Gå til innhold

Samvær forelder og omsorgssvikt :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan nevne noen ting som har skjedd bakover i tid og frem til nå. Har brukt alle hjelpeinstanser jeg kan bruke: Små og spedbarnsteam, Bupa, familievernkontoret, barnevernet og helsestasjonen. Etter råd fra disse hjelpe instansene har jeg ikke stoppet samværene, for min sønn skyld. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, for ting hjelper jo ikke!!!!!!Nevner noen ting som har skjedd. Og det er flere ting, men jeg husker ikke alt nå. alt som har skjedd har jeg fortalt til de hjelpe instansene jeg har brukt. 

Når sønnen min var 1.5 år skulle jeg hente han på samvær. Hørte helt febrisk hyling når jeg stod utenfor og døren var låst. Heldigvis hørte hun som bodde under meg etterhvert, og når jeg da kom meg inn stod sønnen min i senga, sprut rød, full av størkna bæsj mens far lå og sov!!!! :( Kontaktet familievern kontoret og vi ble enige om at far ikke skulle få ha mere samvær alene. Da flytter far med sin mor.  Og samvær var som vanlig når hun var tilstedet.

for 6 mnd siden fikk jeg en tlf fra hans mor om at hun måtte prate med meg igjen. Da fikk jeg vite at far sov hele tiden på samvær, lot sønnen vår gå rundt alene uten tilsyn, mens far sov. Det skjedde også en tragisk episode som jeg ikke vil gå inn på her. Da kontaktet jeg barnevernet og advokat og jeg fikk stoppet samvær. Så måtte vi til mekling etter en stund og vi ble enige om mindre samvær og kun med tilsyn. Tilsynsfører ble da farmor.  og etter en 4 mndstid ble vi enige om at far skulle få ha sønnen vår alene, men at farmor skulle være tilstede på natta.Dette fungerte strålende frem til i sommer. 

I helgen fikk jeg en ny tlf fra farmor. Der hun ville prate med meg om noe viktig, så da dro jeg til henne. Da fortalte hun meg at far fortsatt sov på samvær. Hun fant sønnen vår hengene ut av vinduet i 2 etasje, mens far sov. Han tar med seg sønnen vår ut sent. Til ca kl 11, og nærmest tvinger han til og være våken så lenge, selv om sønnen vår er trøtt og vil legge seg. Han steller han ikke, og ved siste samvær fikk jeg han hjem i samme truse som jeg leverte han i. Den var det da størknet bæsj i. Farmor viste meg også far sin leilighet. (de bor i samme hus, men hver sin leilighet) og der var det søppel OVERALT. Det var stooore søppel sekker med søppel, fluer overalt, og det stinka helt forferdelig der inne. 

Når sønnen vår stod opp pleide far bare og sette på film til han og gå og legge seg igjen, eller sette seg ved data mens sønnen vår satt alene i stua i flere timer. Og sånn var det altså hele dagen. Han tar sønnen vår sjeldent med ut for og leke. At det var sånn her igjen fikk jeg vite på søndag.  Jeg trodde alt var bra:( 

Min samboer har også møtt noen som kjenner barnefar i byen for en kort stund siden og da fortalte de at de var bekymret for sønnen min. For barnefar lot sønnen vår bare være alle veier, han tok seg ikke av han, og hadde ikke kontroll på 4 åringen i det hele tatt.. Han var med vennene sine og sønnen min gikk bare rundt alene :(  

Pga det som skjedde for 6 mnd siden så har jeg og samboeren min gått jevnlig til bupa for og få råd og veiledning. Jeg var der nå på tirsdag for og fortelle hva jeg hadde hørt fra farmor.  Og jeg ville at de skulle sende en bekymring melding på far, både fra dem og fra meg, for jeg tenkte at når det er fra helsevesen så vil de kanskje ta det mer alvorlig. 

