Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Det er så mange ulike syn og praksiser når det gjelder barnebursdag. I mitt nabolag har dette ført til uvennskap. Jeg er så nysgjerrig på hva folk mener om det å ha barnebursdag (for unger under skolealder som selv er i stand til å uttrykke sin klare mening): Er det greit å la barnet bestemme hvem som skal bli bedt og størrelsen på selskapet, selv om dette innebærer lite selskap der ikke samtlige i nærhet til barnet (være seg nabolag, alder, kjønn, tilknytning i barnehagen) blir bedt? Eller er barnebursdag å anses som et sted der sosiale bånd blir knyttet, vennskap laget og grunnlaget for samhørighet på skolen på staret? Der "alle" skal bli bedt, selv om verken bursdagsbarn eller foreldre har lyst til å ha et stort selskap? Jeg selv mener at barnet får være med å bestemme. Så lenge det ikke bare er ett barn som holdes utenfor, så er det greit å be inn til lite selskap. Hvordan man feirer bursdag blir opp til hver enkelt familie å bestemme. Og man skal ikke tolke det som at barnet er uønsket i sosiale sammenhenger dersom det er en bursdag i nærheten det ikke blir bedt i. Og man må ikke be barn i barnehagen som verken barn eller foreldre kjenner kun fordi det går i samme barnehage, er på samme alder og ulik avdeling - eller? Anonymous poster hash: 01495...93f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Ved vår skole er det gjengs oppfatning at barnet får bestemme. Resultatet av det at et er ET barn som aldri blir invitert og det er min datter. Alle blir ikke invitert til alle, men min datter blir ikke invitert til noen. Det er fryktelig trist og sårt Til alle dere som mener det er greit å ikke invitere alle: Tenker dere over det ene eller de to barna som ALDRI får en invitasjon? Det finnes slikt barn. Barn skjønner at man ikke alltid får komme. Barn skjønner også når man aldri får komme. Min datter er 10 år og har aldri blitt invitert i bursdag. Det er barna som bestemmer, men det er foreldrenes valg som fører til at enkelte barn blir utsestengt. Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #3 Skrevet 29. august 2013 Ved vår skole er det gjengs oppfatning at barnet får bestemme. Resultatet av det at et er ET barn som aldri blir invitert og det er min datter. Alle blir ikke invitert til alle, men min datter blir ikke invitert til noen. Det er fryktelig trist og sårt Til alle dere som mener det er greit å ikke invitere alle: Tenker dere over det ene eller de to barna som ALDRI får en invitasjon? Det finnes slikt barn. Barn skjønner at man ikke alltid får komme. Barn skjønner også når man aldri får komme. Min datter er 10 år og har aldri blitt invitert i bursdag. Det er barna som bestemmer, men det er foreldrenes valg som fører til at enkelte barn blir utsestengt. Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Her er det snakk om at alle 4-åringer av ett kjønn på en annen avdeling ikke blir bedt. Anonymous poster hash: 01495...93f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #4 Skrevet 29. august 2013 Jeg får veldig vondt av datteren din, men jeg tror ikke løsningen er å tvinge alle til å ha store kjipe selskap med alt for mange gjester. Å straffe alle barna med at ingen skal få ha det hyggelig på bursdagen sin? For meg er, og var, store selskap nemlig et mareritt. Som barn ville jeg heller droppe bursdagen min enn å måtte invitere mange. Men hvis du som mor hadde kontaktet meg og forklart problemet ville sikkert din datter blitt en av de 5-7 som ble invitert, med mindre det var fordi hun var slem mot mitt barn eller lignende... Anonymous poster hash: b41f0...da3
