Gå til innhold

Hva gjør du med barnetrygden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fører over på eigen konto for større innkjøp til barnet (type innkjøp av sesongklede, bilstol, ny seng, etterkvart syklar, årskort på skisenteret osv). Det følger ein del utgifter med eit barn som er kjipe å dekke inn i månedsbudsjettet, og då er det greit med ein konto til slikt.

Men det å spare i etableringsfasen for å kunne bruke i ei tid med sansynligvis betre økonomi ser eg ikkje vitsen med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den bruker vi i husholdningen. Vi har romslig økonomi og bruker eventuelle ekstra penger på å betale ned på huslån eller pusse opp. Vi gjør det vi kan for å ha en trygg og stabil økonomi og kan gi barna alt de trenger. Forhåpentligvis vil vi også ha mulighet til å hjelpe dem å komme inn på bolimarkedet når den tiden kommer. Jeg er personlig veldig imot å spare en sparekonto full til barna som de får når de blir voksne. De kan lære å spare sine egne penger. Man lærer ingen ting av å få 150 000 i henda "fordi" man blir 18 eller hva man nå tenker som foreldre. De fleste jeg kjenner som har fått dette har brukt penga på tull og tøys. 

Det jeg synes er rart er at det er stort sett de jeg kjenner med dårligst råd som føler at de "må" spare barnetrygden istedet for å bruke pengene til ting barna trenger nå og å trygge sin egen økonomi.

Anonymous poster hash: 863c0...4a5

Jeg tenker det samme. Så lenge vi har lån gidder jeg ikke spare penger, det er ulønnsomt. (har fleksilån)

Skrevet

sparer 400 , men det vil nok bli brukt litt penger fra den kontoen ved store kjøp som nytt bilsete og sånne ting. 

Anonymous poster hash: 401b7...113
Skrevet

Den går til det den er ment til, rett i husholdningen.

Skrevet

Setter 170 kr på hver av barnas sparekonto, det merkes ikke men blir en grei sum før de er 18. De resterende 1600 settes på en egen barnekonto med kort til som vi bruker til klær og utstyr ungene trenger :)

Skrevet

Strengt tatt så går den rett inn på sparekontoen min ;)

Skrevet

Sparer 100 kr til hver av ungene og resten går til husholdningen.

Anonymous poster hash: 47324...278
Skrevet

Forbruk.

Anonymous poster hash: 79e09...9ff
Skrevet

200 kr i mnd til sparekonto i barnas navn. Resten til underkontoer i min nettbank. Sånn sett "eier" ikke de pengene når de er 18. Har hendt jeg har måttet låne av de underkontoene, men har betalt tilbake når råd. Vi får se hva pengene skal brukes til... Ev når behovet melder seg. Men enig med en over her, skal ikke gies fritt til barna når 18 år. Heller utstyr, studie, lappen...

Og skulle det bli krise må pengene i husholdning

Anonymous poster hash: eb470...598

Skrevet

Den går inn i aksjefond til barna slik at de får råd til å etablere seg når den tid kommer.

Eldstemann på 18 har akkurat kjøpt seg en hybelleilighet, dette hadde han ikke kunnet om ikke vi hadde spart i fond til de.

Skrevet

Den brukes opp til løpende utgifter. Sparer ikke 2000,- da betaler vi heller 2000,- ekstra på huslånet. Alt ekstra vi har går til lån som vi betaler raskt ned. Vi vil være gjeldsfrie om ikke mange år, da kan vi starte å spare på andre måter. Tviler likevel på at barna får egne barnetrygdkontoer. Jeg tror heller vi sparer slik at VI kan bestemme over pengene og ikke en 18-åringen som vil bruke penger på reising/bil/mobiler osv.

Anonymous poster hash: 7e7f3...057

Skrevet

Sparer halvparten, og bruker resten til å betale bokklubben hennes og andre småtterier :)

Skrevet

Vi sparer, sånn at vi kan ta av barnetrygda når store innkjøp til barna må gjøres. Det er mye utstyr som koster en god del penger.

Skrevet

Hi her.

Godt å høre at jeg ikke er den eneste :)

Jeg sparer hele beløpet på en egen konto, men de pengene skal bukes "fortløpende" til vinterklær, sykkel, ski, pulk, bæremeis, lappen, bunad osv...

Å spare beløpet til han er 18 er uaktuelt. Det blir ikke 210.000 engang, og jeg synes 210.000 er "lite" penger i dag. Hva vil de være verdt om 18 år!? Skal ikke se bort ifra at man ikke får lappen for 200.000 om så mange år, haha :)

Anonymous poster hash: e508f...da7

Skrevet

Vi sparer 500,- pr barn og resten går til utstyr, klær og mat til dem. Foreldrene mine sparte barnetrygden til meg til boligkjøp og 130 000,- kom godt med da jeg som single førskolelærer kjøpte min første leilighet i Oslo. Ser at pengene ikke vil strekke langt i dagens boligmarked men er uansett en start.

Nå skal jeg være hjemme i ulønnet perm i 7 måneder og da må jeg nok bruke barnetrygd til matbudsjettet, greit å kunne justere etter behov synes jeg!

Gjest Gullguttene
Skrevet

Den går til ting barna trenger. Klær, utstyr og evt. resten går til mat. Vi er så heldige at min far sparer 300 kr hver til gutta i måneden.

Skrevet

Sparer.

Har ikke brukt en eneste barnetrygd siden førstemann kom til verden for 7,5 år siden. Har tre barn, og har klart å spare godt over 100 000 til dem.

Håper barnetrygden ikke blir behovsprøvd!! ;-)

Anonymous poster hash: e8f2e...967
Skrevet

Setter den til side på en egen konto. Ikke nødvendigvis øremerket barna, men bruker dem ikke med mindre vi må.

Skrevet

Hvorfor er det "haha" å spare 1000kr mnd. Fordi det ikke er "verdt så mye" om 10 år ? Er da vel langt bedre med 210 000 enn ingenting ..?

Skrevet

Setter den ene på en sparekonto som brukes ved behov. Bruker den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...