Men hva kan jeg forvente nå ? Jeg har satt en stopp for alt av samvær frem til jeg har pratet med barnevernet. Og jeg vil ha råd fra dem, om mulig samvær fremover.  Hadde det vært opp til meg, om jeg skyver min sønns følelser til siden, så hadde jeg gått til rett sak og tatt fra han alt av samværsrett. For de som behandler det mest dyrebare jeg har som søppel fortjener ikke og ha han. !! :( Men så føler jeg ikke at det er riktig ovenfor min sønn. For han liker jo og være med far ( så lenge far tar seg av han) for han merker det selv, og da vil han bare være hos farmor. 

Noen som vet hva jeg kan forvente av bv? Hva som nå vil skje?

Far er ikke helt frisk i topplokket dessverre. Utviklingen hans må ha stoppet opp en vei, for dagligdagse ting gjør han ikke. dusjer, pusser tenner, jobber, rydder, lager mat , osv. Eneste han gjør er og ligge og dra seg i senga hele dagen og spille data. 

Det er så mye som har skjedd nå, og jeg har gitt han flere sjanser nå. Etter råd fra familievernkontoret OG en egen megler de hadde på barnevernet. Men dette funker jo ikke! min sønn kan ikke vokse opp med følelsen av at han er i veien. 

Hjelp :( 

Anonymous poster hash: 5d2d4...aa3
Skrevet

dytt

Skrevet

Ikke gi han flere sjanser. Man er ikke pappa bare fordi man har donert spermen en gang i tiden. Han har vist tydelig at han verken vil eller evner å ta vare på barnet sitt. Jeg ville gjort det jeg kunne for å nekte samvær, også tatt rettslige skritt. 

Anonymous poster hash: 65085...ced
Skrevet

Jeg har ikke peiling, men kan han ha samvær med farmor i stedet? Hun virker jo som en fornuftig dame. Og så kan hun styre hvor mye de er sammen med far under samvær?

Anonymous poster hash: 3ae47...ebb

Skrevet

I dette tilfelle er nok det beste for sønnen din å kutte samværet helt. Du skal ikke fortsette samværet for sønnen din sin del, for dette er skadelig for han. Men det tror jeg du vet innerst inne...

Anonymous poster hash: 73ab1...0ba

Skrevet

Farmor har vært silsynsfører før, og hun ønsket ikke den rollen igjen, da ting uansett ikke ble bedre. Hun har lyst på "bestemor rollen". Ikke samværsrollen. Og det ender det opp med uansett for far tar jo ikke sin oppgave. Det eneste hun gjør er jo og gi bjørnetjenester til far. Far slipper unna med alt, for han vet at hvis han ikke gjør det, så gjør moren hans det. For hun vil jo ikke stå og se på dette selv. Men han driter jo i henne. 

hi

Skrevet

Ja, innerst inne vet jeg det. Men sønnen min er jo så glad i pappaen sin :( Helt utrolig egentlig .... 

hi

Skrevet

Så bra du har stoppet samværet. Men helt ærlig så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du ikke har gjort det før, hvorfor du ikke satte en stopper for dette før!?

For, på hvilken måte er det det beste for sønnen din å ha samvær med en far som dette? Som ikke bryr seg, ikke passer på ham og som tydeligvis har store problemer siden han sover døgnet rundt.. Han kan umulig ha hatt det bra hos faren, følt seg utrygg og redd! Mener ikke å være kjip, men syns du har strukket deg alt for langt bare for at sønnen din skal få se faren. Noen ganger er intensjonen god, men utfallet dårlig :(

Om du virkelig ønsker at far og sønn skal omgås så ville jeg heller hatt farmor som avlastningshjem, for eksempel, og så fikk heller far være sammen med dem hjemme hos farmor mens hun selv er tilstede..

