Gå til innhold

Ammer enda flere ganger om natta, han er 14 mnd. Pfffjuuuuh...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke slutte. Han bruker ikke sutt, har ikke noen kosebamse/fille... han har samsovet med meg siden han ble født.

Nå er det 8 (!!!!) tenner på vei opp, og han er helt ekstrem på natta i forholdt til puppen. Han gråter også, jeg tror han har vondt... og muligens at det kan hjelpe litt på smertene på amming..??

Samtidig er jeg jo uuuutslitt etter netter med en helt haug av oppbrutt søvn... SÅ frustrerende :( Har ikke samvittighet til å slutte amme, men har jo såååååå lyst!

Andre som tenker litt som meg... hva har dere evt gjort?

Skrevet

Tenker at det sikkert er umulig frem til han er på eget rom. Jeg har ikke samsovet siden han var 6mnd, men uten tvil så var det ammeslutt på natta da han var 9 mnd som gjorde at han sov hele natta, og har gjort det siden. Sikkert ekstra vanskelig å slutte når det er tenner på gang, men ofte går det lettere enn man tror på forhånd med ammeslutt. Jeg gruet meg litt til skrik og styr, men så var det mye enklere enn jeg hadde forstilt meg. Angret etterpå at jeg ikke hadde gjort det en mnd før.

Hvis du kan flytte han på eget rom, og har lyst til det selv selvfølgelig, ville jeg gjort dette først. Det er jo bare kos han vil ha av deg på natta når han er så stor. Han har jo ikke behov for mat eller drikke. Lykke til!! Det er jo en ny verden når dere begge får sove ordentlig;)

Skrevet

Jeg ville kuttet puppen på natten. Mine sov ikke natten gjennom før de visste at det ikke kom noe mer pupp... Jeg tror det til slutt blir en uvane at de trenger puppen for å finne søvnen igjen.

Hvis du er slten så ta litt vare på deg selv :-) ingen baby på 14 mnd trenger nattmat, så det er ingen grunn til at du ikke skal ta vare på ditt eget søvnbehov :- ) la far ta de første nettene, eller ta på deg en tykk genser slik at puppen ikke blir så lett tilgjengelig og byss og kos :-)

Skrevet

Jeg nattammet flere ganger på natt frem til yngste var ett år (samsov). Da tok pappaen han om natten. Han gjorde det i ca to måneder, og de første tre ukene våknet han veldig mye, og de første to ukene måtte han ta han på brystet sitt for at han skulle sovne. Da jeg begynte å ta over på natta, måtte jeg også ta han opp litt.. Etter hvert kunne vi bare putte smokken i munnen hans.

Men nå har det gått fire måneder, og han våkner fortsatt mye på natta. På gode netter (uten tannfrembrudd eller sykdom) våkner han to ganger, og på dårlige netter våkner han hver time. Stort sett ligger han på 3-5 oppvåkninger (hvor 2-3 er etter vi har lagt oss). Men det som er bra nå, er jo at vi kan bytte på det. Men vi holder innimellom på å gå i oppløsning av søvnmangel...

Skrevet

Hadde kuttet nattpuppen i håp om søvn. Men vet av egen erfaring at mine unger ikke sover bedre, heller dårligere.. Håper det gir seg snart, en mnd siden her og er våken i flere timer av gangen hver natt! Jeg holder på å fly på veggen av søvnmangel og har lite lyst til å være sammen med ungene..

Skrevet

Tusen takk for alle svar!!! Gudd..... for ei utfordring ;)

Har to eldre, de nattammet jeg til DE ikke gadd mer ;) Vurderer bare gjøre det når og... Det er liksom enten eller, enten sover jeg dårlig OG ammer, ellers sover mannen dårlig mens guttungen gråter...

...

Skrevet

Tusen takk for alle svar!!! Gudd..... for ei utfordring ;)

Har to eldre, de nattammet jeg til DE ikke gadd mer ;) Vurderer bare gjøre det når og... Det er liksom enten eller, enten sover jeg dårlig OG ammer, ellers sover mannen dårlig mens guttungen gråter...

...

Når sluttet de eldste å gidde?

Det er ikke lett... Lykke til uansett :)

• 4 uker senere...
Skrevet

He he godt å se vi er flere :-) Min natteammer veldig. Snart 14 mnd. Da jeg begynte å jobbe fullammet jeg han forsatt, da var han 9 mnd. Da skiftet han fort til å ha hovedmåltid om natten. 1 mnd i barnehagen har heldigvis gjort så han spiser bedre på dagen. I tillegg er han glad i vår varm mat, middagsglass rister han på hodet av.

Han har aldri vært begeistret for grøt så det får han kun på kvelden. Litt opp og ned hvor mye han spiser.

Så føler han har behov for nattammingen, men det er slitsomt. Går nesten på veggen her, 1 gang i uke legger jeg meg samtidig med han for å fylle på søvn. Er ikke så flink å legge meg tidlig ellers. Så full jobb, 3 andre barn og en natteammer som samsover og MÅ ha kroppskontakt sliter litt på denne mammaen.

Men alt går med litt velvilje ;-)

Sweet dreams...

Skrevet

Knerten vår ble ammet 3-4 ganger mellom 19 og 6  (pluss ved legging og morgenpupp) en del netter fra han var 12 til 15 mnd, og nesten hver natt før det. Han ble flyttet på eget rom da han var rundt 10 mnd, men det hjalp ikke stort. Pappaen prøvde roe han, men det hjalp heller ikke - dvs vi ønsket ikke at han skulle ligge spent som en bue og hylskrike selv om det var i pappas armer, da ble det heller amming.

Men fra han var rundt 14-15 mnd så roet antallet amminger seg mye, noen netter var det kun en gang, mange netter to ganger og noen få netter mer enn to ganger (mellom legging og morgenpupp). Han hadde et par ukers "tilbakefall" inne på vårt rom i forbindelse med oppussing, da ble det opptil 6 nattamminger, men etter en uke på permanent eget rom nå er han tilbake til en oppvåkning. Det blir godt å bli kvitt denne også, men jeg stresser ikke noe med det - så lenge han bare våkner, vil ha pupp og sovner uten noe styr etterpå så kan jeg heller legge meg en halvtime tidligere en stund til.

Det går fint an å prøve om pappa eller andre kan roe han ned, men om det er tydelig at det er MAMMA og PUPP barnet vil ha så er det ikke feil å la det få det, iallfall ikke så lenge mamma synes det er greit. Det er ikke sånn at barn som nattammes lenge får tilknytningsproblemer i en eller annen retning, eller får mer søvnproblemer enn andre senere. Det er også helt normalt at barn våkner mange ganger hver natt til de er rundt 3 år, pupp eller ikke pupp gjør neppe noen forskjell for disse barna. Samtidig er det jo helt klart at et barn på rundt året ikke har noe ernæringsmessig behov for pupp hver time! Å ta utgangspunkt i at hver tredje time bør være nok kan være en start, da kan man bruke klokka til å begrense ammingene litt, og prøve å gi kos og trøst og evt vann på oppvåkningene imellom.

Jeg synes selv det er uhorvelig lenge å være uten mat i 12 timer, spesielt om jeg er våken noen ganger, så at barn absolutt ikke trenger mat om natta går jeg ikke med på. Noen gjør det ikke, men det er helt klart andre som faktisk blir sultne i løpet av natta, spesielt om de er våkne (altså våkner skikkelig, enten de bruker tida til kos, skriking eller sengeturn). Det er blant annet derfor jeg synes amming en gang i løpet av natta er greit for min del - hadde knerten våkna rundt 23 så jeg kunne ammet før jeg la meg så hadde det vært perfekt, men i håp om at han etterhvert skal sove enda lengre så lar jeg være - han får heller våkne en gang mellom 1 og 3 for litt nattmat, da.

Skrevet

Nå er alt i skjønneste orden ;) Jeg la meg første nettene i et annet rom. Så flyttet vi baby i annet rom :) Pappaen måtte opp å legge han ned mange ganger de første nettene ;) men han gråt ikke <3 Vi holder egentlig enda på å legge han ned, pappaen må gjøre det for da gråter han ikke. Om jeg kommer blir han jo helt vill og vil opp til meg ;)

Nå er pappan oppe omtrent 2 ganger pr natt og legger han ned igjen. Vi legger han i 21 tiden, og han sover til 8 tiden :D

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har slutta m amming nå for en ukeavisen han har vert avhengig av pupp for å sove. Jeg smøret rett å slett å god neil på puppen å da var d brått slutt :) har prøvd 2 ganger etter på så husk å ha på hver dag en 14 dagers tid :) vi har samsovet hele tiden å nå sover han hele natta enda han kunne vere våken opp til 8 ganger pr natt

• 3 uker senere...
Skrevet

Her er det forsatt nattamming. Han er 15 mnd i dag. Merkelig nok er det pappaen som klager mest. Han er blitt litt bedre, en stund var vi såpass desperat at vi kjøpte inn smokk og testet det ut. Men han har ikke forandret mening ang smokk, vil forsatt ikke ha det. Litt rådvil er jeg, må jo gjøre noe snart men vet ikke hva. Ønsker ikke gråtenetter... I tillegg maser alle hull i hodet på meg om fest og helgeturer osv. Selv kollegaen min som fikk unge for 5 uker siden var så lykkelig for å kunne dra på weekend tur med mannen alene. Julebord er det også snart...

Men tviler på at vi klarer slutte med natteamming før det.

Han er jo litt søt også når han drar rundt på ammeputen mens jeg er borte og sier min, min, min.. He he

Anonymous poster hash: 8e7cb...f57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...