Gå til innhold

Hva kan jeg kreve av barnfar økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en felles sønn på 1,5 år, og far har han annenhver helg + en overnatting i uken.

Barnefaren er nedlesset i gjeld, kreditorer og har rotet seg skikkelig inn økonomisk, men han har alltid råd til å kjøpe øl, røyke en 20 om dagen og dra på byen. Nå er han i syden med en kompis også...

Det jeg stusser på her, er at sønnen vår sover jo hos han 8 netter i måneden, han sover i en gammel reiseseng, og det er sikkert ok, men han har ikke madrass, og ligger på 2 dyner. Jeg mener at han bør kjøpe seg en skikkelig madrass, og man kan sikker finne en billig en på finn.no. Sønnen vår har hatt behandlinger av osteopater, kiropraktorer, naprapater, fysio osv pga han lå i en kuvøse i 4 mnd og var "C-formet" som de kalte det. Nå endelig er han fin, og jeg mener at underlaget i sengen er en viktig del, han sover der jo i 12 timer hvert døgn...

Men barnefaren sier at han ikke har råd...

Det som også svir, er at han bruker foroverlent bilsete, nå er jeg ingen ekspert på dette området, men jeg har ikke hørt så mye positivt om det, og på babyshop sier de at de helst ikke selger deg, men hvis kunden absolutt skal ha dette, så sier de at det er under eget ansvar. Lest på nettet om tester og hvor mye skade en liten bråstopp med bil kan gjøre i lav fart (f.eks 20 km i timen) da hodet på barnet er tyngre, og kan gjøre store skader.

Barnefar har ikke lappen nå da hanmistet den pga fyllekjøring, men vil ta oppkjøring i mars, og er da enda mer redd for dette... Nå er det en venn av han som kjører sønnen vår.

Har jeg rett eller krav til å "kreve" dette? Jeg blir kanskje litt ekstra provosert da han har råd til så mye annet, men ikke til vår sønns sikkerhet. Heller ikke en barnevogn som han kan sove i når han er i bhg (vi har en kontrakt på at han skal bruke sitt eget utstyr da han misligholder mitt utstyr og især vognen min)  Og dette er noe han gikk med på uten problem...

Han har råd til gøy og moro og er selvfølgelig glad i sønnen sin, men ansvaret rundt det å ha barn er litt verre for han. Har selvfølgelig prøvd å snakke med han, men vi kommuniserer svært dårlig og har vært noen runder i retten som ikke gjør kommunikasjonen noe bedre akkurat...!

Noen tips på lager?

Kunneselvfølgelig kjøpt et bilsete til han, men han får sinnsyke rabatter via jobben, og er litt surt at han får samme bilsete for 1500,- som jeg må betale 4000,- for. Og jeg har betalt alt av utstyr til barnefar av det han trenger av klær, stelleprodukter, stellematte, ting til leiligheten hans... Strukket meg mer enn langt nok kan man trygt si...

Anonymous poster hash: 7292d...b64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du helt sikker på at han bør ha samvær alene med barnet???

Anonymous poster hash: b6c42...79b

Skrevet

Får du bidrag ?

Anonymous poster hash: d9a7e...c08

Skrevet

Siden ungen kun er 1,5 år og far ikke kan ta ordentlig vare på sønnen ville jeg snakket med familieverkontoret med å utsette overnattings samvær til ungen er minst 2 år og helst 2,5 år.

Anonymous poster hash: 13e38...6b9
Skrevet

Vi har vært flere runder i retten, og retten har bestemt dette sånn. Jeg stopper samværet med en gang jeg får mistanker om noe eller at jeg ser forskjell på min sønns adferd.

Dette var ikke det jeg lurte på.. Lurte på om jeg hadde krav til at han skal ha ordentlig utstyr til sønnen vår, som viktige ting (madrass i sengen og ordentlig bilstol, bakoverlent)

Skrevet

Får du bidrag ?

Ja, etter mye pes, så begynte han å betale etter et års tid, men da ble det trukket direkt fra lønnen hans..

Skrevet

Får du bidrag ?