Lykke til, HÅPER du går rettens vei for å vise sønnen din at du kjemper for hans beste ve og vel :)

Anonymous poster hash: e6758...bcc

Skrevet

Som jeg skrev i innlegget her, så har vi gått til mekling både på familievernkontoret og mekling hos barnevernet. Da var det dem som sa at det beste for vår sønn var at han fikk samvær med far, men begrenset og ikke uten tilsyn. Jeg trodde jo at de visste hva de pratet om når de gav meg dette rådet. Og de gikk jo bra i starten, men nå har det jo gått til helvette igjen. Og det er derfor jeg nå spør om råd her inne, før jeg skal til barnevernet. Tenkte og ringe dem til mandag, for bekymringsmeldingen ble sendt i går. Så de har vel ikke fått den enda. 

hi

Skrevet

Det er klart sønnen din er glad i pappaen sin. Barn har en enorm lojalitet ovenfor sine foreldre. Men i dette tilfellet er det nok mer skadelig å ha far involvert, da han gang på gang viser sønnen sin at han ikke bryr seg, at han ikke gidder å være sammen med han og ta seg av han. Han kommer mest sannsynlig aldri til å bli en stabil farsfigur. Da er det bedre å kutte det helt! For sønnen din sin del!

Faren makter tydeligvis ikke å gjøre noe med situasjonen, og i verste fall, kan du faktisk risikere at det skjer en alvorlig ulykke fordi far ikke evner å passe på som han må.

Gå til retten med en gang. Få fradømt samværsrett/foreldreansvar og gi sønnen din et godt liv!

Skrevet

Når jeg ser tilbake nå så angrer jeg jo selvfølgelig på at jeg ikke gikk hardere til verks da. Men når far setter på seg uskyldigglise og "skal aldri gjøre det igjen" trynet, forran meklere som tror på det han sier, og far overbeviser både meg og dem :( Etter den tragiske episoden som skjedde for 6 mnd siden så trodde jeg jo at far hadde lært! Fikk også vite at det er veldig sjeldent de fratar far samværsrett hvis det ikke er vold eller seksuellmisbruk ? Noen som vet? 

Skrevet

?

Skrevet

Bv kan ikke frata faren samvær, det må du gjøre gjennom en rettsak. Det høres ut som den faren har fått sine sjanser og vel så det. Dette taper gutten din på. Jeg hadde gjort alt i min makt for at han ikke skulle få være alene med sønnen. Dette er omsorgssvikt og en av grunnene til at man kan miste omsorgen for egne barn. Skjønner ikke hvorfor faren vil ha samvær om han bare ønsker å sove uansett...

Anonymous poster hash: d561a...244

Skrevet

Ja det er den veien jeg vil gå denne gangen. Far har fått for mye sjanser og jeg har sagt til han selv at han aldri får ha sønnen sin ett sekund alene. Men i hvilken retning skal jeg starte?  Nå har jo jeg og bup sendt en felles bekymringsmelding. Men barnevernet kan jo ta tid. Jeg skal uansett til advokat på mandag, for og få skriftlig at jeg har nektet han samvær. Men er dette med og gå videre til retten noe jeg også må ta med advokat? Er det noe jeg må ta med barnevern i tillegg? Jeg aner virkelig ikke i hvilken ende jeg skal begynne denne suppen

hi

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme selv. Jeg stoppet alt samvær med far. Eller dvs. farmor og farfar hadde samvær og far kunne titte innom der hvis han ville være med sønnen sin. Han fikk ikke ha han alene og det var besteforeldrene som bestemte :)  Det fungerte veldig bra. Etter hvert tok far seg sammen, eller ble frisk kan man si, og har nå sønnen alene igjen. Alt går strålende og han er nå en mer enn god nok pappa igjen :)

Jeg kan dessverre ikke si så mye pent om barnevernet. De har jeg aldri hørt noen ting fra. Til tross for at det ble meldt alvorlig bekymring fra flere hold, tok de ikke saken. Fordi han var samværsforelder. Jeg fikk aldri beskjed i fra barnevernet at de hadde fått bekymringsmeldinger ang min sønn. Melderne måtte ringe meg personlig for å gi beskjed til meg hva som foregikk. 

