Gå til innhold

Hva bør man gjøre ved gjentatt slåing?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 3 år som har et fantastisk humør, men som også er utrolig viljesterk og temperamentsfull.For tiden låser han srg nesten daglig hvis han ikke får det som han vil og kan slå meg gjentatte ganger.Noen ganger virker det som han bare tester meg ut (er det lov å slå sånn?), mens andre ganger er han ordentligsint/lei seg

Han slår ikke veldig hardt, men det hendet også han slår lillesøster hvis han blir sjalu osv.Det er jo mange som er i mot time-out men hva gjør man når gutten ikke stopper? Er usikket på om det beste et å bare stoppe slagene hans eller bære han inn i gangen så han kan sitte der til han er ferdig å slå.Da må jeg selvsagt bære han dit mange ganger.Har også krevd unnskyld eller at han gir en kos for at vi skal leke sammen etterpå.Synes dere det er for mye forlangt av en 3-åring? Hva tror dere er best hvis moen låser seg ved slåing?

Anonymous poster hash: ff2d9...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd det der.

Han slo ikke andre enn meg - ganske hardt i blant - og noen ganger sin søster.

Jeg reagerer hver gang. Slår han sin søster får han ikke lov å leke med henne. Slår han meg er det meg som går og ikke vil leke/spise eller hva det nå er med ham. Jeg tror jeg har tatt snakken med ham 1000 ganger. I tillegg forsøkte jeg å vise ham andre måter han kunne få sinnet ut av kroppen på som f eks å trampe i gulvet, men det funket ikke. Det holdt på i perioder hele vinteren.

Det virket avgjort best de gangene hvor faren deres også var hjemme og så det så det ble en felles reaksjon fra oss begge. (Han er nok litt pappagutt ;) )

Men nå er han helt sluttet å slå så det var en periode - men pyh det var tøfft å komme igjennom.

Jeg tror det viktigste er at du er konsekvent og reagerer på samme måte hver gang - selv når du er ved å miste motet og ikke synes du ser noen fremgang. Jeg snakket flere ganger med barnehagen men han har aldrig oppført seg slik der så på en eller annen måte er det mamma som blir testet ut.

Jeg vet ikke om min måte å håndtere det på var korrekt - men her var det i hvert fall ikke nok å bare stoppe slagene. Han måtte ut av situasjonen for å greie å stoppe - og for å skjønne at dette var alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her ble det time out. Vi hadde hyling, skriking, biting, kloring og slåing. Han ble så vanvittig sint at prat ikke nådde frem. Han måtte roe seg ned før han var mottakelig for noe som helst. Denne voldsomme trassen varte omtrent ett år, men nå høster vi også fruktene av at vi har vært konsekvente. Temperamentet er der, men han kan nå snakkes til og gjør som vi sier selv om han er sint. Slåing ser vi noe til ennå, men nå kan vi faktisk irettesette ham kun verbalt, og han sier også unnskyld av seg selv.

Ja, det er mange som er imot time out, men jeg mistenker også at de fleste av disse menneskene ikke har vært borti mange høytemperamentsfulle barn. Han er fremdeles den i bhg med mest temperament, men han lar det heldigvis ikke gå ut over andre mennesker, og der tar vi nok litt av æren! Han oppfører seg også heldigvis veldig bra blant andre. Tar det ut på oss kjente, altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...