Gå til innhold

Ønsker meg tvillinger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har endelig blitt enige om å sette igang prøving til et siste barn. Det har vært en lang prosess, siden han har vært skeptisk til flere barn. Jeg, derimot, har alltid ønsket meg en stor familie.

Sist tok det flere år å bli gravid. Jeg er nå 37. Jeg har PCOS, og uregelmessige sykluser (ofte uten eggløsning). Legen min har derfor satt meg på dobbel Pergotime fra neste syklus for at jeg skal få eggløsning.

Jeg ønsker meg fortsatt mange barn, men innser at (både) alderen min (og mannen) kan sette en stopper for det :-( På nett leser jeg at man kan øke sjansen for tvillinger ved å starte Pergo-kuren på dag 3 fremfor dag 5. Er det noen her med erfaring?

Anonymous poster hash: 0d9fa...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk på at tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap og særlig med økende alder på mor. Foruten det er det kjekt med to små. Mine ble til ved IVF.

Anonymous poster hash: d6d50...d1c

Skrevet

Ja, det er jo baksiden av medaljen... Jeg er klar over at det innebærer økt risiko. Har et håp om at det hjelper å være i god form og ha hatt enkle enlingsvangerskap tidligere. Jeg har vært i fin form i begge mine graviditeter (men det første telles vel knapt - det er 15 år siden, jeg var bare 23). Uansett har jeg ikke hatt plager før. Ingen kvalme. Jobbet 100% begge graviditeter. Enkle og raske fødsler på overtid. Ingen diabetes eller bekkenplager. Hva tenker dere som har både tvillinger og "enlinger" - er det helt tilfeldig, eller kan jeg håpe på at et eventuelt tvillingsvangeskap kan likne tidligere graviditeter?

Det er uansett liten sjanse... Er allikevel interessert i å høre om andre har lyktes i å få tvillinger med Pergo; og ikke minst hva man tenker om å starte kuren litt tidligere enn normalt. Noen som tror/ vet om det har betydning?

Skrevet

Ja, det er jo baksiden av medaljen... Jeg er klar over at det innebærer økt risiko. Har et håp om at det hjelper å være i god form og ha hatt enkle enlingsvangerskap tidligere. Jeg har vært i fin form i begge mine graviditeter (men det første telles vel knapt - det er 15 år siden, jeg var bare 23). Uansett har jeg ikke hatt plager før. Ingen kvalme. Jobbet 100% begge graviditeter. Enkle og raske fødsler på overtid. Ingen diabetes eller bekkenplager. Hva tenker dere som har både tvillinger og "enlinger" - er det helt tilfeldig, eller kan jeg håpe på at et eventuelt tvillingsvangeskap kan likne tidligere graviditeter?

Det er uansett liten sjanse... Er allikevel interessert i å høre om andre har lyktes i å få tvillinger med Pergo; og ikke minst hva man tenker om å starte kuren litt tidligere enn normalt. Noen som tror/ vet om det har betydning?

kjenner ei som medisinerte seg selv, hu fikk firlinger :) masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 20cdb...23c

Skrevet

Tenk deg godt om. Vi har tvillinger på 11 mnd og en gutt på 4. De siste 11 mnd har vært alt annet en gøy, og søvn er en stor mangelvare.

Det er hardt arbeid, både mht ungene men også forholdet.

Jeg et 38 og fikk mine vha IVF.

Jeg hadde ikke satt opp to egg hvis jeg visste hvor hardt det kom til å bli.

Alltid mangel på hender, 50% større sjanse til enhver tid at en ikke sovner, en ikke vil spise, en ikke vil kjøre bil, en blir syk, en vil bysses i søvn, etc etc.

Det et VELDIG hardt!

Anonymous poster hash: cf58f...abc

Skrevet

kjenner ei som medisinerte seg selv, hu fikk firlinger :) masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 20cdb...23c

Med pergo?

Skrevet

Å få en er greit, tvillinger er mer risiko, trillinger er vanvittig, firlinger er galskap. Å medisinere seg selv er å drive med russisk rullett. Å bli gravid med flerlinger er ikke bare glede. Det er høy risiko for å miste. Mistet selv en trilling.

Anonymous poster hash: d6d50...d1c

Skrevet

I utgangspunktet får jeg Pergotime fordi jeg sjelden har eggløsning. Risikoen for flerlinger er uansett begrenset med Pergo; 7% risiko for tvillinger og ca 1% sjanse for tre eller flere. Jeg har en "hemmelig" drøm om tvillinger. Bor på gård, med mine foreldre og to yngre søstre i umiddelbar nærhet. Vi ville fått noe avlastning om det skulle knipe for mye på søvn. Jeg er mest bekymret for selve svangerskapet. Etterpå skal vi greie...

Ville det ha noe hensikt å diskutere oppstart pa dag 3 i stedet dag 5 med legen min?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...