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #5 Skrevet 29. august 2013 Ikke akseptabelt at din datter aldri blir invitert!!! Hadde tatt dette opp med foreldre utvalgte og lærer i dag!! stakkars liten:( Anonymous poster hash: 99188...83f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #6 Skrevet 29. august 2013 FØler mange har menigner om det,- og svært oppegående foreldre mener ofte at barna/foreldre må få bestemme selv. Og joda, det er jo på en måte "skolen som griper inn i fritiden"..:Men, det er et stoprt MEN..Hvis man skal be de man ønsker, fordi man ikke vil ha/kan ha ALLE, og om man bare skal be jentene i A, der jenta si går, så går ikke det,- fordi bestevenninda går i B... Joda, så kan man be 5-6 stykker da,- utenom skolen. Altså man ringer hjem til de "Utvalgtes foreldre" og inviterer..Barna kommer til og snakke om det før og etter dagen uansett,- og HVEM har oversikt og over hvem av barna som har blitt bedt til noen, og hvem som enda har tilgode og bli bedt? SKal man føre regnskap? ELler skal man sitte på ræveaog vente til det er sitt eget barn som skal ferie bursdag, og når man skal be barn, vil man be de ungen sin har vært til på bursdag..Også ser man plutselig at. "OI; barnet mitt har ikke vært på en eneste bursdag i år..." Da er det alt for sent og ta tak i probleme, det er gjort synlig, "Loud and clear" at ditt barn IKKE hører til i gjengen..Om man DA innføer "tvangsbeing av alle, eller ingen", så vil alle skjønne at det er DITT barn sin skyld.... Jeg mener enten ber man ALLE jenter eller ALLE gutter,- som alternativ så ber man jentene/guttene i A eller B, eller C, der man "Hører til",- slik at det ikke blir for mange....Vil si rundt 12 førsteklassinger, på et foreldrepar er helt på kanten.....MEn slår man sammen to stykker, kan man være fler.. Om det er slik at bestevennen går i annen del av klassen, så får man bare takle det da. Ikke verdens undergang. Eller man evt ber dette barnet på en vanlig overnatting som plaster på såret, tar det med til kino etc.:Evt kan man be denne vennen og dets foreldre i det "vanlige" selskap, altså det med familie og venner av familien" når det skal feires..:Slik er det ikke bestevennen som blir bedte, men dens FAMILIE, fordi foreldrene er venner..Og det vil jo være naturlig, all den tid ditt barn evt har bare en bestevenn, som MÅ komme på selskapet, uansett,-så vil jeg tro at dere kjenenr foreldrene til dette barnet ekstra godt.... Anonymous poster hash: 33a51...3cf
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #7 Skrevet 29. august 2013 Det er veldig trist at en person opplever å aldri bli bedt. Men dersom man sørger for at alle jevngamle på samme alder på avdelingen blir bedt men lar andre på andre avdelinger ikke bli bedt - er det greit? Selv om man bor i samme gate? Kan man forvente at alle rundt seg ber alle, at alle ønsker store feiringer? Må foreldrene ha full oversikt over alle i hele barnehagen og tenke på alle, eller kan vi nøye oss med å tenke på vår avdeling? På skolen er det annerledes. Der forventes det at alle av samme kjønn i klassen blir bedt, eller så kan man droppe bursdagfeiring. Anonymous poster hash: 01495...93f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #8 Skrevet 29. august 2013 Dette kommer litt ann på alderen til barnet, men etter min mening er det aldri i orden å invitere 50% eller mer av en klart definert gruppe (inklusiv fødselsdagsbarnet) hvis ikke alle inviteres. Er det noen som ikke liker hverandre skal de fortsatt inviteres. Alternativet er å invitere 1-3 venner og ikke fler. Anonymous poster hash: 3f391...210
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #9 Skrevet 29. august 2013 Jeg får veldig vondt av datteren din, men jeg tror ikke løsningen er å tvinge alle til å ha store kjipe selskap med alt for mange gjester. Å straffe alle barna med at ingen skal få ha det hyggelig på bursdagen sin? For meg er, og var, store selskap nemlig et mareritt. Som barn ville jeg heller droppe bursdagen min enn å måtte invitere mange. Men hvis du som mor hadde kontaktet meg og forklart problemet ville sikkert din datter blitt en av de 5-7 som ble invitert, med mindre det var fordi hun var slem mot mitt barn eller lignende... Anonymous poster hash: b41f0...da3 Det jeg mener at er vi som voksne og som foreldre bør sørge for at barn ikke blir utestengt. Jeg mener ikke at det bare er ditt ansvar, men at vi alle har et kollektivt ansvar. Jeg ser ikke helt at det å invitere feks. alle jentene eller alle guttene kan føles som en straff. Ja, det blir mere jobb for oss voksne, men vi er voksen vi takler det. Min datter på 10 år som er sjenert og som aldri har vært en av de populære jentene takler dette heller dårlig. For henne er det en straff. Jeg har aldri hørt at store barneselskap føles som en straff for barna. Vi har alle et ansvar. Det er ikke bare foreldre til barna som blir ekskuldert som bærer ansvaret. Jeg kan ikke tvinge deg eller noen andre til å invitere mitt barn, men jeg kan fortelle deg hvordan barnet føler det når hun aldri blir invitert og når hun alltid er den som må høre om festen, men aldri får delta. Det er sårt, det er trist og det gjør noe med et barn. Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #10 Skrevet 29. august 2013 Ikke akseptabelt at din datter aldri blir invitert!!! Hadde tatt dette opp med foreldre utvalgte og lærer i dag!! stakkars liten:( Anonymous poster hash: 99188...83f Invitasjonene deles ut privat så skolen kan ikke gjøre noe. Selv om skolen er den arena der fester blir snakket om både i forkant og i etterkant så kan ikke skolen blande seg i private ting. Jeg skjønner det, men jeg sliter litt med at alt ansvaret legges på oss. Å invitere barn som aldri blir invitert er visst ikke noe andre foreldre orker å ta ansvar for Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 29. august 2013 #11 Skrevet 29. august 2013 (endret) Ved vår skole er det gjengs oppfatning at barnet får bestemme. Resultatet av det at et er ET barn som aldri blir invitert og det er min datter. Alle blir ikke invitert til alle, men min datter blir ikke invitert til noen. Det er fryktelig trist og sårt Til alle dere som mener det er greit å ikke invitere alle: Tenker dere over det ene eller de to barna som ALDRI får en invitasjon? Det finnes slikt barn. Barn skjønner at man ikke alltid får komme. Barn skjønner også når man aldri får komme. Min datter er 10 år og har aldri blitt invitert i bursdag. Det er barna som bestemmer, men det er foreldrenes valg som fører til at enkelte barn blir utsestengt. Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Uff, det er jo bare trist da Ved vår skole har vi som praksis at alle jenter eller alle gutter eller hele klassen blir invitert. Som regel slutter man med dette etter de er 10 år. Men fram til da gjøres det sånn. Jeg vet om enkelte som ikke har overholdt dette, og det har skapt litt misnøye hos noen. Men da er det ikke slik at kun ett barn ikke får komme. Da er det bare tre inviterte f.eks (nærmeste venner) og 10 som ikke får invitasjon. Det blir litt anderledes. Faren for å gjøre det slik som det gjøres hos dere, er jo nettopp at ett eller to barn aldri får komme i bursdager, og det er etter mitt syn helt tragisk. Men vet du hvorfor datteren din ikke blir bedt i bursdager? Er hun slem mot noen av dem? Det må finnes en grunn til at hun alltid blir holdt utenfor? Endret 29. august 2013 av Kari Mari
regnbyen Skrevet 29. august 2013 #12 Skrevet 29. august 2013 Jeg synes det kommer an på barnet og størrelsen på klassen/gruppen. Hvis man f.eks. velger 5 av totalt 20 gutter i klassen, så synes jeg det må være ok. Velger man 14 av 15, så er det ikke ok. Min nokså sjenerte gutt inviterte to gutter fra klassen til bursdagen sin i 1. klasse. Senere har han invitert ca halvparten av guttene og siste året alle guttene i klassen. Vi snakker ofte om hvordan man skal oppføre seg. Jeg kan ikke kreve at de skal like alle godt, eller omgås alle like mye. Jeg krever at de skal oppføre seg skikkelig mot alle. Jeg minner dem også på at hvis de ikke inviterer alle, så kan de heller ikke forvente at alle inviterer dem.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 29. august 2013 #13 Skrevet 29. august 2013 (endret) Har ikke lest svarene over her, men slik har vi gjort det og kommer til å gjøre det: Enten alle guttene, jentene eller alle på avdelingen. Skal et barn utenfor avdelingen (bestevenn/venninne) være med så leveres invitasjonen utenfor barnehagen. Og er det små grupper 2-5 som skal være med så er det bare greit om det er fåtallet som er med ikke flertallet og all invitasjon skal skje utenfor barnehagen. Ekskludering er ikke aktuelt. Endret 29. august 2013 av Myrsnipa1♂&snart2♀
