Gå til innhold

Tøybleiemammaer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har blitt enige om å gå all in på tøybleiene nå, så langt har vi bare fem men skal vi all in så trenger vi flere.

Mine spørsmål er:
1. Hvor mange bleier anser dere det som nødvendig å ha?
2. Hvor ofte vasker dere dem, og hvordan (mtp bæsjen)?
3. Hvor mange innlegg har dere, og hvor mange bruker dere i en bleie?
4. Hvordan oppbevarer dere bleiene etter bruk, men også når dere er på farta?
5. Hvilke merker har dere på tøybleiene og hvilken sider anbefaler dere å bestille fra?

Anonymous poster hash: fa433...a71
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, mye av dette kommer jo an på hvilke type tøybleier du velger.

Vi har mange bleier, både brette, alt-i-ett og lommebleier. Brukte brettebleier de første månedene. Nå bruker vi pop-in (selges bla på bereglede.no) og er strålende fornøyd.

Trenger kanskje 20-24 for at ikke vi skal stresse med vaskingen. Vasker hver 2./3. dag.

Vi har forsøkt flere oppbevaringsalternativ. Bøtte, bleiebøtte med stor våtpose (anbefaler at du googler dette og sjekker ut tettinntil.no sitt tøybleieforum) og nå bruker vi våtpose som henger på en krok (gir minst lukt). Ute har vi med oss våtpose beregnet til å ha skitne tøybleier i -mye fint hos planetwiseinc.com).

På natten bruker vi sustainablebabyish med ulike utenpå ( eller engangs).

Vi har prøvd oss frem med mye forskjellig og kommet frem til det som passer best for oss.

Lykke til!:)

Anonymous poster hash: d0dba...eb8

Skrevet

Vi har blitt enige om å gå all in på tøybleiene nå, så langt har vi bare fem men skal vi all in så trenger vi flere.

Mine spørsmål er:

1. Hvor mange bleier anser dere det som nødvendig å ha?

2. Hvor ofte vasker dere dem, og hvordan (mtp bæsjen)?

3. Hvor mange innlegg har dere, og hvor mange bruker dere i en bleie?

4. Hvordan oppbevarer dere bleiene etter bruk, men også når dere er på farta?

5. Hvilke merker har dere på tøybleiene og hvilken sider anbefaler dere å bestille fra?

Anonymous poster hash: fa433...a71

Signerer godt svar over her!

1) Kommer veldig an på hvor ofte du må skifte, dvs i stor grad hvor gammel babyen er - i starten er det mange bæsjinger og ditto bleieskift, noe som fører til stort behov for bleier. Mange bruker derfor brettebleier i starten. Etterhvert vil man gjerne klare seg med 4-6 bleier hver dag + nattbleie. Da må du se på ca antall bleier per dag + hvor ofte du vil vaske (vi vasker hver 2.-4. dag, kommer litt an på antall bleier, men min gutt er nå over to år), samt tørketid (tar ca ett døgn på snor med de fleste bleier av bambus minus de aller tykkeste, kortere hvis du tromler, selvsagt). Med 20-24, som nevnt over her, bør du kommer veldig langt, du kan klare seg med færre hvis du vasker oftere eller ikke har så mange bæsjinger. 

2) Vasker som sagt hver 2.-4. dag. Med morsmelkbæsj trenger du ikke vaske/skulle av, det går lett av i vask (men kan sette flekker, de går bort hvis du legger bleien i sola i noen timer). Etter at barnet har begynt med fast føde anbefales rispapir, som du kaster i do sammen med bæsjen. Hvis det ikke har kommet bæsj, kan de vaskes og brukes på nytt. Jeg pleier å kjøre en kald skyll først, og så et 60-program med ekstra skylling. IKKE miljøprogram, det er viktig med mye vann. Vasker med blenda sensitive flytende, og eddik i skyllekammeret. Har måttet prøve meg fram mtp vaskemiddel, vi fikk luktproblemer med flere, men komboen vi har nå funker veldig bra. Prøvd deg fram.

3) Antall innlegg kommer helt an på typen (mikrofiber, hamp, bambus samt størrelse på dem) samt hvor mye barnet ditt tisser og typen bleie, du må bare prøve deg fram. 

4) Våtposer. Har valgt å bruke flere små heller enn en-to store. Bruker disse både i barnehagen og på tur, det går helt fint.

5) Jeg har mange forskjellige - sustainablebabyish er gode nattbleier, som nevnt over her, men jeg synes de er for klumpete om dagen. Motherease Sandys er veldig gode til babyer. Begge disse er formsydde bleier. Nå bruker vi bare lommebleier - jeg er veldig fan av Fuzzibunz. På disse kan du få gode tilbud på eBay, ellers kan du kjøpe dem her: http://www.fuzzibunzstore.com/ - kjøp en og en for å unngå mva og gebyr. www.babykind.co.uk har godt utvalg, god service og lave portopriser. Ellers er det flere gode butikker i Norge, sjekk Tettinntils tøybleieforum og annonsørene de har der. Det er også flott å kjøpe tøybleier brukt - billig og bra for miljøet! 

Lykke til med tøybleiene! Jeg har nå hatt tøybleiebarn i snart fire år sammenhengende, og jeg har aldri angret på valget! 

Anonymous poster hash: 32474...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...