Gå til innhold

6-åringen har fått verk i begge øredobbhullene.... Råd eller tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen tok hull i ørene for ca tre måneder siden. Alt gikk fint, og i sommer byttet vi til nye sølvøredobber. For et par uker siden oppdaget vi plutselig at det verket ut av begge hullene.

Snakket med en venninne som er sykepleier, og fikk beskjed om å rense godt hver dag. Vasker øredobber og øreflipper først m lunkent vann. Deretter vasker vi øreflippene m klorexidin. Tilslutt bruker jeg bacimycinsalve på øredobbene når jeg setter de inn igjen.

Hullene ble raskt mye bedre, men de siste tre dagene har det vært vondt å ta ut øredobbene og vanskelig å sette de i igjen. Når jeg klemmer på øreflippene, kjennes det ut som om det er en kul i hver av dem. Vi har forøvrig holdt på med denne rensingen i en og en halv uke nå.

Snakket med en legesekretær idag, og hun mente vi burde ta ut øredobbene og vente med å sette de inn til øreflippene var helt bra, og fortsette rensingen. Men er redd det blir vanskelig og vondt å sette inn øredobbene etter noen dager. Har liksom for meg at det vil danne seg en hinne eller noe....

Så, er det noen med råd eller tips. Noen som har opplevd det samme?...

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg byttet til øreringer slik at det kom til mer luft rundt hullet og renset hver dag til det gikk over.

Renset selvfølgelig den nye dobben før jeg satte den i.

Lurt å sjekke med jevne mellomrom de første årene etter at de har fått hull. Ser nå at hullene til eldste ( har hatt de i 3 år) er stabile og fine nå.

Yngstes må følges med og renses med jevne mellomrom enda ( har hatt de i 6 mnd)

Anonymous poster hash: 425f5...cd9
Skrevet

Jeg får sår og betennelse hvis jeg bruker øredobber av sølv ol.

Det eneste jeg kan gå med er gull, ville prøvd det.

Anonymous poster hash: 4f4cc...786

Skrevet

Tok du da ut øredobbene hver gang du renset? Vi byttet til øredobber som ligner på krok, som bare henger uten bakdel, nettopp med tanke på at det skulle være så luftig som mulig, men blir ikke kvitt verken helt.

Skrevet

Ja har også tenkt tanken at hun kanskje reagerer på sølv, så mulig vi må gå over til gull.

Skrevet

Bruk kun gull. Er en grunn til at jeg synes piercing på små barn er tull. Skitne barnehender i ørene som fikler er ingen heldig kombinasjon.

Anonymous poster hash: a6cb6...b23

Annonse

Skrevet

Sånn går det når man absolutt skal pierce småunger. Og i tillegg ikke har vett nok til å skjønne at man trigger nikkelallergi hvis man bruker sølv  :blink:

Anonymous poster hash: 48f39...99b
Skrevet

Den klumpen du kjenner inni der er mest sannsynlig den ekstra huden det blir når de skyter hull. Jeg regner med det ble tatt hos friøs og ikke hos en piercer med nål?  Når de skyter inn en dobb i øreflippen så presser dobben seg plass ved å presse huden sammen. Det er derfor man alltid burde ta hull med en hul nål som fjerner den huden helt.  Men nå burde du kjøpe piercing øredobber hos noen proffe, de er helt glatte og kan snurre rundt så du får renset sikkelig. Saltvann er veldig bra å rense med uten at du tørke ut huden. Du  må IKKE ta ut noe for å la hullene være tomme for da kan det lukke seg og holde betennelsen inne i hullene. Kirurgiskstål er det beste å bruke.

Anonymous poster hash: 0da27...f3a
Skrevet

Sånn går det når det når hull blir tatt med pistol. :rolleyes:

Anonymous poster hash: a8529...812
Skrevet

Når dere først har vært så dum å lage hull i et barn,så må dere ikke bruke sølv,men gull,titanium(?) eller kirurgisk stål. Jeg tåler ikke noe annet.

Og dere må rense hvertfall x2 pr dag med klorhexidin e.l.

Anonymous poster hash: 9c712...258
Skrevet

Tok du da ut øredobbene hver gang du renset? Vi byttet til øredobber som ligner på krok, som bare henger uten bakdel, nettopp med tanke på at det skulle være så luftig som mulig, men blir ikke kvitt verken helt.

Nei tok de ikke ut når jeg renset.

Her var det mye rart fra andre ser jeg.

Ingen ting blir dyttet ut når man tar hull med nål, men når man skyter blir en del fjernet. Altså motsatt av hva nr 8 skrev.

