Gå til innhold

Er ikke salmonella smittsomt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ved en tilfeldighet vite at et barn i klassen har salmonella og har vært på skolen hele uken. Barnet fikk dette konstatert på mandag og var på skolen igjen på tirsdag og resten av uken.

Er jeg hysterisk eller er det godt over grensa å sende et barn med salmonella på skolen?

Anonymous poster hash: a13fc...919
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risiko for fekal-oral smitte, altså at avføringa frå smitteberar kan føre til nye smittetilfelle gjennom munnen (ved dårleg handhygiene/mathygiene).

Skrevet

Risiko for fekal-oral smitte, altså at avføringa frå smitteberar kan føre til nye smittetilfelle gjennom munnen (ved dårleg handhygiene/mathygiene).

Det var det jeg leste på nett og jeg er litt bekymret over håndhygienen til en 2.klassing. Ikke bare det nevnte barnet, men de andre barna (inkl. mitt barn( også.

Kan jeg ringe til foreldrene eller er det frekt?

Skrevet (endret)

Ta opp med skulen kva tiltak dei set i verk. Det ville vore overdrevent å nekte det sjuke barnet undervisning, men at vaksne overvakar handhygiene og gjerne innfører bruk av desinfeksjonssprit før måltid synes eg er fornuftig.

Når det er sagt, folk med salmonellasmitte og tvilsom hygiene kjenner på epla og tomatane i butikken også. Det er uvanlig å bli smitta i norge likevel.

Endret av ★
Skrevet

Ta opp med skulen kva tiltak dei set i verk. Det ville vore overdrevent å nekte det sjuke barnet undervisning, men at vaksne overvakar handhygiene og gjerne innfører bruk av desinfeksjonssprit før måltid synes eg er fornuftig.

Når det er sagt, folk med salmonellasmitte og tvilsom hygiene kjenner på epla og tomatane i butikken også. Det er uvanlig å bli smitta i norge likevel.

Ok, da skal jeg roe litt ned :P Kan ikke så mye om det og Google hjalp ikke helt på "hysteria"....

Skal snakke med skolen og la det bero med det.

Takk for gode svar!

Skrevet

Salmonella smitter gjennom avføringen. Det var mistanke om at jenta mi hadde det nå. Legen sa at salmonellasmitte kan sitte i avføringen i månedsvis. Og man kan jo ikke nekte et skolebarn å gå på skolen i månedsvis.

Men, hør med skolen om de har noen tiltak for å forhindre smitte.

Skrevet (endret)

Ok, da skal jeg roe litt ned :P Kan ikke så mye om det og Google hjalp ikke helt på "hysteria"....

Skal snakke med skolen og la det bero med det.

Takk for gode svar!

Vil presisere at smittevern ikkje er mitt spesialfelt akkurat. Men skular har nok ei smittevernrutine, om dei ikkje har peiling synes eg du skal be dei søke råd hjå smittevernlege/kommunelege. Det er ikkje snakk om å behandle det smitta barnet som spedalsk, men å handle slik at ein finn den beste løysinga for alle :) Endret av ★
Skrevet (endret)

Salmonella er smittsomt, men det krever en større mengde bakterier for smitte fra menneske til menneske. Det er sjelden at dette skjer.

Salmonellabakterier kan man ha i tarmen i flere måneder etter sykdommen brøt ut og så lenge kan man ikke holde barn vekk fra skolen.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82847::0:6661:106:::0:0

Endret av HvittHus
Skrevet

Det viktigste her er god håndvask. Å kun desinfisere med sprit er ikke anbefalt når det gjelder smitte via avføring og tarmpatogener.

Anonymous poster hash: 8f4df...f02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...