Da blir det en kjent og trygg plass. Ellers ser jeg faktisk frem til å begynne å jobbe om seks måneder, i ny og spennende jobb. Jobber ellers litt under permisjonen, både som frilanser og i et styrelederverv, så har litt å gjøre når han sover i duret fra støvsugeren... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har full permisjon til jul, og etter det graderer vi uttaket frem til august. Regner med at det blir barnehagestart rett etter 1-årsdagen for vår del. Antar vi har 2-3 uker igjen av permisjonen da grunnet ferie. Storebror var 14 mnd og overklar da han begynte, så håper lillebror er samme typen. En annen gutt i bhg som var født midt i august hadde sin plass fra august 2012, men brukte den først fra januar 2013.

Innser at jeg egentlig forventer at lillebror får plass i samme bhg, skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har permisjon frem til mai. Da tar pappen over. Så tar vi ut ferie i sommer sammen så vi får forlenget permisjonen ut august. Slik får pappaen tatt en lang innkjøring i bhg og fulgt opp eldstemann som begyner på skolen.

Ikke helt happy med bhg start når han akkurat har rundt året, men sånn blir det dessverre denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lille gull blitt fire uker. Hun sover maks 1,5-2 timer i strekk hele kvelden/natten, og 2-3 timer på dagtid. Hyler også i vognen, men sovner fint i vuggen sin. Tips til mer søvn på nattestid? Vurderer pumpe ut på dagtid og gi litt ekstra via flaske på kvelden?

Anonymous poster hash: 0c409...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-vestlandet her:)

6 uker her også nå. Var på kontroll, og mini veier 5350 kg. Legger på seg godt med andre ord. Etter en helg hvor jeg har hatt en del forpliktelser og pappaen har gitt morsmelk og erstatning på flaske til totalt tre måltider, så ville ikke mini ha puppen til kvelds. Endte med at jeg blandet en flaske mme, og den gulpet han nedpå. Hmmm. Så blir spennende å se hva natten bringer. Går sannsynligvis greit. 

Det er vel lite å gjøre med døgnrytme før de nærmer seg tre måneder, pga hormonproduksjone (som styrer dette med natt/dag i stor grad). Og det er langt fra sikkert at mat har så mye å gjøre med det. Men du kan jo prøve.

Her soves det heldigvis absolutt lengst strekk på natten, men jeg tror bare det er flaks. Mini legger seg klokka åtte og sover da gjerne til ett eller to. Litt kortere resten av natta. Mens på dagen våkner han fort etter en halv time dersom han ikke blir trillet eller om jeg setter på støvsugeren. Da kan han sove lenge:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker for første gang hodet innom dib.. Kjekt å se igjen så mangr kjente nick fra 3. trimester!:-) Nesten så jeg innimellom savner den tiden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner ikke 3 trimester asså, men gleder meg til mer søvn :-). Min sover egentlig ganske godt på nattetid, men ekstremt lite på dagtid. Dessverre har vi en som våkner på natta med 2, 5 års jeksler.... i morges var jeg helt i koma :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har babyen ders luftsmerter? Min jente har litt innimellom på kvelden - får vondt av hun :( men, prøver minifom,og massasje :) og kuttet ut melk...andre som har det slik? Hun er en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er samme... ofte verre på formiddagen her da. Tror mini sitt problem er at fordøyelsesprosessen er litt for lang til tross for malt (mmebaby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er din da? Jeg prøver minifom og skal en tur til kiropraktor bare for sikkerhets skyld i dag :) varer det lenge? Her er det knip som kommer og går, og værst kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 2 mnd, syns han egentlig har blitt verre de siste ukene...mulig det er fordi jeg er mer sliten da. Her er det endel knøing, tidvis hyling og skriking. Ingen spor til bedring foreløpig, men vet fra forrige gang at det blir bedre. For vår del er det superviktig å legge han tidlig nok, han blir så fort overtrøtt ettersom dagsovinga er såpass dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det bedre forrige gang? Jeg prøver alt på engang.....ikke lurt, men....minform, ammete, kiropraktor - så får vi se om det hjelper :) er ikke mye, men ser hun har vondt når d pågår :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...