Gå til innhold

Er jeg overstresset eller begynner jeg (seriøst) å bli tidlig dement??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alt for mye å stå i med og tenke på for tiden.

Nå begynner jeg å ure på om det i tillegg er noe avorlig galt med hjernen min:

- Jeg sier av og til ord helt feil - andre ord enn jeg hadde tenkt

- Det samme skriftlig. Skriver ord HELT feil (type "asenie" i stede for appelsin - altså på måter som er helt unormale)

- GLEMMER så utrolig mye. Jeg er ellers en distré person, men nå er det nesten så det er et handicap. Jeg glemte min sønns kjempe-viktige foreldremøte i 1. gym for noen dager siden - et møte jeg hadde tenkt og tenkt på, skrevet i kalenderen, og sett frem til. Når dagen kom, var det helt BLÅST ute av hjernen min, og jeg kom ikke på det før dagen etter.

- Datteren min sin ridetime i dag. Har visst om det lenge, det var første dagen, jeg var fullt klar over det i dagesvis. Og så, i dag, var det HELT ute av odet mitt, og jeg kom ikke på det, så 10 minutter før timen begynte, måtte datteren min spørre om i ikke skulle dra snart.

- Glemmer navn på folk jeg kjenner ganske godt

- Glemmer hva jeg gjorde bare en dag eller to tidligere - må tenke meg kjempegodt om for å huske det.

- Glemmer arbeidsoppgaver. Eksempel: Avtaler på telefon med noen (X) at jeg skal ringe noen andre og få rede på ditt og datt, og sende mail tilbake til X senere samme dag. NESTE dag får jeg mail fra X, som lurer på hva jeg fant ut. Da hade jeg ikke ofret det en tanke siden 2 minutter etter at vi la på røret.

Hva ER dette for noe? Det må jo være noe alvorlig galt i hodet mitt???

Jeg HÅPER det er pga overarbeid og stress, men....noen mennesker blir jo demente veldig tidlig også.....(og jeg er over 40...)

Anonymous poster hash: 408ef...e29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene.. Har hjulpet masse å hatt en rolig sommerferie for min del. 

Ellers har det fått  i post it lapper på rattet i bilen. Husk hent barna i bhg, fyll bensin osv :-p

Anonymous poster hash: 5af51...faf
Skrevet

Du er ikke alene.. Har hjulpet masse å hatt en rolig sommerferie for min del. 

Ellers har det fått  i post it lapper på rattet i bilen. Husk hent barna i bhg, fyll bensin osv :-p

Anonymous poster hash: 5af51...faf

Hm, godt å høre at det er flere som er like ille...

HI

Skrevet

MS og sikkert andre sykdommer kan gi kognitiv svikt.

Anonymous poster hash: dc673...773

Skrevet

Stress kan gjøre dette med hukommelse og oppmerksomhet.

Jeg er likedan om dagen pga ekstremt stress.

Det eneste man kan gjøre er faktisk å prioritere anderledes og sette i gang med ting som gjør at man blir mindre stresset.

Spise sunn og riktig mat for min kropp hjelper meg, absolutt ikke sukker, for en stresset kropp får ofte et ustabilt blodsukker, og sukker gjør det enda verre og skaper dermed enda større fysisk stress i kroppen.

Sov nok om det er mulig.

Yoga og Qigong er kjempebra for meg. Og å få en stund ute i naturen alene.

Hvis symptomene vedvarer en god stund etter at stresset er redusert, da kan man heller begynne å lure på om man skal bli undersøkt videre. Men det kan ta en tid før det kognitive følger etter, etter en lengre periode med stress.

Anonymous poster hash: 7b43d...6d3
Skrevet

- Det samme skriftlig. Skriver ord HELT feil (type "asenie" i stede for appelsin - altså på måter som er helt unormale)

- GLEMMER så utrolig mye. Jeg er ellers en distré person, men nå er det nesten så det er et handicap. Jeg glemte min sønns kjempe-viktige foreldremøte i 1. gym for noen dager siden - et møte jeg hadde tenkt og tenkt på, skrevet i kalenderen, og sett frem til. Når dagen kom, var det helt BLÅST ute av hjernen min, og jeg kom ikke på det før dagen etter.