Bidraget skal ikke gå ti å utstyre fars leilighet. Det må far gjøre selv.

Rettelse: Dersom far er VOKSEN så gjør han det selv.

Til HI: Dessverre så er det slik at hos far bestemmer far. Om samværet og situasjonen hos far går utover omsorgen eller at far ikke evner å gi barnet adekvat omsorg så kan du kontakte bv. De kan hjelpe deg

Anonymous poster hash: 78bb6...c29

Skrevet

Anbefaler deg også her å benytte deg av barnevernet. Mine foreldre er skilt, og mor tungt rusmisbruker. Hun krevde og krevde og krevde samvær med min yngste lillebror, men under samværet fikk han ikke servert orntlige måltider, hadde ikke et orntlig sted å bo osv. Men min mor har også råd til å røyke 20 om dagen, fest og morro, og ikke vis litervis med brennevin i uken.

For oss ble også barnevernet løsningen. Nå vil jo din sønn være litt for liten til å si sin mening, men min bror var 12-13 år. Barnevernet snakket med meg og min andre bror (som er over 20 og myndige begge to) om hva vi mente, og minstebror hadde endelig noe han skulle sagt selv. Deretter ble det bestemt at pappa kunne la være å sende han avgårde for å ha samvær med min mor.

Anonymous poster hash: c8f6a...07c
Skrevet

Barnevernet har vært innblandet siden jnuar før min sønn ble født, så har blitt fulgt opp av dem hele veien.

Og det er ikke noe mer de kan gjøre, selv ikke når blod og urinprøver viser stort forbruk av alkohol over lenger til og også tidsrommet han har sønnen min, så kan de ikke gjøre noe...

Man får gjort mer med å dra inn advokater og kjære sak med andre ord... Men nettopp ferdig med den prosessen, men blir det ikke bedringer, så må samværene stoppes igjen!

Pratet kjapt med advokaten min i går ang bil sete og seng, og han sa at jeg sparer med på å kjøpe det til han, enn å sette advokaten på dette med frem og tilbake med brevskrivning, og mekling mellom partene. 

Så da valgte jeg heller å gjøre det!

Skrevet

Barnevernet har vært innblandet siden jnuar før min sønn ble født, så har blitt fulgt opp av dem hele veien.

Og det er ikke noe mer de kan gjøre, selv ikke når blod og urinprøver viser stort forbruk av alkohol over lenger til og også tidsrommet han har sønnen min, så kan de ikke gjøre noe...

Man får gjort mer med å dra inn advokater og kjære sak med andre ord... Men nettopp ferdig med den prosessen, men blir det ikke bedringer, så må samværene stoppes igjen!

Pratet kjapt med advokaten min i går ang bil sete og seng, og han sa at jeg sparer med på å kjøpe det til han, enn å sette advokaten på dette med frem og tilbake med brevskrivning, og mekling mellom partene.

Så da valgte jeg heller å gjøre det!

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbanna! Her er et tydelig bevis på at det er fedrevern her til lands? Hvorfor i huleste kan far dure på som han vil mens mor må sørge for alt, både utstyr og andre ting.

Det er så tragisk - mor kan ikke nekte far samvær selv om hun er nervøs for å sende barnet dit, da blir hun straffet. Men skjer det noe med barnet hos far så er det faen meg mors feil??

Skulle gjerne likt å høre forklaringen på dette!

Anonymous poster hash: bffa8...3f7

Skrevet

I forhold til bilsete, kan du ikke kreve dette så lenge han bruker et bilsete som faktisk er godkjent. Selv om du ikke liker det, så finnes det godkjente forovervendte seter.

I forhold til madrass bør du skaffe en uttalelse fra lege eller behandler i forhold til hvilke utstyr som trengs for at barnet skal sove godt.

I forhold til vogn bør du kunne la barnets ordinære vogn stå i barnehagen slik at han kan sove i den. Det er tross alt bare en dag i uka far har overnatting, og barnefar kan tross alt ikke ødelegge noe som står i barnehagen

Anonymous poster hash: aac82...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...