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #14 Skrevet 29. august 2013 Det er mange skoler og klasser som har regler for dette? Hva med å ta det opp med klassekontakt eller FAU-kontakten og diskutere dette i fellesskap for å lage felles regler om at alle jenter/gutter skal bli bedt? Anonymous poster hash: 01495...93f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #15 Skrevet 29. august 2013 Ved vår skole er det gjengs oppfatning at barnet får bestemme. Resultatet av det at et er ET barn som aldri blir invitert og det er min datter. Alle blir ikke invitert til alle, men min datter blir ikke invitert til noen. Det er fryktelig trist og sårt Til alle dere som mener det er greit å ikke invitere alle: Tenker dere over det ene eller de to barna som ALDRI får en invitasjon? Det finnes slikt barn. Barn skjønner at man ikke alltid får komme. Barn skjønner også når man aldri får komme. Min datter er 10 år og har aldri blitt invitert i bursdag. Det er barna som bestemmer, men det er foreldrenes valg som fører til at enkelte barn blir utsestengt. Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Uff, det er jo bare trist da Ved vår skole har vi som praksis at alle jenter eller alle gutter eller hele klasse blir invitert. Som regel slutter man med dette etter de er 10 år. Men fram til da gjøres det sånn. Jeg vet om enkelte som ikke har holdt dette, og det har skapt litt misnøye hos noen. Men da er det ikke slik at kun ett barn ikke får komme. Da er det bare tre inviterte f.eks (nærmeste venner) og 10 som ikke får invitasjon. Det blir litt anderledes. Faren for å gjøre det slik som det gjøres hos dere, er jo nettopp at ett eller to barn aldri får komme i bursdager, og det er etter mitt syn helt tragisk! Det er ikke bare datteren min som ikke får komme hver gang, men hun er den eneste som aldri får komme. De andre jentene får invitasjoner her og der (ikke alle til samme festen), men min datter blir ALLTID glemt. Det er faren med dette. Man tenker at Lisa, Hanne og Trine ikke skal bli invitert. Vi kan ikke invitere alle og så lenge vi ikke bare utelater 1 barn så er det greit. Neste fest blir Lisa og Trine invitert, men ikke Hanne. Hanne er hun som alltid blir utelatt, men ingen tenker over det fordi hun alltid er en av to eller fire som ikke blir invitert. Hanne er den ene barnet som alltid havner i "ikke-invitert-gruppen". Ingen tenker over det og ingen legger merke til henne. Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #16 Skrevet 29. august 2013 Må innrømme at da de eldste var helt små, ba de bare de nærmeste venninnene. Vi bodde i en liten blokkleilighet, og kunne ikke be alle. Senere ba vi hele klassen. Sønnen min går i 2.klasse og vi har leid SFO de siste årene og bedt alle guttene. Om man bare skal be noe få, så pass for all del at det ikke bare er en eller to som ikke blir bedt. Anonymous poster hash: 12293...a3e
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #17 Skrevet 29. august 2013 Ikke akseptabelt at din datter aldri blir invitert!!! Hadde tatt dette opp med foreldre utvalgte og lærer i dag!! stakkars liten:( Anonymous poster hash: 99188...83f Invitasjonene deles ut privat så skolen kan ikke gjøre noe. Selv om skolen er den arena der fester blir snakket om både i forkant og i etterkant så kan ikke skolen blande seg i private ting. Jeg skjønner det, men jeg sliter litt med at alt ansvaret legges på oss. Å invitere barn som aldri blir invitert er visst ikke noe andre foreldre orker å ta ansvar for Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Problemet er at de andre foreldrene sansynlig vis ikke vet om det. Så lenge vi inviterer alle er det jo greit, men skal vi gjøre noe med noen få (ikke nødvendigvis bursdag) aner vi ikke hvem som altid blir utelatt. Dermed ender vi med bare å invitere de samme. Anonymous poster hash: 3f391...210
Gjest sussie77 Skrevet 29. august 2013 #18 Skrevet 29. august 2013 Her gjøres det veldig enkelt. Alle guttene/jentene eller hele avd. Ingen regler på det, men noe alle ser på som en selvfølge. Kommer jo selvfølgelig an på hvordan avdelingene er delt inn i også sånn aldersmessig.