Ja det er bedre å pirce.

Man skal IKKE snurre på dobben når man renser.

I utgangspunktet skal man ikke rense oftere en hver annen eller tredje dag når man har tatt hull, men er det allerede betent kan man rense hver dag.

Skrevet

skift til gull og pass på at selve stangen (?) er tykk nok. Fikk byttet tidlig til gull men stangen var så tynn at det var vondt å få inn nye som var tykkere (normalstr) når vi skulle bytte igjen. 

Ellers hadde jeg ikke dratt de ut og inn hver dag, men bare fjernet proppen og renset godt fremme og bak. Pyrisept på sprayflaske er genial, gjør dette hver kveld. 

Husk og gi jentungene streng beskjed om å ikke tukle med øredobbene selv siden de ofte er skitne på henda. 

Anonymous poster hash: 1a2ee...4d2
Skrevet

Når man tar hull med en kanyle, altså en hul nål så fjerner du jo den huden! Når du skyter så presser du bare huden til side for å få plass til dobben!

Annonse

Skrevet

Når man tar hull med en kanyle, altså en hul nål så fjerner du jo den huden! Når du skyter så presser du bare huden til side for å få plass til dobben!

Det brukes ikke en hul nål når man pircer.

Når du skyter skytes ut en del.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Punkt 1: Kast sølv- og "juggel"-øredobber så langt du klarer!

Punkt 2: Gå til innkjøp av ordentlig kvalitet; titanium og kirurgisk stål.

Punkt 3: Be en stille bønn om at du ikke har utløst nikkelallergi hos barnet og påført barnet varige plager. 

Skrevet

Kjøp fucidin salve og sett inn stanga på øtedobben med det . Da får du rensende salve inn i hullet. Bytt ut sølvøredobbene med gull og rens hver kveld!

Bruk aldri noe annet enn gull på så små barn !

Skrevet

Bruk saltvann fra apoteket fremfor klorhexidin eller pyrisept.

La de være så mye i fred som mulig, bytt gjerne til gull-ringer eller kirurgisk stål.

Skrevet

Punkt 1: Kast sølv- og "juggel"-øredobber så langt du klarer!

Punkt 2: Gå til innkjøp av ordentlig kvalitet; titanium og kirurgisk stål.

Punkt 3: Be en stille bønn om at du ikke har utløst nikkelallergi hos barnet og påført barnet varige plager. 

Signerer denne.

Skrevet

da vi tok hull i ørene på småen fikk vi beskjed om å la de være helt i fred. ikke rense, plukke osv. vi fulgte det rådet og hun har nå hatt de i 4,5 år. aldri hatt noe som helst problem med det. 

Så rådet mitt er å rense med pyrisept uten å plukke for mye på øredobben. og ikke driv å ta de ut eller snu på de.

Skrevet

Kjøp fucidin salve og sett inn stanga på øtedobben med det . Da får du rensende salve inn i hullet. Bytt ut sølvøredobbene med gull og rens hver kveld!

Bruk aldri noe annet enn gull på så små barn !

Kjøp Fucidin? Du får ikke kjøpt Fucidin. Det er reseptbelagt.

Anonymous poster hash: 51532...d50

Skrevet

Bare jeg som har kjøpt det uten resept da!

Skrevet

Bare jeg som har kjøpt det uten resept da!

Jeg er farmasøyt og selger reseptplikige legemidler hver eneste dag. Fucidin er reseptplikig. Så med mindre du er lege, får du ikke kjøpt det over disk. Du må gjerne overprøve meg, men akkurat nå har jeg rett.

Fucidin pleide å være til salgs over disk og har nå (dette året?) Blitt resept belagt...

Sånn, begge har rett.

Skrevet

Takker for mange råd!

Denne "kulen" inne i flippen har vi kun kjent de siste to dagene, så tviler på at det er rester etter innskytingen.

6-åringen og jeg var og kjøpte gulløredobber istad.

Tok ut de gamle, men får ikke satt inn de nye! Akkurat som om noe stenger for hullet midt inne i øreflippen.

Så nå tror jeg vi har gitt opp prosjekt øredobber - for nå.

Skrevet

Jeg reagerer veldig på sølv og sånne "billigøredobber". Nå bruker jeg bare gull og noen slike hvite perleøredobber fra glitter. Sånne har barna også og de har vi aldri reagert på. Det er viktig å bruke uten nikkel (tror det heter det) ,det reagerer jeg og ungene på. Vet det er mange andre som gjør det også.

Jeg ville bare fortsatt å rense :) Og pass på og ikke snu og ta de ut og inn for mye ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...