Gå til innhold

Er det dumt å velge P-matte i VG1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal ta S-matte i VG2?

Har en datter som begynte på VG1 i oslo nå. Hun hadde 3  matte på ungdomsskolen (hovedsakllig pga 0 jobbing - hun KAN bedre), og som helst vil ta P-matte nå, og så S-matte neste år og i 3. Hun har ikke tenkt å bli lege eller studere realfag, men lurer på for eksempel økonomi eller ingeniør.

Er det OK å ta P-matte nå da, så kan hun få en ok karakter? Eller er det uansett lurt å streve seg gjennom 1. klasse med T-matten, sånn at S-matten blir litt lettere de to neste årene?

faren er vel at med S-matte får hun dårlig karakter, mens med P-matte, kan hun få en OK karakter nå.

Anonymous poster hash: 2f885...aa7

Fortsetter under...

Skrevet

For ingeniør trenger man R1, R2 og fysikk. Det anbefales å ta 1T på forhånd slik at det ikke blir for vanskelig.

Skrevet

Vil hun bli ingeniør bør hun ta T og R-matte. Skal hun bli økonom er det greit med T og S-matte. P-matte er i all hovedsak repetisjon av ungdomsskolen og for de elevene som overhode ikke vil ha matematikk.

Er hun smart velger hun det "vanskeligste" løpet, og hopper heller ned et hakk senere hvis hun ser/føler at det ikke går.

Lykke til!

Hilsen sivilingeniør og mattelærer :-)

Skrevet

Vil hun bli ingeniør bør hun ta T og R-matte. Skal hun bli økonom er det greit med T og S-matte. P-matte er i all hovedsak repetisjon av ungdomsskolen og for de elevene som overhode ikke vil ha matematikk.

Er hun smart velger hun det "vanskeligste" løpet, og hopper heller ned et hakk senere hvis hun ser/føler at det ikke går.

Lykke til!

Hilsen sivilingeniør og mattelærer :-)

Hun virker veldig bestemt på å ta P-matte nå og S-matte neste år (ble visst rådet til det av lærerne også...).

Da vil hun trolig heller droppe å blir ingeniør, og heller satse på økonomi eller noe helt annet. Men tror du S-matten blir veldig vanskelig neste år med kun P-matte nå?

HI

Skrevet

S-matten er hovedsakelig økonomi og lignende, mens R-matten er veldig teoretisk. Jeg opplevde det ikke som et problem å gå fra P til S, men da valgte jeg bort T på grunn av læreren. Andre i klassa hadde større problemer og ga opp S til fordel for P2. Om man skal gå fra P (som hovedsakelig er repetisjon) til S bør man være innstilt på å arbeide med matematikken. S-matte er ikke et "surfe"-fag for de fleste, og krever en del jobbing. Men jeg kom meg finfint gjennom mine tre år med P og så S1 og S2:) (om hun behøver høyeste kompetanse i matte senere er det mulig å bare ta R2 etter S2).

Anonymous poster hash: 454a2...1ce

Skrevet

S-matten er hovedsakelig økonomi og lignende, mens R-matten er veldig teoretisk. Jeg opplevde det ikke som et problem å gå fra P til S, men da valgte jeg bort T på grunn av læreren. Andre i klassa hadde større problemer og ga opp S til fordel for P2. Om man skal gå fra P (som hovedsakelig er repetisjon) til S bør man være innstilt på å arbeide med matematikken. S-matte er ikke et "surfe"-fag for de fleste, og krever en del jobbing. Men jeg kom meg finfint gjennom mine tre år med P og så S1 og S2:) (om hun behøver høyeste kompetanse i matte senere er det mulig å bare ta R2 etter S2).

Anonymous poster hash: 454a2...1ce

Så bra! Hun håper jo at det skal bli med henne omtrent som med deg. Og at hun får litt av selvtilliten tilbake med P-matten i år, så hun kan jobbe skikkelig med s-maten de to neste årene.

Hi

Annonse

Skrevet

Mest sannsynlig er det et snart valg, spesielt hvis hun ikke er spesielt interessert i matte. Dumt å ha dårlige karakterer i vanskelig matte som drar ned snittet når man skal søke høyere utdanning!

Jeg valgte forresten den letteste matten på vgs fordi jeg ikke viste hva jeg skulle bli senere i livet. Noen år etter vgs fant jeg ut at jeg skulle studere realfag og tokk de to vanskelige mattefagene på noen måneder. Null problem!

Anonymous poster hash: d0ed9...8e8

Skrevet

Mest sannsynlig er det et snart valg, spesielt hvis hun ikke er spesielt interessert i matte. Dumt å ha dårlige karakterer i vanskelig matte som drar ned snittet når man skal søke høyere utdanning!

Jeg valgte forresten den letteste matten på vgs fordi jeg ikke viste hva jeg skulle bli senere i livet. Noen år etter vgs fant jeg ut at jeg skulle studere realfag og tokk de to vanskelige mattefagene på noen måneder. Null problem!

Anonymous poster hash: d0ed9...8e8

Så bra! Kjempegodt å høre sånne historier :-)

hi

Skrevet

Vil hun bli ingeniør bør hun ta T og R-matte. Skal hun bli økonom er det greit med T og S-matte. P-matte er i all hovedsak repetisjon av ungdomsskolen og for de elevene som overhode ikke vil ha matematikk.Er hun smart velger hun det "vanskeligste" løpet, og hopper heller ned et hakk senere hvis hun ser/føler at det ikke går.Lykke til!Hilsen sivilingeniør og mattelærer :-)

Hun virker veldig bestemt på å ta P-matte nå og S-matte neste år (ble visst rådet til det av lærerne også...).Da vil hun trolig heller droppe å blir ingeniør, og heller satse på økonomi eller noe helt annet. Men tror du S-matten blir veldig vanskelig neste år med kun P-matte nå? HI Anonymous poster hash: 2f885...aa7

Jeg lurer litt på hvorfor hun absolutt vil ta p når hun kunne tenke seg yrker som i aller høyeste grad dreier seg om tall og matematikk? Hvilken motivasjon ligger til grunn for yrkesvalget? S blir nok ikke for vanskelig om hun tar p nå, det er jo mulig å gjøre det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...