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #19 Skrevet 29. august 2013 Ikke akseptabelt at din datter aldri blir invitert!!! Hadde tatt dette opp med foreldre utvalgte og lærer i dag!! stakkars liten:( Anonymous poster hash: 99188...83f Invitasjonene deles ut privat så skolen kan ikke gjøre noe. Selv om skolen er den arena der fester blir snakket om både i forkant og i etterkant så kan ikke skolen blande seg i private ting. Jeg skjønner det, men jeg sliter litt med at alt ansvaret legges på oss. Å invitere barn som aldri blir invitert er visst ikke noe andre foreldre orker å ta ansvar for Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Problemet er at de andre foreldrene sansynlig vis ikke vet om det. Så lenge vi inviterer alle er det jo greit, men skal vi gjøre noe med noen få (ikke nødvendigvis bursdag) aner vi ikke hvem som altid blir utelatt. Dermed ender vi med bare å invitere de samme. Anonymous poster hash: 3f391...210 De vet om det for det ble tatt opp på møte at skolen ønsker at invitasjoner skal deles ut på skolen og at alle guttene / jentene eller hele klassen skal inviteres pga. barn som opplever å aldri bli invitert. Det var de færreste foreldrene interessert i. Jeg har tatt det opp igjen, men skolen kan ikke gjøre noe mer. Foreldre vet at det er barn som aldri blir invitert, men det å bestemme selv er viktigere enn å inkludere barn Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #20 Skrevet 29. august 2013 Jeg synes det eneste riktige er å be alle på gruppa/klassen, evt alle av samme kjønn. Får så utrolig vondt av den ène eller de få som ikke får komme. Barna prater jo selvfølgelig om dette i barnehagen/skolen, og gleder seg. Broren min hadde en skikkelig lei opplevelse som hadde med dette å gjøre, da han gikk på skolen. Pga dette er jeg litt ekstra følsom da det kommer til dette temaet... Det er så vondt å føle seg utestengt fra et fellesskap (både for barn og voksne... ) Anonymous poster hash: a32b3...3b2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #21 Skrevet 29. august 2013 Det må kunne gå an å gjøre ulikt ettersom barna blir eldre. Det er selvfølgelig trist at datteren din på 10 år aldri blir invitert i bursdag. Jeg forsøkte å stille deg noen spørsmål om dette i innlegget ditt i går - men det har du ikke svart på. Hvordan fungerer datteren din sosialt ellers? Jeg antar hun ikke har så mange i hverdagen for øvrig? Hvordan tar dere tak i dette? Greit nok at alle foreldre har et kollektivt ansvar for at ingen skal falle utenfor, men man har som mor og far det største ansvaret for sitt eget barn selv. Å oppdra barn til å bli trygge, selvstendige og sosiale individer er en kontinuerlig jobb man aldri får pause fra. Henger et barn etter må en selv brette opp ermene å stå på! Spent på å høre hva dere gjør :-) Anonymous poster hash: a5393...8dc
SannaMaria Skrevet 29. august 2013 #22 Skrevet 29. august 2013 Ikke akseptabelt at din datter aldri blir invitert!!! Hadde tatt dette opp med foreldre utvalgte og lærer i dag!! stakkars liten:( Anonymous poster hash: 99188...83f Invitasjonene deles ut privat så skolen kan ikke gjøre noe. Selv om skolen er den arena der fester blir snakket om både i forkant og i etterkant så kan ikke skolen blande seg i private ting. Jeg skjønner det, men jeg sliter litt med at alt ansvaret legges på oss. Å invitere barn som aldri blir invitert er visst ikke noe andre foreldre orker å ta ansvar for Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Problemet er at de andre foreldrene sansynlig vis ikke vet om det. Så lenge vi inviterer alle er det jo greit, men skal vi gjøre noe med noen få (ikke nødvendigvis bursdag) aner vi ikke hvem som altid blir utelatt. Dermed ender vi med bare å invitere de samme. Anonymous poster hash: 3f391...210 De vet om det for det ble tatt opp på møte at skolen ønsker at invitasjoner skal deles ut på skolen og at alle guttene / jentene eller hele klassen skal inviteres pga. barn som opplever å aldri bli invitert. Det var de færreste foreldrene interessert i. Jeg har tatt det opp igjen, men skolen kan ikke gjøre noe mer. Foreldre vet at det er barn som aldri blir invitert, men det å bestemme selv er viktigere enn å inkludere barn Anonymous poster hash: dfa04...0e4 Så utrolig trist at ingen andre foreldre ser saken fra ditt ståsted...! Kan det være en mulighet neste foreldremøte å be om å få si noe. Be først alle foreldrene tenke seg om og komme fram til ca hvor mange bursdager barnet deres er invitert til i løpet av et år. Fortell deretter at din datter i løpet av fire