Til og med når far ble satt i varetekt med alvorlige anklagelser fikk jeg hverken telefon i fra politi eller barnevern. Jeg fikk høre det gjennom fars familie og måtte nok en gang ta saken i egne hender. 

Mao så hadde jeg ikke visst noen ting hadde det ikke vært for privatpersoner.

Selv tok jeg kontakt med helsestasjon og fikk snakke med psykolog der om hvordan/hvor mye jeg skulle si til min sønn om det som hadde skjedd på diverse samvær, hvorfor han ikke lenger kunne være med pappa osv.

Anonymous poster hash: 52509...aec
Skrevet

Huff...... For det første vil jeg si at barn er vanvittig lojale ovenfor foreldrene sine så det at barnet liker å være hos pappa må du rett og slett ikke bry deg om. En 4 åring hadde sagt det uansett.

Hadde stoppet alt samvær. Punktum.  Heller latt farmor få litt samvær av og til.

Anonymous poster hash: a0678...405
Skrevet

Her har desverre barnefar alltid vært sånn! helt siden han var liten, så er det jo moren hans som har hatt de fleste samværene. Jeg har nektet samvær, vært hos advokat, jeg har tatt med far på små og spedbarnsteam, helsestasjonen, barnevernet, familievernkontoret og jeg har fått skriv fra lege . men det var noe annet. (far røyker inne, og sønnen vår har astma) UANSETT hva jeg sier eller gjør, han skjerper seg ikke. Sist gang gjorde han det, men nå er det påen igjen. Og hadde det ikke vært for farmoren så hadde jo dette skjedd for leeeenge siden. Det er hun som hele tiden må holde han i nakken. Og jeg forstår at hun blir sliten. :( Derfor ville hun ikke ha noen samværsrolle igjen nå. for hun blir utslitt . utslitt av og måtte passe på barnebarn og sin egen unge som snart er 30 år. Det eneste hun gjør ved og være tilsynsfører er og gi barnefar en bjørnetjeneste, for han gidder det ikke selv!

advokat på mandag. Så jeg håper jeg kan få ordentlig hjelp denne gangen, og ikke bare av de som mener at barn skal ha samvær med far uansett.. "bare man har tilsyn går det greit" 

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme selv. Jeg stoppet alt samvær med far. Eller dvs. farmor og farfar hadde samvær og far kunne titte innom der hvis han ville være med sønnen sin. Han fikk ikke ha han alene og det var besteforeldrene som bestemte :)  Det fungerte veldig bra. Etter hvert tok far seg sammen, eller ble frisk kan man si, og har nå sønnen alene igjen. Alt går strålende og han er nå en mer enn god nok pappa igjen :)

Jeg kan dessverre ikke si så mye pent om barnevernet. De har jeg aldri hørt noen ting fra. Til tross for at det ble meldt alvorlig bekymring fra flere hold, tok de ikke saken. Fordi han var samværsforelder. Jeg fikk aldri beskjed i fra barnevernet at de hadde fått bekymringsmeldinger ang min sønn. Melderne måtte ringe meg personlig for å gi beskjed til meg hva som foregikk. 

Til og med når far ble satt i varetekt med alvorlige anklagelser fikk jeg hverken telefon i fra politi eller barnevern. Jeg fikk høre det gjennom fars familie og måtte nok en gang ta saken i egne hender. 

Mao så hadde jeg ikke visst noen ting hadde det ikke vært for privatpersoner.

Selv tok jeg kontakt med helsestasjon og fikk snakke med psykolog der om hvordan/hvor mye jeg skulle si til min sønn om det som hadde skjedd på diverse samvær, hvorfor han ikke lenger kunne være med pappa osv.