- Datteren min sin ridetime i dag. Har visst om det lenge, det var første dagen, jeg var fullt klar over det i dagesvis. Og så, i dag, var det HELT ute av odet mitt, og jeg kom ikke på det, så 10 minutter før timen begynte, måtte datteren min spørre om i ikke skulle dra snart.

- Glemmer hva jeg gjorde bare en dag eller to tidligere - må tenke meg kjempegodt om for å huske det.

- Glemmer arbeidsoppgaver. Eksempel: Avtaler på telefon med noen (X) at jeg skal ringe noen andre og få rede på ditt og datt, og sende mail tilbake til X senere samme dag. NESTE dag får jeg mail fra X, som lurer på hva jeg fant ut. Da hade jeg ikke ofret det en tanke siden 2 minutter etter at vi la på røret.

Jeg HÅPER det er pga overarbeid og stress, men....noen mennesker blir jo demente veldig tidlig også.....(og jeg er over 40...)

Har du hatt noen sykdommer nylig; virus, flåttbitt, sterk hodepine, depresjon, angst eller annet, eller skjer det mye i livet ditt som tar svært mye tankekapasitet for tiden- problemer i samlivet e.l. ? Tidlig demens oppstår sjelden før etter fylte 50, og svært mye av det du skriver kan rett og slett være akutt overbelastning/ stress- men da antar jeg at du også vil føle en sterk trang til å bare hvile og droppe det meste, men fortsetter fordi du har sterk pliktfølelse.... Stemmer det?

Å måtte ha Post-it lapper i bilen hvor det står "husk å hente barna" o.l. ser jeg på som ganske alvorlig og ikke normalt....

Er du bekymret be legen om en henvisning til scanning av hjernen din.

Anonymous poster hash: abc93...ccf

Skrevet

Ta en enkel test. Ta et blad papir, tegn en krets. Tegn inn klokka, dvs del kretsen i 1-12. Klokka er visst en av de første ting som man gjør feil.

Anonymous poster hash: 27c1e...9fb
Skrevet

Ta en blodprøve og be om å sjekke jernlager, D-vitamin og stoffskiftet.

Anonymous poster hash: 58541...1d3
Skrevet

Ta en blodprøve og be om å sjekke jernlager, D-vitamin og stoffskiftet.

Anonymous poster hash: 58541...1d3

Ja, det var et veldig godt råd! Vitaminmangel kan også gi slike symptomer, det glemte jeg helt å ta med. Kombinert med mye stress i livet, kan slik mangel gi midlertidige alvorlige kognitive symptomer. Sjekk også B12.

Anonymous poster hash: abc93...ccf

Skrevet

Det er som å lese om meg ;-) Er barae 26 så håper ikke d er demens. Blir ofte slik når jeg er stresset. Sier noe annet enn jeg tenker. Glemmer av avtaler +++ Jeg tror det bare er hjerne som er overarbeidet. Du sier jo selv du er stresset

Om dette plutselig hadde skjedd ut v det blå uten at du var stresset ville jeg ha blitt mer bekymret. Det skader jo ikke å ta en tur til legen, for sikkerhets skyld men jeg tror kroppen og hodet prlver å si i fra at du trenger litt hvile ;-)

Skrevet

Det er ikke helt som jeg har hatt det, men det jeg trodde var ammetåke fra helvete var konsentrasjons- og hukommelsesproblemer pga lavt stoffskifte. Stress er ille uansett, men slik du har det må du fortelle til en lege.

Anonymous poster hash: fb446...3f2

Skrevet

Jeg var lik for noen år tilbake. Jeg glemte hva jeg snakket om midt i en setning. Glemte folk, avtaler, ante ikke hva jeg hadde pratet med noen om i telefonen osv. Jeg hadde stor mangel på D-vitamin og var overarbeidet i topplokket. Litt for mye ting som hadde skjedd i løpet av kort tid, som tok mye tankevirksomhet.

Men ta rådene over her. Sjekk vitaminlagrene dine, og se hva du kan gjøre for å stresse ned. Del opp problemene i mindre håndterbare ting, og eliminerbort en og en ting, om du kan klare det. Be barna dine om å hjelpe deg, sett alarmer på telefonen. Så slipper du å være stresset fordi du kanskje kommer til å glemme noe.

Anonymous poster hash: 2411e...e11
Skrevet

Jeg var slik.

Var i en utrolig stresset situasjon, hadde vært det over fler år.

Nå har jeg blitt sykemeldt i svangerskapet og i tillegg er en av de verste stressorene luket bort.

Jeg har blitt litt mer meg selv igjen, kjenner at ting normaliserer seg.

Jeg hadde bl.a. Veldig lavt B12 nivå og skyhøyt blodtrykk samt interkraniellt trykk trolig grunnet stress.

Anonymous poster hash: 4c1da...5b7

Skrevet

Jeg var slik like før jeg ble sykemeld for utbrenthet. Hjernen min hadde koblet helt av, den var for opptatt med å holde meg gående.

Anonymous poster hash: 20894...ae5

Skrevet

jeg er sånn jeg å, og har faktisk tenkt på om det er begynnende alzheimers. en dag glemte jeg å levere ungen i bhg, helt til den som sitter på sa i fra at jeg hadde kjørt feil.

Ikke noen deilig føleslse mnår man må sitte å gjenta for seg selv i bilne at man må huske å hente i barnhagen...

Jeg har også fått rykkninger i øyelokket. Veldig irriterende. hadde d-vitamin mangel (stort) men har rettet på det nå, og det hjalp ikke noe på den lammede hjernen. Ellers har det det likt som flere av punktene dine HI, og tror jeg snart må gå til legen igjen å si det.

Skrevet

Jeg har også store rykninger/leamus i øyelokkene. Det oppsto faktisk etter jeg fikk medisin for mitt lave stoffskifte. Lenge siden jeg målte D-vitaminer. Tror jeg skal innta (enda) mer tilskudd uansett. D-pearls er vel hotte, tror jeg.

Skrevet

Du må vel først og fremst gå til lege og forklare situasjonen, slik at legen kan utføre de undersøkelsene som trengs. Sannsynligvis er det stress, og er det det, trenger du nok mer en en ukes ferie og post it lapper.. Hvordan føles det for deg å kanskje være så fylt opp av stress og belastning at du skriver ord feil...? Ta vare på helsa di!

Skrevet

Ja er d-pearls jeg også måtte ta. dobbel dose i 2 mnd og enkel videre.

øke litt på høsten igjen.

Leamusen er utrolig irriterende. Noen tror jo at jeg blunker til de, ikke så kult i møtene på jobb.

Må ofte sitte å hode fingeren i øyet for da roer det seg litt.

Hva sier legen din om det da? noen sjangs for at det går bort?

Skrevet

Ja er d-pearls jeg også måtte ta. dobbel dose i 2 mnd og enkel videre.

øke litt på høsten igjen.

Leamusen er utrolig irriterende. Noen tror jo at jeg blunker til de, ikke så kult i møtene på jobb.

Må ofte sitte å hode fingeren i øyet for da roer det seg litt.

Hva sier legen din om det da? noen sjangs for at det går bort?

He, he! Jeg har nettopp måttet stikke fingeren i øyet under jobbintervju, men fikk drømmejobben - som inkluderer stor møtevirksomhet - hi, hi...! :P

Endokrinologen sa at dersom man gikk med kraftig leamus i lengre tid, som en uke (som jeg gjorde, på og av), så kan det være noe nevrologisk galt. Så jeg skulle ikke gå med det mye lenger. Nå har høyre øye roet seg fullstendig, men jeg har fått samme kraftige leamus på venstre øye, dog ikke like hyppig.

Siden karpaltunnelsyndromet og andre nevrologiske plager rettet seg med Levaxin, og hevelse rundt øynene, trykksmerter og tette tårekanaler har forsvunnet etter flere år med plager, så tror jeg selv at leamusene er et ledd i en bedringsprosess. Jeg har faktisk forandret utseendet en del etter behandling med Levaxin. Det må jo påvirke muskler etc, tenker jeg.

Men D-vitamin er superviktig! Skal kjøpe perlene den dag i dag! :)

Skrevet

Hei, og takk for mange svar!

Jeg får kanskje ta og sjekke at jeg nok vitaminer og sånt. Mne jeg tok en grundig sjekk i viner, fordi jeg hadde masse skjelvinger i kroppen (og leamus!). De fant ikke noe galt da, men det e rvel ove ret halvt år siden, så det kan jo ha kommet etterhvert.

Tran får jeg kanskje begynne med igjen...Hvis jeg husker det!

HI

Skrevet

fb446...3f2

oj.. har gått med leamus i snart 6 mnd jeg... burde vel då en tur til legen igjen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...