år (var det ikke det?) fortsatt ikke har blitt invitert i én eneste bursdag. Spør foreldrene om de kan se for seg hvordan deres barn hadde følt det dersom det var de som opplevde dette. Og spør foreldrene om de kan forestille seg å skulle forklare deres eget barn hvorfor det er akkurat slik. Si videre at du ønsker at dette med bursdagsinvitering skal gjøres på en annen måte. Det må da være NOEN foreldre på det møtet som ser din side av saken og forstår at dette må gjøres noe med...?! Det er sikkert ikke bare bare å evt skulle gjøre det på denne måten, men det er viktig å få gjort klart at det faktisk er ett barn som i fire hele år er blitt utelatt fra samtlige bursdager. Det må da være noen foreldre som ser noe nytt da, og tar dette innover seg og ønsker å være med å gjøre noe for at det ikke skal fortsette å være slik? Gjør det for dattera di sin skyld. Ikke gi deg selv om du har prøvd før. Du har rett i at det er urettferdig!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #23 Skrevet 29. august 2013 Det må kunne gå an å gjøre ulikt ettersom barna blir eldre. Det er selvfølgelig trist at datteren din på 10 år aldri blir invitert i bursdag. Jeg forsøkte å stille deg noen spørsmål om dette i innlegget ditt i går - men det har du ikke svart på. Hvordan fungerer datteren din sosialt ellers? Jeg antar hun ikke har så mange i hverdagen for øvrig? Hvordan tar dere tak i dette? Greit nok at alle foreldre har et kollektivt ansvar for at ingen skal falle utenfor, men man har som mor og far det største ansvaret for sitt eget barn selv. Å oppdra barn til å bli trygge, selvstendige og sosiale individer er en kontinuerlig jobb man aldri får pause fra. Henger et barn etter må en selv brette opp ermene å stå på! Spent på å høre hva dere gjør :-) Anonymous poster hash: a5393...8dc Hun fungerer godt ellers. Hun har venner, men hun er ikke i den "innerste sirkelen" av venner fordi hun er sjenert. Hun er glad i sport og hun trener, men det er trening med unger fra ulike skoler og jentene der har sine venner og inviterer klassekamerater til bursdager. Vi inviterer alle jentene når hun har bursdag og alle kommer. Men hun blir ikke invitert tilbake. Hun er sosial, snill og grei. Skoleflink, men ikke av de mest populære jentene i klassen. Hun er stille og er ikke den som bryter seg frem (om man kan si det). Hun er sammen med jentene i gata, men er fortsatt ikke den som blir invitert. Man kan si: Hun blir litt glemt når det skal lages fest. Kanskje fordi hun ikke gjør så mye av seg og fordi hun ikke er så populær i klassen, men skal det ha noe å si? Vi som foreldre er sosiale med de andre voksne i gata, men så lenge barna får bestemme hvem som skal inviteres så spiller det visst ingen rolle hvilken innsats vi legger ned. Tar gjerne imot forslag på hva vi kan gjøre for å få andre foreldre til å se at det finnes barn som henne, hun er neppe det eneste barnet, og at det finnes barn som aldri får være med. Anonymous poster hash: dfa04...0e4
Miljøterrorpeuten Skrevet 29. august 2013 #24 Skrevet 29. august 2013 Mitt barn går i rein aldersgruppe i barnehagen (en avd for 4 åringer, en for 5 åringer osv...) Vi har en policy på at guttene ber alle guttene på avd i sin bursdag og jentene ber ale jentene i sin. Jeg synes det er litt dumt at det ikke er blandet, men samtidig er de jo over 20 stk i avd, så veldig greit at ikke alle trenger å bli bedt. Dessuten er det en ordning som barna synes er veldig rettferdig, og det er kanskje det viktigeste.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2013 #25 Skrevet 29. august 2013 Her er det veldig enkelt, de er bare 7 stk i mitt barns årskull i bhg, og som snart skal gå i samme klasse, så det er ikke noe problem å invitere alle. Inviterer gjerne 2-3 utenom også som er et år eldre eller yngre som barnet leker mye med. Men jeg synes ikke man trenger å invitere alle som er like gamle hvis det er flere avdelinger nei, det holder med de på samme avdeling. Evt. de av samme kjønn på avdelingen hvis du vil ha enda færre. Det viktige er at alle i en gruppe (etter avdeling/klasse, alder og/eller kjønn) blir invitert. Anonymous poster hash: cba88...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå