Gå til innhold

Likestilling.. ja riktig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner kun 2 venninner som har det annerledes enn dette :

Kvinnen jobber, handler, lager middag, rydder, vasker opp, vasker tøy. 
Planlegger middag for uken, tenker på om barna har nok tøy, riktig tøy, handler tøy, kjøper leker. Planlegger ferier, bestiller til ferier. Er oppe om natta med syke barn fordi man får jo uansett ikke sove når minsten har feber og klynker fortvilet.

Mannen jobber, setter kanskje på en vask i ny og ne og ser absolutt ikke alt kvinnen gjør :-(.

Og jeg blir så forbannet når folk sier at mamma og pappa er helt likestilt og at en baby har det like bra hos pappa som hos mamma. For det er ikke sant. En mor kunne aldri dratt på arbeidet 2 uker etter at babyen er født uten at hjertet ville blitt revet ut av kroppen. Kunne aldri ha konsentrert seg om arbeidet og måtte ihvertfall ha sendt 10 meldinger og ringt 2 ganger.
Det er forskjell.... Hvis kvinnen lar være å gjøre alt over -så blir ingenting gjort. Poden drar i barnehagen uten ull og uten matboks.

Noen pappaer er sikkert helt annerledes. Men det er vel noen der ute som føler som meg...
Jeg er så drittlei av å stå på hodet over stekeovnen og lage middag etter jobben mens pappaen sitter og leser avisa. Jeg er så drittlei av å aldri å få takk for maten og drittlei av å spørre om han kan huske å takke. Møkk lei :-( :-( 

Anonymous poster hash: 77052...097
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke uenig, men jeg lurer på hvorfor det er slik.

Er det slik fordi mannen VET at ting blir gjort av henne?

Er det slik fordi hun gjør det uten å slippe ham til?

Er det slikt fordi vanens makt er stor?

Anonymous poster hash: c116b...823
Skrevet

Det har da ingenting med likestilling å gjøre. Likestilling er å ha like muligheter uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: 28965...5f0
Skrevet

vi har det sånn delvis slik. jeg tar meg som oftest av det med klær, mat osv til småen. Mens vi deler på handling og vasking. Bortsett fra klær, der er det som oftest jeg som fikser. Men han har overrasket meg ett pr ganger ved at han har vasket=)

Du kan jo gjøre slik som en jeg kjenner gjorde, hun var så lei av at mannen ikke vasket klær, så hun bare lot være å vaske hans. Og da han spurte hvor det og det var så sa hun at det ligger ved vaskemaskinen. gikk ikke lang tid før han begynte å vaske klær han også

Anonymous poster hash: a5c76...d8b
Skrevet

Jeg prøvde å gjøre ingenting. Da skjedde ingenting annet enn at mannen klagde på rot og manglende rene skjorter. 

Kan nok være vane og vanskelig å slippe til. Liker jo å ha kontroll, vite at barna er riktig kledd og blir lagt til riktig tid og får riktig mat.. 

Skrevet

Nå må golk begynne å rope likeverd istede for likestilling hele tiden- LEI!!

Anonymous poster hash: 800ac...f45
Skrevet

Jeg prøvde å gjøre ingenting. Da skjedde ingenting annet enn at mannen klagde på rot og manglende rene skjorter. 

Kan nok være vane og vanskelig å slippe til. Liker jo å ha kontroll, vite at barna er riktig kledd og blir lagt til riktig tid og får riktig mat.. 

Da er det ikke likestillingen du sliter med, men en LATSEKK av en gubbe som helst vil at du skal være hans mor

Skrevet

Jeg er nok gift med en fantastisk mann. Vi har hatt det sånn som du beskriver, men det har vært et helt bevisst valg og da har jeg jobbet mindre for at han skal få jobbe mer. Nå har vi byttet, det er mannen som er sjefen hjemme mens jeg har lange dager på jobb, kommer hjem til ferdig middag og vaskemaskinen går.

I den tiden vi begge er hjemme, deler vi på oppgavene om det er oppussing eller husarbeid. Det er riktignok enkelte ting han bare ikke ser som jeg må ta kontroll på som klær feks.Og permisjonen har jeg tatt, fordi som han sa hadde jeg melk i puppene og det hadde ikke han :P

Skrevet

Det har da ingenting med likestilling å gjøre. Likestilling er å ha like muligheter uavhengig av kjønn.

Det HI beskriver er likestilling i praksis. Eller mangelen på det, rettere sagt.

Anonymous poster hash: d8160...179

Skrevet

Jeg er nok gift med en fantastisk mann. Vi har hatt det sånn som du beskriver, men det har vært et helt bevisst valg og da har jeg jobbet mindre for at han skal få jobbe mer. Nå har vi byttet, det er mannen som er sjefen hjemme mens jeg har lange dager på jobb, kommer hjem til ferdig middag og vaskemaskinen går.

I den tiden vi begge er hjemme, deler vi på oppgavene om det er oppussing eller husarbeid. Det er riktignok enkelte ting han bare ikke ser som jeg må ta kontroll på som klær feks.Og permisjonen har jeg tatt, fordi som han sa hadde jeg melk i puppene og det hadde ikke han :P

Enig med denne her. Vi deler på permisjon og å jobbe redusert, og begge bidrar like mye hjemme. Vi deler ikke nødvendigvis på hver enkelt oppgave, jeg har bedre oversikt over barnas klær og mannen er flinkere til å ordne praktiske ting i og rundt huset, men det er ikke snakk om at den ene sitter og leser avisen mens den andre styrer rundt. Kjenner faktisk ingen som har det sånn som du beskriver og skjønner ikke at du finner deg i det.

Anonymous poster hash: a74eb...6ae

Skrevet

Vi er ikke likestilt og burde heller ikke være det når det kommer til barna. Biologien skal sette en stopper for det. SV og AP kan ikke bare gjøre om på biologiske ting fordi det passer dem. Mødre er 90% av tilfellene best for småbarn. Kun ved misbruk/ psykisk syldom ol vil en mann være like god. El hvor ei dame har så lite morsinstinkt ( kjenner ei) at det er latterlig, mem da burde man droppe sette barn til verden.

Anonymous poster hash: b7db9...9d2

Skrevet

Det HI beskriver er likestilling i praksis. Eller mangelen på det, rettere sagt.

Overhodet ikke. Da har du (og HI) totalt misforstått hva likestilling er.

Skrevet

Likestilling handler om rettferdighet og makt. Alle skal ha like rettigheter og muligheter på alle samfunnsområder. Reell likestilling innebærer blant annet lik mulighet til innflytelse, rettferdig fordeling av ansvar og byrder, rett til å føle seg trygg i forhold til overgrep, og respekt for menneskesverd.[1]

På alle samfunnsområder. Med vekt på "rettferdig fordeling av ansvar og byrder".

Skrevet

Likestilling handler om rettferdighet og makt. Alle skal ha like rettigheter og muligheter på alle samfunnsområder. Reell likestilling innebærer blant annet lik mulighet til innflytelse, rettferdig fordeling av ansvar og byrder, rett til å føle seg trygg i forhold til overgrep, og respekt for menneskesverd.[1]

På alle samfunnsområder. Med vekt på "rettferdig fordeling av ansvar og byrder".

Riktig. Og det har ikke akkurat så mye med hvem som smører matpakka eller vasker klær å gjøre.

Skrevet

Man skal yte etter evne, ikke etter "lyst".

I vår lille familie så betyr det at jeg yter etter evne og gubben tar resten ettersom jeg har dårlig helse. (Det betyr bl.a. nattevåk osv)

I min omgangskrets har nok damene mest styr på det som har med barna å gjøre og planlegger kanskje oftest måltidene, men forøvrig opplever jeg mange av oss som likestilte. Gubbene tar ekstra tørn med tyngre ting jevnlig da alle er huseiere. Hos oss er det også slik at gubben gjerne maler huset (noe jeg ikke kan), mens jeg da sørger for barnet, maten osv.

Likestilling betyr ikke at alle skal gjøre det samme av hver oppgave, men at alle står på til jobben er gjort!

Min mor sa det godt en gang - "det har da aldri vært slik at en har sittet i sofaen mens den andre har stått på, her har begge stått på hele tiden". At en familie kan få en husholdning til å gå rundt gjennom at en sitter med beina på en stol er en gåte for meg.

Anonymous poster hash: a098a...3f5
Skrevet

Her i huset lager mannen de fleste middager, vasker alltid tøy, bretter og legger tøyet på plass, tar oftest inn og ut av oppvaskmaskinen og er flink til å støvsuge og vaske. Det eneste han ikke gjør er nattevåk og stå opp om morgenen med barnet, han sover for tungt og er svært treg og morgengretten. Men, det er greit ettersom han gjør det meste i huset. 

Og for noen av dere med fordommer: Han er Palestiner. 

Anonymous poster hash: c99f8...4f7
Skrevet (endret)

Her tør ikke mannen å sette seg i godstolen med avisa når han kommer hjem, da hadde jeg flydd i flint :P Og han savner da barna etter en lang arbeidsdag og vil leke og kose med dem. Men han er ikke særlig effektiv da, om babyen ligger i babygymmen velger han å slappe av (gjerne ved siden av babyen inni babygymmen; far snorker mens veslegutt dasker ham i fjeset <3), mens jeg hadde f eks satt på en klesvask eller ryddet. Jeg gjør mest i huset nå men det er fordi jeg har perm. Og han tar seg jo av det meste utendørs. Og jeg må jo innrømme at jeg er en hønemor med langt større kontrollbehov enn ham.

Edit: her er det forresten mannen som baker boller og brød, jeg ser ikke opp ned på kjøkkenmaskina :P

Endret av Madolyn
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I vårt hjem handler ikke likestilling spesielt mye om arbeidsdeling. Likestilling handler om likeverd, like muligheter og like rettigheter og like stort overordnet ansvar. Det handler ikke om hvem som smører matpakka, hvem som henger opp klesvasken eller hvem som vasker bilen eller gulvet.

Skrevet

Her i huset har vi det veldig greit..

Har en felles vaskedag, er begge med å bidrar går det fort unna. Jeg gjør gjerne litt mer inni huset enn mannen, men han måker snø, klipper gress, bærer og styrer med ved, fikser ting om noe er gale... 

Anonymous poster hash: a51b6...b5c
Skrevet

Det er jo ikke så veldig viktig hvem som gjør hva, så lenge begge bidrar like mye. Hvis mannen min bare satte seg ned og ikke gadd å gjøre noenting mens jeg lagde middag og ordnet og styrte, ville han nok raskt bli satt i sving.

Heldigvis skjønner han av seg selv at han må ta i et tak. Og så bytter vi heller litt på hvem som får lese avisa, når det en sjelden gang er rom for det...

Men jeg skjønner ikke helt damene som gjør alt selv, mens de koker over innvendig fordi de har en sånn slaskemann. Gi ham et solid spark bak, da!? Høres ut som om han trenger det..

Skrevet

I vårt hjem handler ikke likestilling spesielt mye om arbeidsdeling. Likestilling handler om likeverd, like muligheter og like rettigheter og like stort overordnet ansvar. Det handler ikke om hvem som smører matpakka, hvem som henger opp klesvasken eller hvem som vasker bilen eller gulvet.

Likestilling handler ikke om likeverd. 

Skrevet

Jeg kjenner kun 2 venninner som har det annerledes enn dette :

Kvinnen jobber, handler, lager middag, rydder, vasker opp, vasker tøy. 

Planlegger middag for uken, tenker på om barna har nok tøy, riktig tøy, handler tøy, kjøper leker. Planlegger ferier, bestiller til ferier. Er oppe om natta med syke barn fordi man får jo uansett ikke sove når minsten har feber og klynker fortvilet.

Mannen jobber, setter kanskje på en vask i ny og ne og ser absolutt ikke alt kvinnen gjør :-(.

Og jeg blir så forbannet når folk sier at mamma og pappa er helt likestilt og at en baby har det like bra hos pappa som hos mamma. For det er ikke sant. En mor kunne aldri dratt på arbeidet 2 uker etter at babyen er født uten at hjertet ville blitt revet ut av kroppen. Kunne aldri ha konsentrert seg om arbeidet og måtte ihvertfall ha sendt 10 meldinger og ringt 2 ganger.

Det er forskjell.... Hvis kvinnen lar være å gjøre alt over -så blir ingenting gjort. Poden drar i barnehagen uten ull og uten matboks.

Noen pappaer er sikkert helt annerledes. Men det er vel noen der ute som føler som meg...

Jeg er så drittlei av å stå på hodet over stekeovnen og lage middag etter jobben mens pappaen sitter og leser avisa. Jeg er så drittlei av å aldri å få takk for maten og drittlei av å spørre om han kan huske å takke. Møkk lei :-( :-( 

Ta tak i arbeidsdelingen med din mann hvis du er så misfornøyd. Det er ingen grunn til at mye mer skal falle på deg med mindre dere er enige om den arbeidsdelingen.

Jeg kjenner mange forhold der de deler relativt likt på husarbeidet og der de også har delt nesten likt på permisjonstiden. Selv har jeg en mann som gjør mye mer enn meg av husarbeidet hvis ikke jeg pushes litt, men jeg er enig i at det er vanskeligere for kvinner å være borte fra barna sine ihvertfall det første året.

Ser mange kvinner ta ALT hjemme fordi de ikke lar mannen finne sin veigjøre ting på sin måte... hvis du må ha alt akkurat som du vil ha det så er det jo klart at mannen backer ut...

Skrevet

Tror dette er ulikt i ulike sosioøkonomiske lag, vedder på at dere tilhører en av ytterkantene her HI. I min omgangskrets, som ligger i midtsjiktet, har de fleste litt høyere utdanning men ingen med forferdelig god råd,og her deles det stort sett på oppgavenei hjemmet og på permisjonen som det naturligste i verden.

Anonymous poster hash: 94164...918

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Likestilling handler ikke om likeverd. 

Joda, likestilling handler også om likeverd. 

Skriv "likeverd og likestilling" i Google og les! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...