Ja det var akkurat det som skjedde her med barnevernet. Jeg tok kontakt med de, for 6 mnd siden. Og da fikk jeg beskjed om at det var ikke noe de kunne gjøre, siden det er jeg som har hovedomsorg. Så da fikk vi bare en mekler da, til og sette om samværs avtale med tilsyn :( 

hi

Anonymous poster hash: 52509...aec

Skrevet

Huff...... For det første vil jeg si at barn er vanvittig lojale ovenfor foreldrene sine så det at barnet liker å være hos pappa må du rett og slett ikke bry deg om. En 4 åring hadde sagt det uansett.

Hadde stoppet alt samvær. Punktum.  Heller latt farmor få litt samvær av og til.

Hvordan la farmor ha samvær når far bor rett over? Hvis jeg skal nekte han all samvær mener jeg. Jeg vet jo ikke om jeg kan stole på at hun klarer og holde far unna min sønn. Det må jo også være utrolig tungt for henne :( uff. Hun er så god og snill og har hjulpet meg med alt. Måten hun har stilt opp for min sønn med og være tilsynsfører, og nå er hun helt utslitt av hele greia . :( fordi hun må passe på 30 åringen sin i tilegg. 

Anonymous poster hash: a0678...405

Skrevet

Barnevernet er bundet på hender og føtter av lovverket og kan ikke gå inn å undersøke kun samværsforelder. Hvis samværsforelder bedriver omsorgsvikt, er det bostedsforelder som har plikt til å holde barnet vekk fra samvær.

Så her er det lite vits i å vente. Gå rett til advokat og kjør sak om null samvær. Jeg er ikke jurist, men tror du kan få en midlertidig forføyning om samværet.

Skrevet

Barnevernet er bundet på hender og føtter av lovverket og kan ikke gå inn å undersøke kun samværsforelder. Hvis samværsforelder bedriver omsorgsvikt, er det bostedsforelder som har plikt til å holde barnet vekk fra samvær.

Så her er det lite vits i å vente. Gå rett til advokat og kjør sak om null samvær. Jeg er ikke jurist, men tror du kan få en midlertidig forføyning om samværet.

Takk for svar. Det er dette jeg gjorde for 6 mnd siden. da ble samværet stoppet . Men så ble vi inkalt til mekling. Og det var da vi ble enige om denne tilsynsavtalen. Men nå funker jo ikke det lenger. Skal til advokat på mandag, og få samvær stoppet. Men hva vil skje etter det? Må han gå til sak? Har jeg en god sak? Jeg har flere vitner, papirer fra avtaler han ikke har kommet på. Hos bup, familievernkontor, hs osv. har det meste skrevet ned . Og alt kan bevises.  hi

Skrevet

Jeg syns du bør ta med farmor på møte hos bv.

Hun er troverdig og jeg er sikker på at hennes ord vil veie tungt.

Ingen mor sier at sønnen ikke bør ha samvær med barnebarnet med mindre noe er galt!!

Skrevet

Ingen mor sier at sønnen ikke bør ha samvær med barnebarnet med mindre noe er galt!!

Jeg vet jo ikke om bv vil gjøre noe engang? De kunne ikke gjøre noe forrige gang hvertfall. Da ble vi bare vidresendt til mekling . HI

Skrevet

BV kan ikke gjøre noe i denne saken annet en evnt å stille som vitne i en samværsak.

Skrevet

Takk for svar. Det er dette jeg gjorde for 6 mnd siden. da ble samværet stoppet . Men så ble vi inkalt til mekling. Og det var da vi ble enige om denne tilsynsavtalen. Men nå funker jo ikke det lenger. Skal til advokat på mandag, og få samvær stoppet. Men hva vil skje etter det? Må han gå til sak? Har jeg en god sak? Jeg har flere vitner, papirer fra avtaler han ikke har kommet på. Hos bup, familievernkontor, hs osv. har det meste skrevet ned . Og alt kan bevises.  hi

Du må gå til sak for å få samværet stoppet. Og etter hva du skriver her, har du en god sak.

Men uansett må dere først mekle og siden dette tar tid, kan det være aktuelt med en midlertidig forføyning i mellomtiden. Men dette er noe advokaten kan svare deg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...